اخبار فرهنگی

تظاهرات در پاریس باز هم به خشونت کشیده شد

تقدیر از پلیس برای برخورد با معترضان؛

پاریس

فرانسه عصر امروز (سه‌شنبه) در حالی شاهد موج دوم اعتراضات علیه برنامه‌های امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال بود که این اعتراض‌ها دوباره به خشونت کشیده شد و وزیر کشور فرانسه نیز از برخورد پلیس با معترضان تقدیر کرد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، تعداد معترضان به طرح اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه در ۱۲ روز اخیر که این اعتراض‌ها شروع شده، بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده است.

هشت اتحادیه اصلی در این اعتصابات که مدارس، حمل و نقل عمومی و پالایشگاه‌های نفت پایتخت فرانسه را به تعطیلی کشاند، شرکت دارند.

اتحادیه کارگری CGT مدعی شد که نیم میلیون معترض تنها در پاریس تجمع کرده‌اند، اگرچه مقامات این تعداد را ۸۷ هزار نفر اعلام کردند. با احتساب همین مقدار، شمار کل اعتصاب کنندگان در سراسر فرانسه به 2 میلیون و هشتصد هزار نفر می‌رسد.

هنوز مشخص نیست که آیا معترضان بتوانند مکرون را مجبور به عقب‌نشینی از طرح اصلاح قانون بازنشستگی کنند یا خیر. دولت مکرون لجوجانه اصلاحات مربوط به سن بازنشستگی را بی اعتنا به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد دو سوم رأی‌دهندگان با این تغییرات مخالف هستند، پیش می‌برد و قصد دارد هفته آینده طرح آن را برای تصویب به مجلس ملی ببرد.

در صورت عدم کسب حمایت اکثریت در پارلمان، دولت باید روی نمایندگان خود احزاب حاکم و حمایت جمهوری خواهان دست راستی تکیه کند.

به گزارش آر اف آی، امروز ساعاتی قبل از شروع تظاهرات اصلی در میدان ایتالیا در مرکز پاریس، هزاران تظاهرکننده در تولوز، مارسی و نیس در جنوب و سنت نازیر، نانت و رن در غرب کشور نیز به این اعتراض‌ها پیوستند.

گزارش شده است که ۱۱ هزار پلیس برای پوشش تظاهرات‌هایی که در بیش از ۲۰۰ شهرک و شهرستان برگزار می‌شد، مستقر شدند. درگیری‌هایی در حومه پاریس در میدان واوبن گزارش شده و ۳۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. وزیر کشور فرانسه نیز از برخورد پلیس با معترضان تقدیر کرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر