شماره سی‌ام مجله سیاست‌نامه منتشر شد/اندیشمند ضد انقلاب

به گزارش خبرگزاری کردوار نیوز،در بخش داستان جلد مقالات سه‌گانه و پنج‌گانه شایگانی نوشته صادق حقیقت، اندیشمند ضد انقلاب نوشته احمد بستانی، اندیشمند راست‌اندیش نوشته رضا کوهکن، ورطه نهیلیسم نیچه نوشته رضا یادگاری، بر بال فلسفه و ادبیات نوشته موسی اکرمی، از ضدروشنگری تا پساروشنگری نوشته محسن عباس‌زاده، فیلسوف هویت‌اندیش نوشته مهدی روزخوش، سنت در مدار مدارا نوشته مهدی سیمایی منتشر شده است. بخشی از کتاب انقلاب دینی چیست؟ داریوش شایگان نیز با ترجمه رضا کوهکن در همین بخش آمده است.
اما پرونده ویژه سیاست‌نامه ۳۰ به مناسبت صد سالگی تدوین قانون اساسی افغانستان به سده حاکمیت قانون در افغانستان اختصاص دارد و در آن مقالاتی از ذکیه عادلی، میرویس بلخی، محمد عثمان تره‌کی، احمد ولی مسعود و … منتشر شده است. قابل ذکر است که سیاست‌نامه سی‌ام با بخش خبرنامه که مشتمل بر پوشش رویدادهای حقوق و علوم سیاسی ایران است آغاز می‌شود. پس از آن سرمقاله‌ای با عنوان «راه شرقی و معنویت آسیایی» آمده که نقد آثار و اندیشه‌های داریوش شایگان پیش از انقلاب پنجاه و هفت به قلم حامد زارع سردبیر سیاست‌نامه است.. سپس بخش یادنامه آغاز می‌شود که در آن مطالبی از مصطفی محقق داماد، لعیا جنیدی تهمورث بشیریه، علیرضا آذربایجانیو هما داودی در گرامیداشت مرحوم استاد دکتر ناصر کاتوزیان و بهمن کشاورز باوند آمده است.
« ایرانشناسی؛ کدام ایران؟» نوشته فرهنگ رجایی و « گروه‌های فکر و رسالت دانشگاه» نوشته حبیب‌الله فاضلی از مطالب بخش یادداشت سیاست‌نامه جدید محسوب می‌شود. از دیگر بخش‌های شماره بیست و سوم سیاست‌نامه بخش جستار است که در آن مقاله‌ای مفصل از ناصر سلطانی با عنوان «ایران و ویژگی‌های قانون اساسی آن» منتشر شده است. بخش مقاله نیز از دیگر بخش‌های مجله است. در این بخش «علم چگونه «اسلامی» شد؟» نوشته محمد منصور هاشمی منتشر شده است. پس از آن در بخش پژوهش «انجمن علوم سیاسی پیش از انقلاب اسلامی» نوشته عبدالامیر نبوی و «تنگنای دوره گذار» نوشته عبدالامیر نبوی آمده است.

«رستم و اسفندیار» نوشته مهراد محمدی، «ایران به روایت حمیدی شیرازی» نوشته ثنا کاکاوند و «پیشانی‌بند ادبیات سیاسی» نوشته سارا متقی از مطالب بخش روایت سیاست‌نامه که دربرگیرنده مباحث ادبیات سیاسی است محسوب می‌شود. در بخش سفرنامه نیز مطالبی از نویسندگان مختلف منتشر شده است. سفرنامه برلین به قلم مهدی راستی، سفرنامه سلیمانیه به قلم مختار نوری و سفرنامه ونکوور به قلم محدثه جزایی از مطالب این بخش به شمار می‌رود.
در بخش ترجمه نیز سه مطلب «بحران حق عمومی اروپایی» به قلم کارل اشمیت با ترجمه رضا محمدی، «ناسیونالیسم اسرائیلی» به قلم خلدون سامان با ترجمه مهدی فولادگر و «مخاطرات سیاست هویتی» به قلم پی‌یرمنان با ترجمه محسن قائم‌مقامی آمده است. در بخش جوابیه نیز مطالب «ناآشنایی و ناشی‌گری» به قلم مصطفی نصیری و «شعار یا شعور» به قلم مهدی گلشنی آمده است. بخش کتاب‌نامه به عنوان آخرین بخش مجله نیز دارای چهار مطلب است که در آن کتاب‌های مفهوم سیاسی قانون توسط حسین فراستخواه، پیامدهای مشروطیت توسط رضا یعقوبی، سابقا کمونیست‌ها توسط حمیده امیریزدانی و کافه‌های روشنفکری توسط آیدا فریدی معرفی شده است.
شایان ذکر است سیاست‌نامه سی‌ام به مدیریت و سردبیری حامد زارع در سیصد و هشتاد و هشت صفحه و قیمت دویست هزار تومان توسط گروه مطبوعاتی هم‌میهن منتشر شده است.

۲۲۰۵۷

خروج از نسخه موبایل