وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه باید پرسید تاکسی تلفنیهای محلی کجا هستند یا بسیاری از مشاغل چه سرنوشتی را داشتهاند، اظهار کرد: اتوماسیون، کامپیوتر و … ماحصل انقلاب سوم صنعتی و فناوریهای مجازی و حقیقی حاصل انقلاب چهارم هستند که ما تاکنون صد درصد پیرو بودیم؛ مسئله اینجاست که تا اینجا هوش مصنوعی در کار نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما نسبت به انقلاب صنعتی چهارم پیروِ باز هستیم. به طور کلی، هوش مصنوعی شوخی ندارد و شروع شده است؛ به نظر میرسد اگر کسی این را به موقع جدی نگیرد مانند آتش روی زمین گسترش مییابد.
وی خطاب به اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید به سرعت ساختارجدید در زمینه اداری و دانشی خود را آرایش دهد زیرا ابعاد گسترده است؛ این مباحث باید جدی گرفته شود. به رونق فعلی بازار توجه نکنیم زیرا تغییرات در کسری از زمان اتفاق میافتد.
وی تاکید کرد: ضروری است قبل از اینکه به روز سیاه برسیم تدبیر کنیم؛ چرا؟ چون مخاطبان ما جوان هستند و زودتر از بقیه سلیقه خود را عوض میکند. پس باید این موضوع جدی گرفته شود. باید جوانان را بفهمیم؛ ما انتخابی جز تغییر ساختار نداریم.
طهرانچی با ذکر آمار و ارقامی در زمینه رشتههای دانشگاهی تا چشم انداز ۱۴۱۴ گفت: آمارها حقایق هستند و باید آرایش جدیدی برای برخی رشتهها در نظر بگیریم. ما تاکید به تغییر و تحول داریم زیرا تا سال ۱۴۱۴ اتفاقاتی در حوزه مهندسی و دیگر رشتهها رخ میدهد.
وی درخصوص ضرورت تربیت نیروهای انسانی متخصص گفت: ما در حال حاضر ناترازی منابع انسانی داریم و این کمر کشور را میشکند. تامین ناترازی نیروی انسانی ۲۰ سال به طول میانجامد و این یک آشفتگی یا ناترازی مطلق است.
طهرانچی خطاب به اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه لازم دارد در کسری از زمان در خودش تغییراتی ایجاد کند. این تحول در زمینه دانش و اداری است تا دانشجو با «حامی» طرف باشد. علاوه بر دانش باید در حوزه اداری تحول ایجاد کنیم و این تغییرات باید سریع رخ دهد.
وی گفت: تاکید داریم کارمندان را به «حامی» تبدیل کنیم. به حامی میگوییم با این نسل دانشجویانی که در فضای مجازی رفتهاند با ادبیات خودشان صحبت کنید. باید کارمند را از شغل قبل خارج کرده که نظام کارداری را تعریف و کارشناسی را تعطیل کنیم. در واقع به این واسطه راهبر، دستیار، دبیر در امور خاص به دانشجو جواب بدهد و کار دست کاردار عمومی و تخصصی باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید هوش مصنوعی در سیستم دانشگاه ورود کند تا ساختار تحول ایجاد شود که طرح حامی این کار را انجام میدهد. حلقه اول اتصال دانشجو به دانشگاه، حامی است و بعد از سال دوم حامی استاد دانشجو می شود.
کل سیستم مکاتبات طرح حامی یکپارچه میشود
طهرانچی خاطرنشان کرد: کل سیستم مکاتبات برای طرح حامی یکپارچه میشود. حداکثر ۶ هزار راعبر، دستیار و دبیر کارتابل اداری هواهند داشت و مابقی با ایمیل پاسخ داده می شود.
وی اضافه کرد: ما تغییر مفاهیم را در این سیستم که در حال اجراست داریم. دانشگاه در کنار سامانههای هوش مصنوعی تعریف میشود. کل دانشگاه، خدمت محور به دانشجو است. همچنین همه سیستم در خدمت دانشجو میشود. دانشگاه کلاً دانشجو محور خواهد شد و این شرط بقای دانشگاه آزاد اسلامی است. ما به دنبال مفید بودن برای دانشجو هستیم.
طهرانچی گفت: دانشجو باید رئیس باشد و بتواند با دانشگاه ارتباط بگیرد؛ از جمله مزیتهای طرح حامی این است که یک حامی ۴ سال با دانشجو همراه خواهد بود.
وی با بیان اینکه حامی کارا، کارآمد، خبره و ممتاز دستهبندی کردهایم، گفت: هر حامی میتواند در این حد پیشرفت کند. وظیفه حامی، دانشجومداری است.
وی گفت: در آینده سیستم های هوشمند معاون آموزشی باقی نمیگذارد؛ این سیستم جدید در حال پیادهسازی است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کارمندان دانشگاه میتوانند حامی باشند و میزان سرعت و کیفیت کارشان، حقوقشان را تعیین میکند. این امکان نیز فراهم خواهد شد کارمندان خانم روزهایی به صورت دورکار فعالیت داشته باشند.
طهرانچی گفت: در این سیستم ارتباط انسانی از رابطه خشک اداری خارج میشود؛ این تقریباً بحث ماست برای بهترین نیروها که بهترین کار را به دانشجو ارائه دهند.
وی گفت: دیگر در دانشگاه ۱۳ رده نداریم؛ رده راهبری، دستیاری، دبیری جز این ردهها محسوب میشود. مدیرگروهها به صورت تخصصی دبیر هستند که با توجه به تعداد دانشجو درجهبندی میشوند. کلیه دستیاران میتوانند با یکدیگر نامهنگاری کنند. مکاتبات در این ردهبندی مستقیم است. دسترسیها روان و سادهسازی شدهاند.
طهرانچی گفت: حامی، افراد امن دانشجویان میشوند که این ارتباط در دانشگاه نبوده است. از طریق حامیان با دانشجویان ارتباط داریم. به این واسطه رقیب چتبات میشویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه سه حوزه علم، فناوری و فرهنگ داریم؛ اینها در دانشگاه به درستی تعریف نشدهاند. هنر در فرهنگ است. فناوری از ابتدا درست در دانشگاه تعریف نشده؛ ریشه فناوری توانش است نه دانش.
طهرانچی ادامه داد: پرداختن به فناوری، علاوه بر آموزش، کاربست و پژوهش میخواهد اما نظام به کار گرفته شده علمی بوده است. نظام فناوری، آموزش فناوری یا پژوهش فناوری نداشتیم. پارکهای علم و فناوری نظام کاربست فناوری بودند به همین دلیل در معاونت علمی و سطح استانی هم شکل گرفت چرا چون ربطی به دانشگاه نداشت و آموزش را فراموش کرد.
به گفته وی، ما به دنبال ساختارسازی در فناوری بودیم که اسم این ساختار هم Institute گذاشتیم.
بخش بندی School گروههای دانشی
طهرانچی درباره گروههای علم در این دانشگاه خاطر نشان کرد: (علم) گروههای دانشی، کشوری، استانی و واحد دارد به عنوان مثال هر هیأت علمی عضو یک دپارتمان است. این یک نظام دانشی است؛ به صورت کلی دانشگاه آزاد اسلامی ۷۴ School دارد. این گروههای دانشی است و ربطی به گروههای آموزش و فناوری ندارد.
وی گفت: آموزش و فناوری در Institute است که در سازمان مرکزی آکادمی دارند که دانشکدگان نامگذاری شده است. هر دانشکده ساختار فناوری دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در فناوری ضعیف هستیم؛ توانش ما ضعیف است. دانشجویان دنبال فناوری هستند؛ یعنی همان توانا! اگر فناوری بازار کسب و کار، کوانتوم و … بدهیم مخاطب احیا میشود.
ساختار جدید دانشگاه ساختار فناوری است
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ساختار جدید دانشگاه، ساختار فناوری است که تاکنون در ایران به آنتوجه نشده است اما در دنیا پیادهسازی میشود. گروههای دانشی را رشتهها اجرا میکنند که اگر فناوری خلق شد مخاطب احیا شود و دانش موضوعی برای عرصه به تعامل میافتد. این موضوع را از ۶ سال پیش برنامهریزی کرده بودیم. در آن زمان ساختار جا نیافتاده بود.
وی ادامه داد: این دانشکدهها گروههای دانشی نیستند بلکه نقطه پرداختن به فناوری هستند که تعداد مقاله در آن ملاک نیست. هر عضو هیأت علمی باید هم عضو گروه علمی باشد هم Institute . موضوعی که با دپارتمان فرق دارد و در نظام ارتقا هم به هر دو توجه میشود.
وی گفت: بعد از Institute سرای نوآوری است که محیط تعاملی صنعت و دانشگاه و کنش دو طرفه دارد.
پایاننامه ها در دو قالب قرار میگیرند
طهرانچی ادامه داد: از این به بعد پایاننامهها و رسالهها دو نوع هستند یا تحت مدیریت دانشکدههای دانشی هستند یا موضوعی. دانشکده موضوعی یک جز از برنامه علمی کشور را پیش میبرد. هر جای کشور روی این موضوع کارکند تحت حمایت این بخش است.
وی ادامه داد: اگر رساله تایید شد تا آخر راهبری میکند و سالی یکی دوبار کنفرانس برگزار میکند و به سمت مقالهنویسی، ژورنال و … میرود که طی آن نوآوری تایید میشود. در این سیستم منتظر چاپ مقاله و … نیست. هر دانشکده موضوعی چالش و یک برنامه دارد که در سطح کشوری فعالیت می کند.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در گام اول فقط اجتماعی بود بهطوریکه سواد مردم و مدرک را مد نظر داشت. دانشگاههای علوم پزشکی، فناوری سلامت را در دست گرفتهاند که خوب عمل کردند زیرا شبکه داشتند.
به گفته وی، دانشگاههای دولتی کاری به اقتصاد و اجتماع ندارند بلکه به نهاد سیاست کار دارند که نوآوری آن هم سیاسی است. دانشگاه نظامی، دفاعی و امنیتی، سیاسی است. سیاست در دانشگاه آزاد اسلامی بی معناست، ما مسئولیت اجتماعی، اقتصادی و نهادی داریم که اقتصاد دانشبنیان هم به آن اضافه کردیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همان نوآوری ما هم معطوف به اقتصادی و اجتماعی است؛ در واقع فعالیت در حوزه «بذر» نوآوری اقتصادی اجتماعی است که قدرت اقتصادی اجتماعی میسازد.
طهرانچی خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری که روی آن سرمایهگذاری میکنیم، نوآوری را پشتیبانی میکند و شورای اقتصاد دانشبنیان، شرکتها و بخش اجتماعی ما رسانه، مدرسه و بیمارستان هستند. ما منکر رابطه علم با اجتماع نیستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پژوهشهای ما از جنس مسائل کشور میآید و با وزارتخانهها کاری نداریم. دولتیها رقیب ما نیستند، چون نگاه اقتصادی اجتماعی ندارند شرکت، مرکزرشد، پارک و … با دولتیها متفاوت است؛ چارچوب اقتصادی مهم نیست لذا اساساً نگاه ما متفاوت است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده موضوعی، سازمان فناوری ماموریت محور است که پژوهش ماموریت محور هم ذیل آن قرار میگیرد؛ نگاه ما تحولآفرین است.
طهرانچی در پایان سخنان خود از زحمات رئیس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در برگزاری هفتمین رویداد ملی عصر امید قدردانی کرد.
در ادامه این جلسه رزازی معاون دانشجویی ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران و مجری طرح حامی در ادامه این جلسه گفت: طرح حامیِ دانشجو در کشور آغاز و پیشخوان آن مبتنی بر ایمیل دانشجویان فعال شده است.
وی با بیان اینکه لیست حامیان و رشته های مختلف به زودی دریافت می شود، گفت: بنا داریم به واسطه این طرح، در سازمان گردش کار درخواست های اداری را بازمهندسی کنیم. در حال حاضر درخواست هایی که سامانه ندارند از طریق ایمیل دانشجو انجام می گیرد تا زنجیره مکاتبه ای داشته باشند و حامی از پیشخوانِ دانشگاه، دانشجو را مشاوره کند.
رزازی گفت: بخش خاصی برای دانشجو در نظر گرفتیم که با ایمیل ارتباط بگیرد و درخواست کند و حامی پاسخ بدهد یا به حوزه تخصصی ارجاع دهد. حامی به معنای واقعی کلمه وکیل مدافع دانشجو در ساختار اداری دانشگاه است. بین ۳۰۰ نفر هر دانشجو یک حامی خواهد داشت.
رزازی با بیان اینکه وظایف حامی کاملاً مشخص شده است، گفت: واحدهای استان باید حامیان، رشته، گروه، جنسیت و … را تعیین کنند.
معاون دانشجویی ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران در ادامه تصریح کرد: به واسطه طرح حامی نظام دستمزد همکاران اداری را تغییر می دهیم.
وی با بیان اینکه این طرح برای همه استان ها آماده است، گفت: درخواست های پر مخاطب باید تعیین شوند؛ همچنین لازم است اطلاعات حامیان تکمیل شود.
گفتنی است در این جلسه ۵ تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و استان اصفهان به امضای دکتر طهرانچی رسید.