طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

 طراحی داخلی ویلای لاکچری در راستای  طراحی ویلا به سبک مینیمال، رویکرد مدرنی است که در حوزه  محبوبیت فراگیری یافته است. سبک معماری ویلا مینیمال همانگونه که از نامش پیداست، از تداخل احجام ساده و مکعبی شکل می گیرد.

به تبع  به سبک مینیمال نیز دارای صراحت و سادگی افراطی می باشد. این جنبه ساده گرایی و حداقل گرایی در طراحی داخلی ویلا، بسیار چشمگیر و جذاب است. نقطه نظرات متفاوتی درباره طراحی داخلی ویلا به سبک معماری مینیمال وجود دارد، در حالیکه برخی آن را خشک، سرد و خسته کننده می دانند، سادگی، شفافیت و صیقلی بودن فضای آن، افراد دیگر را مسحور و مجذوب خود می کند. صرفنظر از این دو نگاه متفاوت باید اذعان داشت که کانسپت های خلاقانه بی شماری در دامنه طراحی داخلی ویلا مینیمال متصور است.

طراحی داخلی مغازه تجاری: در عین در نظر داشتن تئوری- کمتر بیشتر است- که نقل قول معروفی است از میس وندروهه، نیاز به تفکر دوباره ای درباره مینیمالیسم وجود دارد. تفکری که فضاسازی های آن را نه فقط به عنوان فضاهای فوق مدرن، سرد و مکعب گونه سفید، بلکه به عنوان کانسپتی تعبیر کند که هم زمان طرحهای کارکردی را ارائه کند و با دیدی هنری، فضاهای کارکردی را در خدمت فعالیت های روزمره تعریف کند. به طور خلاصه  طراحی داخلی مینیمال در اهداف ضروری و کارکردی فضای داخلی ویلا ساده می شود و به وسیله حذف هر آنچه غیر ضروری است، تعریف می شود. این نگرش در طراحی ویلا مدرن و مینیمال، زیبایی شناسی ساده گرایی را به بهترین شکل تجزیه و تحلیل و ارائه می کند. طراحی داخلی مینیمال در حقیقت شیوه زندگی ساده را در بطن خود دارد.

طراحی و اجرای ویلا با در اختیار داشتن فضاهای باز پیرامونی و عدم محدودیت در فضاسازی می تواند از ترکیب خلاقانه احجام مینیمال و همچنین پلان یکسره و باز و سطوح شفاف و وسیع رو به مناظر بیرونی بهره ببرد.

اصول طراحی داخلی ویلا مینیمال:

-پرهیز از شلوغی و تعدد المان ها: فضای داخلی تمیز، خلوت و ساده، شادابی و سلامتی را ارتقا داده و از استرس می کاهد.

قیمت طراحی داخلی مسکونی:  به صورت باز: همانند طراحی ویلا مدرن، پلان یکسره و باز که دارای کمترین جداسازهای فیزیکی باشد، باعث خلق فضای داخلی مینیمال می شود. در این صورت، جریانی آزاد و سیال و جوی آرام بخش در فضای داخلی ویلا به وجود می آید و پیوستگی فضایی تقویت می شود. این پیوستگی و فضای باز، در طراحی ویلا مزیت قابل توجهی است.

-سطوح شفاف وسیع: ارتباط بصری و فیزیکی قوی بنای ویلا با محوطه ویلا در ساخت ویلاها شاخص است. به ویژه در  و  نمود بیشتری دارد. بدون شک طراحی ویلا مینیمال نیز به واسطه سطوح شفاف و شیشه، در عین سادگی، فضای داخلی ویلا را غرق در نور می سازد و پیوستگی فضایی قوی با پیرامون ویلا برقرار می کند. وجود نور طبیعی فضا را ساده تر و شفاف تر می سازد.

-رنگ های خنثی و سفید: فضای مینیمال با کمترین تنوع و تضاد رنگی و غالبا در رنگ های خنثی و سفید شکل می گیرد. سطوح دیوارها، کف ها و مبلمان در سلطه این گروه رنگ ها قرار می گیرند.

-تمرکز بر عملکرد: المان های تزئینی و غیر کاربردی در طراحی داخلی مینیمال، جایگاه قابل توجهی ندارند، بلکه فرمهای کارکردی بر مبنای رفع نیاز عملکردی،  را شکل می دهند.

-تداخل سطوح ساده: از آنجاییکه المان های تزئینی و دکوراسیون سنتی در این گونه فضاها وجود ندارد، با ترکیب سطوح و احجام ساده و غالبا مکعبی، تنوع فضایی و جریان سیال، بین کاربری های مختلف برقرار می شود.

چگونه به طراحی داخلی ویلا مینیمال، جذابیت و تنوع بیافزاییم؟

-تنوع و جذابیت: ساده گرایی به معنای یکنواختی و خسته کنندگی نیست. در حالیکه جنبش های مینیمالیستی به دنبال صرفه جویی و حداقل گرایی هستند، طراحی داخلی مینیمالیست لزوما نباید در این نگرش افراط کند. با طرحهای خلاقانه و جذاب، در عین اجتناب از شلوغی، تنوع به فضا افزوده شده و حسی از گرما و لذت زندگی را القا می شود. به عنوان مثال، آویز روشنایی با طرح خاص، قفسه بندی دیواری و شومینه مدرن، راه موثری است برای دکوراسیون زیبا، بدون ایجاد شلوغی و تراکم هستند.

-متریال و بافت های گوناگون: اصول طراحی مینیمالیسم پالت رنگی خنثی و خاموشی را می پذیرد اما می تواند در بافت ها و الگوها و متریال مختلف الوار چوبی، شیشه، سفال، پارچه و کرباس نمود یابد. در این سبک پیوند فرم و عملکرد صورت می پذیرد.

-وجود یک اثر هنری: یک المان هنری می تواند تاثیر غالبی بر فضای داخلی مینیمال داشته باشد و به فضای سخت و خشک، لطافت و رنگ اضافه کند.

-حفظ مبلمان ساده: یک راهکار برای ایجاد تنوع در فضای داخلی ویلا مینیمال، این است که مبلمان با طرح و رنگ ساده، انتخاب شود تا المان های دیگر مانند آثار هنری جلب توجه کرده و نقطه کانونی فضا باشند.

-فرا خواندن طبیعت به فضای داخلی: با وجود یک گلدان ساده و درب های شیشه ای کشویی مناظر دیدنی و شادابی گیاهان به فضا راه می یابد. از لحاظ رنگ و زیبایی شناسی بصری کیفیت فضا ارتقا می یابد. در واقع جذابیت های طبیعی خود عامل تنوع، پویایی و زیبایی در فضا هستند.

-افزودن رنگ تاکیدی: در حالیکه تم کلی طراحی داخلی ویلا مینیمال، خاکستری و محدود در تنالیته های همگونی است، وجود رنگ تاکیدی و متضاد، در ابعاد و مقیاس کوچک، مقداری پویایی و انرژی خلق می کند.

-خلاقیت در اجزای کاریردی: المان های عملکردی می توانند فرم های ساده ولی در عین حال خلاقانه ای داشته باشند و کیفیات زیبایی شناسی و تنوع فضایی را ارتقا دهند.

-اختلاف سطح: ترفند جذابی برای تنوع فضایی-کالبدی فضای داخلی ویلا، ایجاد اختلاف تراز ارتفاعی بین کاربری های مختلف و یا یکسان می باشد. اختلاف سطح در طراحی داخلی ویلا دیدهای پویا و متغیری را در عبور از فضاهای داخلی و همچنین دید به فضاهای پیرامونی خلق می کند.

-ارتباط سیال فضایی: راه پله به صورت انتزاعی و مینیمال یکی از مهمترین اجزایی است که از یکنواختی و خسته کنندگی فضای داخلی ویلا مینیمال می کاهد و به نوعی نقطه کانونی تعریف می شود. ارتباط سیال عمودی بین طبقات با راه پله مینیمال و سبک، روان تر صورت می گیرد.

-تضاد رنگی و مدول بندی: شبکه بندی یا مدول بندی متناسب به واسطه المان های غیر سازه ای، رنگ آمیزی های شاخص و متضاد با تم رنگی کلی و یا حتی تجهیزات نورپردازی، تنوع و تم طراحی جذابی خلق می کند.

-تغییر متریال: سطوح ساده و یکدست پلان ویلا مینیمال با تیغه های مجزا و تغییر شاخص متریال مرز بندی می شوند، بدون اینکه از نظر کالبدی از هم جدا باشند. متریال شاخص می توانند یک فضا را کاملا تعریف کند

خروج از نسخه موبایل