یادگیری برنامه نویسی را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید به حرفه برنامه نویسی وارد شوید، باید با ویژگی‌ها و کاربرد‌های زبان‌های برنامه نویسی به خوبی آشنا باشید

برنامه نویسی یکی از پولسازترین حرفه‌های دنیا و در عین حال جذاب‌ترین آن‌ها است. همین مسئله هم موجب شده افراد زیادی مایل باشند که به این حرفه وارد شوند. اما معمولا یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ابتدای ورود به دنیای برنامه نویسی برای افراد مختلف به وجود می‌آید این است که یادگیری برنامه نویسی را باید از کجا آغاز کرد؟ اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید!

برای شروع آموزش برنامه نویسی از کدام زبان باید شروع کرد؟

اگر می‌خواهید به حرفه برنامه نویسی وارد شوید، باید با ویژگی‌ها و کاربرد‌های زبان‌های برنامه نویسی به خوبی آشنا باشید. ضمن اینکه شما باید بدانید که به چه پلتفرمی برای برنامه نویسی علاقه‌مند هستید. علاوه بر تمام این‌ها، شما باید بدانید در چه زمینه‌ای می‌خواهید کار کنید و شغل مورد علاقه شما در این زمینه چیست؟ در ضمن باید نسبت به مزایا و ویژگی‌هایی که آن حرفه در اختیار شما قرار می‌دهد، کاملا آگاه شوید.

به طور کلی، هر زبان برنامه نویسی ویژگی‌های مختص به خود را دارد. البته که نباید ما به ویژگی های یک زبان برنامه نویسی به عنوان عیب مطلق یا مزیت مطلق آن نگاه کنیم. حال ما در ادامه تصمیم داریم که در این مورد توضیحات بیشتری به شما ارائه نماییم. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید!

برنامه نویسی سطح پایین یا برنامه نویسی سطح بالا؟!

اگر شما هم به دنبال یادگیری برنامه نویسی هستید، مطمئنا با واژه‌های برنامه نویسی سطح بالا و برنامه نویسی سطح پایین آشنا شده‌اید. با این اوصاف باید بگوییم برنامه نویسی سطح بالا یا پایین مفهومی نسبی است. به عبارتی این مسئله زمانی به کار برده می‌شود که شما دو زبان برنامه نویسی را با یک دیگر مقایسه کنید، در این صورت می‌توانیم بگوییم که کدام یک نسبت به دیگری سطح بالا یا سطح پایین محسوب می‌شود.

اما به طور کلی این مفاهیم از چه چیزی نشات می‌گیرند و به چه معنا هستند؟

حتما شما هم می‌دانید که تنها اعداد صفر و یک برای کامپیوتر قابل فهم هستند؛ از همین رو باید گفت زبان ماشین برای اینکه توسط کامیپوتر قابل فهم باشد، تنها از اعداد یک و صفر به وجود می‌آید. اما مطمئنا صحبت کردن با زبان ماشین و اعداد یک و صفر برای برنامه نویسان می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد؛ به همین دلیل است که به تدریج، زبان‌های برنامه نویسی زیادی به وجود آمد.

اما کدام یک از زبان‌های برنامه نویسی به زبان ماشین نزدیک و کدام یک به زبان انسان نزدیک هستند؟ بهتر است بدانید نسبت نزدیکی زبان‌های برنامه نویسی به زبان ماشین یا انسان سطح بالا بودن یا پایین بودن آن زبان برنامه نویسی را نشان می‌دهد. به طور کلی زبان برنامه نویسی اسمبلی یکی از نزدیک‌ترین زبان های برنامه نویسی به زبان ماشین بوده و در پایین‌ترین سطح فهم انسان قرار دارند. اما زبان‌های abstraction و زبان های انتزاعی به زبان انسان نزدیک بوده و برای برنامه نویسان، استفاده از آن‌ها راحت تر خواهد بود.

آموزش برنامه نویسی را باید چگونه شروع کرد؟

ما در مطالب فوق شما را با زبان برنامه نویسی سطح بالا و پایین آشنا کردیم، یادگیری این مفاهیم برای شروع یادگیری برنامه نویسی اهمیت بسیاری دارد. حال می‌خواهیم به شما عزیزان بگوییم که چگونه می‌توانید آموزش‌های برنامه نویسی را آغاز نمایید.

به طور کلی نمی‌توان گفت که زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا بهتر هستند یا سطح پایین! یا اینکه نمی‌توان گفت کدام یک از این‌ها قوی‌تر هستند! اما باید گفت که هر کدام از این زبان‌ها، ویژگی‌های مختص به خود را دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد و بر اساس آن می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه باید آموزش‌های برنامه نویسی را آغاز نمایید.

بهتر است بدانید زبان‌های سطح پایین وابستگی زیادی به سخت افزار دارند. شما می‌توانید این زبان‌ها را بدون مفسر و کامپایلر به صورت مستقیم اجرا نمایید. کنترل روی مموری کامپیوتر به کمک زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین بسیار ساده و راحت است. ضمن اینکه زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین به شما اجازه می‌دهند که برای سخت افزارهای مختلف و سیستم عامل‌های متفاوت برنامه نویسی کنید. اما به هیچ عنوان کار کردن با زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین راحت نیست و همچنین توسعه نرم افزار با این زبان‌ها تایم زیادی نیاز دارد.

اما زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا برخلاف زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین قابلیت خوانایی و نوشتن راحت‌تری دارند، ضمن اینکه برای توسعه نرم افزار با این زبان‌ها تایم زیادی مورد نیاز نخواهد بود. کار کردن با زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا مانند سی شارپ، جاوا و PHP بسیار ساده بوده و به معماری کامپیوتر وابسته نیستند، در واقع با برنامه نویسی سطح بالا شما به جای سرو کار داشتن با خانه‌های حافظه، با اشیاع و توابع در ارتباط خواهید بود.

پلتفرم‌های مختلف برنامه نویسی

برای شروع یادگیری برنامه نویسی شما باید پلتفرم خود را مشخص کنید. اما پلفترم چیست؟ در واقع پلفترم به بستر اجرایی نرم افزار گفته می‌شود. اکثر کاربران پلتفرم و سیستم عامل را با یک دیگر اشتباه می‌گیرند، در حالی سیستم عامل شامل ویندوز، مکینتاش، IOS، اندروید و‌… می‌شود، پلتفرم به مجموعه‌ای از سخت افزار مانند دسکتاپ، موبایل، کنسول و‌… اطلاق می‌گردد.

بر همین اوصاف باید گفت که سه پلفترم اصلی برای برنامه نویسی وجود دارد و معمولا برنامه نویسی روی سه پلفترم موبایل، دسکتاپ و وب از محبوبیت بیشتری برخودار است. در ادامه شما را با این سه پلتفرم آشنا می‌سازیم.

برنامه نویسی موبایل

به طور کلی زبان برنامه نویسی موبایل شامل برنامه نویسی ios و برنامه نویسی اندروید می‌شود. بدون شک شما با این دو پلفترم برنامه نویسی تقریبا آشنا هستید و روزها به عنوان کاربر با آن‌ها سروکار دارید. شما باید برای ایجاد نرم افزارهای اندرویدی از زبان های C#، C++، JAVA، Kotlin و… استفاده نمایید. برای ایجاد اپلیکیشن‌های ios هم شما می‌توانید زبان‌های objective c و swift را به کار ببرید. با این اوصاف می‌توان گفت برنامه نویسی اندروید نسبت به ios تنوع بالا‌تری دارد، اما در ایران بیشتر از java برای این منظور استفاده می‌کنند.

برنامه نویسی وب

برنامه نویسی client side و برنامه نویسی server side هر دو در زیر مجموعه زبان‌های برنامه نویسی وب قرار دارند. به طور کلی برنامه‌هایی که روی مرورگر‌های کاربران اجرا می‌شوند، برنامه‌های سمت کاربر یا client side گفته می‌شوند. در حالی برنامه‌هایی که روی کامیپوتر‌های سرور اجرا می‌گردند، برنامه‌های سمت سرور یا server side هستند.

شما باید قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی حوزه خود برای برنامه نویسی سمت کاربر یا سمت سرور را انتخاب نمایید. اما چه شما حوزه سمت سرور یا حوزه سمت کاربر را انتخاب کنید، باید زبان‌های برنامه نویسی html و css را به خوبی یاد بگیرید. این دو زبان برنامه نویسی زبان پایه بوده و برای تمام مراحل برنامه نویسی به آن نیاز خواهید داشت. با این حال، کسایی که حوزه سمت کاربر را انتخاب می‌کنند باید به صورت تخصص روی زبان java اسکریپت هم کار کنند. در حالی که انتخاب زبان‌های برنامه نویسی برای کسانی که برنامه نویسی سمت سرور را انتخاب می کنند با توجه به نیاز و هدف آن‌ها متفاوت خواهد بود و شامل زبان‌های روبی، پی اچ پی، جاوا اسکریپت و… می‌شود.

برنامه نویسی ویندوز

برنامه نویسی ویندوز برای ساخت نرم افزارهای متناسب با سیستم عامل ویندوز کارایی دارند. زبان‌های برنامه نویسی ویندوز جزو دسته زبان‌های برنامه نویسی دسکتاپ قرار گرفته و بسیار محبوب هستند. برای وارد شدن به این زبان برنامه نویسی باید زبان‌های C#، JAVA، Payton و… را یاد گرفت.

جمع‌بندی

یادگیری برنامه نویسی یکی از هیجان انگیزترین حرفه‌هایی است که هر فردی می‌تواند به آن وارد شود. آموزش‌های برنامه نویسی دریچه‌ای تازه از تکنولوژی را به روی شما باز خواهد کرد و بدون شک جذابیت زیادی دارد.

اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری برنامه نویسی هستید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ایران فریلنس به نشانی https://iran-freelance.ir/ مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل