راهکار‌هایی کاربردی و مهم برای از بین بردن بوی بد دهان

آفتاب‌‌نیوز :

بوی بد دهان یکی از عوارضی است که در فصل تابستان به ویژه در واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها به ویژه در ساعات ازدحام جمعیت بیشتر احساس می‌شود و باعث آزار مسافران می‌شود، بوی بد دهان می‌تواند دلایل تغذیه‌ای و گوارشی زیادی داشته باشد. اما برای از بین بردن این عارضه ناخوشایند چه باید کرد؟

برای بررسی دلایل تغذیه‌ای و دلایل مرتبط با بهداشت دهان بروز این عارضه ناخوشایند، گفت و گویی با دکتر خدیجه رحمانی استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

دکتر خدیجه رحمانی درباره بروز بوی بد دهان در برخی از افراد در روزهای گرم تابستان و نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از این عارضه گفت: افراد باید سعی کنند از غذاهای پختنی کمتر استفاده کنند. به منظور پیشگیری از بوی بد دهان باید ترکیب غذایی گیاهی مصرف شود. این دسته از افراد نباید برای مدت طولانی خود را گرسنه نگه دارند. در فواصل مختلف یا میوه یا سبزیجات مصرف کنند. در غذاهایی که می‌خورند نیز از سبزیجات معطر مانند نعناع، ترخون، مرزه و ریحان استفاده کنند. فواصل بین وعده‌ها نیز سبزیجاتی مانند کاهو، کلم و هویج بخورند.

این متخصص تغذیه درباره تاثیر مصرف سالاد پیش یا بعد از غذا بر بوی بد دهان نیز گفت: سالاد ربطی به بوی بد دهان ندارد. سالاد بیشتر مربوط به مبحث کاهش وزن است، در واقع مصرف سالاد باعث می‌شود معده به جای غذای پر کالری با یک غذای بسیار کم کالری پر شود که این مساله می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش وزن داشته باشد.

او درباره تاثیر بهداشت دهان و دندان بر بوی بد دهان نیز گفت: بهداشت دهان مهمترین عامل در از بین بردن بوی بد دهان است. افرادی که دهانشان بو می‌دهد لازم است که حتما بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایشان را مسواک بزنند. شب‌ها پیش از خواب نیز زبانشان را با مسواک تمیز کنند تا موکوس‌هایی که روی زبان مانده تا صبح باقی نماند و بو بگیرد. این افراد باید در فواصل مختلف آب بخورند.

رحمانی ضمن اشاره به یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان گفت: احتمال دارد برخی از این افراد دچار اچ پیلوری باشند که می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان موءثر باشد. در این زمینه مشاوره با یک متخصص گوارش ضروری است. هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) یک باکتری شایع ساکن دستگاه گوارش انسان است که تمایل دارد به مخاط معده حمله کند. از این‌رو این باکتری به عنوان باکتری بیماری‌زای معده انسان شناخته شده است. در حالی که عفونت با این باکتری به طور معمول علائمی ایجاد نمی‌کند، در برخی از افراد می‌تواند منجر به بیماری شود.

خروج از نسخه موبایل