علل فرار روغن گیربکس اتوماتیک

چکیده : روغن گیربکس یکی از حیاتی‌ترین سیال‌های استفاده شده در جعبه‌دنده ماشین است که در گیربکس‌های اتوماتیک هم به مراتب اهمیت بیشتری دارد. به روغن‌ریزی گیربکس اتوماتیک، فرار روغن هم گفته می‌شود

روغن گیربکس به هیچ عنوان نباید نشتی داشته باشد

روغن گیربکس یکی از حیاتی‌ترین سیال‌های استفاده شده در جعبه‌دنده ماشین است که در گیربکس‌های اتوماتیک هم به مراتب اهمیت بیشتری دارد. به روغن‌ریزی گیربکس اتوماتیک، فرار روغن هم گفته می‌شود و در صورت مواجه شدن با آن، سریعا باید برای رفع این مشکل اقدام کنید. فرار روغن گیربکس اتوماتیک معمولا به دلیل خرابی واشرها و کاسه نمدها رخ می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به واشر کارتل گیربکس و بعضا کاسه نمد ته میل‌لنگ اشاره کرد. در این مطلب با دلایل بروز این مشکل و راهکارهای رفع آن آشنا می‌شویم.

اگر به فرار روغن گیربکس اتوماتیک توجه نکنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

همان‌طور که گفته شد، اهمیت روغن واسکازین در گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای چندین برابر است. این موضوع هم به این دلیل می‌باشد که گیربکس‌های اتوماتیک از فناوری بالاتری استفاده می‌کنند و برای عملکرد صحیح، روانکاری باید حتما به شکل اصولی و درست در آن شکل بگیرد.

اگر به مشکل فرار روغن گیربکس توجه نکنید، سطح روغن و در نتیجه میزان روانکاری قطعات در داخل گیربکس کاهش پیدا می‌کند. این باعث می‌شود که اصطکاک میان قطعات بیشتر شود. ایجاد اصطکاک منجر به افزایش دما، خوردگی قطعات و تاب برداشتن آن‌ها می‌شود. در نتیجه گیربکس ماشین آسیب جدی می‌بیند و برای رفع آن مجبور می‌شوید میلیون‌ها تومان هزینه کنید.

از کجا متوجه فرار روغن گیربکس در خودروی خود شویم؟

یکی از سوالاتی که درباره موضوع فرار روغن گیربکس اتوماتیک مطرح می‌شود این است که “از کجا باید متوجه فرار روغن گیربکس خودروی خود شویم؟” در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرار روغن گیربکس نشانه‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش سطح روغن، خیس بودن کارتل گیربکس و روغن‌ریزی از زیر ماشین اشاره کرد.

روغن گیربکس برخلاف روغن موتور هرچقدر هم که از عمر آن گذشته باشد، اصلا نمی‌سوزد و دچار کاهش سطح نمی‌شود. از این رو، اگر متوجه شدید که سطح روغن گیربکس در خودروی شما کم شده است، با قطعیت به سراغ رفع مشکل فرار روغن بروید.

از جمله دیگر نشانه‌ها برای فرار روغن گیربکس اتوماتیک هم می‌توان به روغن‌ریزی ماشین و همین‌طور خیس بودن کارتل گیربکس اشاره کرد. برای بررسی این موضوع کافیست زیر گیربکس ماشین خود یک کارتن قرار دهید و فردا کارتن را بررسی کنید که خیس نشده باشد. همچنین با جک زدن زیر ماشین هم می‌توانید متوجه خیس بودن کارتل شوید. از روی رنگ روغن هم می‌توان تشخیص داد که روغن‌ریزی مربوط به موتور است یا گیربکس. در صورتی که روغن قرمز، آبی یا زرد بود، باید بگوییم که نشتی روغن در خودروی شما از سمت گیربکس است.

روغن‌ریزی گیربکس اتوماتیک به چه دلایلی رخ می‌دهد

مشکل فرار روغن گیربکس اتوماتیک بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. خراب واشرها، کاسه نمدها، ترک پوسته گیربکس، خرابی پیچ تنظیم و شل بسته شدن کارتل از جمله دلایلی هستند که باعث بروز مشکل روغن‌ریزی در گیربکس‌های اتوماتیک می‌شوند.

خرابی واشرها می‌تواند منجر به فرار روغن گیربکس شود

درست مانند موتور، در گیربکس اتوماتیک هم از واشرهای مختلفی استفاده می‌شود. این واشرها در صورت عدم برخورداری از کیفیت مناسب یا پایان طول عمر بعد از چندین سال استفاده، روغن را از خود عبور می‌دهند و منجر به فرار یا همان روغن‌ریزی از سمت گیربکس ماشین می‌شوند. رایج‌ترین نوع واشری که منجر به فرار روغن گیربکس می‌شود، واشر کارتل گیربکس است. این واشر در روی کارتل قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای تعویض این واشرها و رفع مشکل فرار روغن گیربکس اتوماتیک، به مجموعه تعمیرکار مراجعه کنید.

خرابی پیچ تنظیم روغن گیربکس

پیچ تنظیم روغن گیربکس در صورتی که خراب شده باشد، مشکلاتی می‌تواند برای گیربکس ایجاد کند که یکی از آن‌ها فرار روغن است. این پیچ هیچ هزینه زیادی ندارد و در صورتی که احساس کردید فرار روغن گیربکس اتوماتیک خودروی شما از این قطعه است، آن را تعویض کنید.

شل و هرز شدن پیچ‌های کارتل گیربکس

کارتل گیربکس با پیچ‌هایی به پوسته متصل می‌شود و در مواقعی ممکن است این پیچ‌ها شل شوند و دیگر نتوانند به خوبی کارتل را نگه دارند. از این رو، در حرکت و در دست‌اندازهای مختلف ممکن است که خودروی شما با مشکل فرار روغن گیربکس مواجه شود. این مشکل معمولا در گیربکس‌هایی که همچنان پلمب هستند رخ نمی‌دهد.

ترک پوسته گیربکس؛ مشکلی که بسیار به ندرت برای خودروهای اتوماتیک رخ می‌دهد

پوسته گیربکس در صورت ترک برداشتن می‌تواند مشکلات زیادی را برای جعبه‌دنده ماشین ایجاد کند. یکی از این مشکلات، فرار روغن گیربکس است. البته باید بگوییم که پوسته گیربکس را می‌توان جوش داد و ترک آن را رفع کرد. اما اگر جوشکاری آن به درستی انجام نشود، ممکن است مشکل فرار روغن برای شما همچنان پابرجا بماند.

مرکز تعمیرکار؛ بهترین گزینه برای رفع مشکل فرار روغن گیربکس

فرار روغن گیربکس اتوماتیک از جمله رایج‌ترین مشکلاتی است که برای این جعبه‌دنده‌ها رخ می‌دهد. تعمیرکار یکی از بهترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران است که می‌توانید برای رفع این مشکل و همین‌طور تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک به آن مراجعه کنید. برای رزرو نوبت هم کارشناسان این مجموعه پاسخگوی شما هستند.

منبع : http://www.bankosanat.ir/News/%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9.bos

خروج از نسخه موبایل