کدام کشتی‌های صهیونیستی را زدیم؟

صهیونیست

نبرد کشتی‌ها میان ایران و رژیم‌صهیونیستی از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸وارد فاز تازه‌ای شد و طی سال‌های بعد نیز ادامه یافت

به گزارش کردوار نیوز، همشهری نوشت: بررسی پرونده مواجهه دریایی ایران و رژیم‌صهیونیستی در سطح آب‌های منطقه پیش از هر چیز نشان‌دهنده افزایش روزافزون توان بازدارندگی تهران در مواجهه راهبردی با طرف مقابل است؛ موضوعی که از نیمه نخست سال۱۳۹۸تاکنون به‌وضوح قابل مشاهده است. روایت اخیر سردار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران از نبرد کشتی‌ها میان ایران و رژیم‌صهیونیستی که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها داشت، نشان‌دهنده دست بالای ایران در رویارویی دریایی با رژیم‌صهیونیستی در سطح آب‌های منطقه است؛ نبردی که اگرچه تل‌آویو آغازکننده آن بود، اما تثبیت قدرت دریایی ایران را به‌دنبال داشت.

ماجرای نبرد کشتی‌ها میان تهران و تل‌آویو از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸وارد فاز تازه‌ای شد و طی سال‌های بعد نیز ادامه یافت. دوازدهمین روز اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸بود که رسانه‌ها از وقوع حادثه‌ای مشکوک برای نفتکشی به‌نام «هپینس۱» در دریای‌سرخ خبر دادند؛ نفتکشی که حامل بیش از یک‌میلیون بشکه نفت ایران بود و بررسی‌ها از دخالت صهیونیست‌ها در این حادثه حکایت داشت.
این دست حملات صهیونیست‌ها به نفتکش‌های حامل نفت ایران ادامه یافت و از اردیبهشت‌ تا آبان‌ماه ۱۳۹۸، دست‌کم ۳حمله به نفتکش‌های ایرانی (هپینس۱، هلم و سابیتی) گزارش شد. ازسوی دیگر براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، صهیونیست‌ها از بهار۱۳۹۸تا ابتدای پاییز ۱۴۰۰، دست‌کم در حمله به ۱۰کشتی حامل نفت ایران دست داشته‌اند. این روند در ادامه با رویکردهای بازدارنده ایران مواجه شد، تا جایی که به‌گفته سردار سلامی، پس از زدن ۵کشتی اسرائیلی ازسوی ایران، صهیونیست‌ها به ایران پیام دادند نبرد کشتی‌ها را متوقف خواهند کرد. در ادامه به بررسی روایت‌هایی از نبرد کشتی‌ها میان ایران و رژیم‌صهیونیستی طی سال‌های ۱۳۹۹تا ۱۴۰۰که به اوج خود رسید، می‌پردازیم.

توقیف کشتی اسرائیلی
۲۵فروردین‌ماه ۱۴۰۳بود که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک کشتی باری مرتبط با رژیم‌صهیونیستی را در منطقه خلیج‌فارس، حوالی تنگه هرمز توقیف کرد. در آن مقطع برخی منابع خبری اعلام کردند این کشتی باری که «ام‌.اس‌.سی‌.آریز» (MSC Aries) نام دارد و با پرچم کشور پرتغال فعالیت داشته، متعلق به شرکت «زودیاک ماریتیم» با مالکیت «ایال اوفر»، میلیاردر اسرائیلی است.

حمله در اقیانوس هند
در دوم دی‌ماه ۱۴۰۲یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل در آب‌های اقیانوس هند هدف حمله پهپادی قرار گرفت. در آن مقطع شرکت «آمبری» اعلام کرد نفتکش وابسته به اسرائیل با پرچم لیبریا از عربستان سعودی به سمت هند در حرکت بود. به‌دنبال این حمله منابع خبری اسرائیلی مدعی شدند پهپادی که یک کشتی تجاری در اقیانوس هند را هدف قرار داده، به‌صورت مستقیم از ایران شلیک شده‌است.

۲هدف اسرائیلی
در ۱۴دی‌ماه ۱۴۰۲بود که رسانه‌ها اعلام کردند ۲کشتی اسرائیلی، یکی در شمال‌غربی مالدیو و دومی در ۲۰۰مایلی وراوال هند، هدف حمله قرار گرفته‌اند. به‌دنبال حمله به کشتی‌های «چم سیلیکون» متعلق به شرکت ACE که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و «پاسیفیک گلد» متعلق به ایسترن، برخی منابع منطقه‌ای ادعا کردند حمله به این دو کشتی اسرائیلی ازسوی سپاه پاسداران و در واکنش به ترورهای اخیر فرماندهان مقاومت ازسوی رژیم‌صهیونیستی انجام شده‌است.

نفتکش میلیاردر اسرائیلی زیر ضربه
شامگاه بیست‌وچهارمین روز آبان‌ماه ۱۴۰۱بود که حمله به یک نفتکش متعلق به میلیاردر اسرائیلی خبرساز شد. به‌گفته منابع خبری، نفتکش «پاسیفیک زیرکن» متعلق به «ایال اوفر» اسرائیلی ازسوی یک پهپاد انتحاری مورد حمله قرار گرفت. به‌دنبال این حمله، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی، جمهوری‌اسلامی را مسئول حمله به این نفتکش عنوان کردند. بر این اساس هم بود که ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در گفت‌وگویی با رسانه‌های آمریکایی، ادعا کرد که «ایران پشت این حمله بوده‌است».

حمله به کامپو اسکوئر
در آخرین روزهای بهمن‌ماه ۱۴۰۱یک نفتکش مرتبط با میلیاردر اسرائیلی در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت؛ حمله‌ای که غربی‌ها ادعا کردند ازسوی ایران هدایت شده‌است. ۲۱بهمن‌ماه بود که شبکه انگلیسی بی.‌بی.‌سی مدعی شد کشتی تجاری «کامپو اسکوئر» متعلق به شرکت کشتیرانی «زودیاک ماریتیم» که توسط «ایال اوفر» اسرائیلی مدیریت می‌شود، در این منطقه هدف حمله قرار گرفته است. در این گزارش به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا ادعا شد که این حمله ازسوی چند شناور و پهپاد ایرانی انجام شده‌است. براین اساس هم بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی چند روز بعد در نشست هفتگی کابینه این رژیم، ایران را مسئول حمله به نفتکش اسرائیلی اعلام کرد.

حمله به مرسر استریت
هفتم مردادماه ۱۴۰۰کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره یک شرکت صهیونیستی به نام «زودیاک» بود، در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت. به‌دنبال این حمله، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی انگشت اتهام را به‌سوی جمهوری‌اسلامی گرفتند و ادعا کردند براساس تحقیقات انجام شده این کشتی توسط ۳پهپاد ایرانی هدف قرار گرفته است.

سرقت ناکام نفتکش ایرانی
در دوازدهمین روز آبان‌ماه ۱۴۰۰بود که روابط‌عمومی کل سپاه‌پاسداران در اطلاعیه‌ای از شکست عملیات نیروی دریایی آمریکا برای سرقت نفتکش ایرانی در دریای عمان خبر داد. ماجرا از این قرار بود که آمریکایی‌ها طی عملیاتی، برای سرقت نفتکش حامل نفت صادراتی ایران در آب‌های دریای عمان اقدام و نفتکش را به مقصد نامعلومی هدایت کردند، اما نیروی‌دریایی سپاه با اقدام بموقع و انجام عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش، آن را به تصرف خود درآورد و به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد. در ادامه تعقیب نفتکش توسط چند فروند بالگرد و ناوجنگی آمریکایی و تلاش آنها برای سد کردن راه نفتکش نیز ناکام ماند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل