بررسی احتمال تبانی و فساد در فوتبال دخالت سیاسی نیست/ نهادهای نظارتی حق ورود دارند

فدراسیون فوتبال |فدراسیون فوتبال ایران |فوتبال

اصل 90 رئیس کمیته فرهنگ کمیته پارلمانی با بیان اینکه مقامات نظارتی حق تحقیق در مورد ادعاهای تبانی و فساد در فوتبال را دارند ، گفت: این دخالت سیاسی نبوده و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران باید از ورود ویلموت ها به توافق ویلموتس جلوگیری کنند. از فیفا دفاع کنید.

سید نظام الدین موسوی در مصاحبه با ISED با اشاره به نامه مقامات نظارتی فیفا مبنی بر احتمال تعلیق فوتبال ایران در صورت شکایت از ویلموتس ، گفت: فیفا و حکم فدراسیون فوتبال ایران موضوعات تخصصی مربوط به فوتبال هستند. کشورهای عضو فیفا طبیعتاً داوری تخصصی فیفا در فوتبال را می پذیرند ، اما مواردی وجود دارد که یک رشته تخصصی فوتبال محسوب نمی شود.

وی افزود: موضوع فساد در فوتبال ، تبانی ، رشوه خواری و پولشویی موضوعاتی نیست که فیفا بخواهد در آنها دخالت کند و صلاحیت لازم برای برخورد با آنها را ندارد. اینها موارد حاکمیت است و حاکمیت به قوانین داخلی بستگی دارد.

یک نماینده مردم تهران در پارلمان مشارکت نهادهای نظارتی در توافق ویلموتس را یک امر حکومتی خواند: فیفا نباید در این امور دخالت کند. در سال 2015 ، هنگامی که اتهامات مربوط به رشوه و اخاذی علیه مقامات فیفا مطرح شد ، دادگستری آمریکا برخی مقامات فیفا را تحت پیگرد قانونی قرار داد و پلیس سوئیس که فیفا در آن ثبت شده است ، تعدادی از مقامات عالی رتبه فیفا را دستگیر و تحت تعقیب قرار داد. زیرا آنها برای تعیین کشور میزبان جام جهانی رشوه می گرفتند. بنابراین ، نه تنها فدراسیون کشورها ، بلکه کشورهایی که از فیفا بهره مند می شوند ، ممکن است دارای مشکلات دسترسی و حاکمیت باشند.

وی افزود: موضوع توافق ویلموتس در کشور ما نیز موضوعی است که کارشناسان حدس می زنند. بحث در مورد ناکارآمدی و احتمال تبانی و فساد وجود دارد و طبیعتاً نهادهای نظارتی و نظارتی حق ورود دارند. این دخالت سیاسی محسوب نمی شود. آنچه ما بر اساس عضویت فیفا می پذیریم داوری فیفا در فوتبال تخصصی است. به عنوان مثال ، اگر یک مقام دولتی به رئیس فدراسیون دخالت کند یا او را تحت فشار قرار دهد ، طبق قوانین فیفا پذیرفته نیست ، اما به عنوان مثال مالیاتی که ورزشکاران باید بپردازند ، خلاف قوانین فوتبال یا کمک مالی فدراسیون از دولت نیست. بنابراین ، فساد و تبانی نیز مسائلی است که دولت حق حل آنها را دارد.

موسوی گفت که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید از ورود نهادهای نظارتی به موضوع قرارداد ویلموتس با فیفا حمایت کنند و فیفا نباید وارد این مناطق شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل