علائم خرابی مگنت خودرو

نحوه کار دلکو

در موتورهای چهار زمانه مرحله انفجار پس از مرحله تنفس رخ می دهد. این جرقه زمانی که پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ می رسد، اتفاق می افتد و نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین را تامین می کند. در حقیقت این انفجار در نقطه مرگ پیستون صورت می گیرد. نقطه مرگ پیستون آن هنگامی است که پیستون در دور کامل گردش میل لنگ در بالاترین حد خود قرار می گیرد. رسیدن پیستون به نقطه مرگ و ایجاد انفجار زمان بر بوده و به صورت آنی رخ نمی دهد. عوامل مختلفی چون نوع سوخت، غلظت سوخت و کمپرسور موجود در موتور در زمان انتظار انفجار موثر است.

آوانس و ریتارد به چه معنا است؟

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، انتشار موج انفجار زمان بر است. بنابراین اگر در نقطه صفر جرقه زده شود، موج انفجار زمانی به تاج پیستون می رسد که پیستون در حال حرکت به سمت پایین است. از این رو باید جرقه هنگامی که پیستون در نقطه مرگ است، به شمع برسد. با این کار حداکثر نیروی تولید شده پیستون را به سمت پایین هل می دهد. آوانس نیز دقیقا به همین معنا است؛ در واقع پیش انداختن زمان ایجاد جرقه در فرآیند گردش موتور را آوانس گویند.

آوانس نیز به پارامترهایی چون نوع سوخت و ضریب کمپرس بستگی دارد. این استانداردها توسط کارخانه تعیین می شود. به عنوان مثال در دور موتور ۸۰۰ آوانس باید بین ۱۰ تا ۱۲ درجه باشد. این بدان معنا است که باید ۱۰ تا ۱۲ درجه از گردش میل لنگ باقی مانده باشد و جرقه صورت گیرد تا میل لنگ این ۱۲ درجه را در مدت زمان انتشار موج انفجار طی کرده و پیستون را به نقطه مرگ برساند.

افزایش دور موتور سبب شده تا میل لنگ این ۱۲ درجه را با سرعت بیشتری طی کند. بنابراین زاویه آوانس را باید متناسب با افزایش دور موتور بیشتر کرد تا همچنان موج به موقع به تاج پیستون برسد. علت وجد سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی در دلکوها نیز همین مسئله است. با این سیستم وقتی دور موتور بالا می رود، آوانس موتور ۳۰ تا ۳۸ درجه افزایش می یابد.

ریتارد دقیقا برعکس آوانس بوده و جرقه را پس از عبور پیستون از نقطه مرگ به پایین و به سمت شمع می رساند. جرقه ریتارد از قدرت موتور می کاهد. چرا که در ریتارد موج انفجار دیرتر به تاج پیستون رسیده و پیستون در حال حرکت به سمت پایین است و حجم اتاق انفجار افزایش می یابد. با استفاده از چراغ دلکو و فلاش زدن رو به میل لنگ می توان زاویه ۱۲ درجه را در دور موتورهای پایین تر نیز پیدا کرد.

علائم خرابی دلکو پراید

وقتی موتور در حال کار است برق تولید شده را از طریق سیم پیچ های احتراق به روتور انتقال می دهد. روتور یا چرخانه که درون توزیع کننده قرار دارد، می چرخد و توسط سیم های جرقه، انرژی را به سیلندرهای موتور خودرو در حال حرکت می فرستد. در هر زمان اگر دچار خرابی دلکو شدید، خودروبر اصفهان کنار شماست تا خودروی خود را به تعمیرگاه منتقل کنید. سیستم توزیع کننده ولتاژ بالا را هدایت می کند و اگر مشکلی در روند کار آن پیش آید، انتقال ولتاژ نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه برخی از نشانه های خرابی را بررسی می کنیم. سایر دلکوها نیز علائم مشابهی دارند و دانستن این نکات می تواند به شما در تعیین احتمال خرابی انواع دلکوها کمک کند.

مشکل در جرقه

دلایل گوناگونی برای این مسئله وجود دارد؛ یکی از راه هایی که می توان از سلامت و کارکرد درست روتور و درپوش توزیع کننده مطمئن شد، چک کردن و بررسی کردن این قطعات است. با این کار متوجه بروز هرگونه نقص و مشکل احتمالی شده و اگر قطعات نیاز به تعویض داشتند، در اسرع وقت این کار انجام می شود.

استارت نخوردن خودرو

در صورتی که دلکو دچار نقص و ایرادی شود، موتور خودرو نمی تواند جرقه مورد نیاز برای حرکت سیلندرها را ارسال کند و در نتیجه اتومبیل استارت نخورده و روشن نمی شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک دلایل متعددی دارد. اما اگر این نشانه با سایر نشانه های خرابی دلکو همراه باشد، بدان معنا است که قطعا ایراد از دلکو بوده و شما باید در اولین فرصت دلکو خودرو خود را تعویض کنید.

صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور

یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند بیانگر خرابی دلکو اتومبیل باشد، صداهای غیر معمولی است که از موتور به گوش می رسد. با خراب شدن دلکو عملکرد سیلندرها مختل شده و نمی توانند حرکت کنند. به این ترتیب صداهای عجیب و بلندی تولید می کنند که می تواند یک علامت واضح برای تشخیص بروز مشکل در دلکو خودرو باشد.

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می‌گیرد؟

برای آن که دلکو خودرو کاربراتوری خود را تنظیم کنید، باید مراحل زیر طی شود:

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

در صورت مشاهده علائم خرابی دلکو باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید وایر مرکز و وایرهای متصل به شمع ها از دلکو جدا شوند. برای آن که هنگام اتصال مجدد با مشکل مواجه نشوید، توصیه می شود که محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را ثبت کرده و به یاد داشته باشید

سپس باید سیم های مدار اولیه ای که بین کویل و دلکو قرار داشته و باعث ایجاد جرقه می شوند را از کوئل جدا کنید. علاوه بر این سیم ها، شلنگ های متصل به دیافراگم آوانس دلکو از دیگر قطعاتی هستند که باید از دلکو جدا شوند. پس از آن باید با جدا کردن پیچ های اتصال دهنده دلکو به بدنه، دلکو را خارج کنید. حال می توانید دلکو قدیمی و از کار افتاده را دلکوی جدید تعویض نمایید.

خروج از نسخه موبایل