تحول پژوهش در آموزش و پرورش؛ حرکت از پژوهش‌های عمومی به تخصصی

تحول پژوهش در آموزش و پرورش؛ حرکت از پژوهش‌های عمومی به تخصصی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از اقدامات جدید این پژوهشگاه در جهت توسعه فرهنگ تحقیق و بررسی مسائل کلیدی آموزش و پرورش کشور سخن گفت.

به گزارش خبرنگار آنا، علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در مراسم تجلیل از پژوهشگران جوان، با اشاره به اهمیت تحقیق و حقیقت‌جویی در آموزه‌های امام علی (ع)، بر نقش پژوهش در تحول آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: هیچ کاری در تعلیم و تربیت به اندازه تحقیق و جستجوی حقیقت ارزشمند نیست.

وی با اشاره به ماموریت‌های چهارگانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، افزود: این پژوهشگاه در راستای تحقق اهداف خود به چهار مأموریت اصلی پرداخته است؛ شناسایی و تحلیل مسائل آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ پژوهش از ستاد تا مدارس، کمک به تصمیم‌سازی‌های مدیران آموزش و پرورش و همکاری با موسسات آموزشی.

محبی همچنین یادآور شد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر اهمیت پژوهش و تحقیق تأکید ویژه‌ای شده است.

محبی در ادامه سخنانش از تحولات مهم در ساختار و فعالیت‌های پژوهشگاه خبر داد و اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مسیر تحول به یک موسسه پژوهشی تخصصی در حوزه مسائل آموزش و پرورش حرکت کرده است. در همین راستا، ۴۰ مطالعه در زمینه مسائل کلیدی آموزش و پرورش انجام شده و ۳۰ گزارش تحلیلی منتشر شده است.

وی همچنین افزود: پژوهشگاه در تلاش است تا از یک موسسه پژوهشی عمومی به یک پژوهشگاه تخصصی تبدیل شود. از این رو، ۱۰ مسئله عمده در زمینه تعلیم و تربیت شناسایی و برای حل آن‌ها اقدامات لازم صورت گرفته است. این تحولات باعث شده که هزینه‌های پژوهش کاهش چشمگیری پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به اقدامات دیگری در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی کشور نیز اشاره کرد و گفت: تحول دیگری که در پژوهشگاه اتفاق افتاده، از تصدی‌گری به تنظیم‌گری و مدیریت پژوهش است. با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی، توانسته‌ایم همکاری‌های علمی خود را چند برابر کنیم.

محبی همچنین از نتایج مثبت این اقدامات در جذب پژوهشگران و اعضای هیئت علمی در سراسر کشور خبر داد و افزود: برخورد فعال و باز با پژوهشگران و صاحب‌نظران منجر به استقبال بیشتر از همکاری‌های پژوهشی با پژوهشگاه شده است.

وی در ادامه به برگزاری همایش‌ها و انتشارات علمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، شش همایش علمی برگزار کردیم که سه همایش ملی و سه همایش بین‌المللی بودند. همچنین، در پژوهشگاه چهار فصلنامه منتشر می‌شود که سه فصلنامه آن گرید الف وزارت علوم را دریافت کرده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین از اجرای ۱۰ درصد از سند تحول بنیادین در مدارس خبر داد و به بررسی انواع مدارس و نظام‌های آموزشی اشاره کرد: ارزیابی‌های متعددی از مدارس مختلف انجام شده و اقدامات مربوط به پیشرفت درسی و شغلی دانش‌آموزان، بررسی نظام تعلیم و تربیت هوشمند و تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دستور کار قرار دارد.

محبی در پایان سخنان خود به برگزاری بیستمین جشنواره پژوهشگران جوان اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این جشنواره در استان فارس برگزار شد و از ظرفیت‌های مختلف در سراسر کشور بهره‌برداری شد. تعداد دانش‌آموزان پژوهشگر از ۱۱۶ نفر به ۲۰۰ نفر افزایش یافته است، که این نشان‌دهنده رشد و پیشرفت چشمگیر در زمینه پژوهش‌های دانش‌آموزی است.

این سخنان رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشان‌دهنده تحولات اساسی در حوزه پژوهش‌های آموزشی و تلاش‌های گسترده برای ارتقای کیفیت تحقیق در نظام آموزش و پرورش کشور است.

خروج از نسخه موبایل