معایب ساکشن روغن موتور

عملکرد دستگاه ساکشن (مکنده) چگونه است؟

به نقل از صنایع پیشرو روش مدرن امروزی جهت ساکشن وغن پیشرانه خودرو استفاده از دستگاه مکنده روغن موتور و یا اصطلاحا ساکشن است. این دستگاه نیاز مکانیک به چال سرویس را برطرف می‌کند . تعمیرکار می‌تواند به راحتی و حتی بدون کوچک‌ترین کثیف کاری، روغن پیشرانه هر خودرویی را تعویض کند. گفتنی است؛ این دستگاه جهت تخلیه پسماند روغن انواع ماشین‌آلات صنعتی که دسترسی به پیچ کارتل آن‌ها نیز دشوار است، کاربرد دارد.روش کار این دستگاه بدین ترتیب است:

ابزار مخصوص مکانیکی لوله تخلیه آن را در درون لوله گیج روغن قرار داده و به کمک کمپرسور آن، تمامی روغن داخل پیشرانه تخلیه می‌شود. روغن پسماند درون مخزنی جمع آوری میشود. بدین ترتیب می‌توان با صرف کمترین وقت و هزینه روغن پیشرانه را تعویض کرد. حداکثر زمانی که این دستگاه جادویی از شما می گیرد، ۵ دقیقه است. مطمئن باشید این روش هیچ گونه آلودگی محیطی نخواهد داشت. این دستگاه قادر است علاوه بر روغن موتور، واسکازین هم از گیربکس خارج کرده و حتی روغن هیدرولیک را هم تا آخرین قطره تخلیه کند. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که روغن هیدرولیک از جمله سیالاتی در خودرو بوده که تنها تعویض آن توسط دستگاه ساکشن صورت می‌گیرد و مانند کارتل، هیچ گونه پیچ تخلیه‌ای ندارد.

 انواع ساکشن روغن موتور

۱ – ساکشن روغن بادی : مکانیزم عملکرد این دستگاهها فقط توسط باد می باشد و مزیت مهم آن عدم نیاز به برق،نداشتن دینام و در نتیجه استهلاک کمتر و طول عمر بیشتر نسبت به ساکشن روغن برقی است. مکانیزم عملکرد این دستگاهها با الکتروموتور تعبیه شده در آن می باشد که کار ایجاد خلا را انجام می دهد. نیازی به کمپرسور باد ندارد و برای انجام کار دستگاه ساکشن روغن برقی همیشه به پریز برق نیاز داریم.

این مدل ساکشن در مدلهای ساکشن روغن قیف دار برقی و ساکشن روغن قیف دار بادی موجود می باشد و تفاوت آن فقط در داشتن قیف بالای آن می باشد و استفاده از قیف بالا فقط برای مصارف تخلیه روغن از زیر پیچ کارتل هنگامی که خودرو روی جک های بالابر قرار گرفته می باشد که توسط لوله متصل به قیف روغن سوخته از زیر پیچ کارتل به مخزن اصلی انتقال می یابد و عملکرد کلی آن با دیگر دستگاهها یکسان می باشد.

مزایا و معایب دستگاه ساکشن برقی و بادی:

بدبینی مالکین خودرو نسبت به دستگاه ساکشن روغن، باقی ماندن لایه‌ای از روغن موتور در کف پوسته کارتل است. ذهنیت مردم عامه بر این است که لایه‌ای از روغن همواره حتی با بهترین دستگاه‌های ساکشن روغن پیشرانه هم در کف کارتل روغن باقی‌ مانده و حتی براده و پلیسه های  باقی مانده در اثر سایش قطعات پیشرانه با یکدیگر هم تخلیه نمی‌شود.

اصلی‌ترین کابوس مالکین خودرو مربوط به همین عامل است و علت ایجاد آن را می‌توان در دستگاه‌های بی‌کیفیت عرضه شده در سراسر بازار جستجو کرد. اغلب ساکشن‌های موجود در بازار از نوع بادی هستند . بزرگترین ضعف این ساکشن‌ها این است که به صورت شارژی کار می کنند به کمپرسور هوا نیاز دارند. نکته اینجاست که شارژی بودن دستگاه ساکشن باعث می‌شود که به ورود هوا حساس باشند و زمانی که سطح روغن کارتل در اثر ساکشن به نوک لوله می‌رسد، ورود هوا به سرعت مکش دستگاه را از بین می‌برد و روغن کف کارتل که مهم‌ترین قسمت ذرات اکسیدی و گاهی اجرام ریز را در خود دارد، باقی می‌ماند.

تعویض روغن

ساکشن روغن برقی قدرت مکش بیشتری داشته و مهم ترین مزیت دستگاه ساکشن روغن برقی ، عدم نیاز به کمپرسور باد می باشد . با برق شهری و برخی مدل ها با برق باتری خودرو کار می کند . همچنین در مدل هایی ساکشن روغن برقی حالت ۲ منظوره داشته و برای تزریق روغن و مکش روغن مورد استفاده قرار می گیرد.  در مدل هایی ساکشن روغن دارای قیف بالا می باشد که اصطلاحا” به آن ساکشن روغن قیف دار می گویند. عملکرد قیف بالا فقط برای مصارف تخلیه روغن از زیر پیچ کارتل موتور هنگامی که خودرو روی جک های بالابر می باشد استفاده می گردد . روغن کهنه را به داخل مخزن انتقال می دهد ، ساکشن روغن موتور در مدل های زیر بصورت معمولی و قیف دار در بازار موجود می باشد .

مشکلاتی که باز کردن پیچ کارتل برای ما ایجاد می کند:

پیچ کارتل اغلب خودروهای ایرانی از جنس آلومینیوم است.  یک فرد مبتدی با اولین آچارکشی غیر اصولی، دور مهره را اصطلاحا کچل کند و باز و بست کردن آن به کاری دشوار تبدیل شود. همچنین در صورت احتیاط نکردن در بستن پیچ کارتل به صورت رزوه به روزه و فشار آوردن به آن، روغن‌ریزی دائمی خواهد شد. البته، این مشکل تا حدودی با واشرهایی از جنس مس قابل برطرف شدن هستند

تعویض روغن موتور به روش سنتی باز کردن پیچ کارتل

این روش، همان روشی است که بسیاری از مراکز تعویض روغنی انجام می ‌دهند. خیلی از سرویس کاران نمی خواهند قبول کنند که روشی جدید و راحتتر نیز برای تعویض روغن می باشد و همچنان از طریق باز کردن پیچ کارتل تعوض روغن را انجام می دهند، در این روش خودروی شما روی چاله سرویس قرار می گیرد و سرویس کار بعد از باز کردن پیچ کارتلی که زیر موتور قرار دارد، روغن سوخته را توی یک سینی تخلیه می‌کند، سپس روغن جدید رو در موتور می ریزد.

مزایای روش پیچ کارتل

معایب پیچ کارتل

تعویض روغن موتور با استفاده از دستگاه ساکشن

، دستگاهی است که یک محفظه‌ی شیشه‌ ای برای جمع‌ آوری روغن دارد و یک مخزن بزرگ فلزی در قسمت پایین آن قرار می ‌گیرد. مراکزی که از این دستگاه تعویض روغن استفاده می‌کنند، با یک شلنگ باریک که از قسمت دریچه‌ی روغن خودرو وارد می شود روغن قدیمی با مکش شدید از داخل موتور بیرون می ‌کشند.

 مزایای دستگاه ساکشن

نیازی به چاله سرویس یا بالا آوردن ماشین ندارد. در حالتی که ماشین روی زمین قرار دارد هم می شود این کار را انجام داد.

معایب دستگاه ساکشن

به ابزارهایی مثل پمپ هوا و مخزن روغن نیاز دارد. بر خلاف روش تخلیه از پیچ کارتل، در این  روش به استفاده از چند دستگاه نیاز است.

محصولات دستگاه ساکشن روغن موتور

با وجود اینکه کفته شد در روش ساکشن به چاله سرویس یا بالا آوردن خودرو نیازی نیست، اما این حرف نمی‌تواند همیشه درست باشد. در هر صورت برای بررسی خودرو و تعویض فیلتر روغن باید به زیر خودرو بتوانیم دسترسی داشته باشیم و برای این‌ کار، حداقل باید از روش‌های بالا آوردن ماشین استفاده شود.

نظر برخی تعمیرکاران هم  بر این است که در هنگام تخلیه روغن موتور به روشن ساکشن، آشغال‌های باقی‌مانده درون روغن موتور به طور کامل تخلیه نمی‌شوند. منطق و دلیل این حرف بر این است که آشغال‌ها در کف موتور رسوب می‌کنند و برای تخلیه آنها حتما باید از کردن پیچ کارتل باز کرد. اما باید توجه داشت که فیلتر روغن، بخش زیادی از رسوبات و آشغال‌های موجود درون روغن موتور را تصفیه می‌کند. و همچنین روغن موتور معمولا در حالی تعویض می‌شود که ماشین هنوز گرم است و روغن هنوز فرصت ته ‌نشین شدن پیدا نکرده است و در نتیجه همه رسوبات تخلیه نمی شوند. در کل می توان گفت هر روشی را برای تعویض روغن انتخاب کنید، بازهم مقداری روغن درون موتور باقی می‌ماند و نمی ‌توان روغن قبلی را به صورت ۱۰۰ درصدی از خودرو خارج کرد.

در نهایت کدام روش توصیه شود؟

جواب این سوال را نمی توان به طور قطعی داد اما به طور کلی بهترین توصیه‌ای که ما به شما می کنیم، این است که از ترکیب ۲ روش استفاده کنید؛ مثل مواقعی که برای عملکرد بهتر موتور توصیه می شود از بنزین سوپر استفاده ‌کنید، گاهی هم از روش پیچ کارتل استفاده کنید.سعی کنید مبنا را روی استفاده از روش ساکشن بگذارید و گاهی اوقات هم برای اینکه مطمئن شوید تخلیه‌ی رسوبات ته موتور کامل انجام شده، می‌توانید از روش پیچ کارتل استفاده کنید. این نهایت چیزی است که می شود قاطعانه گفت.

خروج از نسخه موبایل