اخبار جامعه

از جنجال پرونده فرش‌های سعدآباد تا آغاز هفته‌ای برای صنایع دستی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین _گروه جامعه؛ در این هفته همزمان با سالگرد رحلت امام خمینی (ره) موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی و موزه‌های بنیاد مستضعفان در روز ۱۴ خرداد تعطیل بودند. تعطیلی موزه‌ها و بناهای تاریخی شامل پایگاه‌های ثبت ملی و جهانی نیز می‌شد.

انتقاد به جایگاه میراث فرهنگی در برنامه هفتم

در این هفته همچنین با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه به دولت ارائه شده مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی وقت در انتقاد به اینکه میراث فرهنگی در این برنامه جایگاه مناسبی ندارد، گفت: تحقیق در ارزش‌های پیشینیان مقدم بر هر اقدامی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است ولی این امر در برنامه پیشنهادی هفتم مغفول مانده است.

حجت همچنین گفت: در کشور ما مسئول مستقیم تهیه شناسنامه فرهنگی و هویتی ملت وزارت میراث فرهنگی است اما ملاحظه برنامه اعلام شده برای این وزارتخانه متأسفانه عاری از هر گونه کمک و حمایت در این جهت است.

برگزاری دومین دوره چهره‌های ماندگار

برگزاری دومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی خبری بود که علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد و گفت: تیر ماه سال گذشته اولین دوره چهره‌های ماندگار برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت میراث فرهنگی تجلیل به عمل آمد. دومین دوره را نیز در روز ۲۵ خرداد برگزار خواهیم کرد.

کاهش ساعت بازدید از حافظیه

طی حضور نابهنجار برخی افراد در آرامگاه حافظ در شیراز و بازداشت دو روزه مدیر این مرکز گردشگری و فرهنگی آرامگاه حافظیه از روز ۱۵ خرداد از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان و میهمانان خواهد بود.

از جنجال پرونده فرش‌های سعدآباد تا آغاز هفته‌ای برای صنایع دستی

ساعت اعلام شده در این هفته به دنبال اتفاقات اخیر برنامه ریزی شد. همچنین در خبری که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده بود آمد بازدید از ارگ کریمخان تا ساعت ۲۰ و موزه‌های تحت نظارت اداره کل میراث استان فارس از ۹ صبح تا ۱۹ است.

آغاز هفته صنایع دستی

این هفته و در روز چهارشنبه که به عنوان اولین روز هفته صنایع دستی نامگذاری شد معاون صنایع دستی کشور نشست خبری با خبرنگاران برگزار کرد و گفت: مراسم ویژه روز جهانی صنایع دستی با حضور مسئولانی از وزارت میراث فرهنگی و نمایندگانی از شورای جهانی صنایع دستی در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

در این نشست خبری همچنین محمدحسین عسگرپور مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی از تصویب ۸ رشته جدید صنایع دستی خبر داد و گفت: با ستاد نیروهای مسلح تفاهم نامه‌ای امضا خواهیم کرد.

ویدا توحدی مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی هم از برگزاری ۳۰۰ برنامه در بوستان‌های مختلف خبر داد. وی هم اعلام کرد که شهرهای دزفول، دزفول، روستای بحیری، کاشان و رشت پس از دو سال توقف در ثبت شهرهای جهانی به شورای صنایع دستی برای ثبت معرفی شدند. منتظریم تا جواب آنها را دریافت کنیم.

جنجال فرش‌های سعدآباد

در پی ناپدید شدن تعدادی از فرش‌های کاخ سعدآباد به تازگی معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرده تعداد متهمان پرونده مفقود شدن این فرش‌ها ۹ نفر بوده اند یکی از اعضای ارشد دولت قبل و فرزند وی از متهمان اصلی این پرونده هستند.

از جنجال پرونده فرش‌های سعدآباد تا آغاز هفته‌ای برای صنایع دستی

او همچنین گفته است که ما تمایلی به اظهار نظر درباره پرونده‌های حقوقی و قضائی قبل از صدور رأی نداریم اما مردم منتظر شنیدن اخبار دقیق درباره این اتفاق هستند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.