علل و علائم گردن درد و درمان سریع آن

سفتی شانه و گردن یک مشکل شایع و ناراحت کننده است که بسیاری از افراد را از میانسالی تحت تاثیر قرار می دهد. درد ناشی از شانه و شانه اغلب نواحی اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این قسمت‌های بدن برای فعالیت‌های مختلف روزانه مهم هستند و زمانی که درد یا سفتی را تجربه می‌کنند، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. در این مقاله  به بررسی آناتومی مفصل شانه، علل، علائم و درمان سریع گرفتگی گردن و شانه می پردازیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

 

آناتومی مفصل شانه

 

شانه، جایی که بازو به ستون بدن متصل است، متحرک ترین مفاصل بدن است. همین مقدار حرکت شانه و تیغه شانه است که باعث بی ثباتی مفصل شانه می شود. مفصل شانه یک ساختار پیچیده است که شامل برخورد چندین استخوان، ماهیچه و رباط است. استخوان های اصلی درگیر در شانه استخوان بازو، کتف یا کتف و ترقوه است. رباط ها و تاندون ها کتف و مفصل شانه را احاطه کرده و آنها را تثبیت کرده و دامنه وسیعی از حرکت را امکان پذیر می کند.

 

علائم اسپاسم شانه و شانه

 

درد و سفتی در شانه و شانه ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. شناخت علائم شانه و کمر درد قبل از شروع درد شدید و انجام آزمایشات لازم در مراحل اولیه بسیار مهم است. معمولا اسپاسم شانه به صورت درد، بی حسی، سوزش و ضعف ظاهر می شود. از سوی دیگر، شکستگی کتف می تواند باعث تغییر شکل، کبودی و التهاب شود. در زیر می توانید لیستی از علائم گیرافتادگی شانه و شانه را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است که در برخی موارد تشخیص شانه درد و گردن درد دشوار است و درد می تواند در بازوی فرد ظاهر شود. این دردها عموماً دردهای عصبی هستند اما در برخی موارد در ناحیه شانه نیز ظاهر می شوند.

 

علائم سفتی گردن

 

علائم سفتی گردن می تواند در فعالیت های روزانه افراد اختلال ایجاد کند. اولین علامت سفتی گردن درد در این ناحیه است. گردن درد می تواند موضعی باشد یا به شانه ها، سر یا بازوها گسترش یابد. گردن درد معمولاً تدریجی است و با گذشت زمان بدتر می شود. از طرفی در صورت اسپاسم گردن، چرخش و خم شدن سر برای فرد مشکل می شود و این با درد جزئی همراه است.

 

سفتی گردن باعث می شود سر شما سنگین باشد و نمی توانید سر خود را در موقعیت مناسب نگه دارید که معمولا باعث می شود گردن و شانه های شما به سمت جلو حرکت کنند. زمانی که عضلات گردن سفت می شوند و دچار اسپاسم می شوند، به تدریج درد مزمن در این ناحیه ایجاد می شود که دائماً دوباره ظاهر می شود. به طور کلی، علائم اسپاسم را می توان به صورت درد و حساسیت موضعی در گردن، کاهش دامنه حرکتی در گردن، سفتی عضلانی و سردرد ناشی از گردن خلاصه کرد. بنابراین با توجه به موارد فوق درمان سریع اسپاسم گردن بیشتر احساس می شود.

 

علت درد و سفتی در شانه، شانه و گردن است

 

درد و سفتی در کتف و شانه ها می تواند ناشی از یک علت یا ترکیبی از مشکلات شانه و شانه باشد. بهتر است علل و علل سفتی شانه را شناسایی کنید و بهترین درمان را برای سفتی شانه انتخاب کنید.

 

علت کتف و سفتی شانه می تواند ناشی از دررفتگی شانه یا شکستگی مفصل شانه باشد. آسیب به بافت‌های نرم مانند رباط‌ها و تاندون‌ها، مانند آسیب‌های ورزشی، تصادف یا فشار بیش از حد به شانه، می‌تواند باعث شکستگی و آسیب به شانه و کتف شود.

 

گرفتگی گردن، که اغلب گرفتگی گردن نامیده می شود، می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. وضعیت نامناسب طولانی مدت، مانند خم شدن یا قوز کردن روی میز یا صفحه نمایش. استرس و تنش که می تواند باعث گرفتگی و اسپاسم عضلانی شود. خوابیدن در موقعیت های ناراحت کننده یا استفاده از حمایت ناکافی از گردن در هنگام خواب می تواند باعث سفتی گردن و درد در این ناحیه شود.

 

فشار بیش از حد؛ تنش عضلانی ناشی از وضعیت نامناسب یا حرکات ناگهانی می تواند به عضلات شانه و گردن فشار وارد کند و باعث درد و سفتی شانه شود.

 

صدمات ناشی از پارگی روتاتور کاف یا تاندونیت می تواند باعث درد مداوم شانه و محدودیت دامنه حرکتی شود.

 

بورسیت شانه یخ زده یا چسبنده نیز یکی از دلایل کتف و سفتی شانه است. این بیماری شامل ضخیم شدن و سفت شدن کپسول مفصل شانه می شود که حرکت آن را محدود کرده و باعث درد می شود.

 

با گذشت زمان، ساییدگی و پارگی مفصل شانه می تواند منجر به آرتریت شود که می تواند باعث درد، تورم و کاهش تحرک مفصل شود.

 

اسپوندیلوز گردن نیز یکی از دلایل سفتی شانه است. بدتر شدن ستون فقرات گردنی به دلیل افزایش سن می تواند باعث درد و سفتی گردن به دلیل تحلیل رفتن دیسک ها و مفاصل شود. همچنین فتق یا پارگی دیسک در گردن می تواند به اعصاب فشار وارد کند و منجر به گردن درد و حتی درد شانه شود.

 

 

تشخیص سفتی شانه و گردن

 

خوب، ساده ترین راه برای تشخیص سفتی گردن و شانه از طریق اشعه ایکس است که موقعیت و فضای بین استخوان های ستون فقرات را به وضوح نشان می دهد. MRI همچنین یک تکنیک پیشرفته برای تشخیص سفتی گردن و شانه است. در واقع، ام آر آی می تواند جزئیات مربوط به اعصاب و مشکلات بافت نرم مانند رباط ها و تاندون ها را آشکار کند. در برخی موارد ممکن است به جای MRI از سی تی اسکن استفاده شود. همچنین می توان از الکترومیوگرافی (EMG) برای تشخیص علت درد و سفتی شانه و گردن که در واقع یک مجتمع عصبی و عضلانی است استفاده کرد.

 

درمان فوری گردن درد

 

در صورت تجربه گردن درد شدید و ناگهانی، درمان فوری گردن درد می تواند حیاتی باشد. این دردها می تواند ناشی از مواردی مانند آسیب عصبی، آسیب عضلانی، بیماری زمینه ای مانند رگ های خونی یا حتی آسیب جدی نخاع باشد. در این موارد باید اقدامات فوری انجام شود. در زیر می توانید مراحل درمان فوری گردن درد را مشاهده کنید:

 

 

 

 

 

 

در نهایت، تاکید بر بهداشت مناسب و اجتناب از حرکات یا موقعیت هایی که می تواند باعث آسیب به گردن شود، بسیار مهم است. به همین دلیل حتما به نکات ایمنی و پیشگیری توجه کافی داشته باشید.

 

فیزیوتراپی با ارائه روش های غیر تهاجمی و محافظه کارانه برای کاهش درد، بهبود عملکرد و بهبود طولانی مدت در درمان درد شانه و گردن اهمیت دارد. یک فیزیوتراپیست یک معاینه کامل برای تعیین علت درد و ایجاد یک برنامه درمانی خاص بر اساس نیازها و شرایط شخصی انجام می دهد.

 

آموزش بیمار در مورد وضعیت خود، اهمیت پیروی از یک برنامه درمانی گردن درد و استراتژی های خود مدیریتی بخش مهمی از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست ها می توانند تغییراتی در سبک زندگی مانند ورزش، تکنیک های مدیریت استرس و حفظ وزن مناسب برای درمان گردن و کمر درد ایجاد کنند.

 

استفاده از بریس می تواند به تثبیت و حمایت از درمان سفتی گردن و شانه کمک کند و تسکین بیشتری را در طول روند بهبودی ایجاد کند. در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. در ادامه به معرفی و بررسی چند روش رایج فیزیوتراپی برای درمان سفتی گردن می پردازیم.

 

شل کننده عضلات گردن

 

مصرف مسکن یکی از سریع ترین راه ها برای از بین بردن اسپاسم در عضلات گردن و درد ناشی از آن است. باید دارو را با دقت و طبق دستورالعمل مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر در گروه سنی بالاتر هستید، باید قرص ها را هر 4 تا 6 ساعت مصرف کنید. بر خلاف سایر مسکن ها، ایبوپروفن در کاهش التهاب نقش دارد. به همین دلیل پس از خوردن آن، درد ناشی از اسپاسم عضلات گردن به سرعت تسکین یافت. سایر مسکن ها مانند استامینوفن و تیلنول به کاهش درد کمک می کنند اما التهاب را کاهش نمی دهند. داروهای زیادی برای گردن درد وجود دارد اما با توجه به شدت درد و نوع گردن درد باید مصرف شود.

 

در صورت تداوم درد، فرد از آمپول ها یا قرص های شل کننده عضلانی طبق تجویز پزشک استفاده می کند. در حال حاضر مسکن ها به درد او پاسخ نمی دهند. شل کننده های عضلانی به طور مستقیم درد را تسکین نمی دهند، اما با شل کردن عضلات گردن، عضلات و درد به تدریج از بین می روند.

 

خروج از نسخه موبایل