چگونه می‌توان مشکل ریزش مو را تشخیص داد؟

چرخه زندگی مو

محلول ضد ریزش دکتر بیز: برای پی بردن به راه تشخیص ریزش مو، بایستی با ساز و کار مو و علل ریزش بیشتر آشنا شویم. زندگی مو یک چرخه مشخص دارد:

  1. مرحله آناژن
  2. مرحله کاتاژن
  3. مرحله تلوژن

تونیک رویش مجدد مو بیز: در مرحله اول، تار مو در حال رشد است. 90 درصد تارهای مو در این مرحله قرار دارند و هر ماه حدود 1 سانتی متر رشد می‌کنند. هنگامی که رشد مو به طور غیر طبیعی متوقف شود و چرخه زندگی آن پایان نیابد، به عامل بروز این مشکل آناژن افلوویم گفته می‌شود. در مرحله بعد کاتان نام دارد که 1 تا 2 درصد موها در آن هستند و طی 2 تا 3 هفته، رشد موها را متوقف می‌کند. مرحله پایانی تلوژن نام دارد و تارهای مو در آن، به استراحت می‌پردازند تا از پوست سر جدا شوند و رشدشان کاملا متوقف می‌شود. حدود 8 تا 9 درصد موها در این مرحله قرار دارند. اگر بیش از 10 درصد موها در مرحله تلوژن قرار بگیرند به آن تلوژن افلوویم گفته می‌شود.

هر فولیکول مو، یک تار مو تولید می‌کند که به طور متوسط 2 تا 6 سال عمر دارد. پس از گذشت این زمان، 1 ماه زمان لازم است تا رشد آن متوقف شود و پس از آن، با شروع چرخه جدید از سر جدا شده و می‌ریزد.

بیشتر بخوانید

 چه مقدار ریزش مو طبیعی است؟

فروشگاه محصولات دکتر بیز: همه افراد به طور میانگین دارای 100 هزار مو هستند. دانستن این حقیقت که ریزش 50 تا 100 تار مو در یک روز طبیعی است، به شما کمک می‌کند تا با دیدن چند تار مو در دستانتان وحشت زده نشوید و راه تشخیص ریزش مو را بدانید. از دست دادن این مقدار از مو، تفاوتی در شکل ظاهری ایجاد نکرده و هشدار دهنده نیست.

عوامل ریزش مو غیر طبیعی

بیشتر بخوانید

زایمان: تغییرات هورمونی در دوران شیردهی و پس از زایمان باعث ریزش مو می‌شود. پس از 2 سال از زایمان موها به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. راه تشخیص ریزش مو در این مورد به این طریق است که بدانید موها در دوران بارداری زیادتر و پرحجم‌تر می‌شوند و پس از آن، برای بازگشت به حالت اصلی خود به زمان نیاز دارند.

پی بردن به راه تشخیص ریزش مو و علت ریزش مو اولین قدم برای درمان آن است. بیماری‌های بسیاری، به جز آن چه گفته شد ریزش موها را رقم می‌زنند.

بیشتر بخوانید

 انواع ریزش مو

ریزش مو یا آلوپسی شامل ریزش مو واکنشی یا موقتی، مزمن، تدریجی، سکه‌ای، طاسی یک باره، ریزش ناشی از قارچ و انگل است.

راه تشخیص ریزش مو با استفاده از چند تست ساده

اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که ریزش مو دارید یا خیر، باید راه تشخیص ریزش مو را بدانید. این گونه اضطراب شما از بین می‌رود و می‌دانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. اگر در حال حاضر، علاوه بر ریزش مو طبیعی و روزانه خود، دچار کم مویی نیز شده اید، احتمالا ریزش مو دارید و به راه تشخیص ریزش مو و تست‌های مربوط به آن نیازمندید. معمولا هر فرد به تعداد ریزش طبیعی موهای خود آشنا است و به همین دلیل افراد پیش از مراجعه به پزشک می‌توانند متوجه این عارضه شوند.

بیشتر بخوانید:

  1. تست کشیدن موها

انگشتانتان را از قسمت کوچکی از لابه‌لای موهای خشک و تمیز خود عبور دهید و به محض رسیدن به انتهای مو آن‌ها را به آرامی بکشید. اگر پس از هر بار کشیدن بیش از 2 یا 3 تار مو در دستانتان قرار بگیرد ممکن است دچار تلوژن افلوویوم یا آناژن افلوویوم شده باشید. از هر 100 تار مویی که کشیده می‌شوند، نباید بیش از 10 تار مو از سر جدا شوند.

بیشتر بخوانید

  1. تست شانه

راه تشخیص ریزش مو بعدی این است که پیش از شستن موها، آن‌ها را از پشت قسمت بالای سر خود شانه کنید و به سمت جلو بیاورید و این کار را تا 1 دقیقه ادامه دهید. هنگام مشاهده موهای ریخته شده باید دقت کنید که تعداد آن‌ها از 10 بیشتر نباشد. بدون شمردن نیز می‌توانید این راه تشخیص ریزش مو را عملی کنید. زمانی که ریزش مو از روزهای سابق بیشتر باشد ریزش مو ممکن است

خروج از نسخه موبایل