حمید عبدالحسینی در گفت وگو با آنا؛
حمید عبدالحسینی کارگردان نمایش «۴ گانه بی ربط» گفت: همه این نمایشنامهها در یک دوره خاص نوشته نشدهاند بلکه در زمانهای مختلف شکل گرفتند، اما در تمام آنها یک دغدغه مشترک بود وآن هم جایگاه انسان در شرایط ناگزیر اجتماعی امروز است که به نوعی باعث ایجاد بحرانهای هویت میشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنآ، حمید عبدالحسینی کارگردان جوانی است که اگرچه رشته اش سینماست، اما این چند سال اخیر به واسطه پرکاری اش در عرصه تئاتر بیشتر به عنوان کارگردان نمایش شناخته شده و در کارنامه اش نمایشهای متنوعی همچون وقتی همه خواب بودیم، مینی مالیستها، زادروز زار و … به چشم میخورد. او به تازگی نمایش ۴ گانه بی ربط را در تماشاخانه سیمرغ به روی صحنه داشت که با اقبال مخاطبین روبه رو شد.
عبدالحسینی در باره چگونگی شکل گیری ایده این نمایش گفت: این اثر کاری اپیزودیک است که در کارنامه کاری من مسبوق به سابقه است و جزو گرایشها و علایقم محسوب میشود؛ این نمایشنامهها تماما در یک دوره خاص نوشته نشدهاند بلکه هریک در زمانهای مختلف شکل گرفتهاند، اما در تمام آنها یک دغدغه مشترک است و آن جایگاه انسان در شرایط ناگزیر اجتماعی امروز است که به نوعی باعث ایجاد بحرانهای هویتی شده است.
وی افزود: آدمهای ۴ گانه هریک نماینده طبقه و قشری هستند که متاسفانه به دلیل نابرابریها دچار سرخوردگی و واپس گرایی شدهاند و به آنچه میخواستهاند نرسیدهاند. ۴ گانه از آنها میگوید و درصدد است تا نمایشگر و زبان حالشان باشد.
این نویسنده درباره شیوه کارش در حوزه نوشتار به ذکر مثالی پرداخت و گفت: همانطور که یک درخت از نهالی ظریف به مرور به درختی تنومند تبدیل میشود و میوه میدهد من نیز در پروسه نوشتن به مرور همان مکانیزم را طی می کنم و درنهایت ماحصل نوشته برایم همان میوهای ست که از درخت پدید میآید؛ درواقع در فرآیند نوشتن من یک تراپی عمیق را از سر میگذرانم و ناخالصیها و زواید روح و روانم پالایش مییابد و شاید به همین دلیل است که در دوره جدید تا حد زیادی این نوشتهها در ظاهر از خود حقیقی من دورند.
کارگردان «۴ گانه بی ربط» پروسه تولید این اثر را زمان بر دانست که هربخش به صورت جداگانه تمرین و درنهایت به یکدیگر اتصال یافتهاند و تشریح کرد: در ورای بی ارتباطی داستان و فضای بخشهای مختلف این نمایش یک نوع حلقه وصل وجود دارد که این موضوع در طول تمرینات ایجاد شد تا مخاطب بتواند به پیوندی هرچند جزئی میان قسمتهای مختلف دست بزند.
عبدالحسینی در پاسخ به این سوال که ۴ گانه بی ربط چه جایگاهی در میان سایر آثارش دارد، بیان داشت: این نمایش در ادامه علاقمندی هایم به تجربه گرایی و پیمودن مسیرهای تازه طراحی و اجرا شد، اما هدفم از تجربه گرایی زیر پا گذاشتن چهارچوبها و قواعد نیست بلکه میکوشم تا با اعمال تمامی این ساختارها به سبک شخصی خود دست یابم.
کارگردان نمایشهای یک اتفاق کوچک و تو همه چیز را خراب کردی که درحال حاضر مدیریت تماشاخانه سیمرغ را نیز برعهده دارد ، با اشاره به مشکلات و موانعی که پیش روی تئاتر وجود دارد ، به لزوم توجه جدی متولیان این امر پرداخت و توضیح داد: تئاتر ما امروز با نوعی لجام گسیختگی روبه روست و درواقع متولیان ترجیح دادهاند، تئاتر به راه خود برود، اما این سیاست اگرچه نکات مثبتی دارد، اما به همان نسبت و حتی بیشتر دارای آفتهایی ست که میتوان از کمبود بودجه و کمرنگ شدن حمایت از نمایشها، ورود بی ضابطه افراد نامتخصص و بی تجربه به فضای حرفهای تولید تئاتر، کمبود فضاهای چه عوامل پشت صحنه تشکر کرد و از زحمات بنیاد بیدل دهلوی جهت حمایت از این کار قدردانی می کنم.