کیفیت تصویر: سطح رنگ، روشنایی و ثبات کنتراست با گذشت زمان چقدر است؟

راهنمای عکاسی سیاه و سفید

این راهنما از آموزشگاه آنلاین عکاسی حرفه ای پویا اندیش، اصول عکاسی سیاه و سفید را به شما آموزش می دهد. این اصول شامل این مواردند: مزایا و معایب این نوع عکاسی، اشتباهات متداولی که باید از انجام آن ها بپرهیزید، تجهیزات توصیه شده و تکنیک هایی که می توانید برای شروع از آن ها استفاده کنید.

چرا باید عکس های سیاه و سفید بگیریم؟

عوامل حواس پرتی را حذف می کند:

ویدئو وال: با عکاسی سیاه و سفید می توانید احتمال پرت شدن حواس توسط رنگ ها را از بین ببرید. این به این معناست که تمرکز بیشتری روی سایر جنبه های عکاسی گذاشته می شود. این جنبه ها می توانند شامل مواردی همچون سوژه، شکل ها، بافت، نورپردازی، کنتراست و ساختار باشند. این ویژگی عکاسی سیاه و سفید را به گزینه ی ایده آلی تبدیل می کند، خصوصا هنگامی که انواع مختلفی از عکاسی را تجربه می کنید. این ویژگی همچنین زمانی که مفید است که می خواهید یک عنصر خاص در عکس را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهید.

به شما کمک می کند که مهارت های خود را گسترش دهید:

از آنجایی که عکاسی سیاه و سفید می تواند به طرز چشمگیری احساس و نقطه کانونی عکس تان را تغییر دهد، می تواند باعث شود که به روش جدیدی عکاسی را انجام دهید. این سبک از عکاسی به شما می آموزد که به طرز متفاوتی به سوژه های خود نگاه کنید و شما را وادار می کند که توجه بخصوصی به چیزهایی مثل نورپردازی و کنتراست داشته باشید. بنابراین، عکاسی سیاه و سفید یک تمرین عکاسی عالی برای کمک به گسترش مهارت های شماست.

احساسات را برانگیخته می کند:

عکس های سیاه و سفید، احساسات خاصی را تداعی می کنند. این عکس ها برای برخی از افراد همیشه جذاب هستند، به نحوی که با گذر زمان فراموش نمی شوند. اگر عادت دارید که عکس های سیاه و سفید مربوط به ایام قدیم را ببینید، ممکن است این نوع عکاسی را به آن زمان ها نسبت دهید. این لزوما به این معنا نیست که این سبک عکاسی باعث می شود افراد در تشخیص این که عکس ها مربوط به چه زمانی هستند گیج شوند، بلکه باعث می شود افراد به مفاهیمی همچون زمان، سن و تاریخ بیندیشند.

تصاویر دراماتیک با عکاسی سیاه و سفید

روش دیگری که عکاسی سیاه و سفید می تواند احساس عکاسی تان را تغییر دهد این است که باعث شوید دراماتیک تر به نظر برسد. چیزی در خصوص عکاسی بی رنگ وجود دارد که می تواند باعث شود ترکیب شما تماشایی، جالب، طبیعی و بکر شود. برای مثال، از یک منظره ی دلپذیر عکس بگیرید و آن را سیاه و سفید کنید، می بینید که این کار تا چه حد تاثیر احساسی تصویر را تغییر می دهد.

نکاتی برای عکاسی سیاه و سفید

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، عکاسی سیاه و سفید می تواند روی عناصر خاصی از عکس های شما بیشتر تاکید کند. در اینجا به مواردی اشاره کرده ایم که هنگام عکاسی سیاه و سفید باید توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید.

اول تصمیم بگیرید:

نباید به عکاسی سیاه و سفید به عنوان راهی برای افزودن جذابیت به عکس های خسته کننده نگاه کنید. باید بدانید که ممکن است نقشه ی اصلی تان خوب کار نکند. پس همیشه می توانید در میان راه نظرتان را تغییر دهید. اما ایده ی خوبی است که قبل از این که سر صحنه ی عکسبرداری حاضر شوید تصمیم بگیرید که می خواهید عکاسی سیاه و سفید داشته باشید یا تمام رنگی. از قبل تعیین کردن سبک عکسبرداری، روی نحوه ی برخورد شما با بسیاری از جنبه های عکس تاثیر می گذارد.

کنتراست برای عکاسی سیاه و سفید:

علاوه بر این که عکاسی سیاه و سفید می تواند تمرکز بیشتری روی بسیاری از جنبه های عکس هایتان بگذارد، نسبت به سایر انواع عکاسی در تاکید بر روی کنتراست نیز عملکرد بهتری دارد. زمانی که با عکاسی سیاه و سفید سر و کار دارید، تنها چیزی که در عکس وجود دارد سایه و نور است. همچنین رنگ های مختلفی وجود ندارد که نگران آن ها باشید و این موضوع باعث می شود که با استفاده از کنتراست، راحت تر و موثرتر بتوانید به جلوه ای چشمگیر دست پیدا کنید.

مجاورت (Proximity)

لازم به ذکر است که “کنتراست” تنها به تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت عکس اشاره ندارد. بلکه به مجاورت (Proximity) نیز اشاره دارد. برای مثال اگر عکس شما شامل دو شی با سطح متفاوتی از روشنایی باشد که در کنار هم قرار دارند، تفاوت بین آن ها اغراق آمیز است. این یک روش برای افزودن جلوه ی شدید و موثرتری به عکس های سیاه و سفید شماست. و در پس پردازش، می توانید کنتراست را افزایش دهید و روشنایی را کاهش دهید تا جلوه ی بسیار چشمگیری را ایجاد کنید.

ایجاد احساس لطافت در عکاسی سیاه و سفید:

از طرف دیگر، اگر می خواهید عکس هایتان احساس لطیف تری داشته باشند، می توانید کنتراست پایین تری را انتخاب کنید که در آن هر تفاوت در روشنایی، جزئی تر است.

بافت (Texture):

بافت می تواند نقش مهمی در عکاسی سیاه و سفید ایفا کند. زمانی که تصاویرتان هیچ رنگی ندارند، بافت می تواند برجسته تر و چشمگیرتر باشد. همچنین می توانید از بافت برای جذاب تر کردن یا ایجاد احساس در عکس های سیاه و سفید استفاده کنید. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که باید به خاطر بسپارید:

نکات استفاده از بافت در عکاسی سیاه و سفید:

شکل:

اشکال جنبه ی دیگری از ترکیب بندی هستند که هنگام عکاسی سیاه و سفید، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. هنگامی که یک تصویر بدون رنگ را مشاهده می کنید، اشکال یکی از اولین راه هایی هستند که بینندگان می توانند از آن ها برای تشخیص آنچه می بینند استفاده کنند.
اما اشکال همچنین قسمت دیگری از ترکیب بندی شما هستند که می توانید از آن ها برای تغییر مود (Mood) عکس های سیاه و سفید خود استفاده کنید. در اینجا به برخی از اصول مقدماتی اشاره می کنیم:

نکات استفاده از شکل در عکاسی سیاه و سفید:

تناژ رنگ (Tone):

در عکاسی سیاه و سفید، “تناژ” می تواند به سایه های خاکستری در تصویر شما و همچنین روشنایی و تاریکی کلی اشاره داشته باشد. با ایجاد تنظیمات تناژ با کمک نرم افزارهای ویرایش (همچون ابزار Curves در فتوشاپ) می توانید ظاهر و مود عکس های سیاه و سفیدتان را به طرز چشمگیری تغییر دهید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در شرکت کنید.

ترکیب بندی (Composition):

همچون تمام انواع عکاسی، ترکیب بندی کلید اساسی در ایجاد یک عکس سیاه و سفید عالی است. اما یک نکته ی مهم این است که بخاطر داشته باشید عدم وجود رنگ چه تاثیری روی ترکیب بندی می گذارد. زمانی که یک عکس را به سیاه و سفید تبدیل کنید، ممکن است متوجه شوید که سوژه خیلی برجسته نیست، یا ممکن است چشم هایتان به نقطه ی کانونی متفاوتی جذب شوند. بنابراین در حالی که عکاسی سیاه و سفید را تجربه می کنید، توجه کنید که برای دستیابی به جلوه ی مطلوب تا چه حد به تغییر ترکیب بندی نیاز دارید.

مود (Mood):

عکاسی سیاه و سفید می تواند احساسات خاصی را برانگیزد. بنابراین بهتر است هنگام عکسبرداری به این نکته توجه داشته باشید. شاید نیاز باشد که تلاش بخصوصی را برای تغییر مود عکس های سیاه و سفیدتان صرف کنید. در غیر این صورت ممکن است با تصویری روبرو شوید که بی احساس و کسل کننده، یا تیره و شوم است، در حالی که شما می خواستید تصویرتان بانشاط و شاداب باشد. تکنیک های بالا برای کنتراست، بافت، شکل و تناژ رنگ به شما کمک می کنند که با عکس های سیاه و سفید، مود مورد نظرتان را ایجاد کنید.

عکسبرداری به صورت سیاه و سفید یا تغییر عکس رنگی به سیاه و سفید

اگر تجربه ی زیادی در خصوص عکاسی سیاه و سفید ندارید، ممکن است فکر کنید که تمام آنچه نیاز دارید تنظیم دوربین تان روی حالت “B&W” یا “Monochromatic” و شروع عکسبرداری است. اما بهتر است که دوربین تان را به نحوی تنظیم کنید که داده های رنگی را نیز ثبت کند. این روش بهتری است زیرا گزینه های ممکن بیشتری همچون امکان تبدیل عکس به سیاه و سفید را در اختیارتان قرار می دهد (و همیشه این احتمال وجود دارد که نسخه ی رنگی را ترجیح دهید).

استفاده از فرمت های RAW و JPEG

یک راه برای انجام این کار این است که عکسبرداری را با تنظیمات عادی دوربین انجام دهید و بعدها عکس تان را با نرم افزارهای ادیت، سیاه و سفید کنید. اما این گونه تجسم این که تصویر سیاه و سفید نهایی چگونه به نظر می رسد می تواند خیلی دشوار باشد. برای این که از هر دو حالت بهترین استفاده را ببرید، دوربین تان را روی حالت “B&W” تنظیم کنید اما اطمینان حاصل کنید که دوربین همزمان روی RAW+JPEG نیز تنظیم شده است. این گونه می توانید حین ضبط یک فایل RAW که تمام داده های رنگی را دارد، پیش نمایش عکس هایتان به صورت سیاه و سفید را نیز ببینید.

نکته ای در خصوص عکاسی سیاه و سفید

اگر در حال عکسبرداری رنگی هستید و قصد دارید که بعدا آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید، فراموش نکنید که سیاه و سفید کردن عکس تا چه حد می تواند تصویر را تغییر دهد. یک درس مهم این است که رنگ هایی با روشنایی یکسان (و رنگ هایی که در چرخه ی رنگ ها نزدیک هم قرار دارند)، به رنگ های مشابهی با تناژ خاکستری تبدیل می شوند.
این به این معناست که اگر عکس تان دارای رنگ های بسیار مشابهی است، ممکن است تصویرتان بی روح به نظر برسد. برای پرهیز از بروز این اتفاق، سعی کنید که عکس هایی با کنتراست و تنالیته بالایی را پیدا کنید.

 

منبع :  https://www.lg.com/uk/business/video-wall

خروج از نسخه موبایل