مشکلات رایج کارتریج

تونر کارتریج یکی از اصلی‌ترین مواد مصرفی است که برای چاپ به کار گرفته می‌شود. در واقع تونر همان پودری است که امروزه به جای جوهر در پرینترهای پیشرفته کاربرد دارد و با دریافت دستور چاپ از سوی پرینتر، عملیات چاپ را انجام می‌دهد. از این رو کارتریج HP و تونرهای موجود در آن را در میان قطعات اصلی هر پرینتری به شمار می‌آورند. با این حال که این قطعات با بی‌نقصی تمام تولید شده و به کار گرفته می‌شوند، باز هم یک سری مشکلات رایج می‌توانند ساختار پرینترهای برندهای مختلف را با اختلال مواجه‌ کنند. این را بدانید که اگر کارتریج و تونر کیفیت کافی نداشته باشد، امکان بروز مشکلات در ساختار پرینتر نسبت به حالت معمولی افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات ناشی از وایپر بلید

دسته‌ای از مشکلات رایج کارتریج تونر وجود دارند که با وایپر بلیدها در ارتباط هستند. پس از این که تصویر یا متن مربوطه از درام به سمت کاغذ انتقال پیدا می‌کند، ممکن است یک سری تونر اضافی بر روی درام قرار بگیرد که اگر این تونرها تمیز نشوند، کاربر  نمی‌تواند عملکرد خوبی را از پرینتر مشاهده کند. وایپر دقیقا در همین جا به کمک پرینتر می‌آید و تونرهای اضافی را از سطح درام جمع آوری می‌کند.

این قطعه پس از جمع آوری ضایعات، آن‌ها را به سمت مخزن‌های ضایعاتی می‌برد. حال ممکن است یک سری اختلال به دلیل عدم عملکرد صحیح این قطعه برای پرینتر به وجود بیاید. این مشکلات عبارتند از:

1.وجود خط نازک در پایین صفحه

اگر وایپر بلید دچار بریدگی شود، ممکن است نتواند به خوبی تونرهای اضافی را جمع کند و در نهایت در قسمت پایینی صفحاتی که چاپ می‌شوند، یک سری علامت را به وجود بیاورد. بروز خط‌های نازک پایین صفحه می‌تواند از ساییده شدن بلید هم نشئت بگیرد.

2.خاکستری چاپ شدن صفحات سفید:

اگر به هنگام چاپ متوجه شدید که کاغذهای سفید رنگ، یک خروجی خاکستری دارند، شک نکنید که وایپر بلید پرینتر با مشکل مواجه شده است. در صورت بروز این دسته از مشکلات رایج کارتریج تونر، تونر باقی مانده بر روی باید به خوبی پاک شود. در واقع خاکستری چاپ شدن صفحات سفید زمانی رخ می‌دهد که وایپر بلید قدیمی باشد و یا به خوبی نصب نشده باشد.

اگر متوجه شدید که پلاستیک وایپر بلید دارای یک هاله زرد است، بدون تعلل این قطعه را تعویض کنید. همچنین اگر می‌دانید که وایپر بلید موجود در دستگاه شما سفت است، بهتر است آن را تعویض کنید تا این گونه از اختلالات را از بین ببرید.

3.گیر کردن درام:

یکی دیگر از مشکلات رایجی که تونر کارتریج می‌تواند با آن مواجه شود، نرم کار نکردن وایپر است. از آنجایی که وایپر بلید به صورت مداوم باید به درام فشار وارد کند تا تونرهای اضافی را از آن بگیرد، ممکن است در صورت نرم نبودن، مسیر حرکتش تغییر کند و در نهایت تونرهای اضافی به خوبی جمع آوری نشوند.

در اینجا امکان این که فشار زیادی هم به درام وارد شود، زیاد است. این حالت اغلب اوقات با سر و صدای زیادی همراه است. به همین دلیل شما می‌توانید سریعا به این اختلال پی ببرید و آن را به کمک تعمیر کاران پرینتر برطرف کنید.

مشکلات ناشی از درام opc

دومین دسته از مشکلات رایج کارتریج تونر به مشکلاتی که از درام opc نشئت می‌گیرند، اشاره دارد. زمانی که این درام با اختلال مواجه شود، ممکن است خطوطی عمودی بر روی صفحات چاپ شده نمایان شوند، برخی از نقاط با فاصله‌های مساوی تکرار شوند، لکه‌های تونر به صورت به هم‌ متصل و عمودی در سر تا سر صفحه قرار بگیرند و خطوطی به رنگ خاکستری و با فواصل یکسان در چاپ‌ها دیده شوند. در ادامه این مشکلات شرح داده شده‌اند:

1.به وجود آمدن خط عمودی مستقیم و نازک در تمام صفحه:

اگر درام موجود در پرینتر شما با یک جسم خارجی برخورد کند و یا در اثر عوامل مختلف خراشیده شود، ممکن است یک سری خطوط نازک را بر روی صفحات به چاپ برساند. این دسته از مشکلات رایج کارتریج تونر همچنین می‌توانند ناشی از تونر موجود بر روی وایپر بلید هم باشند. برای برطرف کردن این اختلال شما باید درام opc را تعویض کنید. اگر قصد خرید کارتریج را دارید با ورود به سایت ما ارزانتر از همه جا و اورجینال تهیه کنید.

2.تکرار شدن نقاط به صورت مساوی:

زمانی که یک خراش خاص بر روی درام به وجود بیاید، این گونه از اختلالات خود را نشان می‌دهند که با نام پین هول (pinhole) هم شناخته می‌شود‌. معمولاً فاصله‌ای که بین این نقاط وجود دارد، چهار عدد است اما می‌تواند تحت تاثیر محیط پیرامون درام، تغییر هم کند.

اگر متوجه شدید که اختلال پین هول به دلیل خشک شدن تونر بر روی درام رخ داده است، می‌توانید به کمک پنبه و الکل این اختلال را برطرف کنید و عملکرد پرینتر خود را بهینه سازی نمایید.

3.اثر تایر در سمت راست یا سمت چپ صفحات چاپ شده:

زمانی که پوشش درام رفته رفته نازک شود، ممکن است یکی از مشکلات رایج کارتریج تونر با نام شن خورده یا اثر تایر خود را نشان دهد. در این صورت صفحات چاپ شده پر از نقاط ریزی می‌شوند که ممکن است اجازه‌‌ی واضح بودن متون یا تصاویر چاپ شده را هم ندهند. بنابراین شما باید در صورت مواجه شدن با چنین اختلالاتی، به دنبال تعویض درام پرینتر خود باشید.

4.خطوط نازکی که فاصله‌ای مساوی دارند:

زمانی که وایپر بلید تعبیه شده در ساختار یک پرینتر به درام این پرینتر آسیب برساند و آن را خراشیده کند، خطوطی نازک با فاصله مساوی بر روی صفحات چاپ شده نمایش داده می‌شوند‌. این امر اغلب اوقات به دلیل این که پرینتر در محیطی گرم قرار گرفته است، رخ می‌دهد اما این تنها دلیل بروز این اتفاق نیست بلکه استفاده نکردن طولانی مدت از پرینتر هم می‌تواند این اختلال را به وجود بیاورد.

5.وجود لکه‌‌های تونر در سر تا سر صفحات چاپ شده:

گاهی اوقات هم ممکن است شما لکه‌هایی را بر روی صفحه ببینید که به صورت متصل و عمودی نمایان شده‌اند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش درام به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آسیب ببیند و یا نازک شود.

مشکلات رایج ناشی از مگنت دولوپر

مگنت‌های دولوپر هم می‌توانند عاملی باشند که مشکلات رایج کارتریج تونر از آن‌ها نشئت می‌گیرند. مگنت دولوپر در واقع یک شفت فلزی است که با استفاده از پوشش‌هایی سیلیکونی، مجهز شده است. این مگنت با جذب بار الکترونیکی عمل می‌کند و اگر ضربه ببیند یا خراشیده شود، می‌تواند در ساختار پرینتر اختلال بیافریند. برخی از این مشکلات در ادامه ذکر شده‌اند:

1.چاپ کمرنگ:

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که می‌تواند ساختار و عملکرد یک پرینتر را با اختلال مواجه کند، مشکل کثیف شدن یا ساییده شدن رولر است که در نهایت چاپ کمرنگ و بی کیفیتی را به وجود می‌آورد. پوشش‌هایی که بر روی رولر پرینتر قرار می‌گیرند، اغلب پوشش‌هایی بدون دوام هستند که پس از یک مدت خاص از بین می‌روند.

چاپ کمرنگ بیشتر اوقات خودش را در مناطقی که نیاز به جوهر و تونر زیاد دارند، نشان می‌دهد. در اینجا تونر نمی‌تواند به خوبی جذب مگنت دولوپر شود و در نهایت هم نسبت به حالت نرمال، کمتر انتقال پیدا می‌کند. برای از بین بردن این اختلال باید هر چه سریعتر کثیفی‌های رولر پرینتر را از بین ببرید.

2.چاپ تیره:

علاوه بر مشکل کمرنگ چاپ شدن، مشکل دیگری وجود دارد که از مگنت دولوپر نشئت می‌گیرد و طی آن، صفحات چاپ شده بیش از حد معمول تیره می‌شوند. این دسته از مشکلات رایج کارتریج تونر زمانی خود را نشان می‌دهند که افراد از وسایل تمیز کننده نامناسب برای تمیز کردن قطعات مختلف پرینتر خود بهره ببرند. پوشش سطحی که بر روی رولر قرار می‌گیرد، پوششی متعادل است که از مواد شکننده به دست می‌آید.

حال اگر این پوشش با مواد شیمیایی نامناسب و یا وسیله‌های غیر عادی در ارتباط باشد، ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و یا حتی از بین برود. این امر هم باعث می‌شود که مگنت دولوپر بیش از حد نرمال تونر دریافت کند و چاپی بیش از حد تیره را به وجود بیاورد.

3.علامت‌های رنگی تکراری:

اگر مگنت دولوپر دچار خط خوردگی یا خراشیدگی بشود، ممکن است یک سری علامت‌های تکراری را در سر تا سر صفحات چاپ شده به وجود بیاورد. پس سعی کنید که از وارد آوردن نیروی ناگهانی به این مگنت جلوگیری کنید تا شاهد چنین مشکلاتی نباشید.

مشکلات رایج فوم رول پرینتر

فوم رول یا pcr غلطکی است که با سیلندر درام ارتباط می‌گیرد و نیروی لازم برای کار کردن این سیلندر را منتقل می‌کند. این رولر در ابتدا شارژی یکنواخت را در اختیار درام قرار می‌دهد و سپس شارژ باقی مانده را پاک می‌کند تا بتواند به طور مجدد شارژ یکنواخت را بر روی درام اعمال کند.

از آنجایی که فوم رول یک نقش دو گانه دارد، یک سری از مشکلات رایج کارتریج تونر به همین قطعه ربط پیدا می‌کنند. اغلب اوقات در زمستان‌ها که رطوبت هوا نسبت به سایر دوره‌ها کمتر است، پرینترها با خرابی فوم رول مواجه می‌شوند. برخی از متداول‌ترین اختلالاتی که از فوم رول نشئت می‌گیرند، عبارتند از:

1.ایجاد سایه:

شاید شما هم تا کنون هنگام چاپ اسناد، مدارک و اوراق، با سایه‌هایی مواجه شده باشید اما ندانید که علت به وجود آمدن این سایه‌ها چیست. زمانی که در جریان شارژ درام پرینتر توسط فوم رول اختلال به وجود بیاید، سایه‌هایی در سطح اوراق چاپ شده دیده می‌شوند. همچنین، مشکل به وجود آمدن سایه در اوراق چاپ شده می‌تواند به دلیل آسیب دیدن پوشش بیرونی فوم رول هم رخ بدهد.

2.به وجود آمدن نقاط تصادفی در سر تا سر صفحه:

یکی دیگر از مشکلات رایج کارتریج تونر که علت اصلی آن به وجود آمدن اختلال در روانی فوم رول پرینتر است، به وجود آمدن نقاط تصادفی است. این نقاط می‌‌توانند نقاطی سیاه در مناطق سفید و نقاطی سفید در مناطق سیاه باشند که در هر صورت شما باید استفاده از پودرهای روان کننده را به حداقل برسانید و از همه مهم‌تر پودرهای اضافی را هم از درام پرینتر پاک کنید. تنها در این صورت است که این اختلال برطرف می‌شود.

3.وجود علامت‌های تکراری:

زمانی که فوم رول برش پیدا کند و یا سوراخ شود، یک سری علامت تکراری بر روی صفحات چاپ شده به وجود می‌آیند. این علامت‌ها معمولا در پایین صفحه نمایش داده می شوند و یک نوار افقی را در سر تا سر صفحه به وجود می‌آورند. علت این پدیده را به وجود آمدن بار اضافی در درام پرینتر می‌دانند. تفاوت کارتریج اصل و طرح ، به کیفیت آن‌ها بستگی دارد

 

خروج از نسخه موبایل