0 تا 100 آموزش سئو تصاویر + چک لیست

سئو تصویر چیست؟

همانطور که میدانید یکی از اقداماتی که باید برای بهبود رتبه سایت انجام دهید، سئو و بهینه سازی سایت است. اما چگونه تصاویر را سئو کنیم؟ سئو یک سایت مراحل مختلفی دارد و یک وب سایت باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مواردی که باید در زمان سئو سایت به آن دقت شود، سئو تصویر است. منظور از سئو تصویر، بهینه سازی تصاویر از نظر اندازه، حجم، ارتباط با محتوا، کیفیت، متن جایگزین و … است.

آموزش سئو تصاویر

در ادامه می خواهیم چک لیستی کامل از آموزش سئو عکس را در اختیار شما قرار بدهیم:

  1. انتخاب تصویر درست

پیش از هر اقدامی در زمینه سئو تصاویر، ابتدا باید بهترین تصویر را برای صفحه یا محتوای سایت خود پیدا کنید. گوگل این توانایی را دارد تا به راحتی تصاویر را پردازش کند. او می تواند رنگ های استفاده شده در عکس، کپی رایت های تصاویر، نوشته های داخل عکس و … را به خوبی تشخیص بدهد.

اما چطور تصاویر مرتبط و با کیفیت پیدا کنیم؟ ساده ترین راه برای پیدا کردن تصاویر، این است که کلمه کلیدی مورد نظرتان را به صورت انگلیسی جستجو کنید. سپس از میان تصاویر، بهترین آنها را انتخاب کنید.

از آنجایی که گوگل توانایی پردازش تصاویر را دارد، بهتر است تصاویر دانلود شده را به کمک فتوشاپ تغییر بدهید تا قانون کپی رایت نیز رعایت شود.

در مطلب ” ” وب سایت های زیادی را به شما معرفی کرده ایم که می توانید به صورت رایگان از آنها تصاویر مناسبی را دانلود کنید.

  1. انتخاب فرمت و سایز مناسب برای عکس

در مرحله اول از سئو عکس، باید یک فرمت مناسب برای آن انتخاب کنید. بهتر است تصاویر در ابعاد بزرگ را به فرمت JPEG و تصاویر با پس زمینه شفاف را به فرمت PNG ذخیره کنید.

این فرمت ضمن حفظ کیفیت تصاویر، حجم آنها را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.

پیش از اینکه تصاویر را در سایت بارگذاری کنید، به اندازه صفحه ای که می خواهید در آن عکس را قرار دهید دقت کنید. اگر تصویر مورد نظر شما با اندازه صفحه هماهنگ نباشد، خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، گوگل از شما ایراد خواهد گرفت.

هر وب سایت برای تصاویر خود یک سایز استاندارد دارد، برای مثال در سایت ما همه تصاویر باید با عرض 700 پیکسل باشند. اگر ما تصاویری با سایز کمتر انتخاب کنیم اتفاقی نمی افتد، اما اگر از تصاویر با سایز بیشتر استفاده کنیم، خود وب سایت تصاویر بزرگ ما را با یک سری کد css، تبدیل به سایز استاندارد سایت می کند. این کدهای css بوجود آمده در صفحه موجب کاهش سرعت سایت می شوند.

علاوه بر این حجم تصاویر را در حد کیلوبایت ذخیره کنید. هر چه حجم یک عکس بیشتر باشد، سرعت لود آن صفحه نیز کمتر خواهد بود. در مطلب ” ” شما می توانید برای دانلود افزونه های کاهش حجم تصاویر اقدام کنید.

  1. انتخاب نام تصویر مرتبط

نکته دیگری که در آموزش سئو تصاویر بایستی به آن دقت کنید، انتخاب نام آن است؛ شاید بپرسید اسم یک عکس چه تاثیری در سئو آن دارد؟

اسم یک عکس در واقع بیانگر محتوای آن خواهد بود. زمانی که کلمه کلیدی خاصی را در اینترنت جستجو می کنید، می توانید در قسمت جستجوی تصویری نیز، نتایجی را مشاهده کنید. اما گوگل چطور متوجه می شود که هر تصویر را برای چه کلمه ای نشان دهد؟

الگوریتم های گوگل بر اساس معیارهای مختلفی یک تصویر را در نتایج خود نشان می دهند، اما یکی از مهمترین معیارها، نامی است که برای آن عکس گذاشته شده است.

اما نام یک عکس باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در سئو تصویر، اسمی که انتخاب می کنید باید دارای کلمه کلیدی مرتبط با صفحه سایت باشد؛ ترجیحا اسم عکس را انگلیسی انتخاب کنید.

  1. بکار بردن متن جایگزین یا آلت تصاویر

در مطلب ” ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده و آموزش های لازم را به شما داده ایم.

 

  1. انتخاب تایتل مناسب برای عکس

از دیگر مواردی که باید در اصول سئو عکس به آن توجه کنید، انتخاب تایتل درست برای تصاویر است. title تصاویر با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوای سایت شما، ممکن است در صفحات یا زیر عکس نشان داده شود. در هر صورت بهتر است این گزینه را نیز پر کنید.

متن نوشته شده در قسمت تایتل یک عکس به کاربر نشان داده می شود؛ پس در انتخاب آن دقت کنید.

  1. فعال سازی قابلیت لود تنبل

این کار باعث می شود تا پیش از آنکه کاربر نیازی به دیدن عکس نداشته باشد، تصاویر برای او دانلود نشده و در نتیجه سرعت لود آن صفحه افزایش می یابد. این خاصیت در وردپرس به راحتی به کمک افزونه سئو عکس امکان پذیر است. در مطلب  درباره این قابلیت بیشتر صحبت کرده ایم.

  1. فعال کردن نقشه سایت تصاویر

پس از آنکه تمام مراحل گفته شده را برای سئو عکس انجام دادید، باید به سراغ فعال سازی نقشه سایت تصاویر بروید. در واقع سایت مپ تصاویر به گوگل کمک می کند تا تصاویر سایت را بهتر و سریعتر ایندکس کند.

برای این کار می توانید از افزونه استفاده کنید.

  1. از افزونه سئو عکس استفاده کنید

در حال حاضر اغلب وب سایت های سطح وب به کمک وردپرس طراحی شده اند؛ وردپرس این امکان را به راحتی فراهم کرده تا به کمک افزونه های حرفه ای، یک سایت را سئو کنید یا هر نوع امکاناتی را به سایت اضافه کنید. یکی از راه های سئوی تصاویر در وردپرس، استفاده از افزونه سئو عکس است. در ادامه به معرفی چندین افزونه سئو عکس پرداخته ایم.

همانطور که گفتیم یکی از تکنیک های سئوی تصاویر در وردپرس، استفاده از قابلیت لود تنبل است. برای فعال سازی این قابلیت در وردپرس، می توانید افزونه را نصب کنید.

یکی دیگر از روش های سئو عکس، این است که کش سایت را فعال کنید. با فعال کردن کش سایت، زمانی که کاربر برای بازدید بعدی به همان صفحه از سایت مراجعه می کند، نیازی به دانلود دوباره تصاویر ندارد. در نتیجه صفحه با سرعت بالاتری به کاربر نشان داده خواهد شد.

افزونه wp-smush برای سئوی تصاویر در وردپرس

همانطور که گفتیم حجم تصاویر تاثیر زیادی در لود صفحات دارد؛ به کمک این افزونه می توانید حجم تصاویر را تا حد زیادی بدون افت کیفیت، کاهش دهید. علاوه بر این، این افزونه قابلیت لود تنبل و کش سایت نیز دارد.

دیگر نکات مهم در سئو تصاویر

تاکنون با 8 تکنیک سئو تصاویر سایت آشنا شدید. در ادامه شما را با دیگر نکات مهم در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

شبکه های توزیع محتوا، سرور هایی هستند که در تمام دنیا وجود دارند و به کمک آن ها انتقال اطلاعات با سرعت انجام می شود. برای مثال سرور سایت شما در ایران وجود دارد اگر کسی بخواهد از کشور دیگری، سایت شما را مشاهده کند، اطلاعات و تصاویر باید مسافت زیادی را طی کنند تا به دست او برسند. اما برای شخصی که در ایران است، اطلاعات به سرعت انتقال پیدا می کنند و نیاز به طی مسافت طولانی ندارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایا cdn مطلب  را مطالعه کنید.

از آنجایی که بیشتر جستجوهای گوگل با موبایل انجام می گیرد، باید دقت داشته باشید تصاویر سایت شما برای موبایل بهینه و ریسپانسیو باشد. باید دقت داشته باشید اندازه و ابعاد تصاویر در موبایل به درستی نمایش داده شود و با اندازه صفحه ی دستگاه تنظیم باشد.

به طور کلی در سطح وب افراد زیادی وجود دارند که مطالب را از سایت شما کپی کرده و سایت خودشان قرار می دهند؛ این دسته از وب سایت ها حتی اگر منبع را ذکر نکنند، باز هم توسط گوگل قابل شناسایی هستند. همچنین گوگل با مشاهده این وضعیت، به محتوای شما رتبه بهتری را نیز می دهد. اما کپی کردن متن از سایت شما زمانی دردسر ساز خواهد شد که تصاویر سایتتان نیز توسط آن افراد کپی شده و در سایت آنها قرار بگیرد. در این صورت به جای اینکه از منابع سرور سایت آنها استفاده شود، سرور شما درگیر خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع باید قابلیت Hotlink را غیر فعال کنید.

در رابطه با تعداد تصاویری که لازم است در محتوا استفاده شود، نمی توان عدد ثابتی در نظر گرفت. چرا که بهتر است هر قسمتی از محتوا که به عکس نیاز دارد و نیاز کاربر را برطرف می کند، تصویر قرار دهید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید، مقاله محور یا تصویر محور بودن محتوا است. در تعریف ساده تر باید بدانید محتوای شما بیش از هرچیزی به عکس نیاز دارد یا متن؟ گاهی اوقات نوشتن متن های طولانی برای یک سری کلمات کلیدی بی فایده است. در چنین شرایطی محتوا نیاز به تصاویر بیشتری برای راضی نگه داشتن کاربران دارد.

یکی از تکنیک های سئو تصاویر، لینک سازی با تصویر است. شما می توانید به منظور لینک سازی داخلی و خارجی سایت خود از تصاویر استفاده کنید. با لینک سازی خارجی توسط تصاویر، بک لینک ها طبیعی بنظر می رسند و اعتماد گوگل نیز به شما افزایش می یابد.

به منظور قرار دادن تصویر در محتوای سایت خود می توانید به 4 شکل اقدام کنید.

برخی افراد تنها به کپی کردن عکس از سایت های دیگر اکتفا می کنند. در صورتی که گوگل می تواند، تصاویر کپی را تشخیص دهد و برایتان جریمه در نظر بگیرید. در حالت دوم برخی افراد نسبت به تهیه تصاویر جدید اقدام می کنند. این کار کمی زمان بر است اما رضایت کاربران را به دنبال دارد.

در روش بعدی می توانید از سایت های دانلود عکس، تصاویر دلخواه خود را به طور رایگان  و پولی دانلود نمایید. در روش آخر برخی افراد با استفاده از تصاویر کپی و یا دانلود عکس از سایت های مربوطه، آن را به یک عکس جدید تبدیل می کنند. به این صورت که رنگ، متن و … را تغییر می دهند.

یکی دیگر از تاثیرات بسیار مهم تصاویر در سئو، افزایش زمان ماندگاری کاربران در صفحات سایت می باشد. هرچقدر کاربران زمان بیشتری در سایت شما حضور داشته باشند، رتبه سئو سایتتان بهبود خواهد یافت.

تصاویر به راحتی می توانند باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایت و صفحات شوند. چرا که کاربران از متن طولانی خسته می شوند و قرار دادن تصاویر میان متن های طولانی، باعث رفع خستگی چشم می شود. در اصطلاح به این موضوع ایستگاه چشمی می گوییم. حال اگر محتوای شما تناسب متن و تصویر را رعایت کرده باشد، ماندگاری کاربران نیز افزایش می یابد.

اگزیف تصاویر، اطلعات موجود در کد تصاویر هستند.این اطلاعات شامل: زمان، تاریخ، وقعیت جفرافیایی و… در مورد عکس هستند. ربات های گوگل در زمان خزش سایت برای سئو سایت این کدها را مشاهده می کنند. شما می توانید با ویرایش EXIF و قراردادن کلمات کلیدی و آدرس سایت در آن، سئو تصاویر را ارتقا دهید.

در پایان

در این مطلب به شما گفتیم که سئو تصویر چیست؟ در ادامه نیز 0 تا 100 آموزش سئو عکس را در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفتیم سئو عکس به شما کمک می کند تا حتی در نتایج تصویری گوگل نیز دیده شوید. همین امر می تواند سبب افزایش نرخ بازدید کننده های سایت شما شود. علاوه بر این، یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی یک محتوا یا صفحه، تصاویر استفاده شده در آن است. در نتیجه اگر تصاویر یک صفحه را به صورت اصولی سئو کنید، رتبه آن صفحه را نیز افزایش داده اید. سئو تصاویر در واقع بخشی از سئو محتواست. اما نکته مهمی در مورد آن وجود دارد آنهم اینکه شما با سئو کردن تصاویرِ هر صفحه از سایت، صرفا به سئو شدن خود صفحه کمک نمیکنید. بلکه با سئو عکس ها، کمک میکنید این تصاویر در نتایج جستجو و مخصوصا در بخش تصاویر گوگل نمایش داده شده و از این طریق هم به سایت تان بازدید جذب میکنید.

در این مقاله با توجه به اهمیت سئو تصاویر، قرار است با یک چک لیست کامل در مورد آن آشنا شویم. به شما قول میدهم تا این لحظه که در حال بروزرسانی این مقاله هستم، نه در وب فارسی و نه وب انگلیسی، مطلبی به کاملی آن پیدا نمیکنید! پس با آموزش سئو تصاویر با ما همراه باشید.

اما چطور باید اگزیف عکس نوشت؟

سه راه برای اگزیف نویسی وجود دارد

  1. از طریق محیط ویندوز
  2. با نرم افزار فتوشاپ (مسیر file، سپس گزینه file info )
  3. از طریق گوشی همراه
  1. خود تصویر!

بله گوگل مدت هاست میتواند خود تصاویر را پردازش کند و بخواند. پس توصیه میکنم تصاویر بی ربط در مقالات و صفحات سایت خودتان نگذارید. در حداقل ترین حالت ممکن، بهتر است کلمه کلیدی صفحه تان را به انگلیسی در گوگل جستجو کنید، سپس از میان تصاویر، عکس های مرتبط را دانلود و در صفحه بگذارید.

  1. تاثیر تصاویر در سرعت سایت

همانطور هم که میدانید، در هر سایت یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت، تصاویر پرحجم هستند. در اینجا چند مورد برای کاهش حجم تصاویر (بدون کاهش کیفیت) که باعث بهبود وضعیت سئو سایت میشود را با هم مرور میکنیم:

  1. استفاده از گزینه Save For Web در فتوشاپ
  2. کاهش حجم تصاویر با (با نام قدیمی Optimazilla)
  3. فعال سازی لود تنبل یا همان Lazy Load تصاویر (توضیح در ادامه)
  4. تنظیم سایز تصاویر

در رابطه با سئوی تصاویر و بهینه سازی عکس برای وب سایت در صحبت کردیم، پیشنهاد میکنم این ویدیو را هم ببینید.

  1. فعال سازی لود تنبل

بنابراین لود تنبل به شدت روی افزایش سرعت سایت شما تاثیر مثبت دارد. برای فعال سازی لود تنبل در وردپرس میتوانید از افزونه هایی که در ادامه مقاله توضیح میدهم، کمک بگیرید.

  1. استفاده از افزونه های سئو تصویر

خیلی از راهکارهایی که تا اینجای مقاله آموزش بهینه سازی تصاویر وب سایت به شما پیشنهاد انجامش را دادم، به کمک یک سری افزونه های وردپرسی به شکل راحت تری انجام میشوند. این یعنی مثلا میتوانید با نصب یک افزونه، به راحتی تصاویر سایت تان را در عین نگهداری کیفیت، کاهش حجم داده و فشرده کنید! در ادامه مهم ترین افزونه های مناسب در این زمینه را به شما معرفی میکنم:

کمی بالاتر در مورد لود تنبل سایت با شما صحبت کردم. حالا اگر قرار است این قابلیت را روی سایت وردپرسی خودتان فعال سازی کنید، میتوانید از افزونه کمک بگیرید.

افزونه wp-smushit برای سئو تصاویر

افزونه، یک افزونه فوق العاده برای سئو تصاویر در وردپرس است. این پلاگین به شما کمک میکند تمامی تصاویر قبلی سایت را با یک کلیک از نظر حجمی بهینه کنید. همینطور تمامی تصاویر جدید سایت تان را هم بهینه کرده و از کاهش سرعت سایت جلوگیری میکند. در ضمن به تازگی این افزونه گزینه لود تنبل را هم به قابلیت های قبلی اش اضافه کرده.

و در نهایت برای سئو تصاویر میتوانید از افزونه استفاده کنید. این افزونه با فعال سازی کش سایت شما، باعث میشود کاربران قبلی که یک بار وارد سایت تان شده اند، مجبور نباشند در بازدیدهای بعدی زمان زیادی را صرف دانلود دوباره تصاویر و دیگر محتوای صفحه تان کرده و با سرعت بیشتری به سایت وارد میشوند.

  1. رعایت اصول سایز و اندازه تصاویر

هر سایتی یک سری سایز استاندارد تصویر دارد. مثلا در سایت ما، تصاویر وبلاگ همگی باید عرض 800 پیکسل داشته باشند، تصاویر محصولات باید سایز 700 پیکسل داشته و… .

حالا اگر ما این سایز استاندارد را رعایت نکنیم چه میشود؟ خب اگر تصاویری با عرض کمتر بارگذاری کنیم که هیچ، اما اگر تصاویری با عرض بیشتر را آپلود کنیم، خود سایت به کمک یک سری کدهای css تصویر مورد نظر ما را به حجم استاندارد میرساند. اما نکته اینجاست که قرار گرفتن این کدهای css در صفحه، باعث افزایش حجم صفحه و در نتیجه کاهش سرعت سایت میشود.

علاوه بر این، تصاویری که بی جهت سایز بزرگتر از اندازه استاندارد دارند، حجم بیشتری هم دارند. بنابراین بهتر است قالب تصاویر وبلاگ و بقیه بخش های سایت تان را به دست آورده برای بارگذاری تصاویر از آن استفاده کنید.

برای آموزش سئو محتوا در سایت آکادمی سپید با ما همراه باشید.

  1. فعال سازی نقشه سایت تصاویر

راستش را بخواهید خود من تا الان آنقدرها در سئو تصاویر ریز نشده ام که بخواهم برای آنها سایت مپ هم ایجاد کنم. اما در هر حال اگر شما قصد انجام چنین کاری را دارید، یا از یک متخصص سئوکار کمک بگیرید یا از افزونه هایی مشابه استفاده کنید. (دقت کنید که من این افزونه را تست نکرده ام.)

در آخر پیشنهاد میکنم ویدئو زیر را ببینید.

دیگر نکات مهم در مورد سئو عکس

خب، تا اینجا یک چک لیست 9 مرحله برای سئو تصاویر را با هم بررسی کردیم. اما در ادامه مقاله قرار است به سراغ یک سری نکات مهم در مورد بهینه سازی عکس ها رفته و مطالب خاصی را در مورد آنها یاد بگیریم. با من همراه باشید:

  1. Hotlink را غیر فعال کنید!

تصور کنید الان مدیر یک سایت تازه کار وارد سایت تان میشود، بخشی از مقاله شما را کپی کرده و در سایت خودش قرار میدهد. خب تا اینجا مشکلی نیست و حتی گوگل با شناخت منبع اصلی محتوا که شما هستید، امتیاز سئوتان را افزایش میدهد. اما مشکل از آنجایی شروع میشود که مدیر گفته شده، در میان محتوای کپی کرده چند تصویر را هم از سایت شما کپی میکند.

یعنی فرد بدون اینکه تصاویر را دانلود کند، لینک تصاویر شما را در سایت خودش قرار میدهد. در این حالت به جای اینکه از منابع سرور خودش برای نمایش تصاویر استفاده کند، منابع سرور شما را استفاده میکند. در واقع این هات لینک است!

با توجه به توضیحات گفته شده و در جهت کاهش استفاده از منابع، پیشنهاد میکنم  را در سایت تان غیر فعال کنید. چطور؟

  1. از تصاویر لینک بدهید!

یک تکنیک جالب سئو سایت؛ از تصاویر لینک سازی کنید! چه کسی گفته همیشه باید برای لینک سازی از متن استفاده کرد؟ در واقع شما میتوانید هم برای لینک سازی داخلی و هم برای لینک سازی خارجی(بک لینک) از تصاویر استفاده کرده و آنها را به صفحات مورد نظر لینک کنید. در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

در لینک سازی خارجی، هر از گاهی انجام این کار باعث عادی شدن بک لینک های شما و افزایش اعتماد گوگل میشود. در لینک سازی داخلی هم کمک گرفتن از تصاویر، باعث بهبود شرایط سئو داخلی میشود. البته قرار نیست در این کار زیاده روی کنید.

نکته مهمی که در بحث تاثیر عکس در سئو باید به آن بپردازیم، اهمیت عکسهای داخل صفحات در افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحات سایت ما است. هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایتتان بگذرانند، از نظر گوگل سایت شما بهتر و مفیدتر است.

مسلما سایت را بسته و سراغ سایت دیگری میرود. گوگل هم از همین مورد استفاده میکند تا بتواند میزان مفید بودن سایت شما و محتوای شما را درک کند بنابراین سئو محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مواقع تصاویر به شدت کمک کننده هستند. تصاویر، در این اسکرول کردن های سریع نظر کاربر را به خود جلب میکنند و آنها لحظاتی را برای دیدن تصاویر صبر میکنند. به همین طریق تصاویر باعث افزایش خوانایی محتوا ،افزایش حس خوب در کاربر و افزایش زمان ماندگاری در صفحات و سایت میشود.

  1. چند تصویر در مقاله به کار ببریم؟

  1. تعدادی که باعث افزایش رضایت کاربر شما بشود (جواب صحیح)
  2. هر 300 کلمه حداقل یک تصویر / هر 300 کلمه حداکثر 3 تصویر (جواب نسبتا اشتباه!)

چرا یک جواب صحیح و یک جواب اشتباه؟

چون بسیاری از افرادی که در ابتدای راه یادگیری سئو هستند، نیاز به جواب هایی به سبک جواب دوم دارند تا خیالشان راحت شده و کار را شروع کنند. اما وقتی که وارد کار انجام پروژه های سئو شوند و چند پروژه را پیش ببرند متوجه خواهند شد که عدد دهی در سئو کاملا اشتباه است.

طبق تجربه میگویم، در کمتر بخشی از سئو ، قواعد کلی و همه گیر میبینید و اکثر قوانین و قواعد سئو نسبی است. سئو تصویر هم از این ماجرا مستثنی نیست.

نکته بسیار بسیار مهم: حتما بخش انتهایی این مطلب با عنوان “محتوای شما یک گالری تصویر است؟ یا یک مقاله با تصویر؟” را بخوانید تا از اهمیت تعداد تصاویر بیشتر مطلع شوید و اینکه همه چیز در سئو نسبی هست را بهتر متوجه شوید.

  1. عکس کپی (یا استوک) بهتر است یا عکس جدید؟

به طور کلی ما میتوانیم به چهار شکل تصویر مناسب برای مطلب خود تهیه کنیم:

  1. تولید عکس های جدید
  2. کپی برداری از سایت های دیگر
  3. استفاده از تصاویر استوک یا Stock Image (تصاویری که از سایت های دانلود تصویر مثل ABSFreePic برداشته میشود)
  4. تبدیل تصاویر کپی و استوک به تصاویر جدید!

حالت اول که مشخص است. شما باید با توجه به حوزه کاری خود تصویری گرفته یا آن را با فتوشاپ ایجاد کنید. گوگل تولید محتوا را به شدت میپسندد و این کار را دوست دارد. پس وقتی که شما با دوربین خود عکسی مرتبط با محتوا میگیرید و قرار میدهید، یا با فتوشاپ یک تصویر گرافیکی درست میکنید و… یکی از بهترین کارها را از نظر گوگل انجام داده اید.

اما این کار بعضا مستلزم صرف زمان و هزینه است. پس معمولا افراد در این مواقع به سراغ راهکار دوم میروند.

کپی تصاویر از سایت های دیگر؟

شاید در اکثر مواقع کپی تصاویر، به اندازه کپی متن خطرناک نباشد. اما به هر حال این کار کپی برداری بوده و برای گوگل قابل شناسایی است.

به علاوه ، اگر رقیب شما اطلاعات سئو خوبی داشته باشد، میتواند از این کپی کاری شما را حسابی سود ببرد. (در ویدیو”اهمیت Exif تصاویر در سئوی تصویر” به شما آموزش میدهیم، شما هم از کپی برداری دیگران سود ببرید) پس این گزینه خیلی توصیه نمیشود.

استفاده از تصاویر استوک؟

تصاویر استوک هم کپی شده و تفاوت چندانی با حالت قبل ندارد. ولی خوب سایت های ارائه دهنده تصاویر استوک برای گوگل شناسایی شده و بعضا Copyright تصاویر به شکلی هست که رسما به شما اجازه کپی بردارید میدهد.

نکته خیلی مهم … اگر قصد استفاده از تصاویر استوک را در سایت خود دارید ، حتما بخش بعدی را کامل مطالعه و در کار خود استفاده کنید:

تبدیل تصاویر کپی و استوک به تصاویر جدید!

گفتم که گوگل تصاویر کپی را تشخیص میدهد و تصاویر جدید را هم ترجیح میدهد. در عین حال هم میدانیم که تولید تصاویر گاها کار سختی است.

حالا چطور هم تصاویر جدید داشته باشیم، هم تصویر جدیدی تولید نکنیم؟! ما میتوانیم با ادیت تصاویر استوک آنها را تبدیل به تصاویر یونیک کنیم…

  1. محتوای شما یک گالری تصویر است؟ یا یک مقاله با تصویر؟

یکی از مهم ترین بخش هایی که در این مقاله امروز در مورد آن میخوانید، دقیقا همین بخش است! قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنم مگر؟ موضوع صحبتم بحث مقالات گالری محور است! یعنی چه؟

مقالات گالری محور، آن دسته مقالاتی هستند که تعداد زیادی عکس و مقدار کمی متن دارند. مثلا در حالت عادی، اصولا بین هر 200 تا 500 کلمه متن، یک عکس در مقاله قرار داده میشود. اما مقالات گالری محور آنهایی هستند که نهایتا بین 200 تا 500 کلمه متن و در مقابل چند ده تصویر دارند. مثلا کلمه انواع مدل مانتو یا انواع مدل مو را جستجو کنید تا با این مقاله ها روبرو شوید.

چیزی که میخواهم بگویم این است: مراقب باشید! گاهی مواقع ممکن است بعضی کلمات کلیدی سایت شما اصلا نیاز به متن زیادی نداشته و گالری محور باشند. در چنین شرایطی تولید یک محتوا با متن زیاد، عملا دور ریختن پول است. چون چنین مقاله ای حتی اگر به صفحه اول هم برسد، با توجه به اینکه نمیتواند جواب نیاز مخاطب که همان تصویر است را بدهد، دوباره دچار کاهش رتبه میشود. برای اینکه بهتر متوجه شوید، چنین کلمات کلیدی همگی مقاله محور هستند:

با توجه به این، در سئو نمیتوانیم به طور دقیق بگوییم که در هر مقاله چند تصویر بنویسیم!

  1. از کجا تصاویر خوب پیدا کنیم؟

در اینجا لیست چندین سایت خوب برای به دست آوردن تصاویر مناسب را به شما معرفی میکنم:

اگر شما هم سایت خوبی میشناسید ، در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید ? پیشنهاد میکنم مقاله خطای 503 را بخوانید و با روش های حل آن آشنا شوید.

کلام آخر

خب، بالاخره به انتهای مقاله آموزش بهینه سازی تصاویر سایت رسیدیم. در این مقاله ابتدا یک چک لیست 9 قدمی برای سئو عکس را با هم بررسی کرده و سپس به سراغ 7 نکته و تکنیک در مورد تصاویر و بهینه سازی آنها در سایت رفتیم. احتمال میدهم باز هم در مورد سئو کردن عکس ها سوالاتی در ذهن تان وجود داشته باشد. اینم یادتون نرفته که سئو یک پروسه ادامه داره. پس در بخش نظرات منتظرتان هستم و تمامی سوالات تان در مورد سئو تصاویر را در کمتر از 24 ساعت جواب میدهم.

برخی از سوالات رایج:

قبل از اینکه بخواهیم مقاله را به اتمام برسانیم، بگذارید به شکل خلاصه به چند سوال رایج و دائمی پیرامون مبحث سئو تصاویر پاسخ بدهم. با من همراه باشید:

  1. سئو تصاویر چیست؟

سئو تصاویر در واقع بخشی از سئو محتوا است. شما با سئو کردن تصاویرِ هر صفحه از سایت، صرفا به سئو شدن خود صفحه کمک نمیکنید. بلکه با سئو عکس ها، کمک میکنید این تصاویر در نتایج جستجو (بخصوص در بخش تصاویر گوگل) نمایش داده شده و از این طریق هم بازدید جذب میکنید.

  1. چند تصویر در مقاله به کار ببریم؟

اگر بخواهم در جواب، عددی اعلام کنیم، تا حدود زیادی شما را به اشتباه انداخته ام، شما در هر مقاله به تعداد مورد نیاز کاربر باید از تصویر استفاده کنید، اما به طور کلی خوب است هر 300 کلمه حداقل یک تصویر بگذارید.

متن آلت یا متن جایگزین، یک متن است که در کدهای هر تصویر در سایت شما قرار میگیرد. در واقع شما به عنوان مدیر سایت، در نوشتن، ننوشتن و چه چیزی نوشتن آن آزادید. به شکل اصولی قرار است متن جایگزین، یک متن توصیف کننده تصویر باشد. وقتی عکس شما به هر دلیلی در سایت لود نشده و نمایش داده نشود، این متن به عنوان جایگزین به کاربر نمایش داده خواهد شد. این متن مهمترین عامل سئو عکس محسوب میشود!

  1. چگونه حجم عکس ها را کاهش دهیم؟

برای این کار چند روش وجود دارد:

  1. استفاده از گزینه Save For Web در فتوشاپ
  2. کاهش حجم تصاویر با imagecompressor (با نام قدیمی Optimazilla)
  3. فعال سازی لود تنبل یا همان Lazy Load تصاویر

سوال مرتبط این مطلب در بخش پرسش و پاسخ

عنوان تصاویر فارسی یا انگلیسی؟به نظر من بهترین راه سئو کردن یک وب سایت برای مبتدیان، مطالعه و بررسی یک چک لیست کامل و جامع است تا رفتن به سراغ مقالات آموزشی پایه که نیاز به صرف زمان زیادی دارد.

اگر تا الان تجربه سئو کردن یک سایت را نداشته یا اصلا با بهینه سازی سایت آشنایی کمی دارید، اینکه به دنبال یک چک لیست سئو بوده اید واقعا نشان دهنده هوشمندی شماست!

قرار است در ادامه و در این مقاله؛ کامل ترین چک لیست سئو سایت را در اختیار شما بگذارم. در اصل این مطلب یک نقشه راه برای بهینه کردن اصولی وب سایت است که در اختیار شما قرار گرفته:

چک لیست جامع برای سئو

چک لیست این مقاله بیشتر از 20 نقطه یا همان point دارد. با توجه به اینکه بعضی بخش ها برای اجرا نیازمند کمی مهارت و دانش قبلی است، در هر بخش که نیاز بود آدرس مقالات جامع تر را در اختیار شما میگذارم تا با خواندنشان اطلاعات بیشتری در مورد نحوه بهینه سازی سایت به دست بیاورید.

پیشنهاد میکنم این مقاله را در مرورگر خودتان بوکمارک کنید تا هر موقع نیاز بود، بتوانید از آن به عنوان یک چک لیست سئو استفاده کرده و لینک همه مقالات پیشرفته را هم در اختیار داشته باشید.

خب به سراغ قدم اول برای بهینه سازی وب سایت برویم:

1_ کارهای ابتدایی

در اولین قدم باید کارهای ابتدایی و پایه ای سئو را انجام دهید. اول از همه به سراغ هاست وب سایتتان رفته و مطمئن شوید که فایل robot.txt در آن وجود داشته باشد. البته اگر وب سایتتان وردپرسی است، احتمال 99 درصد این فایل به صورت خودکار ساخته شده.

بعد از این به سراغ تنظیمات وردپرس رفته و مطمئن شوید که سایتتان برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است. برای این کار باید به بخش تنظیمات، خواندن رفته و تیک گزینه آخر صفحه را برداشته و صفحه را ذخیره کنید.:

با این کار به گوگل اجازه بررسی صفحات و اصطلاحا ایندکس کردن سایتتان را داده اید.

2_ نصب کردن یک افزونه سئو

این مرحله مخصوص وب سایت های وردپرسی است اما اگر سایت شما وردپرسی نیست نگران نباشید؛ راهکار جایگزین را در ادامه توضیح میدهم.

نکته: دقت کنید که قرار نیست این افزونه ها وب سایت ما را سئو کنند! بلکه صرفا قرار است بعضی از کارهای زمان بر و حوصله سربر تخصصی را به کمک آنها انجام دهیم.

3_ اتصال سایت به سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس دو ابزاری هستند که گوگل به صورت رایگان در اختیار صاحبان سایت ها قرار داده. وظیفه اصلی سرچ کنسول بررسی سئو سایت شما؛ از سرعت، بک لینک ها و… گرفته تا نمایش کلمات کلیدی وب سایت و تعداد ورودی کاربران و… است. وظیفه گوگل آنالیتیکس هم بررسی رفتار کاربران سایتتان، صفحات بررسی شده توسط آنها، نمایش نرخ پرش و… است.

پیشنهاد میکنم حتی اگر فعلا حوصله کار با گوگل آنالیتیکس را ندارید، حتما سایت خودتان را به سرچ کنسول معرفی کنید؛ در غیر اینصورت ممکن است گوگل کمی در بررسی وب سایتتان و حتی رتبه دادن به آن، کوتاهی کند.

4_ معرفی سایت مپ به سرچ کنسول

مرحله بعدی از چک لیست سئو 2020، معرفی سایت مپ سایت به گوگل از طریق سرچ کنسول است. سایت مپ یک فایل متنی است که در آن آدرس تمامی صفحات سایت شما ثبت شده و میشود. با معرفی آدرس این فایل متنی به گوگل، سرعت بررسی صفحات سایت توسط ربات گوگل را افزایش میدهید.

اگر سایتتان وردپرسی است و طبق دستورات قبلی یکی از 2 افزونه سئو معرفی شده را روی آن نصب کردید؛ در حال حاضر سایت مپ تان به کمک آنها ساخته شده. اما اگر سایتتان وردپرسی نیست، مقاله آموزش ساخت سایت مپ را بخوانید تا با انواع روش های دیگر ایجاد آن آشنا شوید. در هر حال برای سایت های وردپرسی آدرس سایت مپ ساخته شده این آدرس است:

5_ بهینه سازی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین نکات تاثیرگذار روی سئو است. شما میتوانید در همین مرحله مشغول به بهینه سازی سرعت شوید یا اینکه آن را تا زمان گرفتن اولین بازدیدهای سایت، به عقب بیندازید. فقط دقت کنید که بی توجهی به سرعت، میتواند باعث کاهش شدید قدرت SEO شود.

برای بهینه سازی سرعت 2 راه دارید؛ راه اول این است که به سراغ متخصصان وردپرس یا برنامه نویس رفته و با پرداخت هزینه به آنها، بخواهید کارها را برایتان انجام دهند. راه دوم هم این است که خودتان این کار را یاد بگیرید. اگر انتخابتان راهکار دومی است؛ مقاله جامع آموزش افزایش سرعت سایت در 32 قدم در این مسیر به شدت کمکتان کند.

خب، تا اینجای مقاله یک چک لیست پایه ای سئو را با هم بررسی کردیم. در ادامه قرار است سراغ بخش هایی برویم که کمی حرفه ای تر هستند:

6_ تحقیقات کلمات کلیدی سایت

کم کم سراغ فعالیت هایی میرویم که باعث جذب مخاطب به وب سایت میشوند:

به عنوان یک مثال خیلی کوچک، در تحقیقات کلمات کلیدی که انجام دادیم، معلوم شد کاربران برای رسیدن به صفحه محصول دوره آموزش سئو، چنین عبارت هایی را جستجو میکنند:

با دانستن کلمات کلیدی مختلفی که کاربران جستجو میکنند، سعی میکنیم همه آنها را در صفحات سایت سئو کرده تا مخاطب بیشتری جذب کنیم.

دقت کنید که کلمات گفته شده در بالا صرفا مربوط به یک موضوع و صفحه بود اما در فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی ما سعی میکنیم تمامی عبارت هایی که کاربران برای رسیدن به کل کسب و کار ما جستجو میکنند را پیدا کنیم.  برای آشنایی بیشتر، حتما مقاله آموزش تحقیقات کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

7_ تولید محتوا

یکی دیگر از کارهای لازم برای سئو، یا شاید بهتر است بگویم مهم ترین بخش این چک لیست سئو، تولید محتواست. در این مرحله باید برای کلمه یا کلمات کلیدی مورد نظر برنامه ریزی کرده و شروع کنیم به نوشتن مقالات و ساخت صفحات مختلف دیگر. اما 2 نکته مهم:

نکته اول: مراقب باشید؛ هر کلمه کلیدی در سایت شما قرار نیست روی یک مقاله سئو شود. بلکه بعضی از کلمات برای نمایش در نتایج اول نیاز به صفحات دسته بندی، صفحات برچسب، صفحات محصول و… دارند.

مثلا عبارت هایی مثل خرید پیکسل، خرید رایانه، خرید موبایل و… همه نیازمند صفحه دسته بندی محصول هستند. برای اینکه بفهمیم برای هر کلمه چه نوع صفحه ای مناسب است؛ باید آن را در گوگل جستجو کرده و ببینیم که سایت های صفحه اول از چه نوع صفحه ای استفاده کرده اند. مثلا با جستجو عبارت خرید موبایل میبینیم که همه سایت های صفحه اول گوگل؛ صفحات دسته بندی محصول هستند. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر این موضوع مقاله سئو برچسب ها را بخوانید.

نکته دوم: برای تولید محتوا صرفا به سئو کردن مقاله توجه نکنید. بخش مهمی از کار شما باید توجه به کاربرپسند بودن مطلب، زیبایی آن، کیفیت مطالب و… باشد.

8_ کمک گرفتن از استراتژی سئو محتوا لانگ تیل ها!

کلمات لانگ تیل کلمات کلیدی هستند که طول زیادی دارند. مثلا عبارت “آموزش سئو محتوا برای کودکان” یک عبارت طولانی است. اما چرا اینها را برای شما توضیح میدهم؟

اگر ابتدای مسیر سئو هستید و وب سایتتان هنوز به آن صورت قدرت و توان زیادی ندارد، بهتر است فعلا برای تولید محتوا سراغ عبارت های دم دراز و طولانی بروید. چرا؟ با یک مثال به شما توضیح میدهم:

تصور کنید سایت آقای فلانی قرار است در زمینه فروش صندلی فعالیتش را شروع کنید. بعد از تحقیقات کلمات کلیدی به 100 کلمه عادی مثل “خرید صندلی”، “خرید صندلی راحتی” و… رسیده و همینطور 200 عبارت لانگ تیل مثل “خرید صندلی راحتی برای کودکان” یا “خرید صندلی قرمز رنگ مدیریتی” پیدا میکند.

حالا  آقای فلانی اگر بخواهد روی کلمات عادی شروع کند به تولید محتوا؛ باید با وب سایت های به شدت بزرگ و ترسناکی مثل دیجی کالا و… رقابت کند. مطمئنا این سایت ها به این راحتی به یک سایت تازه کار اجازه نمیدهند که در این عبارت ها به صفحه اول گوگل برسد.

اما در مقابل اگر بخواهد با کلمات لانگ تیل کارش را شروع کند، رقابت برایش خیلی آسان تر است؛ درست است که مخاطبان این عبارت ها کمتر هستند اما موضوع مهم اینجاست که رتبه گرفتن در آنها هم شدنی تر است!

بنابراین به شدت تاکید میکنم که اگر در ابتدای فعالیت هستید، به جای کلمات سخت و کوتاه، سراغ عبارت های کلیدی بلند بروید و تولید محتوا را در آنها شروع کنید.

چک لیست سئو داخلی وب سایت

خب، تا بخش تولید محتوا با همدیگر پیش رفتیم. اما در ادامه میخواهیم باز هم کمی تخصصی تر شده و وارد بخش های جزئی تر بشویم: چک لیست سئو داخلی! در ادامه یک چک لیست مهم در مورد کارهایی که باید برای بهینه سازی داخلی سایت انجام بدهید را در اختیار شما میگذارم:

9_ توضیحات متا، عنوان و لینک صفحات

اولین بخش از چک لیست سئو داخلی، به صفحات سایت شما و جزئیات آن اشاره دارد. یادتان باشد همه صفحاتی که قرار است در گوگل ایندکس شده و در نتایج رتبه بگیرند؛ باید دارای عنوان، URL و توضیحات متای سئو شده باشند.

به عنوان قدم اول مطمئن شوید که در بخش تنظیمات وردپرس و قسمت “پیوندهای یکتا” تنظیمات لینک را روی “نام نوشته” قرار داده باشید. در غیر اینصورت وردپرس برای هر صفحه از سایت شما به صورت خودکار یک آدرس بهینه نشده و نامرتب میسازد. پیشنهاد میکنم برای تنظیم لینک هر صفحه، از ترجمه کلمه کلیدی اصلی آن به زبان انگلیسی استفاده کنید. (مثلا url این صفحه seo checklist است.)

قدم دوم: عنوان های جذاب به شدت در بهینه سازی سایت شما اهمیت دارند. بنابراین علاوه بر اینکه از کلمه کلیدی اصلی در عنوان استفاده میکنید، حتما به شکلی آنها را بنویسید که مخاطب را ترغیب به ورود به سایتتان کند.

قدم سوم: و در نهایت برای نوشتن توضیحات متا، هم جذابیت را مد نظر قرار دهید و هم به سئو آن دقت کنید. (متا دسکریپشن یا همان متن توضیحاتی که زیر سایتتان در نتایج نمایش داده میشود.)

10_ تگ های H را بهینه کنید

اگر مقاله سئو محتوا را مطالعه و البته فیلم های آن مشاهده کرده باشید؛ میدانید که سئو محتوای سایت شما تا حد زیادی به بهینه بودن تگ های H یا همان هدینگ ها بستگی دارد. اما نکته مهم اینجاست که فقط مقالات شما نیستند که تگ H دارند. همه صفحات وب سایت شما دارای تگ های H هستند و باید مطمئن شوید که در صفحات هم به شکل درستی از آنها استفاده کرده اید:

11_ لینک های داخلی و خارجی

یک بخش جدانشدنی از این چک سئو ، مبحث لینک های داخلی و لینک های به خارج سایت است. شما باید برای ایجاد یک ساختار بهم پیوسته و البته سرگرم کردن مخاطب در محتوای سایت، بین آنها یک مسیر با لینک های داخلی ایجاد کنید. دقیقا مثل کاری که من در این مقاله میکنم: هر جا نیاز به توضیحات بیشتر باشد، لینک مقاله یا صفحه را در اختیارتان میگذارم.

12_ از عبارت های LSI استفاده کنید

زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، در همان کادر بالای صفحه و همینطور انتهای صفحه چند کلمه مرتبط و مشابه به کلمه اصلی میبینید. اینها در اصل عبارت های LSI کلمه اصلی شما هستند؛ کلماتی که کاربران دیگر در مورد موضوع مورد نظرتان جستجو کرده اند.

با کمک گرفتن از این کلمات در مقاله یا صفحه مورد نظر، علاوه بر اینکه ارتباط بیشتر صفحه را به گوگل میفهمانید، میتوانید بعضی از آنها در نتایج جستجو سئو کنید. البته هر کلمه ای که در کادرهای بالا و پایین گوگل نمایش داده میشود، عبارت مناسبی برای استفاده در صفحه نیست. به عکس پایین نگاه کنید:

در بین عبارت های نمایش داده شده صرفا آنهایی که علامت گذاری کرده ام برای استفاده در مقاله ای با کلمه “آموزش سئو” مناسب هستند. بقیه کلمات در صورت استفاده احتمالا یک وجهه نامناسب به متن میدهند.

نیوسئو راه موفقی که خودش رفته است و صدها سایت دیگر را به سمت آن راهنمایی کرده را به شما هم پیشنهاد می کند. شما باید سئو را به بهترین شکل یاد بگیرید تا به شدت در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید و قطعا پیشنهاد ما شرکت در دوره آموزش سئو نیوسئوست که بزرگترین و به روزترین دوره سئو ایران است.

13_ تصاویر را سئو کنید

قدم بعدی در این چک لیست جامع برای سئو، مبحث سئو تصاویر است. بخشی از سئو هر صفحه و محتوا به وجود تصاویر بستگی دارد. اما خود عکس ها به تنهایی باید برای بهینه کردن مقاله و البته نمایش داده شدن در نتایج تصویری گوگل، دارای یک سری ویژگی های مهم باشند. در مقاله سئو تصاویر این موضوعات را به صورت مفصل شرح دادم اما در اینجا هم اشاره کوتاهی به آنها میکنم:

خب، به انتهای بخش چک لیست سئو داخلی (یا به عبارت دیگر چک لیست جستجوگر) رسیدیم و باید به سراغ بخش بعدی مقاله برویم. به نظرم بهتر است به عنوان حسن ختام این بخش از متن، چند نکته کوچک اما مهم دیگر برای تولید محتو را به شما یادآوری کنم. اینها نکاتی در مورد تجربه کاربری محتوا هستند:

سلام وقت بخیر
سایت ما تمامی urlهاش فارسی هست
با این وجود عنوان عکس (url عکس) رو بهتره فارسی بزاریم یا انگلیسی؟

برای مشاهده پاسخ استاد محمد امین هاشمی به این سوال را کلیک کنید

 

 

خروج از نسخه موبایل