هشدار روسیه به ناتو و آمریکا درباره تحرکات در قفقاز جنوبی

وزارت خارجه روسیه هشدار داد که افزایش حضور نظامی ناتو در مرزهای این کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند. مسکو همچنین طرح دعوت از جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای شرکت در نشست ناتو را تلاش آمریکایی‌ها برای گسترش نفوذ مخرب خودشان در تمام مناطق جهان توصیف کرد.

به گزارش کردوار نیوز، «آندری نستاسین» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در مسکو گفت: «من فقط می‌توانم تأیید کنم که روسیه استقرار نظامی ناتو در مرزهای ما را که امنیت فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند، بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

او با استناد به موافقت پارلمان فنلاند با موافقتنامه دفاعی که به آمریکا اجازه دسترسی به ۱۵ پایگاه نظامی در فنلاند را می‌دهد، گفت ناتو در حال تقویت حضور نظامی خود در مرزهای روسیه است.

آندری نستاسین همچنین در مورد دعوت وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نشست سران ناتو که قرار است ۹ تا ۱۱ ژوئیه در واشنگتن دی‌سی برگزار شود، اظهارنظر کرد.

او گفت: «این نمونه دیگری از تلاش آمریکایی‌ها برای گسترش نفوذ مخرب خود به تمام مناطق جهان است. با زیاده‌روی مطلق دولت‌های اقماری سست‌اراده در اروپا، واشنگتن وظیفه دارد دوستان و همسایگان ما را از همکاری با روسیه دور کند.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت: «اعضای ناتو در تلاش هستند تا رویکردهای خود را در مورد مسائل منطقه‌ای توسعه دهند. این رویکرد ناتو بارها به نتایج فاجعه‌باری منجر شده است.»

نستاسین همچنین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را به نارضایتی از وضعیت اوکراین و تلاش برای ایجاد هرج و مرج در کشورهای همسایه متهم کرد.

او گفت: «آنها به ارمنستان تسلیحات می‌فرستند، سعی می‌کنند بخش دفاعی این کشور را بازسازی کنند و مکانیسم‌های امنیتی در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) را تضعیف کنند. در عین حال، آنها تلاش می‌کنند تا بر باکو تأثیر بگذارند. این باعث افزایش تنش بین آذربایجان و ارمنستان، تأثیر منفی بر گفت‌وگو بین ۲ کشور و ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌شود.»

نستاسین استدلال کرد که این رویکرد با هدف تقسیم منطقه قفقاز جنوبی است و می‌تواند به پیامدهای مخرب منجر شود. او گفت: «امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی باید توسط کشورهای منطقه تضمین شود.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین لیتوانی، لتونی و استونی را به اتخاذ «رویکرد مخرب» در قبال قفقاز جنوبی متهم کرد.

انتهای پیام  

خروج از نسخه موبایل