مزایا و خواص بازیافت پت یا بطری

PET یا پلی اتیلن ترفتالات یک پلیمر ترموپلاستیک است که از خانواده پلی استرها است. انعطاف پذیر، بی رنگ و در حالت نیمه کریستالی بوده و بسته به فرآیند اعمال شده در تولید، محصول نهایی می تواند از نیمه سفت تا سخت متغیر باشد. رزین پلی استر دارای خواص عالی مانند مقاومت مکانیکی و شیمیایی و پایداری حرارتی و ابعادی است. در طول سال ها، پت به اولین پلیمر قابل بازیافت در جهان تبدیل شده و PET بازیافتی به فیبر، فیلم های بسته بندی و لوازم جانبی خودرو با علامت “1” روی محصول تبدیل می شود.

PET یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد بسته بندی پلاستیکی در جهان است. همچنین یکی از غالب ترین انواع زباله ها در اقیانوس می باشد. با این حال، بطری های PET استفاده شده نباید به عنوان زباله در نظر گرفته شوند، زیرا 100٪ قابل بازیافت هستند. پت را می توان گرم کرد و به اشکال متعددی درآورد. این یک روش بسته بندی تمیز، ایمن و راحت است. برخلاف شیشه و آلومینیوم، PET دمای ذوب پایینی دارد. این امر تبدیل بسته بندی PET را به یک اقتصاد دایره ای، که حلقه بسته نیز نامیده می شود، آسان و پایدار می کند. بازیافت پت مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود. تبدیل ضایعات پلاستیک به گرانول یکی از مواردی هست که باعث حفظ محیط زیست می شود . برای اطلاع بیشتر به لینک مورد نظر مراجعه نمایید.

مزایای بازیافت پت

PET به دلیل مزایای متعدد آن نسبت به سایر انواع پلاستیک، بازیافت‌ترین پلاستیک است. اول از همه، به این دلیل که یک پلیمر بسیار بی اثر است و بسته بندی را برای نگهداری مواد غذایی ایده آل می کند، زیرا عملاً هیچ تعاملی با محتویات آن ندارد. این خاصیت ایجاد سدی برای اکسیژن و آب دارد و بسیار مقاوم و بسیار سبک است.

  1. رشد صنعت

در یک جامعه، رشد صنعت و کارخانجات به پلاستیک وابسته می باشد. از همین رو، بازیافت پت باکیفیت و موثر باید به میزان قابل توجهی افزایش یافته تا به سمت رویکرد اقتصاد دایره‌ای حرکت نماید. بازیافت  در صنعت منجر به حفاظت از طبیعت و محیط زیست برای نسل‌های آینده می گردد. صنعت تولید و فرآوری پلاستیک در حال حاضر علاقه زیادی به بازیافت نشان می دهد که در گذشته چنین نبود. با این حال، اهداف تعیین شده توسط مقررات جهانی تنها در صورتی قابل دستیابی هستند که همه بخش‌های درگیر در این فرآیند با هم همکاری کنند.

  1. کاهش اثرات زیست محیطی

بازیافت پت، اثرات مخرب زیست محیطی را در صنعت به طرق مختلف می کاهد. اولین و مهم ترین مزیت آن، کاهش نیاز به استفاده از مواد خام می باشد. تولید پلاستیک توسط مواد بازیافتی نسبت به مواد خام جدید، حدود 80 درصد انرژی کمتری لازم دارد. از سمت دیگر پیشرفت چشمگیر در استفاده بهینه و کارآمد از گرانول ها منجر به کاهش 60 درصدی مواد اولیه در طی 5 سال گذشته که نتیجه آن کاهش قابل توجه مصرف سوخت و تولید آلاینده ها شده است.

  1. بازگشت به چرخه تولید با بازیافت پت

بطری های از جنس PET که قبلا استفاده شده اند، جمع آوری شده و به کارخانه های بازیافت تحویل داده می شوند. در کارخانه برچسب و درپوش بطری برداشته شده و برحسب رنگ طبقه بندی می شوند. سپس مواد خرد شده شسته، خشک و ضد عفونی می گردند و در دمای 270 درجه سانتیگراد ذوب می شوند. Regranulate بدست آمده با گرانول جدید مخلوط و ذوب شده و به دستگاه قالب‌گیری تزریقی جهت تولید “پریفرم” برای بطری ‌های پت جدید وارد می گردد. در نهایت پس از برچسب زدن، بطری ها جهت فروش مجدد آماده می شوند. بطری های PET استفاده شده می تواند منبع ارزشمندی برای بخش بسته بندی و سایر صنایع باشد و نقش مهمی در پرداختن به اثرات زیست محیطی پلاستیک ایفا نماید.

  1. حمایت از اقتصاد دایره ای

اقتصاد دایره ای ایده ای برای ماندگاری محصولات و حفظ ارزش بالا است تا بتوانند برای مدت طولانی در چرخه اقتصادی باقی بمانند. اقتصاد دایره ای مزایای زیادی دارد. با بازیافت بطری‌های PET، میزان زباله در محل‌های دفن زباله را کاهش می‌دهیم، در استفاده از منابع تجدیدناپذیر صرفه‌جویی می‌کنیم، آب کمتری در فرآیند بازیافت نسبت به تولید گلوله‌های بکر مصرف می‌شود و مواد شیمیایی کمتری برای بهبود خواص محصولات پلاستیکی بازیافتی مورد نیاز است. همچنین، مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر خود را آگاه به محیط زیست می دانند و تقاضا برای محصولات بازیافتی را افزایش می دهند. در عین حال، جمعیت جهان در حال افزایش است و در نتیجه منجر به تقاضای بیشتر برای منابع می شود. با استفاده مجدد از منابع استخراج شده، کمتر به مواد خام محدود زمین وابسته هستیم.

پت های بازیافت شده صنایع مختلفی قابل استفاده می باشند که در زیر به اصلی ترین آن ها اشاره می شود:

بازیافت پت پلاستیک یک وظیفه حیاتی برای پایداری کره زمین است. اثرات زیست محیطی آن ویرانگر است، با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد آن زیست تخریب پذیر نیستند و همچنین آلاینده می باشند. در مورد محل های دفن زباله، در بسیاری از آن ها پلاستیک به انتشار گاز متان و کربن دی اکسید در جو کمک می کند. طبق داده های سازمان ملل متحد (UN)، هر کیلوگرم پلاستیک بازیافتی از انتشار حدود 1.5 کیلوگرم CO2 در جو جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است که همه انواع پلاستیک را نمی توان به یک شکل بازیافت کرد. یکی از پرمصرف ترین نوع پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) به ویژه در مواد غذایی و منسوجات بوده که کاملاً قابل بازیافت است که می توان از آن برای تولید بطری های شفافی استفاده کرد که با PE یا PP امکان پذیر نیست.

خروج از نسخه موبایل