ساخت خانه 100 متری مقاوم به زلزله، فقط در 5 روز / عکس

غزال زیاری: معجزه فناوری های مدرن حالا به کمک صنعت ساخت وساز نیز آمده است و تحولات چشمگیری را در این زمینه شاهد هستیم. پروژه تعریف شده برای ساخت اولین خانه پرینت سه بعدی در آسیای مرکزی، در آلماتی پایتخت قزاقستان تکمیل شد و نکته جالب توجه اینجاست که زمان موردنیاز برای چاپ ساختار اصلی این خانه، تنها 5 روز بود و تجهیز این خانه متفاوت در عرض 2 ماه به پایان رسید.

مسئولیت تکمیل این پروژه بر عهده شرکت BM Partners بود و ساختمان طراحی شده، قابلیت مقاومت در برابر زلزله های 7 ریشتری را دارد. این قابلیت با بهره گیری از بتنی فوق العاده قوی که عموماً برای ساخت سازه های بزرگی مثل آسمان خراش ها و پل ها استفاده می شود، حاصل شد.

مساحت این خانه جادویی که هنوز نام گذاری نشده، 100 مترمربع است و طراحی آن به نحوی است که توان مقاومت در برابر تغییرات شدید دمای منطقه را دارد. برای عایق کردن این خانه، از بتن پلی استایرن منبسط شده استفاده شده است.

ساخت این خانه خلاقانه، با استفاده از یکی از مدل های COBOD BOD2 که بزرگ ترین مرکز داده های اروپا را نیز ساخته است، انجام شده است.

اولین خانه با چاپ سه بعدی در آسیای مرکزی

گرچه چندین سال است که ایده ساخت خانه های چاپ سه بعدی در جریان است، اما پیشرفت فناوری در سال های اخیر به نحوی بوده که این ایده، حالا به شکلی عملی پیاده سازی شده و با پتانسیل به راه انداختن انقلابی در صنعت ساخت وساز می تواند خانه هایی مقرون به صرفه تر و در دسترس تر در اختیار مشتریان قرار دهد.

این ایده، به ویژه در مناطقی که روش های ساخت وساز سنتی، بسیار پرهزینه یا وقت گیرند، به شدت کاربردی خواهد بود.

مارات اوشاختیف، مدیرعامل BM Partners در توضیح بیشتر این پروژه گفت: «بهره گیری از فناوری های مدرن در دنیای امروز ضروری است. شرکت ما قصد دارد تا با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژیک چاپ سه بعدی در صنعت ساخت وساز در قزاقستان به فعالیت بپردازد. با این پروژه، ما با اطمینان به سمت آینده حرکت می کنیم تا نیازهای فوری قزاقستان به ساخت خانه هایی مدرن، کارآمد و مقاوم در برابر زلزله را برطرف کنیم.»

مصالح مورداستفاده

این شرکت برای ساخت سازه اصلی این خانه متفاوت، از مخلوط بتن با مقاومتی بالا (با مقاومت فشاری تقریباً 60 مگاپاسکال، معادل 8500 PSI) استفاده کرد که این میزان مقاومت، به مراتب بیشتر از مقاومت آجر و سنگ معمولی مورداستفاده در قزاقستان (حدود 7 تا 10 MPa) است.

این مخلوط از سیمان، شن و ماسه محلی تهیه شده و با افزودن D.fab تقویت می شود. این روش، امکان ایجاد مخلوط بتن سفارشی متناسب با نیازهای خاص را در مناطق مختلف فراهم می کند. با در نظر داشتن شرایط آب وهوایی خاص قزاقستان که دمای هوا بین 57- در اوج زمستان تا 49+ سانتی گراد در اوج تابستان متغیر است، در این ساختمان از بتن پلی استایرن منبسط شده به عنوان عایق دیوارها استفاده می شود که بهبود عملکرد حرارتی و صوتی را به همراه دارد.

اتمام پروژه با همکاری انسان و ربات

هنریک لوند نیلسن، بانی و مدیرکل کمپانی تولید مخلوط بتن، دراین باره توضیح داد: «این پروژه بار دیگر نشان می دهد که ساختمان هایی با پرینت سه بعدی با هدف ماندگاری ساخته می شوند و حتی می توان آن ها را در مناطق پرخطر از لحاظ زلزله ساخت. ما افتخار می کنیم که راهکاری را طراحی کرده ایم تا چاپ ساختمان طی 5 روز و کل پروژه در عرض تنها دو ماه و با استفاده از بتن قابل چاپ سه بعدی بسیار قوی تهیه شده از مواد محلی، ساخته شود.»

با تکمیل دیوارها، نیروهای انسانی برای تکمیل پنجره ها، درها و مبلمان وارد عمل شدند و جالب اینجاست که کل زمان موردنیاز برای اجرای این پروژه، از راه اندازی اولیه چاپگر گرفته تا اتمام نصب بخش های مذکور، تنها 2 ماه طول کشید. چیدمان ساده خانه، دارای شیشه هایی بزرگ و یک اتاق نشیمن وسیع است.

در حال حاضر از این ساختمان، به عنوان شورومی برای نشان دادن قابلیت های ساخت وساز با چاپ سه بعدی استفاده می شود.

منبع: interestingengineering

54321

خروج از نسخه موبایل