کردوار نیوز/لرستان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) گفت: دریافت انوار حضرت حق از ورای عرش در حرم امام رضا (ع) امکانپذیر است.
حجتالاسلاموالمسلمین علیمحمد رایگان در گفتوگو با کردوار نیوز، ضمن تبریک ایامالله دهه کرامت و تولد دو وجود مقدس یعنی حضرت معصومه (سلامالله علیها) و امام رئوف و مهربان امام رضا علیه آلاف التحیت و الثناء با اشاره به حدیث قدسی منقول از امام رضا (ع) در باب توحید و شروط آن نقل شده معروف به حدیث سِلسِلَةُالذَّهَب است، اظهار کرد: امام رضا (ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان فرمودند. راویان این حدیث همگی امامان معصوم هستند تا به پیامبر (ص) و سرانجام به خداوند میرسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلةالذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: طبق برخی گزارشها، همزمان با نقل این حدیث، بیش از 20 هزار نفر آن را مکتوب کردند. مردم زیادی جمع شدند و تقاضا کردند که ای پسر پیغمبر (ص) حالا که از شهر ما تشریف میبرید و برای حدیثی بیان فرمایید. پس از این تقاضا، حضرت سرش را از کجاوه بیرون آورد و فرمود: شنیدم از پدرم موسی بن جعفر (ع) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمد (ع) که فرمود شنیدم از پدرم محمد بن علی (ع) که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین (ع) که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی (ع) فرمود شنیدم از پدرم علی بن ابیطالب (ع) که فرمود شنیدم از رسول خدا (ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّوجلّ فرمود: «کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» پس هنگامیکه مَرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: با شروط آن و من خود یکی از آن شروط هستم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) اضافه کرد: مهمترین نکته این روایت تأکید حضرت بر مهمترین اصل از اصول دین یعنی توحید بوده و این خود نکته بسیار مهمی بوده که امام رضا علیهالسلام که در روایات ما به عالم آل محمد (ص) ملقب شده تمام عصاره علم خود را که توحید است را برای مردم بیان میفرماید.
رایگان اضافه کرد: قرآن محکمات و متشابهاتی دارد، یکی از محکمات قرآن همین حقیقت «لااله الا الله» است. همه معارف قرآن به «لا اله الا الله» برمیگردد، اساسا روح قرآن چیزی جز توحید نیست.
وی بیان کرد: در اول سوره مبارکه هود، خدای متعال میفرماید: «الر کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ خَبیرٍ * أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنَّنیِ لَکمُ مِّنْهُ نَذِیرٌ وَ بَشِیر» (هود/۱)، گمشده بشر و ریشه همه بیچارگیها و سردرگمیها بشر همین بوده که از توحید فاصله گرفته است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی (ره) ادامه داد: البته یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه حضرت در یک اقدام و شاید گفت یک تاکتیک تربیتی بعد از اتمام حدیث مجدداً سر مبارکشان را از کجاوه بیرون آورد و این جمله نورانی را بیان فرمود که بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.
رایگان تصریح کرد: آنچه در این حدیث مهم بوده این است که توحید بهتنهایی کفایت نمیکند و در کنار آن باید به ولایت نگاه تازهای داشت، یعنی توحید بدون ولایت اعتقادی ناقص هست.
وی اظهار کرد: سیر ما در وادی توحید باید یک ورود داشته باشد و این ورود از وادی ولایت است و اگر وارد وادی ولایت معصومین علیهم السلام شدیم، سیر ما به طرف اصل آن یعنی توحید ممکن خواهد شد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) اضافه کرد: در روایت داریم، اگر کسی امام رضا (ع) را زیارت کند، «کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِه» یعنی حرم امام رضا (ع) تا مقام عرش حضور دارد یعنی دریافت انوار حضرت حق از ورای عرش در حرم امام رضا (ع) امکانپذیر است.
انتهای پیام