کشف عجیب دانشمندان درباره انرژی تاریک

کشف عجیب دانشمندان درباره انرژی تاریک

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد، انرژی تاریک ممکن است ضعیف‌تر شود و این موضوع نشان می‌دهد که جهان دچار تحولی بزرگ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند، انرژی تاریک ممکن است ضعیف‌تر شود و این موضوع نشان می‌دهد که جهان دچار تحولی بزرگ می‌شود.

کشف انرژی تاریک در حال تکامل به اندازه کشف انبساط پرشتاب خود کیهان انقلابی خواهد بود، اگر تایید شود.

«مدل استاندارد» کنونی کیهان، تاریخچه و تکامل آن، مدل ماده تاریک سرد لامبدا-سی‌دی‌ام (LCDM) نامیده می‌شود، اما برتری این مدل، که در آن لامبدا نشان‌دهنده ثابت کیهانی و انرژی تاریک است، اکنون ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به این دلیل که مشاهدات جدید کیهان نشان داده است که انرژی تاریک، نیرویی که باعث می‌شود جهان ما سریع‌تر و سریع‌تر منبسط شود، به نظر در حال ضعیف شدن است. شاید این به خودی خود مهم به نظر نرسد، اما این یافته در واقع پتانسیل ایجاد اولین تغییر پارادایم بزرگ در کیهان شناسی را از زمان کشف انبساط شتابان جهان دارد و حتی می‌تواند نشان دهد که جهان با یک «شکاف بزرگ» یا «لرزش بزرگ» به پایان نمی‌رسد، بلکه ممکن است صرفا در مقیاس یک «خراش بزرگ» باشد. بیشتر در مورد آن به زودی، ابتدا اجازه دهید به این نتایج شگفت انگیز شیرجه بزنیم

این اطلاعات از تصویری از داده‌های سال اول ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک (DESI)، که برشی از نقشه سه بعدی بزرگ‌تری را که در طول بررسی پنج ساله خود توسعه دادا به دست آمده است.

به گفته دانشمندان، اگر انرژی تاریک به اندازه‌ای ضعیف شود که نتواند از پایان سریع کیهان جلوگیری کند، می‌توان باور داشت که یک روزی کیهان به شکلی منطبق با نظریه خاصی از پایان دارای تراژدیک  پایان می‌یابد.

هنوز بسیاری از جوانب این پدیده تاریک نامعلوم است و دانشمندان در تلاش هستند تا این معمای پیچیده را حل کنند. اگر انرژی تاریک طبق یافته‌ها در حال ضعیف شدن باشد، پیامد‌های بسیار مهمی برای کیهان به دنبال دارد.

خروج از نسخه موبایل