مزایا و معایب انواع سنگ نمای ساختمان و کاربرد آنها

این خبر شامل این عناوین است مخفی

سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای

همانطور که در مقاله سنگ های ساختمانی سفید اشاره شد، انتخاب رنگ سنگ ساختمان از آیتم های مهم در پروژه های معماری و ساختمانی است. اینبار در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای رنگ بپردازیم.

بهترین سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای

رنگ های قهوه ای و کرم در بین سنگ های مرمریت و تراورتن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، که در ادامه به معرفی هر کدام میپردازیم.

سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای تراورتن

سنگ های تراورتن به دلیل بافت متخلخل و مقاومت بسیار بالایی که دارند، بیشتر در نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شوند. به طور کلی این سنگ دارای تنوع رنگی بالایی است که در این بین رنگ های کرم و قهوه ای از این نوع سنگ نیز به وفور یافت می شود.

سنگ های تراورتن کرم

سنگ های تراورتن قهوه ای (شکلاتی)

سنگ های ساختمانی کرم و قهوه ای مرمریت

سنگ های مرمریت بر خلاف سنگ های تراورتن عمدتا در فضای داخلی ساختمان مانند، سنگ کف، پله، دیوار و برخی مصنوعات سنگی مورد استفاده قرار میگیرند. این سنگ نیز انواع سنگ های کرم، قهوه ای و شکلاتی را در خود جای داده است.

سنگ های مرمریت کرم

سنگ های مرمریت قهوه ای (شکلاتی)

چرا در ساختمان ها بیشتر از رنگ های کرم و قهوه ای استفاده می کنند؟

در ایران استفاده از سنگ های روشن و کرم از محبوبیت بالایی برخوردار است. رنگ های کرم، شکلاتی و قهوه ای علاوه بر زیبایی، گرما بخش و نمادی از قدرت و اطمینان هستند. رنگ قهوه ای عموما به دلیل خاصیت چرک تابی خود جهت برقراری توازن رنگ در محیط استفاده می شود. به کاربردن رنگ کرم در ساختمان نیز حس فضای بزرگ و بیشتری را در مخاطب ایجاد می کند.

سنگ نما

اگر قصد دارید بهترین سنگ نما را برای خرید، انتخاب کنید ما در این مقاله از هلدینگ ساختمانی کالا ساخت شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید بهترین سنگ نما ها را برای نمای بنای ساختمان خود انتخاب کنید و تنها به توصیه های دیگران اکتفا نکنید، درضمن با مطالعه این مقاله با مزایا و معایب انواع سنگ نمای ساختمان و کاربرد آنها و راهنمای خرید سنگ نما آشنا خواهید شد.

بهترین سنگ نمای ساختمان

قبل از معرفی بهترین سنگ نما که یکی از محبوب ترین انواع متریال نمای ساختمان است باید به دو نوع سنگ نما اشاره کنیم:

  1. سنگ نمای بیرونی
  2. سنگ نمای درونی

مطلب مفید: معایب کلی سنگ عباس آباد

بهترین سنگ نما بیرونی

امروزه اکثریت از سنگ نما برای زیباتر جلوه دادن نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می کنند، استفاده از بهترین سنگ نما در ساختمان می تواند علاوه بر پوشش مناسب ساختمان، آن را در برابر عوامل محیطی مختلف محافظت می کند و باعث جذابیت و زیبایی چشم نواز ساختمان نیزمی شود؛ در طراحی نمای ساختمان، ممکن است  از مصالح مختلفی استفاده شود، از جمله انواع سنگ، چوب، آجر، کاشی و انواع پنل ها که هر کدام می تواند به نحوی یک نمای شیک برای ساختمان ایجاد کند و هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند.

از بین تمام مصالحی که برای طراحی نمای ساختمان استفاد می شود، سنگ نما بیشترین کاربرد دارد و از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته  و دوام و مقاومت بالای آن همواره زبانزد همه میباشد. بهترین مدل سنگ نما بیرونی باید در برابر عوامل مختلف، مانند نور خورشید و شرایط جوی مختلف مقاوم باشد، نکته ای که در هنگام خرید سنگ نمای بیرونی بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که ترک خوردگی و شکستگی نداشته باشد، چرا که در صورت وجود ترک خوردگی راه نفوذ آب باران و برف باز می شود و در گذر زمان دچار فرسایش می شود و ظاهر نامناسبی به ساختمان می دهد.

    یک راه تشخیص سنگ خوب از نامرغوب این است که توسط یک وسیله فلزی، چند ضربه به سنگ بزنید، یک سنگ با کیفیت باید صدای شیشه بدهد در این صورت شما یک سنگ کاملا سالم و بدون ترک خوردگی دارید، طراحان نمای ساختمان، با توجه به  اصول طراحی نمای ساختمان و در نظر گرفتن مقاومت، سنگهای تراورتن، سند استون، گرانیت را معمولا برای نمای بیرونی ساختمان پیشنهاد می دهند که البته هر کدام از سنگ نما ها، زیبایی و قابلیت ها منحصر به فرد خود را دارد.

بهترین سنگ نما داخلی

در اینکه عده ای در انتخاب سنگ نمای داخلی بیشتر حساسیت به خرج می دهند تا سنگ نمای بیرونی، شکی نیست! چرا که ظرافت های سنگ نمای داخلی بیشتر است و می توان برای هر قسمت از نمای داخلی، سنگ مناسب خودش را انتخاب کرد و یک مجموعه شیک خلق کرد؛ یک موضوع مهم در خرید سنگ نما این است که توجه داشته باشید، هر سنگی برای مکان خاص خود مناسب است و سنگ های نمای خارجی، نمای داخلی، کف پله، پاگرد، کف فرش فضاهای داخلی مسکونی، کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری، کف فرش بام و پیاده رو و سرویس بهداشتی، در پوش دیوارهای محوطه و سنگ روی کابینت متفاوت است.

در خرید سنگ نمای داخلی شما حق انتخاب وسیع تری دارید، چرا که سنگ نما کم مقاوم با رگه های رنگی متنوع گزینه هایی خوبی برای استفاده از نمای داخلی هستند؛ سنگ های مرمر، گرانیت، چینی، به علت اینکه تماس با ناملایمات جوی ندارند، انتخاب خوبی برای نمای داخلی اند، به طور کلی برای خرید سنگ نما داخلی شما می توانید از تمام سنگ های ساختمانی استفاده کنید. رنگ و رگه های جذاب سنگ تراورتن و سنداستون، باعث شده اکه اکثریت مردم، برای جذابیت و زیبایی ساختمان در لابی و پاگرد ها، اطراف درب آسانسور و دیوارهای پارکینگ  و پله از این سنگ استفاده کنند، که کاملا انتخاب خوب و شایسته ای است.

چه سنگی برای نمای ساختمان مناسب است

     در خرید سنگ ساختمانی باید به فضای ساختمان که قصد نصب سنگ در آن رادارید توجه کنید. هر سنگی مناسب مکان خاصی است. به‌طور معمول فضاها برای نصب سنگ به سنگ‌های مناسب نمای خارجی، نمای داخلی، کف پله و پاگرد، کف فرش فضاهای داخلی مسکونی، کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری، کف فرش بام و پیاده‌رو، سرویس بهداشتی، درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان‌پناه بام و درنهایت سنگ روی کابینت و اپن تقسیم می‌شوند.

     سنگ‌های نمای خارجی باید مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، سرما و اشعه UV نور خورشید داشته باشند. بنابراین بهترین نوع سنگ برای نمای خارجی باید تراورتن، گرانیت یا سنداستون باشد البته بهترین انتخاب برای نمای خارجی تراورتن است، زیرا این سنگ مقاوم و ارزان‌تر از گرانیت است.

انواع سنگ نما ساختمان

امروزه در میان انواع سنگ نما ساختمان موجود در بازار، هفت نوع  سنگ نما ساختمان، بیشتر به چشم می خورد که این هفت مورد را با هم بررسی می کنیم.

سنگ نمای تراورتن – نمای سنگ ساده

در میان انواع سنگ نما ساختمان تراورتن بیشتر شناخته شده است .این سنگ نما برای نمای بیرونی و داخلی بکار می رود و در دو طرح موج دار و ساده تولید می شود. از این نوع سنگ نما ، برای سنگ فرش محوطه هم استفاده می شود.

سنگ نما تراورتن یک سنگ، با مقاومت بالا و با قیمتی مناسب است، از مزایای سنگ نما تراورتن می توان به چسبندگی خوب آن به سیمان اشاره کرد که برای یک سنگ نما مزیت خوبی قلمداد می شود، محکم به دیوار می چسبد و ماندگاری بالایی دارد.

سنگ نما مرمریت

زیبایی و جذابیت سنگ های مرمریت باعث شده این سنگ ها مناسب برای سنگ نمای هال و پذیرایی  و سنگ نمای داخلی ساختمان باشند، این سنگ ها به صورت تایل واسلب در سنگ فرش و بصورت طولی در دیواره های داخلی ساختمان استفاده می شود.

سنگ نما مرمر

از قدیم سنگ نما مرمر در بین انواع سنگ نما ساختمان محبوبیت خاص و منحصر بفردی داشته است،  سنگ نما مرمر یک سنگ زیبا و بسیار جذاب و البته گران قیمت است که بیشتر در مکان های لاکچری استفاده می شود، این سنگ برای فضای بیرونی مناسب نیست، یکی از خاصیت های شگفت انگیز سنگ مرمر، خاصیت رد کردن نور است  که باعث می شود جذابیت فضا دو چندان برابر شود.

سنگ نما سنداستون

از سنگ های مقاوم به شمار می رود که برای دیواره های داخلی و نمای بیرونی ساختمان به کار می رود.

سنگ نما لایم استون

این سنگ نما ، برای دیواره های داخلی کاربرد دارد بیشتر طراحان ، برای راه پله و پارکینگ سنگ نما لایم استون را پیشنهاد می دهند.

سنگ نما کریستال یا سنگ چینی

دارای مقاومت خوبی است و برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان و برای سنگفرش داخلی و بیرونی مناسب است.

سنگ نما گرانیت

این سنگ نما دارای مقاومت خوبی است و ازاین نوع سنگ می توان برای نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان استفاده کرد.

راهنمای خرید سنگ نما – خرید سنگ نما

سنگها در زیبایی ساختمان حرف اول را می زنند و البته درکیفیت ساختمان نقش بسزایی دارند و بسیار مهم است که سنگ های مناسب و کارآمد انتخاب کنید، در این قسمت از مقاله به راهنمای خرید سنگ نما اشاره خواهیم داشت. انتخاب سنگ نما ساختمان، یکی از کارهای حساس و باظرافت است و بهتر است روی انتخاب سنگ نما، زمان کافی بگذارید، زیرا این انتخاب روی زیبایی و درخشش ساختمان تاثیر بسزایی دارد و یک انتخاب صحیح می تواند به چشم نوازی زیباتر ساختمان شما کمک کند.

نکات مهم و راهنمایی کامل در خرید سنگ نما – بهترین سنگ برای نمای ساختمان

مقاومت فشاری سنگ از اصلی ترین، مواردی است که هنگام خرید سنگ باید به ان توجه کرد. سنگ نما انتخابی در اولویت باید متناسب با مکان باشد و کاربری آن مقاومت فشاری خوبی داشته باشد. پیش از خرید سنگ به این موضوع دقت داشته باشید سنگ در چه فضا و مکانی و با چه نوع کاربردی قرار است مورد استفاده قرار گیرد، اهمیت دادن به این موضوع باعث می شود تا درگذر زمان سنگ آسیب نبیند و در اینده نزدیک خسارتی به بار نیاورد. مقاومت فشاری سنگ کف با توجه به مکان و فضای نصب تعیین می شود به عنوان نمونه سنگ مناسب کف واحد های تجاری و مسکونی و کف پارکینگ متفاوت است:

  1. مقاومت فشاری سنگ کف واحدهای مسکونی حداقل 500
    1. 270 kg/cm مقاومت فشاری سنگ کف مجتمع های اداری و تجاری
  2. مقاومت فشاری سنگ کف پارکینگ و محوطه 900

میزان جذب آب سنگ از نکات مهم در خرید سنگ است، سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی هم داشته باشد. در مورد میزان جذب اب باید بدانید که تمامی سنگ ها جذب آب دارند و میزان جذب آب سنگ ها تعیین می کند برای استفاده در چه قسمت هایی از ساختمان مناسب تر است.

برای سرویس بهداشتی و حمام نمی توان از سنگ های لایم استون که جذب آب بالایی دارند استفاده کرد چرا که در معرض رطوبت هستند و لک پذیری بالایی دارند و در اثر رطوبت به مرور زمان پوسیده خواهند شد، برای سنگ نما میزان جذب آب سنگ باید بیشتر از دو درصد نباشد و در نمای داخلی میزان جذب اب خیلی اهمیت چندانی ندارد به این علت که  در معرض ناملایمات جوی نیست. برای سنگ کف میزان جذب به نوع کاربری ساختمان بستگی دارد. سنگ هایی که جذب آب بسیار پایینی دارند گزینه مناسبی برای سنگ فرش به شمار می روند. میزان جذب آب  بالا در سنگ باعث لک پذیری سنگ خواهد شد. حتما در هنگام خرید سنگ به این موضوع نیز دقت داشته باشید.

اهمیت کاربرد سنگ

قبل از انتخاب سنگ های زیبا باید به کاربرد سنگ دقت داشته باشید، در اولین مرحله خرید سنگ توجه داشته باشید که سنگ برای نمای بیرونی ساختمان هست یا برای نمای درونی. سنگ تراورتن، گرانیت  و کریستال یا همان سنگ چینی برای سنگ نما بیرونی استفاده می شوند، این سنگها از مقاومت بالایی در برابر نور شدید خورشید، سرما و گرما دارند. برای پارکینگ می توانید از سنگ های قطور گرانیت، برای محوطه و پیاده رو ها از سنگ تراورتن استفاده کرد، برای سنگفرش واحد های مسکونی سنگ های مرمریت، کریستال (چینی) انتخاب های خوبی هستند. برای واحدهای اداری و تجاری سنگ های گرانیت، کریستال و مرمریت توصیه می شود.

عوامل تاثیر گذار در قیمت سنگ نما – قیمت سنگ نما

اصلی ترین قسمت ماجرا در انتخاب سنگ ساختمان، قیمت سنگ است؛ در هر صورت شما باید متناسب با بودجه در نظر گرفته شده سنگ های ساختمان خود را انتخاب کنید، بسیاری از سنگ ها از نظر ظاهری به هم نزدیک هستند اما تفاوت قیمت زیادی دارند. بعضی از معادن سنگ بعلت تقاضای زیاد و صادراتی بودن قیمت بالا دارند ولی سنگ های مشابه ان از معادن دیگر با قیمت کمتر می توان تهیه کرد.

سایز سنگ و نوع فراوری سنگ در تعیین قیمت سنگ نقش بسزایی دارد، فراوری سنگ با استفاده از روش های اره و اسلب قیمت بالاتر و فراوری سنگ با استفاده از روش های فراروری قله قیمت مناسب تری دارند، پیشنهاد ما به شما این است اگر بودجه کافی برای خرید سنگ های اسلب را ندارید می توانید از سنگ های سایز کوچک تر استفاده کنید.

    نوع فرآوری سنگ روی قیمت سنگ تاثیر می گذارد سنگ یک متریال طبیعی است که به هیچ عنوان به ان افزودنی خاصی اضافه نمی شود و در کارخانه های سنگبری سنگ ها به صورت طبیعی برش داده می شود و با توجه  به نوع سفارش (سابیده، چرمی، هوند، سندبلاست، تیشه) فرآوری می شود. نوع فرآوری مانند دقت برش، گونیا بودن، رزین و اپوکسی، ضخامت سنگ، ساب سنگ و سورت سنگمی تواند بر روی قیمت سنگ تاثیر کاملا مستقیم داشته باشد.

رنگ سنگ نمای ساختمان

سنگ ها دنیای زیبایی ازطرح ها و رنگ ها هستند و طرح های با ظرافتی که هر کدام ویژگی های خاص خود را نیز دارند، در انتخاب سنگ نما حتما به رنگ سنگ دقت کافی داشته باشید به این علت که تمام سنگ ها رنگشان ثابت نیست و بعضی از سنگ ها، در برابر نور خورشید رنگ خود را تا حد زیادی از دست خواهند داد؛ بنابراین همه سنگ ها را نمی توان در نور خورشید استفاده کرد.     جالب است بدانید، بعضی از سنگ ها به روش های مختلف رنگ می شوند و یا رنگ طبیعی سنگ تشدید می شود تا زیباتر به نظر برسد، این گونه سنگ ها به مرور زمان رنگ خود را از دست خواهند داد.

سنگ هایی مثل  مرمریت و مرمر و لایم استون در معرض نور خورشید، رنگ خود را به مرور زمان از دست خواهند داد و این سنگ ها برای نمای بیرونی که در معرض مستقیم خورشید هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. سنگ های تراورتن و گرانیت، در برابر نور خورشید مقاوم تر هستند و رنگ ثابت تری دارند. این نوع سنگ ها، در رنگ های مختلف وجود دارند، که با توجه به رنگ انتخابی خود برای ساختمان می توانید از ان استفاده کنید، حتما به تم رنگی، ساختمان خود توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین سنگ نما را برای قسمت های مختلف ساختمان انتخاب کنید.

خرید سنگ و مشاوره جهت طراحی نمای ساختمان در تهران

در بین انواع مختلف سنگ نما انتخاب سنگ مناسب و کاربردی کمی دشوار است، در انتخاب سنگ نما حتما به نوع کاربرد ان دقت کافی داشته باشید، معیارهای مختلفی برای استفاده سنگ در قسمت های مختلف ساختمان وجود دارد، که در این مقاله به انواع سنگ نمای ساختمان و کاربرد انها اشاره کردیم، برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش طراحی نمای داخلی و بیرونی ساختمان با بهترین انواع سنگ در تهران همین حالا با مشاورین ما در هلدینگ ساختمانی کالاساخت تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل