اگر کیف پول سخت افزاری را گم کنید چه اتفاقی می افتد؟

راه چاره چیست؟

 اگر کیف پول سخت افزاری شما گم شود، بسوزد یا دزدیده شود، تمام بیت کوین شما از بین می رود؟ خیر، اصلا.

کیف پول سخت افزاری کول ولت ولت سنتر: تعدادی گزینه برای بازیابی برای افرادی که دسترسی به کیف پول سخت افزاری خود را از دست داده اند وجود دارد. تنها شرط لازم برای بازیابی دارایی‌های رمزارز، حفظ دسترسی به کلیدهای خصوصی است.

کلید خصوصی یک رشته رمزارز از حروف و اعداد است که به کاربران امکان دسترسی به دارایی های دیجیتال و همچنین تکمیل تراکنش ها و دریافت رمزارز را می دهد.

اکثر کیف پول‌های رمزارز معمولا یک کلید خصوصی به شکل عبارت بازیابی ارائه می‌کنند که حاوی یک نسخه پشتیبان قابل خواندن توسط انسان است که به کاربران امکان می‌دهد کلیدهای خصوصی را بازیابی کنند. فرم این ها معمولا از طریق BIP39 فعال می شود، رایج ترین استانداردی که برای تولید عبارات اولیه برای کیف پول های رمزارز استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: صفحه ویژه

عبارت بازیابی BIP39 که به عنوان یک عبارت اولیه نیز نامیده می شود، اساسا یک رمز عبور متشکل از 12 یا 24 کلمه تصادفی است که برای بازیابی کیف پول ارزهای دیجیتال استفاده می شود. پلتفرم‌های کیف پول رمزارز معمولا در همان ابتدای راه‌اندازی کیف پول یک عبارت اولیه تولید می‌کنند و به کاربران دستور می‌دهند آن را روی کاغذ یادداشت کنند.

نه کلیدهای شما، نه سکه های شما

به گفته مدیران شرکتهای بزرگ کیف پول سختافزاری Ledger و Trezor، ایمنی عبارت بازیابی بسیار مهمتر از ایمن نگه داشتن خود کیف پول سختافزاری است.

ایمن نگه داشتن یک کلید خصوصی یک اصل راهنما برای جامعه رمزارز است که در این عبارت گنجانده شده است: “نه کلیدهای شما، نه سکه های شما.” این اصل به این معنی است که اگر کاربران کلید خصوصی خود را نداشته باشند، واقعا کنترل سکه های خود را در دست ندارند.

هر دو کیف پول Ledger و Trezor به کاربران اجازه می دهند تا با استفاده از یک کیف پول سخت افزاری دیگر، دسترسی به کیف پول خود را از طریق یک عبارت اولیه بازیابی کنند.

 

یک کاربر می تواند کیف پول و وجوه خود را در هر یک از کیف پول های جدید لجر بازیابی کند. چارلز گویلمت، مدیر ارشد فناوری لجر، به کوین تلگراف گفت:

از سوی دیگر، آنها می‌توانند از طریق یک کیف پول Trezor، SafePal یا یک کیف پول سخت‌افزاری دیگر نیز بازیابی شوند.

کاربران همچنین می توانند برای دسترسی به وجوه خود در صورت گم شدن، سرقت یا از بین رفتن کیف پول سخت افزاری، به کیف پول های نرم افزاری مراجعه کنند. یان آندراشیک، مدیر ارشد امنیت اطلاعات Trezor گفت:

اگر Trezor خود را گم کرده اید، اما هنوز هم هسته بازیابی خود را دارید، می توانید وجوه خود را از طریق کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های نرم افزاری موجود در بازار بازیابی کنید.

به گفته مدیران Ledger و Trezor، لیست کیف پول های نرم افزاری سازگار شامل پلتفرم هایی مانند Electrum، Exodus، MetaMask، Samourai، Wasabi، Spot و غیره است.

تهدید برای یک عبارت پشتیبان

از آنجایی که ایمنی عبارت بازیابی اولویت اصلی در حفظ دسترسی به کیف پول رمزارز است، ممکن است تعجب کنید که چگونه از عبارت seed به بهترین شکل محافظت کنید.

آندراشیک به کوین تلگراف گفت:

حفظ، یکی از مهمترین موضوعات در امنیت بیت کوین است.

وی همچنین به سه تهدید اصلی در مورد رمزهای عبور BIP39 اشاره کرد:

مواردی که توسط خود کاربر ایجاد می‌شود، هر نوع بلایای طبیعی یا ساخته‌شده توسط انسان، یا سرقت.

از دست دادن مرحله بازیابی بسیار رایج است: کاربر کیف پول ممکن است به طور تصادفی آن را بیرون بیاندازد یا اهمیت آن را در همان ابتدای راه اندازی کیف پول درک نکند.

کاربران همچنین می‌توانند مکان نامناسبی را برای حفظ عبارت بازیابی خود انتخاب کنند، با یک اشتباه رایج که به سادگی عبارت را آنلاین قرار می‌دهند. Ledger’s Guillemet گفت که کاربران کیف پول کریپتو هرگز نباید عبارات اولیه خود را دیجیتالی کنند تا از رویدادهای ناگوار مانند هک جلوگیری کنند، و افزود:

برای کاربران مهم است که عبارت بازیابی را ایمن کنند. باید در مکانی امن ذخیره شود و نباید دیجیتالی شود.

– به عبارت دیگر، کلمات خود را در ایمیل یا فایل متنی قرار ندهید و عکس نگیرید.

به این ترتیب، اکثر کیف پول‌های کریپتو به کاربران خود توصیه می‌کنند که عبارت اولیه را روی یک تکه کاغذ بنویسند و آن را در مکانی امن ذخیره کنند.

نکاتی برای محافظت از عبارت بازیابی

برای اطمینان از محافظت قابل اعتماد برای عبارت بازیابی، ممکن است فراتر از نوشتن آن روی کاغذ بروید.

مدیران و توصیه‌هایی را برای کاربران کیف پول رمزارزها ارائه می‌کنند تا محافظت از عبارات اولیه خود را تقویت کنند.

روش‌های پیچیده دیگر برای محافظت از عبارت دانه نیز شامل توزیع نسخه‌های پشتیبان بین چندین گروه از افراد و مکان‌هایی مانند خانواده، صندوق امانات در بانک یا یک نقطه مخفی در باغ است. یکی از این روش‌ها به عنوان پشتیبان‌گیری Shamir شناخته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد کلیدهای خصوصی خود را در چندین بخش توزیع کنند که با هم برای بازیابی کیف پول مورد نیاز هستند.

 

در حالی که ارائه دهندگان کیف پول سخت افزاری تمام تلاش خود را می کنند تا به کاربران کمک کنند در صورت گم شدن کیف پول خود، دارایی های خود را بازیابی کنند، هنوز کاری از دست دادن عبارت بازیابی نمی توانند انجام دهند.

آندراشچیک Trezor گفت که به این دلیل است که کلید خصوصی طوری طراحی شده است که فقط توسط کاربر کیف پول غیرحضوری نگهداری شود. وی با اشاره به اینکه اصل عدم حبس و پیامدهای امنیتی آن کاملاً مخالف ایده داشتن نوعی «پشتیبان» است، افزود:

اگر کسی فرصتی برای بازیابی شما داشته باشد، به این معنی است که به بیت کوین شما دسترسی دارد و شما باید اعتماد داشته باشید که این بازیگران همیشه با شما با حسن نیت رفتار خواهند کرد. ما در حال خلاص شدن از شر نیاز به اعتماد هستیم و در عوض، آنها را تشویق می کنیم تا تأیید کنند.

لجر همچنین در تلاش است تا تجربه کاربر را به طور کلی بهبود بخشد و نقاط ریسکی را بدون به خطر انداختن امنیت حذف کند. با این حال، خود حضانت DNA زنجیره بلاک(بلاکچین) و DNA لجر باقی می ماند. کاربران همیشه در کنترل باقی می مانند

 

خروج از نسخه موبایل