روش‌های کاربردی برای بازاریابی قطعات خودرو

«این قطعه دیگه به درد نمی‌خوره و از کار افتاده؛ باید یه جدیدشو بخری.»

مشتری بالقوهٔ شما بعد از شنیدن این جمله از آقای مکانیک، از تعمیرگاه بیرون می‌آید و دنبال یک فروشندهٔ لوازم یدکی باانصاف جهت خرید لوازم یدکی می‌گردد! در آن طرف ماجرا، شما به‌عنوان فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو دنبال یک فرصت می‌گردید که مشتری جدیدی را تور کنید. حالا، بخت با شما یار بوده و این فرصت پیدا شده است؛ چطور باید با او ارتباط بگیرید و مشتری بالقوه را جذب و به مشتری وفادار تبدیل کنید؟

با بازاریابی! بازاریابی، مشتری را به شما (یا برعکس!) وصل می‌کند. اگر می‌خواهید نحوه بازاریابی قطعات خودرو را یاد بگیرید، این مقاله مخصوص خودتان است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی – هم آنلاین و هم آفلاین – آشنا شوید. قبل از اینکه این روش‌ها را بررسی کنیم، بیایید ببینیم بازاریابی در این حوزه چه کمکی به شما می‌کند و ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو کدام است؟

چرا باید به فکر بازاریابی لوازم یدکی خودرو باشید؟

بازار قطعات خودرو و لوازم یدکی در مازندران، بازار بزرگی است که در آن با مشتریان بالقوهٔ گوناگونی، از تولیدکننده‌های خودرو گرفته تا مکانیک‌ها و مردم عادی سروکار دارید. از طرف دیگر، میانگین سنی خودروها هر روز بالاتر می‌رود و نیاز به قطعات جدید برای تعمیر ماشین بیشتر می‌شود. در این شرایط، رقبای شما هم بیکار نمی‌نشینند و تمام تلاش خود را برای جذب مشتری و فروش محصولات‌ به کار می‌بندند. همین افزایش نیاز و تقاضا از سمت مشتری و رقابت شدید در بازار، دلایل کافی برای بازاریابی قطعات خودرو هستند.

بنابراین، فرقی نمی‌کند شما تولیدکنندهٔ قطعات یدکی خودرو هستید یا خرده‌فروش‌، یا نمایندگی‌ فروش لوازم یدکی دارید؛ چون برای اینکه بتوانید بخشی از این بازار را مالِ خودتان کنید به یک استراتژی بازاریابی حساب‌شده نیاز دارید. در غیر این صورت مجبورید زمین بازی را دودستی تقدیم رقبا کنید! بازاریابی لوازم یدکی خودرو به شما کمک می‌کند. برای مثال، نشان‌دادن تبلیغ رینگ به جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله احتمالاً نتیجهٔ بهتری از هدف‌گرفتن افراد بالای ۵۰ سال به‌ دنبال خواهد داشت. این همان چیزی است که استراتژی بازاریابی موثر برای شما به ارمغان می‌آورد. خب، حالا که این مقدمات و بحث‌های تئوری را دانستیم، یک‌راست به سراغ راهکارهای عملی برای درخشیدن شما در بین رقبا می‌رویم!

 

روش‌های کاربردی برای بازاریابی قطعات خودرو

یک نکتهٔ کلیدی در انتخاب مؤثرترین روش برای بازاریابی وجود دارد و آن شناخت مشتری است. قطعاً برای همهٔ مشتری‌های قطعات خودرو، یک راهکار و تکنیک واحد جواب نمی‌دهد. برای مثال، روشی که برای بازاریابی تولیدکنندهٔ قطعات خودرو – که بیشتر با شرکت‌های خودروسازی و نمایندگی‌های فروش مراوده دارند – مناسب است، لزوماً به کار خرده‌فروش لوازم یدکی نمی‌آید. با در نظر گرفتن این مورد، بیایید ببینیم در دنیای بازاریابی لوازم یدکی و قطعات خودرو چه خبر است!

۱. استفاده از نظرات و تجربهٔ مشتریان فعلی

قبلاً اگر کسی به تعویض یکی از قطعات خودرو نیاز داشت، به نزدیک‌ترین فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو مراجعه می‌کرد و خریدش را انجام می‌داد.

اما حالا مرز بین خرید آنلاین و آفلاین تقریباً از بین رفته است؛ یعنی حتی اگر مشتری برای خرید قطعهٔ مورد نیازش حضوراً اقدام کند، معمولاً قبل از آن، نظرات دیگران را در شبکه‌های اجتماعی و گوگل با دقت بررسی می‌کند.

طبق گفتۀ سایت ، بیش از ۹۰ درصد مردم به توصیهٔ اشخاص دیگر بیشتر اعتماد می‌کنند تا تبلیغات یک کسب‌وکار؛ حتی اگر فردی که آن را توصیه می‌کند غریبه باشد!

بنابراین، اگر می‌خواهید افراد بیشتری برای خرید قطعات یدکی موردنیازشان، فروشگاه شما را انتخاب کنند، باید مشتریان راضی خود را تشویق کنید تا نظر مثبت خود را در شبکه‌های اجتماعی شما یا در قسمت نظرات گوگل مپ ثبت کنند.

شما همچنین می‌توانید نظرات آن‌ها را در قالب هایلایت در اینستاگرام منتشر کنید تا سایر افراد هم ببینند.

از نظرات بد نترسید! ببینید مشکل کجاست و با حل آن، مشتری ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کنید. این‌طوری، مشتری‌های احتمالی هم می‌بینند شما فقط به فکر جیب خود نیستید.

این دوره ویدیویی از مقدمات و مبانی تبلیغات آنلاین شروع می‌شود و بعد با الگوریتم یکتانت آشنا می‌شوید. راه‌اندازی و بهینه سازی کمپین‌های یکتانت را یاد می‌گیرید و بعد از قبولی در آزمون نهایی، مدرک دوره را دریافت می‌‌کنید.

۲. تمرکز روی جست‌وجوهای محلی (Local)

آدم‌ها ترجیح می‌دهند از جایی خرید کنند که از نظر مکانی به آن‌ها نزدیک است؛ پس بخش قابل‌توجهی از مشتریان فروشگاه‌های قطعات خودرو در مناطق مختلف، مردم همان محدوده هستند.

برای مثال، بیشترین مشتری نمایندگی قطعات ایران‌خودرو در ونک، کسانی هستند که در ده ونک، گاندی، توانیر، میرداماد و سایر محله‌های نزدیک زندگی می‌کنند.

از طرفی یکی از فاکتورهایی که در نشان‌دادن نتایج جست‌وجو برای گوگل اهمیت دارد، لوکیشن و مکان شماست.

خب این‌ حرف‌ها چه اهمیتی دارند؟

برای اینکه فروشگاه شما هم در جست‌وجوهای مرتبط با یک موقعیت مکانی مشخص دیده شود، باید روی یا همان سئوی محلی کار کنید. فراموش نکنید برخی مشتریان شما (اجازه دهید طبق آمار بگوییم که یک‌سوم آن‌ها) از عبارت‌هایی مثل عبارت‌های زیر استفاده می‌کنند:

پس شما باید کاری کنید که نام شما هم هنگام جست‌وجوی چنین عبارت‌هایی، در نتایج ظاهر شوید! از موارد مهم و تاثیرگذار در رتبهٔ سایت شما هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از طرفی، سایت هستهٔ مرکزی استراتژی‌های بازاریابی قطعات خودرو بسیاری مثل روش بعدی است. شما می‌توانید مواردی مثل:

را در سایت قرار دهید و علاوه بر تعامل و ارتباط با مشتری،‌ از آن به‌عنوان فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات هم استفاده کنید.

راه‌اندازی و نگهداری سایت به منابع کافی (هم مالی و هم انسانی) نیاز دارد؛ بنابراین اگر می‌بینید برای شما به‌صرفه نیست، از راه‌های دیگر مثل حضور در پلتفرم‌های واسطه یا شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به مشتری استفاده کنید. در ادامه، دربارهٔ این روش‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اگر حتی نمی‌خواهید سایت داشته باشید، موقعیت مکانی خود را حتماً در نقشهٔ گوگل ثبت کنید تا جست‌وجوهای محلی را از دست ندهید.

گوگل به شما اجازه می‌دهد شماره‌تلفن، تصاویر واقعی فروشگاه و ساعات کاری را در نقشه ثبت کنید و این اطلاعات را در لوکال پک (۳ نتیجهٔ اول که در تصویر می‌بینید) به کاربر نشان دهید.

ثبت موقعیت مکانی در گوگل یک تیر و چند نشان است! با این کار:

همچنین کاربران می‌توانند نظر خود را ثبت کنند و به شما امتیاز بدهند. همان طور که ابتدای مقاله گفتیم، می‌توانید از این فرصت برای تاثیرگذاری و ترغیب مشتریان احتمالی استفاده کنید.

برای نمونه هم ما لوازم یدکی خودرو در تجریش را جست‌وجو کردیم و خودتان در تصویر زیر، نتیجه را می‌بینید:

۳. فروش بیشتر با بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM)

کلمۀ SEM مخفف Search Engine Marketing و به‌معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. در این شیوه، شما می‌توانید با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو (مثلاً گوگل و Bing)، تبلیغات خودتان را در SERP (یا صفحۀ نتایج جست‌وجو) نمایش دهید و از ترکیب SEO و تبلیغات برای حضور حداکثری بهره ببرید.

شاید بهتر باشد روی همان گوگل به‌عنوان شلوغ‌ترین نقطهٔ دنیای آنلاین کار کنید. با استفاده از گوگل ادز، می‌توانید تبلیغات خود را در هنگام جست‌وجوی عبارت‌های مشخص به کاربر نشان دهید. این تبلیغات از نظر ظاهری هیچ فرقی با نتایج ارگانیک ندارند و فقط یک عبارت «AD» کنار آن‌هاست.

ممکن است در بالا یا پایین صفحهٔ نتایج ظاهر شوند. فقط زمانی که کاربر روی تبلیغ کلیک کند، مبلغی مشخص به‌ازای ۱ کلیک پرداخت می‌کنید. از این روش برای رسیدن به صفحهٔ اول گوگل و افزایش فوری فروش استفاده می‌شود.

شما همچنین می‌توانید شماره تلفن خود را به این تبلیغ مجانی اضافه کنید. از آنجایی که کاربری روی تبلیغ کلیک نمی‌کند، هیچ مبلغی از شما کسر نمی‌شود. این یکی از مزایای مهم تبلیغات در گوگل برای شماست؛ چراکه مشتری می‌تواند پس از جست‌وجو از همان صفحهٔ نتایج مستقیماً با شما تماس بگیرد.

برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید شماره‌تلفن خود را به تبلیغ اضافه کنید، مقالهٔ «راهنمای اضافه کردن (2 روش)» را حتماً بخوانید.

البته تبلیغات متنی تنها گزینهٔ روی میز نیست. کمپین دیگری (PLA) هم برای حضور در صفحهٔ نتایج جست‌وجو داریم؛ ولی متأسفانه در دسترس کاربران ایرانی نیست.

۴. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

وقتی که دربارۀ بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، باید حواسمان به هر دو جنبۀ آن – یعنی بازاریابی رایگان و پولی – باشد.

در حالت رایگان، شما مشتریان راغب را با کمک محتواهای خود جذب می‌کنید. این محتواها می‌توانند تعاملی یا تبلیغاتی باشند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود ۸۰ درصد آن‌ها تعاملی و ۲۰ درصد هم تبلیغاتی باشد.

شما می‌توانید محتواهای خود را در قالب‌های مختلف آماده و منتشر کنید. علاوه بر فالوورها، این امکان هم وجود دارد که با ورود به اکسپلور، در معرض دید هزاران مشتری راغب قرار بگیرید.

در رابطه با بازاریابی لوازم یدکی خودرو، بهتر است که ابتدا با تصاویر یا ویدئوهای کوتاه و کاربردی، اعم از معرفی محصولات، تکنیک‌های مرتبط با سرویس یا عیب‌یابی خودرو، اطلاعات مفید دربارهٔ لوازم یدکی خودرو و…، سلیقۀ کاربران را محک بزنید و طبق نتایج و آمارها، محتواهای خود را رفته‌رفته بهینه کنید.

توصیه می‌کنیم از قابلیت‌های جدید اینستاگرام مثل ریلز هم استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت، مقالهٔ «آموزش در آیفون و اندروید (3 روش)» را مطالعه کنید.

در روش پولیِ بازاریابی قطعات خودرو در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم می‌توانید با پرداخت هزینه به صفحات یا بلاگرهای مرتبط با کسب‌وکارتان یا آن‌هایی که دایرهٔ مخاطبانشان به شما نزدیک است:

برای مثال، صفحات آموزش رانندگی، صفحات ماشین‌بازها و حتی پیج‌های همکاران برای تبلیغ لوازم قطعات خودرو در اینستاگرام مناسب‌اند.

برقراری ارتباط با صاحبان پیج‌های پربازدید و اینفلوئنسرها در بیشتر اوقات سخت است؛ ولی نگران نباشید!‌ جریان (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) این کار را برای شما راحت کرده است. شما می‌توانید و صفحه‌های پربازدید را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.

۵. استفاده از ویدئو

ویدئو چند سالی است که به محبوب‌ترین نوع محتوا تبدیل شده است. از طرفی، دست شما هم در ویدئو بازتر است و می‌توانید مشتری را از نزدیک با محصول و مشخصات آن آشنا کنید.

خیلی به خودتان سخت نگیرید! اگر تازه‌کار هستید، با استفاده از یک گوشی موبایل تولید ویدئو را شروع کنید.

شاید بپرسید که دربارۀ چه موضوعی؟

برای پیدا کردن موضوع ویدئوی مرتبط با بازاریابی قطعات خودرو، به نکات زیر دقت کنید:

فکرکردن به جواب این سؤال‌ها، سرنخ‌هایی برای رسیدن به ایده‌های تولید محتوای ویدئویی را نمایان می‌کند.

به استفاده از ویدئو در بازاریابی، در جهت جذب و حفظ مشتری، (بازاریابی ویدئویی) گفته می‌شود. شما باید بدانید که چه نوع ویدئویی، با چه حجم و فرمتی، با چه محتوایی و از چه طریقی می‌تواند باعث ایجاد آگاهی از برند شوند، برای شما مشتری بیاورد یا آوازۀ خوش برندتان را در همه‌جا بپیچد.

اصلاً کدام پلتفرم‌ها برای انتشار ویدئو مناسب هستند و چگونه باید آن‌ها را مدیریت کرد؟

خیالتان را راحت کنیم که بازاریابی ویدئویی کار سختی نیست؛ اما به آموزش نیاز دارد و استفاده از منابع معتبر، به شما کمک می‌کند از ضرر مالی در امان بمانید!

در همین راستا، ما در یکتانت، را برای شما آماده کرد‌ایم. بعد از دیدن این دورهٔ رایگان، می‌توانید با چشم باز و ذهن آگاه، از ویدئو در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید…

۶. جذب و حفظ مشتری با بازاریابی پیامکی

پیامک یکی از ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و زودبازده‌ترین ابزارهای بازاریابی است. ما هم توصیه می‌کنیم که پیامک را در استراتژی بازاریابی قطعات خودرو قرار دهید. با استفاده از پیام کوتاه، هم می‌توانید مشتریِ جدید جذب کنید و هم می‌توانید رابطۀ خود را با مشتریان فعلی ادامه دهید و کاری کنید که به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

برای جذب مشتری جدید از طریق پیامک، خیلی دقت کنید که چه گروه‌هایی را هدف می‌گیرید. مثلاً آیا ارسال پیامک به زنان خانه‌دار بالای ۵۰ سال دردی از شما دوا می‌کند؟ از طرفی هم باید به موقعیت مکانی مخاطب موردنظر نگاه کنید.

اگر شما فروشگاهی در جنوب ایران دارید، به کاربران ساکن در شمال ایران سودی نخواهد داشت. البته ممکن است شما ارسال به سراسر ایران داشته باشید که آن موقع با داستان متفاوتی سروکار داریم!

به‌طور کلی، اگر می‌خواهید پیامک شما را به هدف خود نزدیک کند، مخاطبِ هدف آن را ابتدا مشخص کنید. البته گاهی اوقات کسب‌وکارها به ارسال پیامک انبوه دل می‌بندند تا طیف وسیعی را در لحظه هدف بگیرند (افزایش آگاهی از برند!).

در رابطه با حفظ مشتری، حتماً شماره‌تلفن کسانی را که از شما خرید کرده‌اند، در جایی ثبت کنید تا بعداً اطلاع‌رسانی‌ها، تخفیف‌ها و… را از این طریق انجام دهید و آن‌ها را برای تکرار خرید دعوت کنید.

خروج از نسخه موبایل