معرفی انواع تخته نرد : خاتم مدرن منبت و انواع چوب

تا حالا شده بخواید یه تخته نرد حرفه ای بخرید و وسط فروشگاه بین مدل ها سردرگم بشید؟ من خودم این تجربه رو داشتم و می خوام توی این مقاله بهتون کمک کنم با انواع مختلف تخته نرد آشنا بشید و بفهمید چی مناسبتونه. از تخته های خاتم کاری با اون ظرافت هاشون گرفته تا مدل های مدرن و منبت کاری همه رو بهتون معرفی می کنم. تو این راه مشکلاتی که خودم با خرید و استفاده از تخته نرد داشتم رو هم مرحله به مرحله میگم تا اگه شما هم به همچین چالشی برخوردید راحت تر حلش کنید.

تخته نرد خاتم کاری

یکی از زیباترین و معروف ترین انواع تخته نرد مدل خاتم کاری هست. این نوع تخته نرد با هنر اصیل ایرانی ساخته شده و طراحی ظریفی داره. خاتم کاری از چوب فلز و استخوان ساخته میشه و نقوش هندسی و هنری خاصی روی تخته می زنه. تجربه ی من از خرید تخته خاتم یه حس اصالت و فرهنگ ایرانی رو بهم می داد ولی از اونجایی که خیلی حساس و شکننده بود باید تو استفاده ازش خیلی دقت می کردم.

یکی از مشکلات اصلی تخته های خاتم اینه که اگر به خوبی نگهداری نشن یا رطوبت بهشون برسه ممکنه آسیب ببینن. پس اگه قصد دارید چنین تخته ای بخرید باید حتما از روغن چوب و یه محیط خشک برای نگهداریش استفاده کنید.

تخته نرد منبت کاری

مدل دیگه ای که برای عاشقان هنر دستی ایرانی جذابیت داره تخته نرد منبت کاری هست. این نوع تخته نرد با دست روی چوب حکاکی میشه و طرح های سه بعدی و زیبایی داره. اولین بار که من یه تخته نرد منبت کاری گرفتم نمی تونستم از دیدنش سیر بشم. واقعاً مثل یه اثر هنریه.

اما چیزی که تو این نوع تخته نرد باید دقت کنید اینه که حکاکی های برجسته ی اون به راحتی خط و خش می گیره. بنابراین اگه قصد دارید از تخته نرد منبت به عنوان یک تخته ی کاربردی استفاده کنید حتماً باید مراقب باشید که قطعات بازی به اون آسیب نزنن.

تخته نرد مدرن

حالا اگه از اون دسته افراد هستید که طرفدار مدل های سنتی نیستید و یه چیز مدرن تر می خواید تخته نرد مدرن گزینه ی مناسبیه. این نوع تخته ها از مواد مدرن مثل پلاستیک مقاوم چوب فشرده یا حتی فلز ساخته میشه و طرح های ساده تری داره.

خودم یه تخته نرد مدرن دارم که برای سفر و استفاده ی روزمره خیلی عالیه. سبکه قیمت مناسب تری داره و خیلی هم مقاومه. اگه مثل من خیلی بازی می کنید و نمی خواید نگران نگهداری حساس از تخته تون باشید مدل مدرن انتخاب خوبیه.

انواع چوب های تخته نرد

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید تخته نرد بدونید نوع چوب استفاده شده در ساخت اون هست. تخته های نرد از چوب های مختلفی مثل :

وقتی من تخته نردم رو خریدم از فروشنده درباره چوب استفاده شده توش پرسیدم و به من چوب گردو پیشنهاد داد چون مقاومت بالایی داره و در عین حال ظاهرش هم خیلی شیکه.

نوع چوب

مزایا

معایب

گردو

مقاوم زیبا مناسب برای استفاده روزمره

قیمت بالاتر نسبت به بقیه چوب ها

افرا

سبک رنگ روشن مناسب برای تخته نردهای مدرن

دوام کمتری نسبت به چوب های سخت تر

ماهون

رنگ زیبا و خاص مناسب برای تخته نردهای لوکس

خیلی گران قیمت

انتخاب تخته نرد مناسب

خرید تخته نرد یه تجربه ی شخصی و وابسته به سلیقه ست. اگر مثل من دنبال تخته ای هستید که هم کاربردی باشه و هم ظاهرش دلربا باشه تخته نرد گردو با طراحی مدرن خیلی خوبه. اما اگه دنبال یه چیز خاص و هنری هستید خاتم کاری یا منبت کاری پیشنهاد میشه.

مشکلات و راه حل های خرید و استفاده

یکی از چالش هایی که خودم تو خرید تخته نرد باهاش روبرو شدم این بود که فروشنده ها بعضی وقت ها اصلاً به شما درباره جنس چوب و روش نگهداری توضیح نمیدن. مثلاً وقتی من تخته خاتم کاری رو خریدم نمی دونستم که نباید توی محیط خیلی مرطوب قرار بدمش و همین باعث شد بعد از چند وقت یه ترک کوچیک توش ایجاد بشه. برای جلوگیری از این مشکل روغن کاری منظم و استفاده از کیف محافظ پیشنهاد میشه.

نتیجه گیری

انتخاب تخته نرد مناسب می تونه یه چالش باشه اما اگه با انواع و جنس های مختلف آشنا بشید خیلی راحت تر می تونید تصمیم بگیرید. تخته خاتم برای کسانی که عاشق هنر سنتی هستند تخته مدرن برای کسانی که دنبال مقاومت و قیمت مناسب اند و تخته منبت کاری برای عاشقان هنر دست بهترین انتخاب ها هستند.

پرسش و پاسخ
  1. آیا تخته نرد خاتم برای استفاده روزمره مناسبه؟ تخته های خاتم کاری بیشتر جنبه ی تزئینی دارن و به دلیل حساسیت بالا برای استفاده روزمره خیلی مناسب نیستن.
  2. چطور باید از تخته نرد منبت کاری مراقبت کرد؟ باید مراقب باشید که روی حکاکی های برجسته ی اون خش نیفته. بهتره بعد از هر بازی قطعات بازی رو با دقت بردارید و از دستمال نرم برای تمیز کردن تخته استفاده کنید.
  3. چه نوع چوبی برای تخته نرد مناسب تره؟ چوب گردو به دلیل مقاومت و زیباییش یکی از بهترین انتخاب هاست اما اگر دنبال یه گزینه ی ارزان تر و سبک تر هستید چوب افرا مناسبه.
خروج از نسخه موبایل