آموزش باید متناسب با ذائقه نسل جدید باشد/ ادبیات ما کارآفرینی، فناوری، نوآوری و سرعت است

طهرانچی در سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی؛

آموزش باید متناسب با ذائقه نسل جدید باشد  ادبیات ما کارآفرینی، فناوری، نوآوری و سرعت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ذائقه جوانان عوض شده و باید متناسب با آن برنامه ریزی کرد، جوانان به دنبال توانایی هستند، ادبیات ما کارآفرینی، فناوری، نوآوری و سرعت است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهل و دومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت) در سالن مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با محوریت دانشگاه جامعه پردازی دهه هشتادی‌ها، به سخنرانی پرداخت.

طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه تربیت نسل جدید با نسل قدیم تفاوت دارد و الان دیگر نمی‌‌توان زمان تحصیل هر دوره را مثال زد؛ تاکید کرد: نسل زد یا نسل فضای مجازی در شناخت نسل فعلی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: شناخت نسل جدید را باید سرلوحه قرار دهیم، در غیر اینصورت بین آنچه که او می‌خواهد و ما می‌خواهیم اختلاف پیش می‌آید و همانند رادیویی خواهد بود که فرستنده دارد، اما گیرنده ندارد، یعنی انرژی مصرف می‌شود ولی بازخوردی ندارد.

طهرانچی تصریح کرد: محیط دور و نزدیک در نسل جدید عوض شده، در کلاس درس حاضر است، اما حواسش به استاد نیست، در خانه هست اما پدر و مادرش را نزدیک نمی‌داند، در واقع ارتباطات تابعیت از مکان و فاصله مکانی ندارد و فضای مجازی محیطی برای برقراری ارتباطات آنها می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای مثال، در انتخابات ریاست جمهوری به تک تک افراد مراجعه می‌شود که نظر ۵ نفر گویای نظر ملت است، در نظام پارلمانی رئیس مجلس برآمده از ۲۹۰ نظر است.

وی درباره دعوای نسل قدیم و جدید گفت: انسان محب علم و قدرت یعنی دانایی و توانایی است که انسان با این دو مفهوم بسیار محشور است، در زمان گذشته بین دو مفهوم تقدیم و تاخر داشتیم، در گذشته تحقق توانایی از مسیر دانایی بود، اما پس از انقلاب صنعتی، ماشین بخار اختراع شد، اختراع روشمند اختراع شد و ماشین در کنار انسان قرار گرفت و به عنوان توانایی شناخته شد، پس توانایی انسان چند سطح بالا رفت و برای تسهیل در ارتباط تلفن ساخته شد و در مفهومی به نام کارخانه خلق شد.

طهرانچی تأکید کرد: تفاوت جوان جدید با دیروز در این است که می خواهد قادر باشد تا عالم، یعنی قادر بودن را دیگر از مسیر عالم بودن نمی‌داند، می‌خواهد فاطر باشد تا خالق، ماشین برای او مظهر دانایی است و وجه مشترک انتخاب‌های او توانایی است.

وی اضافه کرد: جوان دیروز عالم و خالق را طلب می‌کرد و ماشین برای او مظهر توانایی بود و وجه مشترک انتخاب‌هایش دانایی بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نسل جدید به میزان کارآمدی و موفقیت در محیط کار که بهره مندی از دانایی است کاری ندارد و سوال او این است که کدام رشته من را توانمندتر می کند نه اینکه کدام داناتر می کند؟ پس پارادایم ذهنی آنها توانایی پسندی است و قهرمانانش فلان بازیگر است و توانایی برای او مظهر انتخاب است.

طهرانچی گفت: قبلا باید نجوم می خواندیم و بعد از تلسکوپ استفاده می کردیم، اما امروزه برای نسل جدید نیازی به تلسکوپ نیست، بلکه فناوری جدید کار را راحت کرده است، نسل جدید کارآفرینی را بجای مهارت، فناوری را بجای علم، نوآوری را بجای خلاقیت و زمان را بجای مکان مهم می‌داند.

وی با بیان اینکه نسل جدید پول بابت سرعت پرداخت می کند؛ تاکید کرد: برای این نسل سرعت بجای دقت مهم است، در صورتی که برای نسل قدیم سرعت مهم نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تربیت مجازی و دیجیتال، عبور از خانواده، دین، هویت و ملیت را برای جوان امروز ایجاد کرده و نمی‌‌‌‌‌تواند از این فضا جدا شود، پس این جوان شکل جدیدی است که تغییرات شناختی در آن رخ داده است، پس به دنبال کسب توانایی است.

طهرانچی ادامه داد: نسل جدید به عنوان اثبات توانایی خود است و می‌گوید من می توانم بدون حجاب در خیابان حاضر شوم، با من چه کاری دارید؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نسل جدید در رشته‌های حسابداری از منظر توانایی حساب و کتاب، علوم تربیتی از منظر تربیت معلم، روانشناسی و کامپیوتر و زبان های خارجی، فناوری زیستی، مدیریت، تربیت بدنی، معماری و عمران به دنبال توانمندی است تا دانایی.

وی اضافه کرد: ۳۱ درصد از دانش آموزان به سمت فنی و حرفه ای گرایش دارند و علاقه به توانمندی دارند، رسالت ما ارتقای علم کشور است و دیگر نمی‌توان با رسالت کار کرد، پس ماموریت وارد عمل می‌شود.

طهرانچی ادامه داد: نظام تربیتی، علمی، فناوری و فرهنگی ۴ رکن دانشگاه است و حضرت آقا می‌فرمایند باید همه دانشگاه به این ۳ رکن توجه کنند، جهت دهی به تربیت عالم و تولید علم از نظام فرهنگی است. نظام تربیتی باید به تربیت عالم و نظام علمی باید به تولید علم و نظام فناوری به تولید فناوری بپردازیم.

وی بیان کرد: دانشگاه می خواهد با نظام تربیتی جامعه کارآمدی بسازد، با نظام علمی جامعه خلاق، با نظام فناوری و جامعه نوآور با نظام فرهنگی جامعه فرهیخته بسازد‌.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ذائقه جوانان عوض شده و باید متناسب با آن برنامه‌‌‌ریزی کرد، جوانان به دنبال توانایی هستند، ادبیات ما کارآفرینی، فناوری، نوآوری و سرعت است.

طهرانچی افزود: باید به ماموریت خود توجه کنیم که آن ساخت جامعه و جامعه پردازی است، رسالت نظام علمی افزایش دانایی و ماموریت نظام فناوری افزایش توانایی است.

وی درباره رویکرد تحول آفرین از آموزش حافظه محور گفت: به یادگیری تعالی بخش، عمیق، کاربردی، فایده محور، بستر ساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقای شاخص کارآمادگی و مهارت های مورد نیاز به ویژه تعاملات حل مسئله، کار گروهی و کارآفرینی نیاز است. دانایی را تعطیل نکنید بلکه دانشجو را با توانایی به سمت آموزش تخصصی، اجتماعی، مهارتی و کارآفرینی سوق دهید؛ چرا که آموزش مهارتی دیگر به توانایی کاربرد ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشگاه جامعه‌پرداز می‌خواهد جامعه دانش و حکمت بنیان بسازد، اولی بحث توانایی، خلق نطام پایه و عرصه است‌. دانشگاه نوین بجای یک خانه ۴ خانه دارد. اشکالات زیادی به سبک زندگی مردم، کشور و دولت و حکمرانی می گیریم.

وی معیارهای انتخاب زمینه‌ها و حوزه‌های تمرکز دانشکده‌های موضوعی و فناوری را در چند رشته‌ای بودن مسئله (پارادایم جهانی)، جذابیت علمی فناورانه مسئله (تولید علم و فناوری)، اهمیت مسئله در کشور (نیاز جامعه)، نهاد یا سازمان متقاضی (تولید ثروت برای توسعه فناوری) و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه دانست‌.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در دانشگاه دو حلقه رسالت و ماموریت داریم و آن‌چیزی که وجود دارد، گروه کشوری تا سطح واحد است و وظیفه آن‌ها اداره امور آموزش است. مسئولیت پژوهش و آمایش‌محوری با دانشکد‌ه‌ها هستند و ماموریت دانشگاه دانشکده‌ها می‌شود. همچنین دانشجویان باید شریک مال مردم شوند و این اتفاق از طریق سکوهای جامعه رخ می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل