نکات کاربردی در تعمیر و عیب‌یابی ماکروفر

توصیه متخصصان تعمیر ماکروفر

روز به روز وسایل برقی آشپزخانه پرکاربردتر می‌شوند. ماکروفر هم یکی از وسایل برقی است که در دهه‌های اخیر از وسایل ضروری آشپزخانه‌ها شده است. ماکروفر چه در اثر استفاده‌ی نادرست و چه در اثر فرسایش در طول زمان به هرحال روزی خراب می‌شود.

اگر شما تجربه‌ی تعمیرات فنی داشته باشید خودتان می‌توانید با پیروی از دستورالعمل‌ها عیب دستگاه ماکروفر را تشخیص دهید و اقدام به تعمیر ماکروفر خود کنید. لازم به ذکر است به دلیل نسبتا بالای محصولات الجی و سامسونگ در صورت خرابی حتما به فکر تعمیر ماکروفر الجی و تعمیر ماکروفر سامسونگ خود باشید.

اگر حداقل کلیاتی از ساختار ماکروفر و عملکرد اجزای آن داشته باشید می‌توانید آن را راحت‌تر تعمیر کنید. با آشنایی با الگوریتم کار و این‌که کدام قسمت مسئول چه چیزی است، تشخیص علت خرابی آسان‌تر می‌شود.

برای شروع، بیایید الگوریتم عملکرد ماکروفر را در نظر بگیریم. عنصر اصلی کار یک مگنترون است. این لامپ  امواجی تولید می‌کند که غذا با آن گرم می‌شود.

اما باید با ولتاژ بالا تغذیه شود، بنابراین برق (220 ولت) ابتدا به یک ترانسفورمر فشار قوی وارد می‌شود که خروجی آن 2000 وات است. بعد از ترانسفورمر، یک دیود و یک خازن وجود دارد که ولتاژ را دو برابر می‌کند.

 مگنترون حدود 4 کیلو وات دریافت می‌کند. اینجاست که تولید مایکروویو آغاز می‌شود. به منظور اطمینان از عدم سوختن مگنترون در هنگام مشکلات منبع تغذیه، یک فیوز در مدار منبع تغذیه نصب می‌شود. اگر بسوزد، ماکروفر روشن نمی‌شود.

امواجی که توسط مگنترون ساطع می‌شوند می‌توانند هر چیزی را که در مسیرشان قرار می‌گیرد «گرم کنند». بنابراین، مکروفر نباید با درب باز کار کند. تمام امواج باید در داخل محفظه باقی بمانند.

 به همین دلیل دکمه‌های مسدود کننده در مدار منبع تغذیه ترانسفورمر نصب می‌شوند. آنها فقط زمانی بسته می‌شوند که درب بسته شود، چفت‌های درب اتصالات را ببندند، و برق به ترانسفورمر برسد.

گاهی اوقات ماکروفر دقیقاً به دلیل کار نکردن قفل درب روشن نمی‌شود. مشکل ممکن است از یک جسم خارجی باشد که به سوراخ دستگیره‌های درگیر کرده و باعث سوختن یا شل شدن اتصالات شده است. در این مورد، تعمیر شامل جایگزینی دسته‌ی اتصالات است.

برای اطمینان از گرم شدن یکنواخت مواد غذایی در ماکروفر، یک سینی شیشه‌ای متحرک در آن تعبیه شده است. در قسمت پایین یک غلتک راهنما وجود دارد که سینی شیشه‌ای روی آن نصب شده است. در پایین سینی برجستگی‌هایی وجود دارد که به برآمدگی‌های روی غلتک راهنما می‌چسبد. از آنجایی که سینی دارای ابعاد بزرگی است تا کج نشود، یک حلقه پلاستیکی با چرخ‌های کوچک زیر آن تعبیه شده است. این قطعه حرکت سینی را تسهیل می‌کند.

غلتک توسط موتوری حرکت می‌کند که با بسته شدن درب برق دریافت می‌کند. گاهی اوقات ماکروفر کار می‌کند، اما به دلیل توقف چرخش میز، غذا را به طور عیر یکنواخت گرم می‌کند. از پشت درب بسته  این وضعیت دیده می‌شود. دلیل آن خرابی موتور یا شکستگی رینگ با غلطک است. در این صورت برای تعمیر ماکروفر باید تعویض موتور یا حلقه راهنما را عوض کنید.

شما باید تعمیر ماکروفر را با برداشتن پوشش دستگاه شروع کنید. همه‌ی اجزا زیر آن قرار دارند.

انواع مختلفی از ماکروفرها وجود دارند، اما چیدمان معمولاً یکسان است. مدار مگنترون و برق در سمت راست قرار دارد (وقتی از پشت به آن نگاه کنید). یک فن هم این سمت قرار دارد. در سمت چپ واحد کنترل، قفل‌ها و ابزار درب قرار دارند.

تعمیر ماکروفر:

حالا که با دستگاه ماکروفر، و الگوریتم عملکرد آن آشنایی پیدا کردید، می‌توانید عیب‌یابی را شروع کنید. هنگام کار باید چندین قانون رعایت شود:

ماکروفر اصلا روشن نمیشود:

اگر ماکروفر روشن نشود بسیار آزاردهنده است. دلایل زیر می‌تواند باعث آن شود:

فیوز سوخته است

اگر ماکروفر کار می کند، لامپ روشن است، سینی در حال حرکت است، اما غذا گرم نشده است، چه باید کرد؟

 دلیل ممکن است در مدار برق مگنترون باشد یا خود ساطع‌کننده از کار افتاده باشد. اما اگر صفحه میکا که خروجی مگنترون را می‌بندد آسیب دیده باشد یا تراشه‌های مینایی در محفظه وجود داشته باشد همین اتفاق می‌افتد.

 اگر فلز در معرض امواج قرار گیرد، می‌تواند باعث از کار افتادن ماکروفر شود. بنابراین، محفظه را بررسی می‌کنیم، تمام تراشه ‌ها را با مینای سفید رنگ می‌کنیم و لکه‌ها را پاک می‌کنیم. اگر همه اینها کمکی نکرد و روی صفحه آسیب دیده است، باید تعمیر شود.

مشکل صفحه میکا:

صفحه میکا رنگ خاکستری -قهوه ای دارد و ظاهرش بسیار شبیه به فلز است. این صفحه خروجی مگنترون را می‌بندد و در محفظه سمت راست قرار دارد. با چراغ قوه با دقت آن بررسی کنید.

دلایل فنی زیادی برای خراب شدن ماکروفر وجود ندارد. اول اینکه قطع برق وجود دارد. با نصب تثبیت‌کننده ولتاژ می‌توان این مشکل را برطرف کرد. ثانیاً ساییدگی فیزیکی قطعات است. این مسئله در مورد تجهیزاتی که بیش از 7 سال کار می‌کنند رخ می‌دهد.

ثالثاً استفاده از قطعات بی‌کیفیت و چهارم کمبود تولید. و باز هم برندهایی که بیش از یک سال در بازار حضور دارند نسبت به برندهای ناشناخته کنترل کیفیت بهتری دارند.

خبر خوب این است که عیب ساخت معمولاً در طول دوره گارانتی رفع می شود و با تماس با مرکز خدمات تعویض تجهیزات برای شما آسان خواهد بود.

منبع : الو ماکروویو

خروج از نسخه موبایل