حملات مبارزان حوثی یمن به کشتیهای دولتهای حمایت کننده از رژیم صهیونیستی باعث افزایش هزینهها و تاخیرهای طولانی در حمل ونقل دریایی این کشور ها شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، راشاتودی نوشت: بر اساس نظرسنجی جدید اتاق بازرگانی بریتانیا (BCC) بیش از نیمی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان بریتانیایی به دلیل اختلال در حمل و نقل دریایی در دریای سرخ ناشی از حملات حوثی به کشتیهای یمن با مشکلاتی مواجه شدهاند.
بر اساس این گزارش، ۵۵ درصد از صادرکنندگان مشکلات مرتبط با جنگ را گزارش کرده اند، و همچنین ۵۳ درصد از تولیدکنندگان و شرکتهای خدمات تجاری، از جمله هر دو گروه خرده فروشان و عمده فروشان، مشکلات مرتبط با این درگیری را گزارش کرده اند. شایان ذکر است ۳۷ درصد از بیش از ۱۰۰۰ شرکت مورد بررسی، گزارش داده اند که به علت این جنگ دچار مشکلاتی شده اند.
از جمله مشکلات عمدهای که کسب و کارها با آن مواجه بودند افزایش هزینههای تحویل بود، به طوری که برخی گزارش دادند که قیمت حمل کانتینر از آسیا به اروپا طی چند ماه گذشته تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. مشکل عمده دیگر تاخیرهای لجستیکی است که تا سه تا چهار هفته به زمانهای معمول تحویل اضافه شده است. مسائل دیگری که توسط شرکتها ذکر شد، مشکلات جریان نقدینگی و کمبود قطعات در خطوط تولید بود.
ویلیام بین، رئیس سیاست تجاری BCC، در این رابطه گفت: این تحقیق به ما بینش فوری در مورد تأثیر جنگ در دریای سرخ بر مشاغل بریتانیا میدهد. در صنعت حمل و نقل کالا آمادگی کافی برای پاسخگویی به این مشکلات نداشته ایم و این موضوع باعث اتلاف زمان زیادی میشود؛ همچنین تحقیقات ما نشان میدهد که هر چه وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، احتمال افزایش فشار هزینهها بیشتر میشود.
حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل تجاری جهان از طریق دریای سرخ انجام میشود که سریعترین مسیر از آسیا به اروپا است. پس از اینکه رزمندگان حوثی عملاً این آبراه را محاصره کردند، شرکتهای بزرگ باربری مجبور شدند صدها کشتی خود را به سفرهای طولانیتر و گرانتر به اطراف دماغه امید خوب آفریقای جنوبی بفرستند.
بر اساس آخرین گزارش موسسه کیل، تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ در نتیجه این جنگ ۱.۳ درصد کاهش یافته است. در همین حال، رزمندگان یمنی سوگند خورده اند که پس از بمباران اهداف مرتبط با حوثیها در یمن توسط آمریکا و بریتانیا، به حملات خود ادامه دهند.