دفاع ضرغامی از نظریه «گفت وگوی تمدن ها» در چین!

آفتاب نیوز :

عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که برای افتتاح نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین حضور دارد، به دنبال طرح ایده «گفت وگوی تمدن ها» از سوی شی جین پینگ ـ رییس جمهور چین ـ متنی را پس از دیدار با برخی مقامات این کشور، در شرح دیدگاه خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

ضرغامی در متنی که در کانال تلگرامی او منتشر شده، نوشته است: «از موزه ملی چین در پکن بازدید کردم. این موزه که در سال 1912 تاسیس شده، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار اثر فرهنگی – تاریخی مربوط به تاریخ چین، از دوره پارینه سنگی تا معاصر را به نمایش گذاشته است. طرح توسعه این موزه در سال 2011 با اعتباری قابل توجه انجام گرفت.

رییس جمهور چین اخیرا ابتکار گفتگوی تمدن ها را در سطح جهانی مطرح کرده است. براین اساس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست 7 ژوئن خود، روز 10 ژوئن (21 خرداد) را به عنوان روز جهانی گفتگوی تمدن ها تعیین کرد.

در ملاقات با مقامات رسمی چین، سابقه پیشنهاد گفتگوی تمدن ها در مجمع عمومی سازمان ملل توسط رییس جمهور وقت را مطرح کردم و بر ضرورت تحقق این راهبرد تاکید کردم.

به آنان (چین) گفتم لازمه این شعار، به رسمیت شناختن تمدن هاست. واقعیتی که غربی ها به دنبال نفی آن هستند.

ایران و چین دو پایه مهم تمدن جهانی هستند. این گزاره، ورود خوبی برای بحث های من در مورد همکاری های میراث فرهنگی و گردشگری بود.

فردا نمایشگاه شکوه ایران باستان را در شانگ های افتتاح خواهم کرد.»

211 شیء تاریخی ایران در دی ماه سال 1403 در نمایشگاهی با عنوان «شکوه ایران باستان» در موزه ملی پکن به نمایش گذاشته شد. انتقال این آثار از موزه ملی ایران به چین با مجوز و مصوبه هیات وزیران انجام شد. قرار بود این آثار به مدت 6 ماه در چین بماند که به تازگی مجوز آن برای 6 ماه دیگر از سوی هیات وزیران تمدید شده است. با پایان نمایش 6 ماه این آثار در پکن، قرار است نمایش این آثار از 23 خردادماه در شانگ های آغاز شود.

انتهای

خروج از نسخه موبایل