پیشنهاد یک نماینده درباره قیمت خرید تضمینی گندم

قاچاق |کشاورزی |مجلس شورای اسلامی

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، گفت:گندم یک کالای استراتژیک است و باید تلاش کنیم نیاز کشور در داخل تامین شود.

وی افزود:با توجه به تحولات بین‌المللی ممکن است تولید گندم در جهان کاهش یابد و یا از این محصول به عنوان سلاح استفاده شود و در اختیار سایر کشور‌ها قرار ندهند لذا ما باید خود را برای همه شرایط آماده کنیم و در زمینه تولید گندم به خود کفایی برسیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد:یکی از اقداماتی که مجلس در این دوره انجام داد موضوع اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بود و یکی از این موارد این بود که تولید کنندگان در شورای مذکور حضور داشته باشن و برای قیمت تمام شده نظر بدهند.

عباسی ادامه داد:نکته دیگر این بود که پیش از آغاز فصل کشت قیمت محصولات کشاورزی تعیین شود که بر اساس این قیمت کشاورز کشت یک محصول را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت محصولات کشاورزی در هر سال باید متناسب با تورم و قیمت جهانی آن محصول تعیین شود، گفت:اگر قیمت محصول با قیمت جهانی آن اختلاف زیادی داشته باشد، قطعا فروش محصول به دولت انجان نمی‌شود و امکان قاچاق آن به خارج از کشور وجود دارد لذا باید بین قیمت داخل و خارج تناسب وجود داشته باشد.

نماینده کرج در مجلس با یادآوری اینکه قیمت خرید گندم در شهریور سال گذشته ۱۱ هزار و پانصد تومان بعلاوه هزار و پانصد تومان یارانه کشت تعیین شد، گفت:سال گذشته این قیمت با توجه به تورم، قیمت ارز و قیمت جهانی گندم قیمت مناسبی بود.

عباسی با بیان اینکه اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم امری ناگذیر است، اظهار کرد: با توجه به تورم و افزایش قیمت ارز و قیمت جهانی گندم این نگرانی وجود دارد که کشاورزان با قیمت فعلی گندم را به دولت نفروشند که این باعث می‌شود دولت گندم وارد کند همچنین عدم تغییر خرید تضمینی گندم و رقم پایین آن این نگرانی را به وجود میآورد که گندم جایگزین نهاده‌های دامی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد:اعضای کمسیون در جلسه‌ای که با مسئولان مربوطه در کمسیون کشاورزی داشتند بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تاکید کردند، اما اینکه به چه قیمتی برسد باید در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین شود؛ و یا اینکه پیشنهاد شد که قیمت پایه تعیین شود، اما یارانه کشت و یا جایزه تحویل گندم به دولت در نظر گرفته شود تا کشاورز ترغیب شود که محصول خود را به دولت بدهد.

نماینده کرج در مجلس در پایان تاکید کرد:البته افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باید منطقی باشد و آثار تورمی محصولی مثل گندم را در نظر بگیریم چرا که قیمت گند بر بسیاری از محصولات اثر دارد.

خروج از نسخه موبایل