پژوهشگر بین المللی آب و خاک به همراه گردشگران اصفهانی در النگدره گرگان

یه گزارش کردوار نیوز ۲۳۰ نفر از گردشگران استان اصفهان از جمله کشاورزان، باغداران، کارشناسان و خانواده آنها در طی یک پیمایش علمی دو ساعته از فسیل زنده استان گلستان یعنی پارک جنگلی هیرکانی النگدره گرگان همراه با مطالب آموزشی دکتر محمد اسماعیل اسدی بازدید بعمل آوردند.

دکتر محمد اسماعیل اسدی خطاب به گردشگران گفت: شما اکنون به پارک ژوراسیک سفر کرده‌اید و اطرافتان مملو از دایناسورهای گیاهی یا همان درختان انجیلی است که یادگار عصر یخبندان هستند. این جنگلهای هیرکانی بازمانده از عصر یخبندان و دوران سوم‌ زمین شناسی بوده و این پارک‌جنگلی هیرکانی در گرگان یک پارک ۱۸۵ هکتاری و قسمت کوچکی از جنگلهای هیرکانی بوده که از آستارا تا گلیداغ امتداد دارد. این پارک‌ جنگلی مجموعه ای از درختان، درختچه‌ها، نهال‌های جوان، گیاهان، قارچ‌ها، پرندگان، جانوران، خرندگان و جانداران میکروسکوپی بوده که در مجموع یک بوم سازگان زیبا و منحصر به فردی در دل خود جای داده و نقش طبیعت درمانی یا اکوتراپی خود را برای بهبود روح و روان آحاد جامعه به نحو احسنت انجام می‌دهد.

پژوهشگر بین المللی آب و خاک به همراه گردشگران اصفهانی در النگدره گرگان

وی افزود: وقتی به این طبیعت زیبا وارد میشویم باید مبادی آداب باشیم و اصولی را رعایت کنیم که موجب آسیب زدن به آن نشویم زیرا آسیب به طبیعت صدمه به بقا وحیات خودمان است.

اسدی در ادامه گفت: اکنون جامعه ما مملو از افرادی است که وقتی به جنگل و طبیعت زیبا وارد میشوند به به و چه‌چه می کنند و لذت می‌برند ولی وقتی طبیعت را ترک می کنند زباله‌ها را در محیط زیست رها کرده و آنجا را به مثابه خانه خود نمی دانند چون فردی وجود ندارد که در خانه خود آشغال بریزد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مردم فکر می‌کنند که زباله را در طبیعت و جنگل و یا بیابان دور می‌اندازند، بیان کرد: در واقع بیرونی وجود ندارد و هر چه هست کره زمینی است که درون آن نفس می‌کشیم و راه می‌رویم و زندگی می‌کنیم. باید تک تک ما به اهمیت رهانکردن زباله در طبیعت پی ببریم بنده به عنوان یک پژوهشگر با سابقه آب وخاک و دوستدارد محیط زیست از شما می‌خواهم به قدر توان و میلتان هر جا که زباله‌ای دیدید جمع کنید و در سطل زباله بیندازید.

اسدی ادامه داد: در این صورت علاوه بر آنکه محیط زیست را تمیز کرده‌اید، به دیگران فرهنگ پاکسازی و تمیز نگه‌داشتن محیط زیست را یادآوری می‌کنید، باید برای بقای خودمان، آیندگان و موجودات زنده از محیط زیست مراقبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اولین قدم برای حفاظت از محیط زیست این است که بفهمیم فقط یک کره زمین قابل سکونت در بین میلیاردها کهکشان داریم و این کره زمین فقط به ما انسان‌ها تعلق ندارد و متعلق به تمام موجودات زنده انسانی و گیاهی وجانوری است. اگر ما مراقب موجودات زنده و محیط زیست باشیم، درواقع به فکر سلامت خودمان و آیندگانمان بوده‌ایم.

پژوهشگر بین المللی آب و خاک و دوستدار محیط زیست در پایان گفت: یادمان باشد قدم اول دادن آموزش و آگاهی به ویژه به کودکانمان است و طبیعت به ما نیازی ندارد و این ماییم که برای بقای خود به طبیعت نیازمندیم در واقع ما بخشی از طبیعت هستیم.

خروج از نسخه موبایل