مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان 2022

این خبر شامل این عناوین است مخفی

بررسی شرایط، هزینه و بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در سال 2022

امر مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی که یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به خصوص در میان قشر جوان‌تر است، به دلیل وجود تقاضاهای بسیار زیاد و همچنین ایجاد اشباع به خصوص از سوی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، بسیار جنبه رقابتی پیدا کرده که این جنبه رقابتی اصلا به معنای غیرممکن شدن این امر نیست.

اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود تقاضاهای بسیار زیاد و وجود اشباع مذکور، برخی کشورها در زمینه پذیرش تحصیلی از میان دانشجویان بین‌المللی مانند کانادا یا استرالیا و به ویژه کانادا نه تنها در این زمینه محدودیتی اعمال نکرده بلکه بنا به سیاست‌های پذیرش مهاجر برای بهبود اقتصاد و استحکام بیشتر بازار کار و همچنین جبران کمبود نیروی کار و یا تخصص‌های خاص مورد نیاز در آن‌ها، اخذ پذیرش تحصیلی را نسبت به گذشته برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر و همچنین راحت‌تر نموده است.

البته به واسطه همین نیاز به تخصص‌های خاص، کمبود نیروی کار و یا نیاز به تقویت اقتصاد و بازار کار که حتی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز در این زمینه‌ها دارای نیاز و تقاضا هستند، مطمئنا کشورهای محبوب دیگر برای مهاجرت تحصیلی مانند آلمان، انگلیس، آمریکا و… نیز در کنار 2 کشور مذکور فوق با اینکه دارای جنبه رقابتی بسیار بالا برای پذیرش دانشجو بوده، برای اخذ پذیرش تحصیلی بسیار مناسب بوده و متقاضی با دارا بودن یکسری صلاحیت‌های خوب و مناسب می‌تواند به آن کشورها مهاجرت تحصیلی کرده و حتی با راهنمایی از سوی متخصصین دارای شایستگی بالا در امر مهاجرت تحصیلی، این مسیر را بسیار راحت‌تر و بدون ریسک طی نماید.

پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل درباره مهاجرت تحصیلی صحبت نموده و همچنین پیرامون برخی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی و اشاره به شرایط هر کدام نیز مختصر بحثی داشته باشیم تا در انتخاب این مسیر راحت‌تر بتوانید عمل کنید.

مهاجرت تحصیلی در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داد و تغییرات عمده‌ای را در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کرد. یکی از مهم‌ترین پیامدهای این جریان محدودیت‌های رفت و آمد و سفر بود که صدور انواع ویزا و روش‌های مهاجرتی به تقریبا کلیه کشورها را به حالت تعلیق درآورد. یکی از گروه‌هایی که از چنین وضعیتی ضربه شدیدی خوردند، مهاجران، به ویژه دانشجویان بین‌المللی بودند.

با شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 2020، محدودیت‌های مختلفی برای عبور و مرور در میان مرزها برقرار شد که همه کشورها از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی نظیر کانادا، استرالیا، آمریکا، آلمان و… نیز از آن‌ها مستثنی نبودند. در این بین، دانشجویان بین‌المللی که امکان ورود به مقصد خود و شرکت در کلاس‌ها را به صورت حضوری نداشتند، مجوز تحصیل (study permit) آنلاین از www.gov.uk دریافت کردند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانستند از طریق لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی خود در خانه به صورت مجازی در کلاس‌های درسی دانشگاه کشور مقصد شرکت کنند.

اما در حال حاضر این بحران حداقل نسبت به آغازش یعنی ابتدای سال 2020 میلادی بهتر شده و در این راستا نیز محدودیت‌های سفر، صدور انواع ویزا از جمله ویزای دانشجویی و… رفع شده است و بنابراین محدودیت‌های تحصیل نیز رفع و شیوه‌ی آن از حالت آنلاین به حالت سابق یعنی به شکل حضوری مجددا تغییر شکل پیدا کرده است.

حال آنکه همچنان همه جهان از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی همچنان تا حدودی با این همه‌گیری به علت به وجود آمدن جهش‌های جدید از این ویروس، سویه جدید اومیکرون، بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان و… در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، برخی قوانین حال ممکن است به شکل سراسری یا به صورت محدود به یک بخش (ایالت، شهر و…) درباره شیوه تحصیل (به صورت آنلاین یا حضوری) تغییر نماید و متاسفانه این قوانین در حد ماه به ماه و حتی هفته به هفته ممکن است دستخوش تغییر بشوند و پس در این راستا به متقاضیان مهاجرت تحصیلی توصیه می‌شود که در زمان اقدام و همچنین هنگام سفر به کشور مقصد بعد از صدور ویزای دانشجویی، از آخرین بروزرسانی‌ها در این راستا از همین صفحه یا منابع دیگر با خبر باشند.

مزایای مهاجرت تحصیلی

1.بهرهمندی از آموزش عالی و اخذ مدرک با اعتبار بسیار بالا

کسب یک آموزش در سطح بسیار عالی مطابق با اصلی‌ترین معیارها و استانداردهای سنجش جهانی و در نتیجه دستیابی به یک مدرک تحصیلی بسیار دارای اعتبار و با ارزش در هر کجای دنیا، یکی از مهترین و اصلی‌ترین دلایلی است که افراد اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کنند. در این راستا عموماً افراد جوان‌تر و معمولا با حدود سن بین 18 تا 33 سال، تحصیلات خارج از کشور را در زمینه‌، شکل، بستر و حالتی تجربه و دنبال می‌کنند که در کشورشان در دسترس نبوده و یا اگر حتی اوضاع نظام آموزشی کشور مبداء خود هم خوب باشد، دانشگاه‌هایی خارج از کشور و مقاصد مد نظر متقاضی، ارائه پیشرفته‌تر و یا مدرک معتبرتری را نسبت به کشور خودشان ارائه می‌دهند.

شما به عنوان متقاضی مهاجرت از طریق تحصیل در هر مقطعی که در خارج از کشور به خصوص در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا ادامه تحصیل دهید، شرایطی برایتان مهیا خواهد شد که بتوانید اقامت دائم و بعد شهروندی خود را در کشور مقصد به طور نامحدود بدست آورید. همچنین از دیگر مزایای بسیار قابل توجه در مهاجرت تحصیلی این بوده که این روش فرد را قادر میسازد تا علاوه بر اخذ مدرک بین‌المللی و معتبر، مهارت زبانی خود را نیز تقویت نماید و در واقع به یک زبان زنده‌ی دیگر در دنیا مسلط گردد و همچنین زندگی در محیط جدید را تجربه کرده و با اقلیم و فرهنگ‌های مختلف آشنا گردد.

2.موقعیتهای شغلی بهتر به همراه حقوق و مزایای بهتر

یکی از اهداف درصد قابل توجهی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، این است که پس از پایان دوره تحصیلی‌شان در کشور مقصد، مجوز کار اخذ نموده و با ورود به دنیای اشتغال از یک تجربه کاری و زندگی متفاوت و همچنین میزان حقوق و مزایای بالاتر در زمینه شغلی خود بهره‌مند گردند. حال برخی به دنبال اخذ ویزای کار موقت و اقامت برای مدتی بیشتر  در کشور مقصد بوده تا به زندگی بهتر و بهره‌مندی از حقوق و مزایای بیشتر شغلی و در یک کلام کیفیت بالاتر زندگی در همه زمینه دست یابند و برخی دیگر به دنبال مجوز دائمی برای اقامت و شروع زندگی جدیدشان در کشور مقصد هستند.

همچنین هر شخص با اخذ ویزای تحصیلی و داشتنstudy permit  یا همان مجوز تحصیل در اکثر کشورهای محبوب به عنوان مقصد تحصیلی، امکان فعالیت شغلی و کار دانشجویی به صورت پاره وقت را خواهد داشت. برای مثال در کشور کانادا، استرالیا (و تقریبا بیشتر کشورها) هر دانشجو در هفته تا سقف 20 ساعت انجام کار دانشجویی را مجاز خواهد بود که همین شغل دانشجویی نه تنها کمک خرج زندگی دانشجو در کشور مقصد برای تحصیل خواهد بود، بلکه در حین تحصیل در کنار آن تجربه شغلی را هم بدست آورده که قطعا برای وی سودمند خواهد بود؛ مخصوصا اگر فرد متقاضی قصد اخذ مجوز کاری پس از پایان تحصیل در آن کشور را داشته باشد.

3. اخذ اقامت و شهروندی آن هم در مسیری آسانتر

طبق آمارهای رسمی و موجود، درصد و قشر کثیری از دانشجویانی که به قصد تحصیل به کشوری پیشرفته‌تر و به ویژه مقاصد محبوب تحصیلی مانند کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس، آلمان و… می‌روند، به قصد اخذ اقامت و ماندن در کشور مقصد برای همیشه در این مسیر قدم بر می‌دارند. برای مثال مطابق با آخرین آمار اعلام شده در سال جاری میلادی از سوی دولت استرالیا، 75 درصد از دانشجویان هندی تباری که به این کشور برای تحصیل آمده، برای اقامت دائم درخواست داده‌ و در این کشور ماندنی شده‌اند.

همواره توصیه بسیاری از افراد متخصص در امر مهاجرت و از جمله توصیه گروه مهاجرتی ادب، مهاجرت تحصیلی بهترین پل برای اخذ اقامت دائم کشور مقصد می‌باشد. در این راستا روند کلی کار بدین صورت بوده که شخص فارغ‌التحصیل تقاضای مجوز کار داده و پس از موافقت با درخواست وی، ویزای کاری موقت و البته قابل تمدید دریافت خواهد نمود و سپس با گذشت مدتی کار، پرداخت مالیات و عدم ایجاد مشکلی به خصوص مشکل قانونی برای خود، می‌تواند برای اقامت دائم و شهروندی کشور مقصد درخواست دهد.

منطق آسانتر بودن اخذ اقامت دائم برای این دسته افراد این بوده که اول آنکه در این کشورهای محبوب و برتر برای مهاجرت تحصیلی، مدرک تحصیلی اخذ شده از یکی از دانشگاه‌های خود این کشورها برایشان معتبرتر بوده و دوم آنکه افراد در حین تحصیل در این کشورها هم سطح مدرک تحصیلی و میزان تخصص و دانش‌ آن‌ها بالاتر رفته و هم تجربه زندگی در کشور مقصد را بدست آورده‌اند و بنابراین این افراد بهترین کاندیدها برای جذب به بازار کار و همچنین بهره‌مندی از اقامت دائم و شهروندی آن کشور هستند.

مهاجرت تحصیلی زیر 18 سالگی

بهترین زمان مهاجرت تحصیلی بستگی به سن فرد و قوانین کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده است، دارد. متقاضیان از سنین 3 تا 18 سال می‌توانند برای تحصیل در مدارس در مقاطع دبستان و دبیرستان اقدام کنند. هرچه سن فرد پایین‌تر باشد می‌تواند راحت‌تر مهاجرت نموده و مشغول تحصیل در کشور مد نظر خود شود.

همچنین افراد زیر 18 سال یکی از والدین خود را به عنوان همراه و حامی در کشور مقصد می‌توانند همراه خود داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که برای اکثر کشورها تنها به یک نفر از والدین دانش‌آموز ویزای گاردین یا ویزای همراه تعلق می‌گیرد و والد دیگر می‌تواند نوع دیگری از ویزاها مانند ویزای کاری یا تحصیلی را اخذ کند و به خانواده خود ملحق شود.

برای متقاضیان زیر 18 سال معمولا تحصیل در اغلب کشورهای مطرح انگلیسی زبان در زمینه تحصیلی مانند استرالیا یا انگلستان، الزامی برای داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر وجود ندارد. در دوران دبستان بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی 6 تا 8 سالگی است و برای دوران دبیرستان بازه سنی 14 تا 18 سال بسیار ایده آل هستند. این بازه‌های سنی عمومی هستند و برای تصمیم گیری دقیق‌تر، بهتر است به قوانین کشور مد نظر برای مهاجرت تحصیلی در سنین زیر 18 سال مراجعه کنید.

اما پیشنهاد ما این است که شخص برای تحصیل در دوره‌های آکادمی و مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا اقدام به مهاجرت تحصیلی نماید. چرا که اول اینکه دوران تحصیل در دوره کارشناسی طولانی‌تر است و ممکن است این مدت طولانی تنهایی و دور بودن از خانواده باعث آزردگی خاطر دانشجو شود.

ثانیا هزینه تحصیل در دوران کارشناسی بیشتر از هزینه تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا است. همچنین فرصت‌های شغلی بیشتری برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. در آخر نیز باید گفت که در اغلب کشورها و همچنین دانشگاه‌ها اسکالرشیپ‌ها و فاندهای بیشتری برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نسبت به مقطع کارشناسی ارائه می‌شود.

شرایط عمومی لازم برای مهاجرت تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

در هر کشور و در هر دانشگاهی و حتی برای برخی رشته‌های تحصیلی، مدارک خواسته شده از متقاضی می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولا اکثر کشورها در مقاطع دانشگاهی مدارک مشترک زیر را می‌خواهند. از طرفی برای کشورهایی که سفر و حضور در آن‌ها برای ایرانیان نیازمند به ویزا باشد، پروسه کلی اینطور بوده که شما ابتدا باید از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در کشور مد نظر پذیرش تحصیلی اخذ نموده و سپس بعد از قبولی با درخواست اخذ پذیرش شما، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید (مراحل کامل در بند بعدی کامل توضیح داده شده است) و بنابراین مدارک لازم برای هر دو مرحله را به تفکیک گذاشته‌ایم؛ هرچند که چندی از مدارک لازم بینشان مشترک است:

الف- مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش:

ب – مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی:

مراحل لازم برای مهاجرت تحصیلی

اکنون پیرامون دو معقوله اصلی و اساسی برای مهاجرت تحصیلی، یعنی شرایط لازم و همچنین مدارک مورد نیاز برای متقاضی صحبت کرده‌ایم، حال جا دارد که مراحل لازم برای مهاجرت تحصیلی را برای شخص متقاضی که شرایط و مدارک ذکر شده را دارا است را به صورت ساده و خلاصه در 6 مرحله کلی تشریح کنیم. کلیه این مراحل بهتر است برای هدر نرفتن زمان، پول و شانس بیشتر متقاضی، توسط یک موسسه مهاجرت تحصیلی انجام شود:

مرحله اول: آمادهسازی مدرک تحصیلی

اگر که همچنان در حال تحصیل هستید، بنا به شرایط ذکر شده تا جایی که توان دارید دروس خود را با نمرات و معدل بالا به اتمام رسانده و پس از فارغ‌التحصیلی یا در صورتی که همینک فارغ‌التحصیل هستید، برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود از سوی دانشگاه اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در این پروسه حتما مدرک تحصیلی را به همراه ریز نمرات آزاد نمایید..

مرحله دوم: اخذ دانش کافی و مدرک زبان کشور مقصد

زبان کشور مقصد به هر زبانی که بوده آن را به طور کامل فرا گرفته و سپس در آزمونی معتبر برای اخذ زبان کشور مورد نظر شرکت نمایید و در نتیجه کلی آزمون و همچنین در هر 4 بخش اصلی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن نمره بالا و قابل قبولی را از نظر دانشگاه‌های کشور مقصد اخذ نمایید. همچنین در اکثر مقاصد محبوب تحصیلی غیر انگلیسی زبان، در اغلب دانشگاه‌های آن‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد (و بسته به کشور مورد نظر زبان‌های دیگر مانند کشور اتریش).

اما شما اگر مدرک زبان رسمی آن کشور را اخذ نمایید از نظر راحتی بیشتر در اخذ پذیرش تحصیلی، تفاوت در شهریه (ارزان تر بودن)، راحتی خودتان در زندگی و برقراری ارتباط با دیگران و همچنین برای آینده خود در صورت تمایل به اقامت در کشور مد نظر از امتیازات بیشتری بهره‌مند خواهید بود.

مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و موسسه(های) آموزشی مد نظر

از میان رشته‌های تحصیلی‌ که با توجه به رشته تحصیلی قبل می‌توانید برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، موردی را انتخاب نموده و همچنین در کشور مقصد برای رشته انتخابی، یک یا چند دانشگاه یا موسسه آموزشی که به شرایط شما برای اخذ پذیرش تحصیلی خورده و یا نزدیک است را نیز انتخاب نمایید. همچنین مقطع تحصیلی شما مشخص است که می‌شود همان ادامه از مقطع تحصیلی ماقبل؛ مگر آنکه تمایل به تحصیل مجدد در آن مقطع و در رشته‌ی دیگری را داشته باشید که در این حالت باید دید که با توجه به قوانین کشور مقصد و شرایط خودتان از جمله شرایط سنی چنین امکانی را دارید یا خیر. با مشخص شدن مقطع تحصیلی، رشته و همچنین دانشگاه‌ یا دانشگاه‌های مورد نظر، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی مشخص شده که می‌توانید به مرحله چهارم بروید.

مرحله چهارم: تهیه، معادلسازی و ترجمه کلیه مدارک لازم

پس از برقراری ارتباط با دانشگاه(های) مد نظر یا بدست آوردن لیست مدارک مود نیاز از طریق وبسایت آن دانشگاه‌ها، تمامی مدارک مورد نیاز ذکر شده را تهیه نموده و ترجمه و معادل سازی نمایید. کلیه مدارک را آماده برای تحویل به دانشگاه داشته باشید و در حین پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه (مرحله بعدی) از طریق ایمیل یا هر روش دیگر، در دسترس برای ارتباط باشید تا در صورت درخواست مدرک دیگری از شما آن را تهیه و تسلیم نمایید.

مرحله پنجم: اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی

در این مرحله پس از آنکه همه مدارک لازم از جمله مدرک تحصیلی مقطع قبل، مدرک زبان و کلیه مدارک مورد نیاز از سوی دانشگاه را از طریق مرحله قبل و با مکاتبه و ارتباط با دانشگاه(های) مد نظر آماده دارید، کلیه مدارک خواسته شده را به موسسه‌های آموزشی مد نظر ارسال نموده و فرم‌های اخذ پذیرش تحصیلی و هزینه‌های لازم برای ثبت نام را پرداخت نمایید. حتما در حین پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه (مرحله بعدی) از طریق ایمیل یا هر روش دیگر، در دسترس برای ارتباط باشید تا در صورت درخواست مدرک دیگری از شما آن را تهیه و تسلیم نمایید.

شما هیچ محدودیتی درباره اینکه چند دانشگاه یا کالج را برای اخذ پذیرش تحصیلی انتخاب نمایید، ندارید. در واقع پیشنهاد می‌گردد که شما به چند موسسه آموزشی که سازگار با تمکن مالی، صلاحیت‌های تحصیلی و انتخاب و سلیقه شما بوده درخواست پذیرش داده و مدارک خود را ارسال نمایید و بدین ترتیب شانس اخذ پذیرش تحصیلی خود را با توجه به تعداد موسسات آموزشی انتخابی چند برابر می‌نمایید.

مرحله ششم: اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی

پس از مرحله قبل یعنی اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی از سوی یک یا چند دانشگاه یا موسسه آموزشی مد نظر، صبر نموده تا نامه یا نامه‌های مبنی بر رد یا موافقت با درخواست پذیرش شما از آن موسسات برسد. سپس از میان موسسات آموزشی قبول شده، برای هر کدام که ارجحیت بیشتری دارید اقدام نموده و نامه پذیرش از سوی آن موسسه را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز ذکر شده در بخش “مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی” به سفارت آن کشور برای اقدام در راستای صدور ویزای دانشجویی‌تان ارسال نمایید.

توجه نمایید که اخذ پذیرش تحصیلی به معنای صدور قطعی ویزای دانشجویی نخواهد بود! اما در صورت داشتن نامه پذیرش و تسلیم آن به همراه همه مدارک مورد نیاز و خواسته شده از سمت سفارت آن کشور آن هم بدون نقص یا خطا، معمولا بعید است که ویزای دانشجویی صادر نگردد.

مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان

مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان آن هم به کشوری که از نظر تحصیلی و زندگی در وضعیت خوبی باشد رویای بسیاری از افراد است. اگرچه افرادی که برای مهاجرت و تحصیل در کشوری دیگر، تمایل به آموزش و اقدام برای اخذ مدرک زبان کشور مقصد نداشته ار نظر آکادمیک افراد ضعیف به حساب آمده، پذیرش برای آن‌ها سخت بوده و در صورت پذیرش هم شروطی برای آن‌ها گذاشته می‌شود و در کل برای راحتی زندگی، تحصیل و ارتباط با سایر افراد به مشکل بر خواهند خورد اما باید گفت که در کل بله؛ مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان امکان پذیر است.

در سنین بالای 18 سال که در اغلب کشورها ضرورت وجود مدرک زبان انگلیسی یا در کل زبان کشور مقصد وجود دارد، شرایط برای شخص مهاجر بدون مدرک زبان سخت می‌شود. اما برای مثال مهاجرت تحصیلی به برخی کشورهای اروپایی مانند اسلوونی یا کشور قبرس شمالی حتی برای تحصیل در مقطع دکترا الزامی به اخذ مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد.

کشور قبرس شمالی که دارای دانشگاه‌های بسیار معتبری بوده و تحصیل در این کشور دارای کیفیتی بسیار بالا و مشابه با کشورهای بسیار خوب در زمینه نظام‌ آموشی است، سالیان سال است که از سوی بسیاری و به ویژه کشورهای آسیاسی و خاورمیانه از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی دیگر به جزء دو کشور مذکور، بسیاری از کشورها نیز برای دانشجویانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند اما پذیرش دانشگاه یا کالج مورد نظر خود را اخذ کرده‌اند دوره زبان انگلیسی اجباری قبل از شروع تحصیل یا همزمان با کلاس‌های دانشگاه را برای دانشجو ترتیب می‌دهند.

البته در اکثر موارد در این کشورها هزینه کلاس زبان اجباری بر عهده‌ی دانشجو است. اما در حالت کلی حتی در صورت امکان برای فرد متقاضی، مهاجرت تحصیلی با این شرایط توصیه نمی‌گردد؛ چرا که صد در صد خود شخص در حین آموزش، زندگی و برقراری ارتباط با دیگران و جامعه به مشکل بر خواهد خورد.

اخذ بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی در میان بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، جذابیت زیادی دارد. بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها تنها بخشی از هزینه تحصیل (بورسیه کمک هزینه) و برخی دیگر تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی (بورسیه کامل / فول فاند) را در بر می‌گیرد. بورسیه‌ها می‌تواند از طرف دانشگاه، دولت و یا یک موسسه به دانشجویان از جمله دانشجویان بین‌المللی تعلق بگیرد.

معمولا معیارهایی که در انتخاب دانشجویان برای بورسیه مورد نظر قرار می‌گیرد، شامل معدل و نمرات دانشجو، سوابق تحصیلی، مهارت زبان، آزمون‌های ورودی دانشگاه مانند آزمون‌های GRE / PCAT / Casper / GMAT، افتخارات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و رزومه پژوهشی و تحقیقاتی وی می‌باشد. البته برخی از بورسیه‌ها هستند که متناسب با قومیت یا نژاد خاص (بورسیه مخصوص سیاه‌پوستان، برخی کشورهای آسیایی مانند هند و…)، رشته تحصیلی خاص (مانند رشته‌های مهندسی، تجارت و…)، جنسیت (بورسیه ویژه زنان) و حتی نیازمندی مالی طراحی شده‌ که این بورسیه‌ها جامعه محدودی را مورد هدف قرار می‌دهند.

علاوه بر بورسیه، دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد تحقیقاتی و دکتری) را داشته باشند، می‌توانند با برخورداری از سوابق پژوهشی درخشان از طریق استاد راهنمای خود، فاند دریافت کنند. بدین ترتیب در آن استاد مربوطه علاوه بر هزینه‌های تحصیل دانشجو، هزینه‌ای را به صورت ماهیانه برای مخارج زندگی او نیز اعمال نماید که به این نوع بورسیه، فول فاند یا همان بورسیه کامل می‌گویند.

برای دریافت بورسیه فول فاند از استاد، دانشجویان باید حداقل دو مقاله isi، معدل و نمره زبان بالا و پرپوزالی متناسب داشته باشند. توجه داشته باشید که داشتن مدرک GRE در کشورهای آمریکا و کانادا می‌تواند شانس دریافت فاند و بورسیه شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. همچنین شما می‌توانید از طریق جستجوی اولویت‌های پژوهشی دانشگاه یا استاد مورد نظر، پروپوزال پیشنهادی خود را متناسب با نیازهای پژوهشی آن‌ها مطرح کرده تا شانس قبولی و فاند خود را به اندازه قابل توجهی بالا ببرید.

بسیاری از دانشجویان ایرانی هستند که موفق به دریافت بورسیه حتی از نوع فول فاند می‌شوند و شاید تصور داشته باشید که اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی بسیار دشوار و پیچیده است اما در حین دشواری و رقابتی بودن آن، اگر شما از روند اخذ آن آگاهی کافی داشته باشید می‌توانید به راحتی از بورسیه بهره‌مند شوید.

بسیاری از افرادی که در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و… در مقطع دکترا پذیرش می‌شوند، بورسیه تحصیلی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و اولویت دوم از نظر شانس برای اخذ بورسیه، مقطع کارشناسی ارشد است. اما اخذ بورسیه برای مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی نه آنکه غیر ممکن باشد اما حقیقتا کمتر پیش می‌آید و بسیار جنبه رقابت برای آن بالا است؛ این قضیه حداقل درباره بورسیه از نوع فول فاند صادق است.

کار دانشجویی حین تحصیل

زندگی در یک کشور بیگانه می‌تواند خرج‌های بسیاری را در پی داشته باشد. این قضیه برای دانشجویان که اغلب ملزم به پرداخت شهریه بوده و همچنین منبع درآمد خاصی ندارند بیشتر ملموس خواهد بود و به عبارتی برای یک دانشجوی مهاجر که در کشوری با عدم امکان تحصیل رایگان و بدون بورسیه مشغول به تحصیل است، مخارج زندگی به همراه مخارج تحصیلی بسته به کشور مقصد، ممکن است حتی بسیار هم بالا رود.

پس برای عموما دانشجویان مهاجر که با تمکن مالی کمتر حال چه از سوی خانواده یا چه از سوی خود برای تحصیل رفته اند، برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و یا شهریه‌ دانشگاه نیاز به منبع درآمد ثابتی خواهند داشت که در صورت نبود تمکن کافی یا عدم امکان اخذ بورسیه تحصیلی، در این صورت می‌توانند در انواع مشاغل دانشجویی مشغول به کار شوند. قوانین کشورهای مختلف در این زمینه بسیار متفاوت است، اما در اغلب کشورهای جهان، دانشجویان اجازه دارند که تا 20 ساعت در هفته و گاها هم 40 ساعت در تعطیلات کار کنند که در واقع همان شغل نیمه وقت است.

به عبارتی دیگر، دانشجویان نمی‌توانند در مشاغل تمام وقت استخدام شوند و معمولا این ساعات و حجم کاری طوری تنظیم می‌گردد که به تحصیلات دانشجویان آسیبی وارد نکند. بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند تا در داخل خود دانشگاه شغلی را پیدا کنند که به اصطلاح به آن مشاغل دانشجویی on campus می‌گویند و بنابراین به مشاغل خارج از محیط دانشگاه عنوان off campus اطلاق می‌گردد.

مشاغل در دانشگاه یا همان on campus معمولا جنبه اداری داشته و همچنین دارای امنیت شغلی بالاتری است و از طرفی دیگر مسیر رفت و آمد دانشجو در بین 3 مقصد اصلی کلاس‌های درس، اقامتگاه و محل کارش آسوده خواهد بود. مشاغل داخل محیط دانشگاه تنوع بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئول مرسولات، مسئول کتابخانه، دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، نماینده پردیس، مربی باشگاه ورزشی، معلم خصوصی، دستیار امور اقامتی، دستیار شبکه‌های اجتماعی دانشگاه، دستیار تولید برنامه‌های دانشجویی، راهنمای تور پردیس و مسئول تدارکات مراسم‌ها اشاره کرد. همچنین دانشجویانی که مهارت‌های تخصصی نرم‌افزاری خوبی داشته باشند می‌توانند به صورت دورکار به عنوان مترجم، نویسنده، برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده وب، گرافیست، ویراستار و… درآمد قابل توجهی را کسب کنند. م

شاغل دانشجویی به طور متوسط درآمدی معادل با 40 تا 50 درصد از یک حقوق متوسط در کشور مقصد را دارند؛ حال برخی مشاغل دانشجویی مانند برنامه نویسی، تست و دیباگ نرم افزار (عموما مشاغل مرتبط با تخصص کامپیوتر) ممکن است بیشتر از این میزان درآمد داشته باشند.

ویزای همراه دانشجویی

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف جهان می‌توانند به تنهایی و یا همراه با اعضای خانواده خود اقدام کنند. این نوع ویزا عموما شامل افراد زیر 18 سال که به همراه نیاز داشته و همچنین افراد متاهل می‌گردد؛ بدین صورت که فرد متاهل طبق قانون می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال تحت تکفل خود ویزای همراه دریافت کند. شکل رایج ویزای همراه در اغلب کشورهای جهان، ویزای توریستی است.

در این حالت فرد متقاضی تحصیل، ویزای دانشجویی و اعضای خانواده او ویزای توریستی همراه را دریافت می‌کنند. با این وجود در برخی از کشورها همچون کانادا، این امکان وجود دارد که فرد همراه، ویزای کاری و مجوز کاری دریافت کند. در این صورت، فرد متقاضی تحصیل با ویزای دانشجویی وارد کشور کانادا شده و به تحصیل می‌پردازد، اما همسر او می‌تواند از طریق دریافت ویزای کاری آزاد (Open Work Permit) در مدت اقامت خود در این کشور مشغول به کار شده و درآمد کسب کند.

فرزندان فرد متقاضی تحصیل نیز تا زمانی که زیر سن قانونی و تحت تکفل فرد محصل اقدام کننده باشند، می‌توانند همراه با او به کشور مقصد سفر کرده و در مدارس آن کشور تحصیل خود را آغاز کرده یا ادامه دهند. اما این قانون برای فرزندان بالاتر از سن قانونی (در هر کشور سن قانونی متفاوت است) بدین صورت است که فرزند باید به صورت مجزا برای دریافت ویزا درخواست دهند و نمی‌توانند به عنوان همراه با والدین خود مهاجرت کنند. در این راستا باز هم باید تاکید کرد که سن مجاز فرزندان برای همراهی، نوع ویزای همراهان و وجود یا عدم وجود اجازه‌ی کار برای همسر و اجازه تحصیل برای فرزندان بنا به قانون هر کشوری می‌تواند متفاوت باشد.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

در انتخاب کشور مقصد برای تحصیل و همچنین انتخاب برترین مقاصد تحصیلی از بین آن‌ها چندین فاکتور دخیل هستند که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

و البته به جزء موارد اصلی فوق، چندین و چند معیار دیگر هم در انتخاب مقصد تحصیلی که اکثرا می‌تواند معیارهای شخصی هر فرد باشد نیز می‌تواند دخیل باشد. اما نکته قابل توجه اینجاست که معمولا کمتر پیش می‌آید که همه این معیارها به همراه معیارهای ایده‌آل شخص همگی به صورت یکجا برقرار باشد. به عبارتی نمی‌توان صرفا یک مقصد بی نقص و رویایی را برای مهاجرت تحصیلی شرح دهیم.

برای مثال مقصدی ممکن است در همه معیارهای مورد نظر شخص عالی بوده اما هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن گران باشد. یا مقصدی دیگر در همه معیارها عالی بوده اما در زمینه رشته تحصیلی مورد نظر فرد آینده نداشته باشد و… پس در این راستا اکیدا توصیه می‌کنیم که حتما با افراد مجرب و با تجربه‌ایی در امور مهاجرت تحصیلی مشورت نمایید. توجه داشته باشید که در امر مهاجرت تحصیلی، انتخاب کشور مقصد اصلی‌ترین فاکتور در این مسیر می‌باشد. حال در اینجا چندی از برترین مقاصد تحصیلی را معرفی خواهیم نمود.

مهاجرت تحصیلی به کانادا

اغلب مردم دنیا با شنیدن تعاریف زیادی که از کشور کانادا شده، مجذوب این کشور برای مهاجرت، تحصیل و کار می‌شوند و هدف اکثر افراد از تحصیل و کار در کانادا، اقامت و حضور دائمی در این کشور می‌باشند. در میان اقشار جوان متقاضی مهاجرت به کانادا، مهاجرت تحصیلی محبوب‌تر بوده و در واقع به موقعیت آن‌ها نسبت به دیگر روش‌ها سازگارتر است.

حتی به افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نیز مجددا مهاجرت تحصیلی به جای کاری به این کشور پیشنهاد می‌شود که چندین دلیل برای این ارجحیت وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: دارا بودن یکی از قوی‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان و دانشگاه‌های با رنکینگ‌های عالی جهانی، اخذ مدرک با اعتبار بسیار بالا برای کار در کانادا و همچنین هر نقطه جهان، سهولت بسیار بیشتر برای استخدام و اخذ اقامت از این طریق برای دانشجویان فارغ‌التحصیل در کانادا و کسب تجربه زندگی، معاشرت با دیگران و جامعه و همچنین تا حدی کاری در حین تحصیل در کانادا و در نتیجه سهولت بیشتر برای اقامت، زندگی و کار در این کشور.

کشور کانادا با پذیرش بیش از 450 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی در سال 2021 میلادی، رکوردی بی سابقه را در نرخ پذیرش دانشجوی بین‌المللی زده و دولت و اداره مهاجرت این کشور همواره سیاست‌های برای جذب مهاجر، دانشجو و نیروی کار بیشتر را همواره دنبال می‌کنند و بنابراین انتظار می‌رود این اعداد و ارقام در سال‌های آتی افزایش نیز یابد.

بنابراین اگرچه که اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا تماما آسان نبوده اما در صورتی که شخص یکسری حداقل صلاحیت‌هایی در زمینه معدل و نمره مدرک زبان و چندی دیگر از صلاحیت‌های آکادمیک را (بسته به رشته، مقطع تحصیلی و…) داشته باشد، به راحتی می‌تواند از این کشور پذیرش تحصیلی بگیرد.

در واقع فرصت تحصیل در کانادا برای ایرانیان بسیار فراهم‌تر از آنچه که فکر می‌کنید می‌باشد؛ به طوری که از رقم پذیرش بیش از 450 هزار نفری دانشجو در سال پیشین، ایران در رتبه چهارم بعد از 3 کشور چین، هند و فرانسه قرار داشته است. البته یکی از چالش‌های اصلی تحصیل در کانادا این است که تحصیل در آن رایگان نبوده و هزینه‌ی آن هم کم نیست. اما در صورت داشتن تمکن مالی، استفاده از این فرصت انتخابی بسیار هوشمندانه خواهد بود. کانادا به طور حدودی در هر سال در رتبه چهارم از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی قرار دارد.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

کشور استرالیا یکی دیگر از محبوبترین کشورهای پیشرفته جهان در بین دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. در واقع پس از ایالت متحده آمریکا، استرالیا در رتبه دوم از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی در خود می‌باشد. این کشور در سال  2018 تا 2020 به ترتیب 693، 738 و 882 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی در خود جای داده بوده است. از عوامل اصلی محبوبیت استرالیا برای مهاجرت تحصیلی، انگلیسی زبان بودن این کشور بوده و همچنین دارا بودن یکی از قوی‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان است؛

به طوری که از 10 دانشگاه برتر این کشور، 7 دانشگاه آن در 2 سال اخیر میلادی جزء 100 دانشگاه برتر در دنیا بوده‌اند. همچنین استرالیا مانند کانادا (و در کل اکثر مقاصد محبوب تحصیلی) امکان ورود به دنیای اشتغال و اخذ اقامت دائم این کشور پس از فارغ‌التحصیلی را به خوبی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است و اکثر دانشجویانی که به قصد تحصیل به استرالیا عازم می‌شوند، با هدف اخذ اقامت دائم این کشور پس از تحصیل اقدام می‌کنند؛ به طوریکه آمار نشان داده که بیش از 75 درصد از دانشجویان هندی پس از تحصیل، اقامت دائم این کشور را دریافت کرده‌اند. البته این انتخاب جای تعجب ندارد و در واقع استرالیا یکی از برترین مقاصد دنیا برای مهاجرت و زندگی است.

نظام آموزشی بسیار قوی، اساتید برجسته و صاحب نظر، امکان تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان، تجهیزات آموزشی متنوع و… از جمله خصوصیات بازر تحصیل در استرالیا است. البته در کنار همه منفعت‌های استرالیا برای تحصیل و زندگی، باید گفت که هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور و به خصوص همان تحصیل، بالا است؛

به طوری که استرالیا در کنار آمریکا، انگلیس و سنگاپور، 4 تا از گران‌ترین مقاصد تحصیلی جهان برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. البته سهولت ورود به بازار کار و اخذ اقامت پس از تحصیل و همچنین بالا بودن حقوق‌ها و دستمزد در این کشور به همان نسبت بالا بودن هزینه‌های زندگی، شروع اقامت در این کشور را برای متقاضیان در یک سراشیبی خوب انداخته که در کنار ده‌ها منفعت منحصر به فرد این کشور برای زندگی و معیشت، استرالیا را تبدیل به مقصدی بسیار محبوب و بی نظیر برای مهاجرت می‌نماید.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

آمریکا، مهد دانش و تکنولوژی دنیا و اولین و مهمترین مقصد دانشجویان بین‌المللی است. همچنین اولین و برترین دانشگاه‌های جهان در این کشور مستقر هستند و رتبه‌های دانشگاه‌های آمریکا در جهان بسیار معروف است؛ به طوری که لیست برترین دانشگاه‌های جهان در هر تعداد نظیر 50 دانشگاه برتر، 20 دانشگاه برتر، 10 دانشگاه برتر و… را اگر مشاهده نمایید، در آن‌ها به کرات دانشگاه‌های آمریکایی را مشاهده خواهید نمود. همچنین بزرگترین شرکت‌های صنعتی و تکنولوژی جهان مانند اپل، تسلا، فورد، فیسبوک و… در این کشور مشغول به فعالیت هستند.

صنعت بسیار فعال و نظام آموزشی که حرف اول کیفیت در جهان را میزند در آمریکا واقع شده شده است. به بیان ساده، آمریکا دارای رتبه 1 در جهان از نظر قدرت نظام آموزشی و دانشگاه‌ها می‌باشد که این رتبه 1 در دو شاخص دیگر نیز صادق است: یکی آنکه آمریکا محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی در کل جهان می‌باشد؛ به طوری که در طی 5 سال اخیر و از سال 2017 تا 2021، این کشور به ترتیب میزبان 1 میلیون و 94 هزار، 1 میلیون و 95 هزار، 1 میلیون 75 هزار، 914 هزار نفر و مجدد 914 هزار نفر دانشجوی بین‌المللی بوده است.

از طرفی مورد دیگری که آمریکا مجددا در زمینه تحصیلی در آن رتبه 1 را دارد، گرانی شهریه‌های تحصیلی در این کشور می‌باشد. از طرفی جدای این چالش، اخذ پذیرش و تحصیل در این کشور به همین سادگی‌ها نیست؛ به ویژه برای ایرانیان و برخی کشورهای دیگر به دلیل تحریم‌های اعمال شده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ که اگرچه این تحریم‌های مهاجرتی لغو شده اما همچنان اثرات آن وجود دارد و در نتیجه اخذ پذیرش تحصیلی از این کشور جدای از نیاز به هزینه‌های بالا، به صلاحیت‌های علمی بسیار بالایی نیز نیازمند است.

بنابراین به طور کلی اخذ پذیرش دانشگاه‌های آمریکا نسبت به سایر کشورها اندکی دشوارتر است. حتی اگر رزومه تحصیلی شما به قدری قدرتمند باشد که در دانشگاه‌های آمریکا مورد تایید و پذیرش قرار بگیرد به دلیل مسائل سیاسی پذیرش دانشجویان ایرانی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. اما آنچه که جالب است، در این لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی، هرچه که کشورها در دسته گرانتر و همچنین سخت‌تر برای مهاجرت تحصیلی قرار می‌گیرند، محبوبیت و در نتیجه تعداد دانشجویان مهاجر در آن‌ها بیشتر می‌شود؛

چرا که بسیاری از معیارها از جمله اعتبار کیفیت تحصیل شخص و مدرک اخذ شده و همچنین آینده بسیار درخشان دانشجو در آن کشور برای زندگی و اشتغال، باعث می‌شود افراد حتی با شرایط سخت قید تحصیل در این کشورها را نه تنها نزده بلکه آن‌ها را اولویت خود قرار دهند که آمریکا هم در این لیست از این قضیه مستثنی نبوده و بلکه در رتبه یکم قرار دارد.

مهاجرت تحصیلی به انگلیس

کشور انگلیس از جمله دیگر مقاصد مهاجرتی محبوب و البته برتر در جهان است؛ به طوری که در کنار آمریکا، این کشور نیز بیشترین تعداد دانشگاه را در لیست دانشگاه‌های با رتبه تک رقمی و دو رقمی در جهان به خود اختصاص داده است. بنابراین وقتی که صحبت از انگلیس است، صحبت از دو الی سه نظام آموزشی برتر در جهان می‌باشد. همچنین از نظر تعداد دانشجوی بین‌المللی در این کشور نیز انگلیس در رقابت با استرالیا در رتبه 3 و گاها 2 جهانی قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر از نظر هزینه‌های تحصیل نیز انگلیس جزء 2 الی 3 مقصد تحصیلی گران جهان محسوب می‌گردد. اما همچنان مانند دیگر مقاصد تحصیلی گران بیان شده تا به اینجای لیست مانند آمریکا و استرالیا، انگلیس هم همان مزایای برتر برای کیفیت تحصیل، اعتبار مدرک اخذ شده در انگلیس و جهان، شرایط بسیار عالی زندگی و همچنین کار، اشتغال، درآمد، امنیت شغلی و دیگر خدمات را برای دانشجویان و آن دسته از افراد متقاضی که قصد اخذ اقامت دائم انگلیس را بعد از تحصیلات خود دارند ارائه می‌دهد.

البته در کنار موارد بررسی شده‌ی فوق، از نظر سختی اخذ پذیرش نیز انگلیس همانند آمریکا دارای سختگیری نسبتا زیادی برای پذیرش دانشجو و اعطای پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگاهی معتبر در این کشور می‌باشد. اما باز مجدد باید گفت که به دلیل ده‌ها مزیت برتر از جمله چندی از مزایای ذکر شده مانند آینده تحصیلی، شغلی، کیفیت زندگی و… سالانه افراد بسیار زیادی از همه جای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران برای تحصیل در این کشور اقدام نموده تا آینده‌ی خود را از همه نظر تضمین کنند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل در کشور قدرتمند آلمان از نظر اقتصادی، وضعیت معیشتی و همچنین پیرامون موضوع بحث ما یعنی از نظر تحصیلی و وضعیت نظام آموزشی می‌تواند برای هر شخص از جمله قشر دانشجویی جذاب و مفید باشد. دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانند در هر زمانی اقدام کنند چرا که تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی این کشور امکان پذیر بوده و محدودیت سنی ندارد.

به دلیل همین عدم وجود محدودیت سنی، آلمان دارای یکی از بالاترین میانگین سنی فارغ‌التحصیلی در جهان می‌باشد که به طور متوسط 28 سالگی است. همچنین کشور آلمان در کنار دارا بودن همه معیارهای برتر از نظر تحصیلی که تا به اینجای مطلب برای کشورهای دیگر بررسی شد، باید به عنوان یک مزیت برتر برای این کشور گفت که آلمان از جمله کشورهایی است که خدمات تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد؛

حتی برای دانشجویان بین‌المللی. به عبارتی تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا امکانپذیر بوده و یا نهایت از دانشجو شهریه‌ای ناچیز در حد 1500 الی 3000 یورو در سال گرفته می‌شود.  البته شایان به ذکر است که تحصیل رایگان تنها در دانشگاه‌های دولتی این کشور آن هم فقط به زبان آلمانی امکان پذیر است.

از طرفی دیگر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و موسسات آموزشی این کشور بر خلاف رایگان بودن دانشگاه‌های دولتی، بسیار بالا است. خوشبختانه در ایران تعداد زیادی از موسسات آموزشی زبان، زبان آلمانی را با کیفیت بسیار بالا و در حد استاندارد آکادمیک آموزش می‌دهند و بنابراین نگرانی در رابطه با آموزش زبان این کشور وجود ندارد.

از طرف دیگر، برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در این کشور علاوه بر رایگان نبودن، بسیار محدود هستند؛ به طوری که شاید بتوانید صرفا برخی از آموزش‌ها و دروه‌ها را در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های آلمان پیدا کنید. نکته‌ی دیگر این است که اکثر دانشگاه‌های آلمان آزمون ورودی برگزار می‌کنند و دانشجو می‌بایست برای تحصیل در این دانشگاه‌ها در آزمون‌های ورودی قبول شود. محبوبترین رشته‌های تحصیلی در آلمان رشته مکانیک، کامپیوتر، حقوق، کسب و کار، علوم زیستی و… است.

علاوه بر سیستم آموزشی قوی آلمان، در این کشور شرکت‌های بزرگی نیز وجود دارند که دانشجویان می‌توانند دوره کارآموزی خود را در این شرکت‌ها بگذرانند و حتی در آن‌ها مشغول به کار شوند. دانشجویان در دوره تحصیل خود می‌توانند تا 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند. هزینه زندگی یک دانشجو در آلمان حدود 800 دلار در ماه تخمین زده شده است که این هزینه‌ها شامل هزینه خوابگاه، تغذیه، پوشاک و تفریح دانشجو است. در صورتی که دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز غیر دولتی آلمان مشغول به تحصیل باشد هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بسیار بالاتر می‌رود. در آلمان نیز امکان مهاجرت خانواده به همراه دانشجوی متاهل وجود دارد.

مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی از جمله کشورهای بسیار مناسب و در سطح خوب جهت مهاجرت تحصیلی بوده که سالیان است از سوی بسیاری به خصوص در بین متقاضیان از کشورهای در حال توسعه از جمله دانشجویان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که مهاجرت تحصیلی به این کشور مزایای زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی دارد.

وجود دانشگاه‌های معتبر و با کیفیت آموزشی خوب در آن، شهریه‌های تحصیلی بسیار پایین و مناسب، کیفیت زندگی بسیار خوب، رفاه بالای زندگی، فرهنگ غنی و غیر نژادپرستانه در آن، آب و هوای معتدل و ایده آل، فرصت‌های تفریحی و گردشگری قبرس، نزدیک بودن به ایران، عدم نیاز به اخذ ویزا، امکان تحصیل به 2 زبان زبان ترکی و انگلیسی، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان، راحت بودن اخذ پذیرش تحصیلی از این کشور برخی از ویژگی‌های شاخص تحصیل در قبرس می‌باشد. در اینجا جا دارد تا یکی از دیگر دلایل مهم محبوبیت قبرس شمالی برای تحصیل دانشجویان در آن را بیان کنیم و اینکه که شخص متقاضی با شروع تحصیل در دانشگاه‌های این کشور پس از مدتی می‌تواند از امتیاز تبادل دانشجو به بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان در استرالیا، کانادا و آمریکا بهره‌مند شود؛

به عبارت واضح‌تر  دانشجو می‌تواند بعد از مدتی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های قبرس، تقاضای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر مانند کانادا، آمریکا یا استرالیا را داشته باشد. البته ممکن است برای بسیاری سوال باشد که چطور قبرس شمالی می‌تواند یک کشور خوب از نظر تحصیلی و دارای نظام آموزشی و دانشگاه‌های قوی باشد و در عین حال، هم یکی از ارزان‌ترین‌ها باشد، هم اخذ پذیرش از آن راحت باشد، هم الزامی به داشتن مدرک زبان وجود نداشته باشد و چندی دیگر از سهولت‌های دیگر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اولا قبرس و خوب بودن این کشور در جنبه آموزشی و سیستم دانشگاهی را نمی‌توان با کشورهای برتری نظیر آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا و… مقایسه کرد و این کشور در جای خود و همچنین در قیاس با بسیاری از کشورهای آسیایی، منطقه و حتی چندی از کشورهای اروپای شرقی دارای برتری بوده.

دوم اینکه کشور قبرس شمالی در حدود نیم قرن است که از قبرس جنوبی جدا شده و به استقلال رسیده است و بنابراین اگرچه که این کشور همینک نیز از نظر رفاه، پیشرفت و در کل کیفیت زندگی، اقتصاد و… در جایگاه خوبی قرار داشته اما باز اول و آخر به عنوان کشوری تازه مستقل شده، همچنان نیاز به جذب هر نوع سرمایه‌ایی در قالب ارز بین‌المللی، افراد برتر در زمینه‌ی علمی، نیروی کار ماهر و… دارد و در نتیجه برای پیشرفت روزافزون خود در برابر جذب هر نوع مهاجری که بتواند برای این کشور مفید واقع گردد، سختگیری به خرج نمی‌دهد.

مهاجرت تحصیلی به نیوزلند

نیوزلند کشوری نسبتا کوچک است که در قاره اقیانوسیه و در شرق کشور استرالیا واقع است. زبان رسمی این کشور انگلیسی است که خود یک امتیاز برای مهاجرت محسوب می‌شود و از طرفی این کشور روابط بسیار خوب و نزدیکی را با کشور استرالیا دارا است. نیوزلند در کل 8 دانشگاه را در خود جای داده است که همگی دانشگاه‌هایی بسیار قوی از نظر کیفیت و نظام آموزشی و معتبر در سطح جهانی هستند. به ویژه دانشگاه اوکلند در شهر زیبای اوکلند که دانشگاه برتر این کشور بوده و در اکثر سال‌ها دارای رنکینگ زیر 200 جهانی می‌باشد.

همچنین در سال 2020 پنج دانشگاه نیوزلند جز 300 دانشگاه برتر دنیا معرفی شدند. ورود به این کشور و همچنین اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن نسبت به استرالیا به مراتب آسان‌تر است. همچنین میزان شهریه‌های دانشگاه‌های نیوزلند بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و از طرفی هزینه زندگی در این کشور نسبت به میزان درآمد عمومی مردم آن بسیار پایین است که همین قضیه به مردم برای شروع، گسترش و پیشرفت در فعالیت‌های اقتصادی انگیزه و هدف می‌دهد.

هزینه زندگی در نیوزلند تنها کمی بیشتر از نصف درآمد متوسط ملی است. این بهینگی اقتصادی در کشوری به نوبه‌ی خود پیشرفته و از طرفی بسیار زیبا و دارای طبیعت، اقلیم و جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد، خود این کشور را به یکی از مقاصد بسیار عالی برای مهاجرت تبدیل می‌نماید و بنابراین مجدد می‌توان انتظار رفت که بخش قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی در این کشور، به دنبال اخذ اقامت دائم این کشور و اشتغال به کار پس از فارغ‌التحصیلی باشند. از طرفی امنیت و آرامش در نیوزلند، آرام بودن و رضایتمندی کلی مردم آن و سبک و شیوه زندگی تسلی بخش در این کشور در جهان زبانزد بسیاری؛ حداقل از سوی افرادی که به این کشور سابقه سفر را داشته‌اند.

مهاجرت تحصیلی به دانمارک

کشور دانمارک یکی دیگر از مقصدهای مهاجرت تحصیلی محبوب در اروپا و جهان است که به دلیل استانداردهای بالای سطح زندگی در زمینه اقتصاد، رفاه، حقوق بشر، خدمات درمانی، تفریح و فراغت و… و همچنین به آموزش در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و متدهای آموزشی نوآورانه شهرت دارد. شهریه سالانه در این کشور برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و کشور سوئیس به طور متوسط مابین 6000 تا 16000 یورو در سال است.

البته برخی از رشته‌ها مانند رشته‌های پزشکی مسلما شهریه بیشتری را دارا هستند، به همین دلیل به متقاضیان توصیه می‌شود که حتما پیش از اپلای نسبت به شهریه رشته و دانشگاه خود مطلع شوید. دانشگاه آرهوس، دانشگاه کپنهاگن، دانشگاه فنی دانمارک و مدرسه تجارت کپنهاگن از مشهورترین دانشگاه‌های این کشور هستند. هزینه زندگی در دانمارک به طور متوسط برابر با 800 الی 1200 یورو به صورت ماهیانه بوده که با توجه به عادت‌های رفتاری و سبک زندگی دانشجویان می‌تواند متغیر باشد.

بخشی از این هزینه و در حدود 400 الی 600 یورو مربوط به هزینه اجاره‌بها شده که با توجه به نوع محل اقامت می‌تواند کمتر و یا بیشتر از این مبلغ گردد. به طور مثال هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در دانمارک به طور متوسط 300 دلار در ماه است. همچنین هزینه خورد و خوراک در دانمارک نیز حدود 300 یورو در ماه و هزینه‌ی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم در ماه 50 یورو به طور متوسط خواهد شد.

از مزایای تحصیل در دانمارک می‌توان به این مورد اشاره کرد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از انواع بورس‌های تحصیلی، مانند بورس‌های دولتی، دانشگاهی یا اراسموس برای تحصیل در دانمارک استفاده کنند. اگرچه تحصیل در تمامی مقاطع در این کشور امکان‌پذیر بوده اما مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک در میان دانشجویان به دلیل طول مدت کوتاه (2 سال) و تنوع رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در این مقطع، محبوبیت بیشتری دارد.

مهاجرت تحصیلی به هلند

آموزش عالی و احداث و فعالیت دانشگاه‌ها در کشور هلند قدمتی قابل توجه داشته و از دیرباز تا به حال، این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های علمی و پژوهشی در جهان شناخته می‌شود که همواره محفلی برای گردهمایی شخصیت‌های برتر آکادمیک در دنیا بوده است. این کشور که در قلب اروپا و در همسایگی کشورهای آلمان، بلژیک و فرانسه قرار گرفته، برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های برتر جهان را در خود جای داده است.

اگرچه زبان رسمی این کشور هلندی است اما نه تنها تقریبا همه مردم آن در شهر به زبان انگلیسی آشنایی خوب و کاملی داشته بلکه تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی مقاطع تحصیلی در بیشتر دانشگاه‌های هلند نیز امکان‌پذیر است و در واقع در این حالت که یک مزیت محسوب شده، کلیه دانشجویان بین‌المللی می‌توانند حتی بدون هیچ دانشی در زبان هلندی نیز به تحصیل در هلند بپردازند.

لازم به ذکر است که این کشور با شهریه سالانه 5000 الی 20000 یورو برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، یکی از گران‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در اروپا و حتی در جهان به شمار می‌آید. البته در عین حال بورسیه‌های متنوعی نیز برای دانشجویان مستعد در این کشور به خصوص در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد فراهم شده که افراد واجد شرایط می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مشهورترین دانشگاه‌های این کشور عبارتند از: دانشگاه آمستردام، دانشگاه صنعتی لفت، دانشگاه واخنینگن، دانشگاه صنعتی آیندهوون، دانشگاه اوترخت، دانشگاه لیدن، دانشگاه خرونینگن، دانشگاه اراسموس روتردام و دانشگاه صنعتی تونته. کلیه این دانشگاه‌ها طبق سیستم رتبه‌بندی QS در رتبه جهانی زیر 200 الی 300 قرار داشته و همه‌ی آن‌ها به عنوان قطب پژوهشی کشور هلند و اروپا شناخته می‌شوند.

مهاجرت تحصیلی به سوئد

سوئد یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی و جز کشورهای نوردویک اروپا است. این کشور بسیار حاصلخیز، زیبا، و حیرت انگیز است. کشور سوئد نسبت به مساحت خود جمعیت کمی دارد که اغلب جمعیت سوئد در جنوب این کشور زندگی می‌کنند. پایتخت سوئد استکهلم است. زبان رسمی این کشور سوئدی است اما مردم این کشور به زبان‌های آلمانی و انگلیسی هم تسلط یا حداقل دانش خوبی دارند.

سوئد از جمله کشورهای نمونه در سیاست‌های داخلی است. اکثر مردم سوئد از نظر دانایی و سواد مردمی غنی و تحصیل کرده اند. این کشور دانشگاه‌های بسیار خوبی دارد و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سوئد در سطح جهان مشغول به کار در پوزیشن‌های شغلی بسیار رده بالایی هستند. برای مهاجرت تحصیلی به سوئد می‌توان از مقطع دبستان تا دکترا اقدام نمود. شهریه دانشگاه‌های سوئد برای دانشجویان بین‌المللی بین 9 تا 36 هزار دلار آمریکا می‌تواند تمام شود که  کشوری گران برای تحصیل محسوب می‌شود و البته مسلما این هزینه‌ها برای هر مقطع، رشته و دانشگاه انتخابی می‌تواند متغیر باشد.

در این کشور اشتغال به کار دانشجویان محدودیتی ندارد و دانشجو می‌توانند در حین تحصیل مشغول به کار تمام وقت نیز شود که خود این مزیت بسیار بزرگی حساب می‌شود اما از دانشجویان انتظار می‌رود که به دلیل اشتغال به کار، وظایف خود را به عنوان دانشجو فراموش نکنند و در غیر این صورت ممکن است کار دانشجویی شخص از نظر میزان ساعات، محدودتر گردد. در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور، اخذ مدرک زبان انگلیسی برای ورود به مقاطع آکادمیک در دانشگاه‌های این کشور الزامی است.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

فرانسه یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی در اروپا و جهان می‌باشد؛ چرا که اگرچه شاید فرانسه به میزان قدرت بالای نظام آموزشی کشورهایی نظیر آلمان، سوئیس، هلند و… در اروپا و همچنین مقاصد انگلیسی زبانی نظیر انگلیس، آمریکا و استرالیا نرسیده اما به جرات می‌توان گفت که فرانسه بعد از چندی از کشورهای مذکور، دارای یکی از قوی ترین نظام‌های آموزشی در جهان می‌باشد.

در سال جاری میلادی از 10 دانشگاه برتر فرانسه 3 دانشگاه دارای رتبه جهانی دو رقمی، 2 دانشگاه دارای رتبه زیر 200 و مابقی دانشگاه‌ها از این لیست دارای رتبه جهانی زیر 300 بوده‌اند. و اما آن چیز دیگری که فرانسه را برای تحصیل بسیار منحصر به فرد کرده، این بوده که فرانسه نیز همانند آلمان، در کنار نظام آموزشی و اعتبار بالای دانشگاهی بسیار قوی، تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار کم را حتی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد.

به طوری که برای فقط مقطع کارشناسی آن هم برای دوره‌های عمومی صرفا شهریه‌ایی بسیار ناچیز معادل 170 یورو دریافت می‌گردد که این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی به نهایت 2770 یورور در سال می‌رسد و همین مبلغ برای کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب به 3770 و 380 یورو در سال می‌رسد. جدای از بحث تحصیل، تجربه حضور و زندگی در کشور رویایی فرانسه و به ویژه شهر پاریس، برای هر شخصی منحصر به فرد و تکرار نشدنی است؛ کشوری رویایی برای بسیاری برای زندگی و یا آرزو برای حتی یک بار سفر به آن…

مهاجرت تحصیلی به نروژ

کشور نروژ را هم مجددا می‌توان به عنوان مقصد برتر تحصیلی در جهان معرفی کرد. حال فارغ از وضعیت بسیار عالی زندگی در این کشور از نظر اقتصاد، اشتغال، امنیت، آرامش، رفاه، پیشرفت، حقوق بشر و کلی مزیت دیگر، نروژ نیز در کنار سیستم آموزشی بسیار عالی، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی را حتی برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا فراهم ساخته است؛ به طوری که صرفا 30 الی 60 یورو از دانشجو به ازای هر ترم دریافت خواهد شد.

نروژ در کل دارای 9 دانشگاه، 8 کالج دانشگاهی و 5 کالج علمی تحقیقاتی می‌باشد که معتبرترین دانشگاه آن که شهرت نامی در جهان داشته، دانشگاه اسلو در شهر اسلو پایتخت این کشور واقع است که در سال جاری میلادی رتبه جهانی 102 را از آن خود نموده است و قطب اصلی علمی و تحقیقاتی این کشور به شمار می‌آید.

البته در صورت تمایل متقاضی به تحصیل در دانشگاه‌های غیر دولتی در این کشور، تحصیل دیگر رایگان نبوده و برای تحصیل در این دانشگاه‌ها مبلغی بین 9 تا 19 هزار یورو در سال به عنوان شهریه باید پرداخت شود که این مسئله صرفا درباره این دانشگاه‌های غیر دولتی صادق می‌باشد. البته با این شرایط بسیار عالی تحصیلی در این کشور، مسلما اخذ پذیرش تحصیلی نیز به صلاحیت‌های بالایی از سوی متقاضی نیازمند خواهد بود.

مهاجرت تحصیلی به سوئیس

کشور سوئیس با دارا بودن مجموعا 12 دانشگاه دولتی و بیش از 25 موسسه آموزشی و کالج معتبر دیگر، یکی دیگر از برترین کشورهای جهان برای هر نوع مهاجرت و زندگی از جمله مهاجرت تحصیلی می‌باشد. چرا که فارغ از وضعیت بسیار عالی زندگی در این کشور از نظر اقتصاد، اشتغال، امنیت، آرامش، رفاه، پیشرفت، حقوق بشر و کلی مزیت دیگر، وضعیت و قدرت بسیار بالای نظام آموزشی، تحصیلی و دانشگاه‌های این کشور زبانزد همه جهانیان می‌باشد.

به طوری که در سال جاری میلادی از بین 12 دانشگاه اصلی این کشور، 4 دانشگاه دارای رتبه زیر 100 جهانی بوده و 7 دانشگاه دارای رتبه زیر 200 جهانی بوده و مابقی رتبه‌ی بالای 500 الی 600 جهانی را ندارند. در این بین، مورد توجه‌ترین دانشگاه این کشور با شهرت و اعتبار در سطح جهانی، دانشگاه ETH زوریخ واقع در شهر زوریخ به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین شهر این کشور می‌باشد که دارای رتبه جهانی 15 است.

البته بر خلاف کشورهایی نظیر نروژ و آلمان که تحصیل رایگان دارند، تحصیل در سوئیس رایگان نبوده و چه بسا کم هزینه هم حساب نمی‌شود؛ به طوری که دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دانشجویان بین‌المللی متوسط شهریه 26 هزار دلار در سال را دارند که در کل شهریه‌ها دارای رنجی بین 16 تا 36 هزار دلار در سال می‌تواند هزینه داشته باشد. البته با داشتن یکسری صلاحیت‌های علمی از سوی متقاضی، برای برخی دوره‌ها و در برخی دانشگاه‌ها، امکان تحصیل با هزینه کم با اخذ بورسیه‌ی کمک هزینه تحصیلی یا حتی فول فاند امکاپذیر است.

مهاجرت تحصیلی به ژاپن

کشور ژاپن با داشتن بیش از 780 دانشگاه که همگی دارای اعتبار و قدرت آموزشی و آکادمیک بسیار بالا و هم راستا با بالاترین استانداردهای جهانی بوده؛ به ویژه شهر توکیو پایتخت آن که مرکز تحصیلی این کشور بوده و جز 10 شهر دوستدار دانشجو در کل جهان می‌باشد نیز جزء یکی دیگر از گزینه‌های بسیار عالی برای تحصیل است. همچنین وضعیت اقتصادی بسیار قوی ژاپن، میزان پیشرفت و رفاه آن و همچنین میزان امنیت، نظم، فرهنگ و اخلاق بی نظیر مردم آن و ده‌ها مزایای دیگر، زندگی و تحصیل در ژاپن را منحصر به فرد می‌نماید.

از میان حدود 780 دانشگاه این کشور حدود 80 درصد آن‌ها یعنی چیزی در حدود 625 دانشگاه، خصوصی بوده و در نتیجه شهریه‌های بالاتری دارند اما باز وجود بیش از 250 دانشگاه دولتی معتبر و با رنکینگ‌های بالا در این کشور، دست متقاضی را از نظر وجود گزینه‌های متنوع باز می‌گذارد. دانشگاه توکیو با رتبه 23 جهانی و دانشگاه کیوتو با رتبه 33 جهانی، معتبرترین و مورد توجه‌ترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در سطح جهانی هستند.

از 10 دانشگاه برتر این کشور، 5 دانشگاه اول دارای رتبه زیر 100 جهانی و 5 دانشگاه دوم دارای رتبه زیر 200 جهانی هستند. تحصیل در ژاپن برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نبوده و باید هم گفت که چندان ارزان نیست. اما در مقایسه با بسیاری از مقاصد تحصیلی برتر غیر رایگان در دنیا می‌توان گفت که هزینه‌های به صرفه تری دارد. به طوری که شهریه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور از 9 هزار دلار در سال شروع می‌شود. البته بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی، شهریه می‌تواند تا سالیانه 36 هزار دلار هم بالا برود.

مهاجرت تحصیلی به سنگاپور

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید کشور کوچک سنگاپور، واقع در جنوب شرقی آسیا، یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان است. در واقع اعتبار نظام آموزشی و دانشگاه‌های این کشور هم‌رده با کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌باشد که از نظر میزان گرانی شهریه نیز همانند کشورهای مذکور دارای هزینه‌های بالایی است. در واقع این کشور به عنوان یکی از پیشتازان جهانی در عرصه آموزش، پژوهش و نوآوری در طول چند دهه گذشته شناخته می‌شود.

در حال حاضر بهترین دانشگاه آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور بوده که در رتبه 11 جهان قرار داشته و همچنین دانشگاه نانیانگ نیز موفق به کسب رتبه 13م جهان در سیستم رتبه‌بندی QS شده است. علاوه بر آن، شهر سنگاپور نیز در ردیف 20 شهر برتر دوستدار دانشجو در جهان قرار گرفته است. تحصیل در سنگاپور مزایای متعددی چون تنوع فرهنگی، رفاه و ثبات اقتصادی، نظام آموزشی برجسته و کیفیت بالای زندگی را در بر می‌گیرد.

این کشور به طور کلی 34 دانشگاه داشته که در طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی دانشجو می‌پذیرند. از مهم‌ترین نقاط قوت تحصیل در سنگاپور می‌توان به امکانات فوق پیشرفته علمی و پژوهشی آن اشاره کرد که به خوبی با برترین دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی رقابت می‌کند.

همچنین دانشجویان در حال تحصیل در این کشور می‌توانند از طریق برنامه‌های تبادل دانشجو برای تحصیل در دیگر دانشگاه‌های برجسته بین‌المللی اقدام کنند. شهریه‌های سالیانه دانشگاه‌های سنگاپور به نسبت مقطع و رشته تحصیلی بسیار متغیر بوده و رنج گسترده‌ای از 40 تا 75 هزار دلار آمریکا را شامل می‌شود. اگرچه دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای انواع بورسیه‌های تحصیلی در این کشور درخواست دهند تا همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل آن‌ها را پوشش دهد.

هزینه‌های زندگی در سنگاپور نیز همچون دیگر کشورهای توسعه‌یافته جهان، نسبتا بالا و به طور متوسط معادل بیش از 15 هزار دلار آمریکا در سال می‌گردد. البته دانشجویان می‌توانند با داشتن تاییدیه از دانشگاه خود، حدود 16 ساعت در هفته به کار مشغول شده و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند. زبان انگلیسی، مالایی و چینی زبان‌های رسمی این کشور را تشکیل می‌دهند و اغلب رشته‌های دانشگاهی نیز به زبان انگلیسی ارائه و تدریس می‌شوند.

بهترین کشورها برای تحصیل رایگان

برخی از افراد بسیار علاقه‌مند برای تحصیل در خارج از ایران هستند اما هزینه بالای شهریه‌ها و بالا رفتن نرخ ارز‌های بین‌المللی از جمله دلار و یورو که ایرانیان بیشتر با آن سر و کار دارند، باعث بوجود آمدن مشکلات مالی برای بسیاری از متقاضیان شده است. به همین دلایل برخی از دانشجویان از ادامه تحصیل در خارج از کشور منصرف می‌شوند. اما حقیقت آن است که امکان تحصیل رایگان و یا با حداقل هزینه‌ها برای دانشجویان در خارج از کشور هم فراهم است.

برخی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی برای جذب دانشجویان و استعدادهایی که به دلیل مسائل مالی کشف نشده‌اند اقدام به ارائه دوره‌های آکادمیک با پایین‌ترین هزینه‌ها کرده‌اند. ضمن آنکه این مورد را هم باید گوشزد کنیم که کشورهای زیادی در آسیا، برخی کشورهای اروپای شرقی، کشورهایی در آمریکای جنوبی و… نیز هستند که تحصیل رایگان یا با هزینه‌ی بسیار پایین ارائه می‌دهند اما از آنجا که قصد ما انتخاب بهترین مقاصد تحصیلی در این دسته‌بندی بوده و همچنین جدای از مسئله تحصیل، مسئله معیشت و کیفیت زندگی در کشور مقصد نیز بسیار مهم است پس لیست کشورهای برتر برای تحصیل رایگان یا با هزینه‌ی کم را بیشتر به معرفی کشورهای برتر اروپایی محدودتر نموده و در ادامه بررسی برخی از این کشورها به اختصار می‌پردازیم:

البته در اروپای شرقی یا آمریکای جنوبی، کشورهای خوب دیگری نیز با تحصیل رایگان هستند اما موارد شامل شده در لیست فوق، انتخاب بهترین‌ها از بین آن‌ها بوده است.

اقدام از طریق موسسه مهاجرت تحصیلی

آیا میتوان به موسسات مهاجرت تحصیلی که مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی را تضمین میکنند اعتماد کرد؟ پاسخ سوال این است که امروزه تعداد موسساتی که در زمینه خدمات مهاجرت تحصیلی فعالیت می‌کنند بسیار زیاد می‌باشد. اما موسساتی مورد اطمینان هستند که از وزارت علوم مجوزهای قانونی را دریافت کرده باشند. این موسسات می‌توانند اقدامات لازم را برای apply و پذیرش را در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام دهند و به شما ضمانت در حسن انجام کار داده؛ به طوری که شما را مطمئن سازند که پرونده شما توسط مجرب‌ترین و تخصصی‌ترین کادر اجرایی با نهایت دقت، ظرافت و به صورت دلسوزانه پیش برده خواهد شد و همچنین در مفاد قرارداد تضمین دهند که در صورت عدم موفقیت، درصدی از وجه را (بین 50 تا 90 درصد بسته به نوع قرارداد) را به شما بازگردانند.

اما اگر هرگونه موسسه مهاجرتی، حقوقی و… در این زمینه به شما ضمانت و گارانتی اخذ ویزا را دهد باید گفت که این ضمانت دروغی بیش نیست و تصمیم گیرنده برای صدور ویزای شما، اول و آخر آفیسر بررسی کننده پرونده در اداره مهاجرت کشور مقصد می‌باشد؛ حتی در صورت بی نقص بودن تمام و کمال پرونده متقاضی!

موسسه مهاجرت تحصیلی، زیرمجموعه ای از موسسات مهاجرتی هستند که اقدام به اعزام دانش آموزان و دانشجویان به مراکز آموزشی سراسر جهان می‌کنند که داشتن مجوز از وزارت علوم شرط اول اعتماد به این موسسات است. موسسات مهاجرتی متشکل از مشاوران، وکلا و سایر کارمندان است که کاملا به قوانین و شرایط مهاجرتی بین‌المللی مسلط بوده که این موسسات خدماتی از جمله مشاوره، ارزیابی شرایط و پرونده متقاضی، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مدارس، اخذ ویزای دانشجویی، اخذ ویزای گاردین و… را ارائه می‌دهند.

با توجه به تغییرات مداوم قوانین بین‌المللی مهاجرتی، پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی با یکی از موسسات مهاجرت تحصیلی مشاوره کنید و پرونده خود را از طریق همین موسسات به جلو ببرید. چرا که ممکن است با کوچک‌ترین سهل انگاری، هزینه، زمان و موقعیت‌های مناسب مهاجرتی را از دست بدهید. این موسسات می‌توانند یک راه روشن را برای ادامه تحصیل و زندگی در سایر کشورها را پیش پای شما بگذارند و حتی بعد از مهاجرت تحصیلی شما، خدمات تمدید ویزا، اخذ خوابگاه و… که خود این موارد به ظاهر ساده بوده اما دردسرهای ریز و درشت خاص خود را دارند را برطرف کنند.

برای اطمینان از معتبر بودن موسسه مهاجرتی چندین راه حل وجود دارد اما ساده ترین روش ها آن است که در زمان حضور در این موسسه می‌توانید درخواست پروانه کسب و مجوز تأسیس موسسه را از مسئولان شرکت درخواست کنید و یا در وبسایت رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری لیست اسامی موسسات مجاز و غیر مجاز اعزام دانشجو را بررسی نمایید.

منبع مقاله:

مهاجرت رویزا گروپ

خروج از نسخه موبایل