معرفی انواع چاپ لیبل | چاپ لیبل پشت چسبدار + قیمت

معرفی بهترین روش‌های چاپ لیبل و انواع متریال برای چاپ آنها

بررسی انواع چاپ لیبل: هر محصولی که خریداری می‌کنیم، حاوی یک لیبل یا برچسب مخصوص حاوی اطلاعات نظیر نحوه استفاده، مشخصات، نشان تجاری، تاریخ تولید و انقضا و… است. لیبل‌ها باتوجه به نوع محصول کاربردهای مختلفی دارند و اطلاعات منحصربه‌فردی را نیز به مشتری ارائه می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع روش‌های چاپ لیبل و متریال‌های مصرفی برای آنها بپردازیم.

معرفی انواع روش‌های چاپ لیبل

فرآیند چاپ لیبل دارای انواع مختلفی است که باتوجه به نوع کالا و محصول توسط تولیدکننده انتخاب می‌شوند. بهترین روش‌های چاپ لیبل به شرح زیر است:

چاپ دیجیتال لیبل

یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های چاپ، این روش است. اگر به دنبال چاپ لیبل رول با کیفیت بالا و ارزان قیمت هستید و همچنین می‌خواهید در زمان کوتاهی طراحی و تولید شوند، این روش انتخاب مناسبی است. تصاویر، رنگ‌ها، متن، طرح، کادربندی و… در چاپ دیجیتال بسیار دقیق است و باید بگوییم دقیقا همان چیزی که سفارش می‌دهید را مشاهده خواهید نمود.

چاپ لیبل به روش Silkscreen

یلک اسکرین یکی از مقاوم‌ترین روش‌های چاپ لیبل است، زیرا در مقابل گرما، سرما، ساییدگی، رطوبت، مواد شیمیایی و… مقاومت بالایی دارد. از این روش بیشتر برای محصولات صنعتی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و… استفاده می‌شود.

چاپ لیبل به روش فلکسوگرافی

اگر به دنبال طراحی و تولید برچسب در تیراژ بالا و قیمت مناسب هستید، این روش انتخاب مناسبی است. از این روش برای لیبل زدن روی محصولاتی که دقت رنگ بالایی نیاز دارند و در مقیاس بزرگ باید چاپ شوند استفاده می‌شود.

معرفی انواع لیبل باتوجه به نوع متریال

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، لیبل‌ها باتوجه به کاربردی که دارند، در انواع رنگ، ابعاد و اندازه، متریال و … طراحی و تولید می‌شوند. انواع متریال لیبل‌ها به شرح زیر است:

لیبل کاغذی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع لیبل، نوعی کاغذی آن است که در نوع مات، براق یا گلاسه، پشت چسب‌دار، روکش‌دار یا بدون روکش تقسیم می‌شوند که قدرت چسبندگی بالایی نیز دارند. لیبل کاغذی به دلیل کیفیت بالا در هنگام چاپ یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

لیبل شیشه‌ای یا شفاف

یکی از بهترین متریال‌ها برای چاپ لیبل به خصوص برای محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… است. این برچسب به مشتری اجازه مشاهده پس زمینه لیبل را می‌دهد. برچسب‌های شیشه‌ای مقاومت بالایی دارند و به صورت لیبل رول و شیت ارائه می‌شوند. همچنین به صورت دیجیتال، سیلک، افست، اکوسالونت و… چاپ می‌گردند.

لیبل متالایز

این لیبل از آلیاژ آلومینیوم تولید می‌شود و به دلیل قدرت چسبندگی و مقاومت بالا در برابر گرما، رطوبت و… به عنوان برچسب‌های صنعتی شناخته می‌شود و در دو نوع نقره‌ای و طلایی و به صورت مات و براق در دسترس است. این لیبل به دلیل کیفیت بالا متریال، به اصالت یک کالا یا یک محصول کمک می‌کند و البته چاپ لیبل متالایز از سایر انواع برچسب، گران‌تر است.

لیبل‌ها یکی از پرکاربردترین محصولات چاپی و تبلیغاتی هستند که باتوجه به نوع محصولات انتخاب می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی انواع روش‌های چاپ لیبل و معرفی انواع متریال‌ها در ساخت آن پرداختیم و شما می‌توانید باتوجه به محصول و در راستای پیشبرد اهداف خود و رقابت با رقبا، آنها را انتخاب نمایید. مجتمع چاپ رفاه یکی از بهترین تیم‌های چاپی است که خدمات خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه می‌دهد.

کاربرد انواع برچسب و لیبل ها

لیبل‌ها، محصولاتی هستند که اطلاعات مفیدی را درباره محصولات به کاربران انتقال می‌دهند. لیبل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در شرایط و موقعیت‌های متفاوت قابل استفاده می‌باشد. لیبل ها بر اساس انعطافی که در تولید و مصرف دارند دارای بیشترین کاربرد در بازار حفاظت از برند هستند. مهمترین لیبل ها از نظر کاربرد و نحوه چسباندن به دسته های زیر تقسیم می شوند:

    لیبل بارکدی

    لیبل کاغذی

    لیبل رولی

    لیبل متالایز

    لیبل شیشه‌ای

    لیبل ژله‌ای

    لیبل ضد آب

    لیبل گچی

    لیبل یووی

    لیبل های پشت چسبدار

    لیبل اسکراچ

    لیبل های استرچ و شرینک اسلیو

    لیبل های دور پیچ (چاپ گرم)

    لیبل ها قابل الصاق با چسب سرد

    لیبل های پوشش درب

    لیبل ها IML

    انواع تگ ها و لیبل های آویز

    لیبل های خاص

لیبل بارکدی

بارکدها تکنولوژی‌هایی محسوب می‌شوند که با رمز گذاری بر روی اطلاعات می‌توان با کمک دستگاه‌های بارکدخوان آن‌ها را رمزگشایی کرد و در نهایت این اطلاعات را از الگوریتم تصویری به نوشتار تبدیل نمود. لیبل بارکدی نیز از این تکنولوژی بهره می‌گیرد و می‌تواند هر اطلاعاتی را روی آن به ثبت رساند. لیبل بارکدی به طور معمول دارای سایز‌های کوچکی می‌باشند تا کاربران بتوانند آنها را بر روی هر مکانی به راحتی متصل نمایند. البته این نمونه لیبل‌ها را می‌توان با هر ابعادی چاپ نمود.

لیبل کاغذی

لیبل‌های کاغذی، از تنوع بالایی برخوردار هستند و به ۳ گروه لیبل آرت که شامل لیبل نیمه گلاسه و یا نیمه براق می‌شود، گلاسه و مات تقسیم بندی می‌شوند. لیبل کاغذی در همه صنایع بویژه بسته‌بندی محصولات، صنعت پوشاک، دارو، نساجی و مواد غذایی و خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیبل کاغذی رایج‌ترین و ارزان‌ترین لیبل موجود در صنعت بارکدینگ است. از معایب آن می‌توان آسیب‌پذیری بالای آن در برابر پاره شدن و مقاومت پایین در برابر محیط مرطوب و همچنین در تماس مستقیم با انواع مواد شیمیایی را نام برد.

لیبل رولی

لیبل‌های رولی روی محصولات، نشان از کیفیت و نوع محصول تهیه شده در شرکت‌ها دارند. لیبل‌های رولی از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. انواع مختلفی از این لیبل‌ها، ضد آب هستند و یا در برابر روغن مقاومت بالایی را نشان می‌دهند و می‌توانند در برابر این عوامل چاپ و نوشته‌های خود را حفظ نمایند. از دیگر ویژگی‌های لیبل‌های رولی می‌توان به قابلیت نوشتن بر روی آنها اشاره نمود. به طور معمول لیبل‌هایی که این خاصیت را دارند، دارای ضخامت بیشتری از دیگر لیبل‌های این نوع می‌باشد.

لیبل متالایز

لیبل متالایز به طور معمول به رنگ نقره‌ای است و مشابه ورق‌های فویل آلومینیومی می‌باشد. متالایز به دو صورت فیلم و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیبل متالایز مقاومت بالایی را از خود در برابر پاره شدن نشان می‌دهد. این در صورتی است که با اینکه متالایز کاغذ مانند متالایز فیلم ظاهر براق و شفافی دارد اما مقاومت چندانی در برابر پاره شدن ندارد. از لیبل‌های متالایز در صنعت مواد غذایی نظیر دلستر و نوشابه، صنایع بهداشتی و آرایشی، محصولات صوتی و تصویری، قطعات صنعتی و خودرویی و نیز لوازم خانگی استفاده می‌شود.

لیبل شیشه‌ای

لیبل‌های شیشه‌ای، از انواع لیبل‌های پشت چسب‌دار می‌باشد که با متریالی ساخته شده‌اند که می‌توان هر دو طرف لیبل را به خوبی مشاهده نمود. به طور معمول لیبل‌های شیشه را با پلی استر شفاف تهیه می‌کنند تا هم دو طرف آن را بتوان مشاهده نمود و هم آنکه از ماندگاری و استحکام بالایی برخوردار باشند. این نمونه از لیبل‌ها هزینه معقولی دارند و بسیار مقرون به صرفه می‌باشند. این دسته از لیبل‌ها نظیر لیبل‌های متالایز دارای خاصیت ضد آب هستند و مقاومت بالایی را در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند.

لیبل ژله‌ای

لیبل‌های ژله‌ای، متداول‌ترین لیبل‌هایی هستند که شفافیت و زیبایی آنها سبب شده تا مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار بگیرند. لیبل‌های ژله‌ای خاصیت ضد آب هستند و ماندگاری و دوام آنها حدودا ۵ سال برابر نور خورشید محاسبه شده است. همچنین مقاومت شیمیایی بالایی با قرار گرفتن در برابر حلال‌های رقیق کننده و پاک کننده از خود نشان می‌دهند و دارای چسبندگی قوی هستند.

لیبل ضد آب

لیبل‌های ضد آب، برای آن دسته از محصولاتی به کار برده می‌شوند که در محیط و شرایط مرطوب قرار دارند. این نوع لیبل‌ها می‌بایست از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار باشند، چسب آن به راحتی از بین نرود و در برابر آب مقاومت بالایی داشته باشد. لیبل‌های ضد آب می‌توانند در دماهای متفاوت مقاومت مناسبی را از خود نشان دهند و لوگو، طراحی و نوشته‌های آن، به صورت خوانا باقی خواهد ماند. این لیبل‌ها در برابر خش خوردگی و پاره شدن مقاومت بالایی دارند.

لیبل گچی

لیبل گچی در دسته لیبل‌های امنیتی قرار می‌گیرد که کار با آنها بسیار آسان است و هزینه مناسبی را در مقایسه با دیگر لیبل‌های امنیتی دارد. لیبل‌های گچی و یا خردشونده، لیبل‌هایی هستند که اغلب جهت گارانتی و یا پلمپ محصولات متفاوت استفاده می‌شوند. این نوع لیبل‌ها مقاومت بالایی را نسبت به ضربات و صدمات احتمالی از خود نشان می‌دهند، به دستکاری حساسیت بالایی دارند، دارای قابلیت شخصی‌سازی هستند و به دو صورت مستطیلی و دایره‌ای قابل چاپ می‌باشند.

لیبل یووی

موادی که بر روی این لیبل قرار می‌گیرد، توسط اشعه‌های فرابنفش تهیه می‌شوند که دلیل نامگذاری این لیبل به همین موضوع بر می‌گردد. آن دسته از لیبل‌هایی که دارای روکش یووی هستند، می‌توانند بر روی تمامی اقلامی نظیر بروشور، کاتالوگ، محصولات و کارت ویزیت مورد استفاده قرار بگیرد.

پوشش لیبل یووی سبب می‌شود تا بافت رنگ‌های داخلی لیبل غنی‌تر شود و لیبل زیباتری به چاپ می‌رسد. این نوع لیبل‌ها، وضوح و شفافیت تصاویر و مطالب چاپی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا جزییات به راحتی مشاهده شوند. مواد و متریال تشکیل‌دهنده لیبل یووی، در زمان ساخت هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند که به اصلاح EF نام گذاری می‌شوند.

لیبل های پشت چسب دار

لیبل‌های پشت چسب‌دار نقش پررنگی را در بازار ایفا می‌کنند. ویژگی‌های محصولات، معرفی و ثبت برند، وجه تمایزها و تاریخ مصرف‌ها از جمله اطلاعاتی هستند که لیبل‌های پشت چسب‌دار به کاربران ارائه می‌دهند. افزایش فروش کسب و کارها، سهولت در انبار گردانی و چیدمان محصولات، معرفی بارکد خاص و قیمت محصولات از دیگر فواید و مزایای استفاده از لیبل‌های پشت چسب‌دار محسوب می‌شوند.

این نوع لیبلها بیشترین کاربرد را در بازار امنیت وحفاظت از برند دارند اجزای مختلف لیبل پشت چسب دار تشکیل شده از:

لایه رویه و لایه زیره برای تولید متریال های با کاربرد این نوع لیبل از انواع چسب های پایه آب، پایه حلالی، گرما ذوب، uv و غیره استفاده می شود که هر یک کاربردی ویژه دارند رویه برچسب بیشتر از جنس کاغذ، فیلم پلیمری، فویل آلومینیوم یا سطح سلولوزی است زیره هم معمولا از جنس کاغذ، پلی استر یا استرو پلی پروپیلن است. رویه های از جنس  فیلم پلیمری می توانند شفاف، مات، براق، متالیزه، سفید یا رنگی باشند.

با ورود فیلم ها و چسب های نانو به بازار لیبل های پشت چسب دار شاهد لیبل هایی با ویژگیی های خاص هستیم مانند برچسب های یک طرفه کننده نفوذ اکسیژن، حساس به بخار و برچسب های بادوام مقاوم در برابر آب، حلال های قوی، اسید و قلیا، نور خورشید، باد و شرایط  خشن و حرارت تا دمای 388 درجه سانتیگراد و برچسب های مقاوم تا دمای 196- درجه سانتیگراد برای استفاده در نیتروژن مایع از این دسته اند.

درست در نقطه مقابل، برچسب هایی هستند که با قرار گرفتن در آب گرم به تدریج رویه و چسب در آب حل می شود. برچسب های ویزا، لیبل های گارانتی و لیبلهای پلمپ از انواع لیبل های امنیتی پشت چسب دار ضد جعل و دستکاری هستند. در برچسب های کاغذی پلمپ و گارانتی باید دقت شود که چسب پشت آنها از نوع آکریلیک دايمی باشد و قسمت هایی از لیبل نظیر گوشه ها میانه اضلاع و وسط آن برای جلوگیری از جدا سازی نیم تیغ شود فناوری های تولید لیبل های چند لایه و چاپ فلکسو روی قسمت چسب دار این نوع لیبلها را ایمن تر ساخته و جعل آنها را دشوار می سازد.

خروج از نسخه موبایل