قیمت‌های نجومی بلیت پرواز عتبات در روزهای اخیر/ دلیل گرانی قیمت بلیت

با افزایش تقاضا برای سفر به عتبات و اعزام زائران در قالب کاروان‌ها، قیمت بلیت پرواز عتبات نیز گران شده است.

البته یکی از دلایل بالا رفتن قیمت بلیت پرواز عتبات، ایام مناسبتی است؛ به طوری که به گفته یکی از مسئولان شرکت‌های هواپیمایی با توجه به بالا رفتن تقاضا، قیمت بلیت پروازهای بین‌المللی نیز بیش‌تر می‌شود و اکنون که در روزهای پایانی بهمن‌ماه هم‌زمان با روز مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله هستیم و از طرفی هم اعیاد شعبانیه نزدیک است، تقاضا برای سفر زیارتی به عراق افزایش یافته و ظرفیت‌های پرواز به سرعت تکمیل می‌شود. همچنین هزینه بلیت پروازها هم گران‌تر از ایام عادی است.

یکی دیگر از مسئولان شرکت‌های هواپیمایی نیز معتقد است که با توجه به تقویم و تعطیلات عراق، در روزهای اخیر بسیاری از مردم عراق هم به ایران آمده‌اند و در روزهای آینده قصد بازگشت به کشورشان را دارند و به همین دلیل هم ظرفیت‌ها زودتر از قبل در حال تکمیل است.

کم‌تر از یک سوم اعزام‌های عتبات، هوایی است

البته به گفته مسئولان مجری اعزام زائران به عتبات، بیش‌تر اعزام‌ها به صورت زمینی انجام می‌شود و با توجه به محدودیت در پروازها شاید کم‌تر از یک سوم اعزام‌ها در هفته‌های اخیر به صورت هوایی انجام شده است.

هزینه حدود ۱۰ میلیون تومانی فقط برای تهیه بلیت پرواز عتبات!

با بررسی سایت‌های فروش بلیت پرواز عتبات، هزینه پرواز یک طرفه از تهران به نجف اشرف که همیشه نسبت به تهران ـ بغداد ارزان‌تر است، حداقل بیش از ۴ میلیون تومان است. در حالی که در ماه گذشته بلیت پرواز لحظه آخری عتبات به حدود ۸۰۰ هزار تومان هم رسیده بود، اما اکنون دیگر خبری از کاهش هزینه بلیت پرواز لحظه آخری نیست و حتی بلیت پرواز امروز به نجف اشرف با شرکت‌های هواپیمایی داخلی به حدود پنج میلیون تومان هم می‌رسد.

بر همین اساس اگر فردی قصد داشته باشد به صورت انفرادی به زیارت عتبات مشرف شود، در این برهه باید فقط برای پرواز رفت و برگشت حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. هزینه تغذیه و اسکان و تردد در عراق هم به صورت مجزا باید محاسبه شود که به طور حتم برای حضور یک هفته‌ای در عراق با چنین قیمت بلیت پروازهایی، بیش از اعزام با کاروان‌های رسمی خواهد بود. برای همین هم سازمان حج و زیارت تأکید دارد که زائران برای سفر به عتبات با کاروان‌های زیر نظر این سازمان به عراق اعزام شود تا در کنار مدیریت هزینه‌ها، سفری ایمن داشته باشند.

همراهی با کاروان‌های رسمی عتبات، ایمن و به‌صرفه است

هم‌اکنون سفر به عتبات به صورت هوایی با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت از حدود ۱۳ تا ۱۴.۵ میلیون تومان است که البته کاروان‌های زیارتی بلیت پرواز عتبات را با قیمت کنونی خریداری نکرده و برخی از دفاتر زیارتی حتی اقدام به چارتر کردن پروازها کرده‌اند؛ تا جایی که به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی، بلیت پرواز رفت و برگشت عتبات برای کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون تومان است و سایر هزینه‌ها با توجه به گرانی نرخ دلار مربوط به اسکان، تغذیه و حمل و نقل بین شهری است.

کمبود پرواز عتبات از مشهد و قیمت نجومی بلیت پرواز یک طرفه به عراق

همچنین از تهران به بغداد نیز تا اوایل هفته آینده تعداد پروازهای داخلی بسیار محدود است و بیش‌تر پروازها به بغداد از طریق شرکت‌های هواپیمایی خارجی با قیمت بالا صورت می‌گیرد؛ به طوری که بلیت پرواز خارجی تهران ـ بغداد در روزهای آینده از حداقل حدود ۱۵ میلیون تومان شروع می‌شود و به بیش از ۲۲ میلیون تومان می‌رسد.

هر ساله در ایام مناسبتی هزینه بلیت پرواز عتبات افزایش می‌یابد و شرکت‌های هواپیمایی هم تعهدی نسبت به کاهش هزینه‌ها ندارند و زائران مجبور هستند در صورت اعزام هوایی مبالغ بالایی برای تشرف به عراق بپردازند. این امر در حالی است که پیشنهاد شده بود که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات، چندین پرواز چارتر کند تا زائران با قیمتی مناسبی عازم زیارت شوند.

علاوه بر افزایش هزینه بلیت پرواز به عراق از تهران، در روزهای اخیر که پروازهای مشهد ـ عراق ـ مشهد توسط یکی از شرکت هواپیمایی آتا به دلیل تأخیرهای مکرر لغو شد، هزینه بلیت پرواز عتبات از مشهد مقدس هم بیش از گذشته افزایش یافت؛ تا جایی که حتی امروز بلیت پرواز به نجف از مشهد مقدس از هشت میلیون تومان آغاز می‌شود و بازگشت به کشور از نجف هم حداقل چهار میلیون تومان است! در حالی که در روزهای گذشته قیمت بلیت پرواز مشهد ـ نجف حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

دلیل گرانی بلیت پرواز به نجف

البته به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، دلیل اصلی گرانی بلیت پرواز به نجف اشرف، تعرفه و هزینه‌های فرودگاهی نجف است و با وجود مذاکرات با دولت عراق و موافقت آن‌ها برای کاهش هزینه‌ها، فرودگاه نجف چون در اختیار بخش خصوصی است، تاکنون حاضر به کم کردن هزینه‌ها نشده است و با توجه به نرخ دلار، این هزینه‌ها هم بیش‌تر می‌شود.

از سال ۹۸ هزینه ویزا برای سفر عتبات لغو شد و پس از برقراری این سفرها در ایام کرونا، به طور کلی زائران برای سفر عتبات دیگر نیاز به اخذ ویزا ندارند. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته برای سفر به عتبات باید زائران نفری ۴۱ دلار به منظور اخذ ویزای عراق می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷

خروج از نسخه موبایل