کمک به تحقق شعار سال از طریق تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم مطرح کرد؛

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم گفت: این معاونت در نظر دارد با تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت در بستر دانش بنیان و همچنین مهارت محور کردن فناورانه، نقش اساسی در تحقق شعار سال ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار کرد: اجرایی سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، طراحی و اجرایی سازی اجزای تکمیلی شامل جریان اقتصادی نوین (جان)، جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع (جام) و خاستگاه آموزشی صنعت (خاص) و همچنین ایجاد پیوند همکاری میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دیگر راهکار‌های این معاونت در تحقق شعار سال است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، درخصوص رابطه رشد تولید و توسعه زیست بوم نوآوری افزود: این مهم با نفوذ فناوری در سطح جامعه با ایجاد زمینه‌های اقتصادی از جمله جمع پذیری‌های مالی و سرمایه گذاری‌های خرد و عمومی مهیا می‌شود. توسعه زیست بوم نوآوری با فرهنگ سازی لازم و مردمی سازی اقتصاد می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق رشد تولید بر همین اساس موجب مهار تورم شود؛ این اتصال بین مصرف و تولید در قالب مشارکت مردمی به عنوان راهکار اساسی برای تحقق همزمان مهار تورم و رشد تولید است که بدون شک مهمترین بخش قابل اتکا در این عرصه موضوعات مبتنی بر فناوری است که می‌بایست قابلیت نوآوری را نیز داشته باشند.

رضایی بیان کرد: موارد مهمی جهت تسهیل شدن مهار تورم و رونق تولید توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در حال انجام است که می‌توان به بازطراحی بخشی از سامانه نان به عنوان پل ارتباطی میان تقاضای کالا و فناوری کشور‌های دیگر و ظرفیت‌های تولیدی پارک‌های علم و فناوری، معرفی محصولات و نیازمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، توانمندی شرکت‌ها و واحد‌های فناور، تشکیل واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان براساس نیاز‌های جامعه، ایجاد زمینه همکاری‌های فناورانه بین المللی، دوره‌های آموزشی مهارت محور، آغاز فرایند شناسنامه‌دار کردن محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه پیاده‌سازی بستر اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی و همچنین ثبت نیاز‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی جهت انعکاس به ایده‌پردازان کشور اشاره کرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به تحقق رونق تولید، و اینکه ابتدا باید مبحث کارآفرینی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرد، به اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها توسط این معاونت اشاره کرد و افزود: این طرح با پوشش ۳۰ هزار دانشجو در ۹۵ دانشگاه قابل اجرا است و دبیرخانه طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار دارد؛ جامعه هدف این طرح جامعه دانشجویی است.

وی در ادامه گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در امر کارآفرینی موفق باشند می‌توانند توانمندی خود را با آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی و کار گروهی و همچنین افزایش دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری، در کنار طرح‌های دیگر این معاونت از جمله «طرح دستیار فناوری» با میزبانی پارک‌های علم و فناوری کشور آغاز کنند. تاکنون با مشارکت ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۶۲۱ واحد فناور و بیش از ۲هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی دوره شش ماهه خود را به مهارت آموزی پرداختند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل