چگونه تاریخ پاسپورت را چک کنیم؟

استعلام گذرنامه: دریافت، تمدید، المثنی و پیگیری وضعیت

برای استعلام گذرنامه نیاز نیست همانند گذشته به اداره گذرنامه یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به ادارات دولتی، از آخرین وضعیت پاسپورت خود باخبر شوید و پیش از سفر یا شرکت در آزمون‌های زبان، نسبت به تمدید یا دریافت گذرنامه اقدام کنید. اگر هم به تازگی درخواست صدور گذرنامه جدید را داده‌اید، می‌توانید برای مشاهده جزئیات استعلام وضعیت گذرنامه از سامانه پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. برای مشاهده جزئیات و اطلاع از آخرین وضعیت پاسپورت دومینیکا در این سامانه گذرنامه نیاز است شماره تماس و کد ملی خود را در فرم استعلام وارد کنید.

گذرنامه چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

گذرنامه یا پاسپورت یک مدرک شناسایی مهم برای هر شخصی است که قصد خروج و ورود به کشورهای مختلف را دارد. در گذرنامه اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، تابعیت، عکس پرسنلی، جنسیت و تابعیت درج شده است. مدت زمان اعتبار گذرنامه ۵ سال است و بعد از آن تاریخ باطل می‌شود و نیاز به تمدید مجدد دارد.  اگر اطلاعی از آخرین تاریخ اعتبار گذرنامه ندارید، می‌توانید از سامانه استعلام گذرنامه پیشخوان ۲۴ استفاده کنید و به جزئیات به‌روز گذرنامه خود دسترسی پیدا کنید.

برای دریافت گذرنامه به چه مدارکی نیاز داریم؟

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت بر اساس قوانین کشور، شامل مدارک مشترک و مدارک مخصوص آقایان و خانم‌ها است که لازم است در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا سامانه اینترنتی دریافت گذرنامه آن‌ها را به همراه داشته باشید. در صورت نقص مدارک، امکان صدور گذرنامه وجود ندارد.

بعد از آماده‌سازی مدارک باید برای ثبت درخواست صدور گذرنامه اقدام کنید. سپس شما می‌توانید برای پیگیری گذرنامه موقت یا عادی از سامانه پیشخوان۲۴ استفاده کنید.

قوانین مخصوص بانوان برای دریافت گذرنامه

قوانین مخصوص آقایان برای دریافت گذرنامه

چه کسانی می‌توانند گذرنامه بگیرند؟

تمامی افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند. البته شرایطی نیز برای افراد وجود دارد که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

برای تمدید گذرنامه به چه مدارکی نیاز داریم؟

هزینه تمدید گذرنامه در سال ۱۴۰۲ چه‌قدر است؟

هزینه تمدید گذرنامه (پاسپورت) در دفاتر پلیس + ۱۰ با در نظر گرفتن هزینه پست حدود ۴۷۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان است که از هر متقاضی دریافت می‌شود.

دلایل و شرایط تمدید گذرنامه

اگر اعتبار گذرنامه شما به پایان رسیده است یا در یکی از شرایط زیر قرار گرفتید، باید برای تمدید گذرنامه اقدام کنید. در غیر این صورت اجازه خروج از کشور را ندارید.

چطور باید نسبت به دریافت گذرنامه المثنی اقدام کنیم؟

در صورت گم شدن یا مفقودی پاسپورت باید نسبت به دریافت مجدد گذرنامه اقدام کنید. برای دریافت گذرنامه المثنی کافیست با مدارک لازم به اداره گذرنامه مراجعه کنید.

اگر بعد از صدور المثنی گذرنامه متوجه شدید پاسپورت در اداره پست قرار دارد، می‌توانید برای مشاهده آخرین وضعیت پاسپورت در پست از سامانه پیشخوان۲۴ استفاده کنید. در ادامه به نحوه پیگیری گذرنامه اشاره می‌کنیم.

۵ روش پیگیری گذرنامه

اگر به تازگی نسبت به صدور مجدد گذرنامه اقدام کرده‌اید اما هنوز پاسپورت شما بعد از گذشت ۱۴ الی ۲۰ روز به دستتان نرسیده، می‌توانید از یکی از روش‌های غیر حضوری زیر برای پیگیری گذرنامه و اطلاع از آخرین وضعیت آن استفاده کنید.

استعلام گذرنامه برای خروج از کشور از طریق پیشخوان ۲۴

پیگیری وضعیت گذرنامه از اداره گذرنامه کار سخت و وقت‌گیری است. در گذشته تمام افراد از روش حضوری استعلام می‌گرفتند. اما امروزه روند انجام کار ساده‌تر شده و شما می‌توانید تنها با یک کلیک استعلام بگیرید و آخرین نتایج و جزئیات را مشاهده کنید. برای استعلام پاسپورت نیاز است ابتدا وارد سایت یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴ شوید و گزینه وضعیت گذرنامه را انتخاب کنید. سپس نیاز است شماره تماس و کد ملی خود را وارد کنید تا نتیجه پیگیری گذرنامه با کارت ملی را به شما نمایش دهد. هم‌چنین می‌توانید برای استعلام گذرنامه زیارتی نیز از این سامانه استفاده کنید.

پیگیری گذرنامه از سامانه پیامکی ۱۱۰۰

یکی دیگر از روش‌های استعلام گذرنامه ارسال عدد ۱ به شماره ۱۱۰۰ است. البته باید توجه داشته باشید با ارسال هر پیامک مبلغ ۱۵۰ تومان کسر می‌شود. بعد از ارسال پیامک نیاز است منتظر جواب سامانه بمانید. البته چند روزی است که سامانه پاسخگو نیست و به همین دلیل استفاده از این روش‌ را به شما توصیه نمی‌کنیم.

استعلام گذرنامه از پلیس من

در کنار خدمات مختلف پلیس من می‌توانید از امکان پیگیری پاسپورت با کد ملی نیز استفاده کنید. برای انجام کار نیاز است ابتدا وارد صفحه اصلی اپلیکیشن پلیس من شوید. از بین سه گزینه موجود، گذرنامه و بعد از آن گزینه استعلام گذرنامه را انتخاب کنید. حالا برای احراز هویت، باید کد ملی و شماره تماستان را وارد کنید. سپس نیاز است نسبت به پرداخت مبلغ ۵۲۰۰ تومان اقدام کنید. در غیر این صورت به دلیل عدم موجودی حساب، امکان گرفتن بارکد پستی گذرنامه و استعلام برای شما سلب خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل