سینما؛ منبع الهام جدید رپر‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

تصور کنید قرار است فیلم معروف تلماسه یا همان DUNE با بازیگر‌های ایرانی ساخته شود. فکر می‌کنید چه چهره‌هایی می‌توانستند در آن بازی کنند؟ رضا پیشرو، رپر معروف و قدیمی زودتر دست به کار شده و موزیک ویدئوی خود را با الهام از فیلم «تلماسه» ساخته. فیلم علمی تخیلی که شماره یک آن سه سال پیش و شماره دوم آن با بازی تیموتی شالامی و آهنگسازی هانس زیمر اخیرا منتشر شد.

طبعا کسی انتظار دیدن جلوه‌های بصری با عظمت و استاندارد هالیوودی در اثر این رپر ایرانی ندارد، ولی ویدئو نشان می‌داد کارگردان آن در بیابان‌های دوبی تلاشی برای شبیه‌سازی فیلم تلماسه داشته. مثلا در فیلم اصلی، زبان جدیدی ابداع شده که افراد با آن حرف می‌زنند و در ویدئو پیشرو هم که فعلا نسخه دِمو آن منتشر شده یک چهره مرموز با زبان مرموزتری وِردی را می‌خواند.

چیزی که از آن می‌فهمیم این است که پیشرو افتان و خیزان با لباس کاهن‌های مصری در بیابانی دنبال آب می‌گردد. انتخاب این لباس از سمت کارگردان احتمالا به این قصد و غرض بوده که بخشی از تتو‌های ماورایی و سمبلیک او را نشان دهد. به نظر می‌رسد پیشرو به ژانر علمی تخیلی سینما علاقه ویژه‌ای دارد چرا که آهنگ‌هایی هم به نام‌های آواتار یک و دو داشته. در کاور آلبوم‌ها یا تک‌آهنگ‌های دیگرش هم ردی از این نماد‌های معنوی و کیهانی پیدا می‌کنید که بخشی از کاراکتر خود پیشروست. اگر او را بشناسید احتمالا می‌دانید که این انتخاب‌ها کاملا با عقاید و ظاهر و باطن او جور است.

بیمه ملت 

تا جایی که مثلا قیمت پیش فروش این آلبوم ۳۳۳ هزار تومان و قیمت آلبوم روی دیسک ۷۷۷ هزار تومان تعیین شده که برای او و طرفدارانش که معتقد به انرژی و مراقبه و چاکرا هستند، حامل معنای ویژه‌ای است. به جز این، دو پکیج ویژه برای طرفدارانش هم داشته که یکی پکیج آلبوم و تیشرت ۷ میلیون تومانی و دیگری پکیج هودی و آلبوم ۱۱ میلیون تومانی است. چه پیشرو را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، طرفداران او با یازده هزار کامنت پای ویدئو (تا لحظه نوشتن این گزارش) نشان داده‌اند که اعتقاد دارند محصول جدید پیشرو شانس برنده شدن در کن امسال را دارد.

از آخرین وسوسه اسکورسیزی تا علی سورنا

نکته جالب اینکه این هفته علی سورنا هم تِرَک جدیدی منتشر کرد که حداقل در عنوان خود نماد‌هایی از اعتقادات یا وقایع مذهبی وجود داشت. اسم ترک قبلی او «بوسه یهودا» بود و نام ترک جدید «آخرین وسوسه» است. هر دو شاید در خدمت معنا و مفاهیم دیگری باشد، اما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که علی سورنا برای این منظور از زبانی مذهبی استفاده کرده.

بوسه یهودا به آن بخش از داستان زندگی عیسی مسیح اشاره دارد که در آن یهودا با بوسیدن او به ماموران امپراطور رومی غیر مستقیم علامت می‌دهد که این فرد عیسی است و در نتیجه اینگونه بازداشت و بعد به صلیب کشیده می‌شود. کاربری در توئیتر نوشته بود که «آخرین وسوسه» نام یکی از آثار مارتین اسکورسیزی است که بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده. کتاب که مخالفت کلیسا را به دنبال داشت سعی می‌کند تصویری زمینی از پیامبر مسیحیان ارائه کند. ویکی‌پدیای این اثر گزارش داده که سال ۱۳۶۰ صالح حسینی این کتاب را به فارسی برگردانده و انتشارات نیلوفر منتشر کرده. همچنین کانال تلگرامی رپ سیتی احتمال داده بود که علی سورنا در حال انتشار چندگانه‌ای حول همین مضامین مربوط به زندگی و به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح باشد.

کنسرت در ۴۸ دقیقه

اینکه دیروز در یک چشم به هم زدن همه بلیت‌های کنسرت عرفان طهماسبی تمام شد نشان می‌داد مخاطب موزیک پاپ تشنه شنیدن صدا و سبک جدید است. عرفان طهماسبی را همه به خاطر ترانه «تو» می‌شناسند. یادتان نمی‌آید؟ «دل از من/دلبری از تو/ سر از من/ سروری از تو/ دل خون و خراب از من/ رخ حور و پری از تو» ترانه‌ای که با آن این خواننده ۲۶ ساله توانست در اوج جوانی یک شبه ره صد ساله بپیماید و اولین کنسرتش را در بهترین سالن کنسرت تهران، اسپیناس پالاس برگزار کند.

جای سوال این است که حداقل این دو سه ساعت را طهماسبی قرار است با چه آهنگ‌هایی پر کند؟ کل دیسکوگرافی او شامل ۱۶ تک آهنگ می‌شود که اگر میانگین آن سه دقیقه باشد مجموعا برابر است با ۴۸ دقیقه. انتهای کنسرت هم به لطف فریاد «دوباره دوباره» می‌شود دو آهنگ را بازخوانی کرد که با حساب آن به علاوه زمان استراحت بین آهنگ‌ها، شاید کل کار در یک ساعت جمع شود.

غیرمنتظره هفته

احتمالا به زودی توئیتر به این خبر اینطور واکنش نشان می‌دهد: خدایا یا من پولدار بشم یا همایون و سامی یوسف فیت بدهند. در ادامه دو رپری که اسمشان آمد باید این خبر را هم بدهیم که حتی همایون شجریان هم وارد فضای معنوی شده و قرار است با سامی یوسف، ستاره موسیقی جهان اسلام قطعه موسیقی مشترکی منتشر کنند. اسم این آهنگ «هستی» است و یازدهم تیر ماه منتشر می‌شود. سامی یوسف فرزند بابک رادمنش، آهنگساز و ترانه‌سرای معروف است و ملیت ایرانی-بریتانیایی دارد.

منبع: هفت صبح

خروج از نسخه موبایل