هوای اضافی در پمپ و لوله‌ها چگونه ایجاد و چه مشکلاتی دارد؟

شاید تا بحال برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که شیر آب را باز کرده‌اید، آب همراه با فشار و به صورت بریده بریده از داخل لوله‌ها خارج می‌شود. این پدیده به خاطر وجود هوا در پمپ و لوله‌ها است و هنگامی که شیر آب را باز می‌کنید باعث خروج هوا همراه با آب درون لوله‌ می‌شود.

حال سؤال اینجاست که علت وجود هوا در لوله‌ و پمپ چيست؟ با مطالعه این مقاله به پاسخ این سؤال خواهید رسید. در اینجا همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که برای رفع نوسان فشار پمپ آب چه اقداماتی باید صورت بگیرد و این که وجود هوا در داخل لوله‌های آب ساختمانی باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی می‌شود؟

هوا از چه راهی وارد لوله‌ها می‌شود؟

هوا از راه‌های مختلفی وارد لوله‌های متصل به شیر آب می‌شود.‌ به طور کلی چندین عامل می‌تواند در وجود هوا داخل لوله تأثیرگذار باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

مشکلات ناشی از وجود هوا در پمپ و لوله‌ها

وجود هوا در لوله‌ و پمپ می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. مهم‌ترین مشکلات در این زمینه شامل موارد زیر است:

نحوه هوا گیری پمپ آب و رفع نوسان فشار پمپ آب

برای این کار ابتدا پمپ را خاموش کرده و از پریز برق بیرون بکشید. صبر کنید تا پمپ به طور کامل خاموش شود سپس پیچ مخصوص هواگیری را که بر روی پمپ قرار دارد؛ باز کنید. بعد از این که صدای خارج شدن هوا را از داخل پمپ شنیدید؛ به باز کردن‌ پیچ خاتمه دهید. همیشه نیازی به باز کردن پیچ تا انتها نیست بلکه تا حدی که هوا خارج شود کفایت می‌کند. حال که هوا به طور کامل از آن خارج شد پیچ را بسته و پمپ را روشن کنید. اگر مشاهده کردید که دیگر هوا وجود ندارد، بگذارید پمپ به کار کردن ادامه دهد.

دلایل هواگیری پمپ خانگی

دلایل زیادی وجود دارد که باید پمپ‌های خانگی را هواگیری کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، رفع نوسان فشار پمپ آب است. زیرا در صورت نوسان، پمپ آب نمی‌تواند به راحتی آب را پمپاژ کند؛ در نتیجه در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.

دلیل دیگر رفع وجود هوا در پمپ، نارسایی کافی آب به پمپ است که در این صورت، پمپ به جای پمپاژ آب، هوا را جذب می‌کند و قادر به پمپاژ آب با مقدار کمتر نیست. وجود هوا در پمپ همچنین باعث خرابی واشر یا اورینگ پمپ می‌شود که این می‌تواند به پمپ نیز آسیب جدی برساند. زیرا در این شرايط، پمپ دچار نشتی شده و سیستم مکنده آن، هوا را از بیرون جذب می‌کند.

راه‌های جلوگیری از وجود هوا در لوله‌ و پمپ

برای این که بتوان از وجود هوا در پمپ و داخل لوله‌ها جلوگیری کرد باید یک سری اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد. برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

روش قطعی و نهایی جلوگیری از وجود هوا در پمپ با نصب مخزن

زمانی که مراحل بالا را انجام دادید اما همچنان مشاهده کردید که هوا درون لوله‌ها وجود دارد، نیاز به اعمال یک راه حل اساسی و منطقی در این زمینه است. نصب مخزن آب به همراه پمپ می‌تواند یک راه حل قطعی به منظور جلوگیری از وجود هوا در لوله‌ باشد.

با استفاده از این روش همیشه مقداری آب ذخیره برای مواقع اضطراری و در هنگام قطعی آب، وجود دارد. بنابراین نصب مخزن همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار آب در مکان‌های با فشار کم شود. در نتیجه در مواقع اضطراری نیز یک روش مؤثر خواهد بود. می‌توانید برای خرید انواع مخزن به سایت مخزن وان مراجعه کنید.

جمع بندی

وجود هوا در پمپ و لوله‌ می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را بر سیستم لوله‌کشی و انشعابات وارد کند. مشکلاتی از قبیل کاهش فشار آب،‌ استهلاک و تعویض شیرآلات، پرداخت هزینه‌ مازاد بر مصرف آب، در نتیجه وجود هوا در لوله‌ها به وجود می‌آید. به همین منظور یک سری اقدامات اساسی جهت تخلیه هوا در لوله‌ و پمپ صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن هوا در لوله‌ها همچنین باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام شود. از مهم‌ترین اقدامات رفع هوا در پمپ، نصب مخزن آب به همراه پمپ است که این روش می‌تواند در جهت رفع نوسان فشار پمپ آب بسیار مؤثر واقع شود.

خروج از نسخه موبایل