علت در جا کار نکردن موتورسیکلت

دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت هنگام حرکت

تعمیرکار سیار موتورسیکلت معتقد است دلایل مختلفی وجود دارد که موتور سیکلت می تواند هنگام رانندگی خاموش شود. سوخت کم یا خرابی باتری موتور سیکلت از مهمترین دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت در هنگام رانندگی است. اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که همه آنها به مشکلات سوخت یا برق مرتبط هستند. در این بخش از سری مقالات امدادسیکلت؛ دلایل متداول خاموش شدن موتورسیکلت ها در هنگام سوار شدن آورده شده است. با ما همراه باشید.

مسائل مربوط به منبع سوخت

سوخت دلیل روشن برای روشن نشدن موتور سیکلت است.  با این حال، مشکلات سوختی مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود موتورسیکلت شما هنگام رانندگی متوقف شود.

1- خارج از سوخت

اگر تا به حال آنقدر بدشانس بوده اید که گرفتار موتور سیکلت ای شوید که هنگام سوار شدن خاموش می شود، مایلم شرط ببندم اولین چیزی که بررسی کردید مخزن سوخت بود. اتمام سوخت برای بهترین ما اتفاق می افتد! برخی از موتور سیکلت ها ممکن است نشانگر سوخت نداشته باشند یا سوخت سنج معیوب باشند.  دلیلش هرچه باشد، فقط به یاد داشته باشید- این اتفاق می افتد! اگر در حال موتور سیکلت سواری هستید، یک سوئیچ رزرو روی سوپاپ سوخت دارید، فقط در این مواقع.

2- پمپ سوخت

اگر مخزن سوخت پر است اما موتور سیکلت هنوز روشن نمی شود، ممکن است خرابی پمپ سوخت باشد.

3- گاز آلوده

سیستم سوخت شما حساس است.  اگر آوار سوخت شما را آلوده کند، موتور سیکلت نمی تواند درست کار کند.  اگر مایعی غیر از بنزین در مخزن شما گیر کند، همین امر صادق است. آب و سوخت دیزل شایع ترین عامل آلودگی گاز هستند.  به همین دلیل است که شما نباید چیزی جز بنزین در مخزن خود قرار دهید.

اگر فکر می کنید سوخت شما آلوده شده است، بهتر است سوخت را تخلیه کرده و مخزن را تمیز کنید.  محصولاتی وجود دارد که می توانید برای تمیز کردن مخزن خریداری کنید یا می توانید موتور سیکلت خود را به فروشنده/فروشگاه مستقل خود ببرید.

در حالی که شما در حال تمیز کردن مخزن هستید، همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که سوراخ ها یا نشتی های مخزن را در محل آلودگی بررسی کنید.

مسائل مربوط به سیستم برق

سیستم شارژ موتور سیکلت شما دارای سه قسمت اصلی است.  باتری، استاتور و یکسو کننده تنظیم کننده.  هر یک از این اجزا عملکردهای متعددی را انجام می دهند و همزمان با موتور سیکلت در حال کار، همزمان با یکدیگر کار می کنند. اگر یکی از این اجزا کار نمی کند، ممکن است چندین مشکل را در موتور سیکلت خود تجربه کنید، از جمله خاموش شدن موتور سیکلت در هنگام رانندگی.

4- باتری خراب است

توان اولیه موتور سیکلت را برای شروع به کار می دهد. همچنین هنگامی که استاتور شما قادر به برآوردن تقاضای الکتریکی موتور سیکلت شما نیست، ضعف را افزایش می دهد. این تنها زمانی باید اتفاق بیفتد که با سرعت کم و RPMS پایین حرکت می کنید. در حالی که موتور سیکلت در حال کار است، باتری توسط استاتور شارژ می شود. یکسو کننده تنظیم کننده همچنین به عنوان محافظی در برابر دینام عمل می کند تا مطمئن شوید که نیروی زیادی ارسال نمی کند. از آنجا که هر سه مولفه در کنار هم کار می کنند، اگر تمام ولتاژ مورد نیاز خود را دریافت نکنند، خراب می شوند و به طور بالقوه موتور سیکلت را می کشند.

هنگامی که در حال بررسی موتور سیکلت برای مقصر خاموش شدن هستید، مطمئن شوید که پایانه های باتری را بررسی می کنید.  از اینکه چند بار مشکل باتری در واقع فقط یک مشکل سخت افزاری ساده است، شوکه خواهید شد.

با این حال، شما همیشه این شانس را نخواهید داشت.  گاهی اوقات، واقعاً یک باتری خراب است که به هر دلیلی شارژ خود را از دست داده است.  بهترین روش برای آزمایش باتری انجام آزمایش بار است.  بسته به نوع باتری، مشخصات در هنگام عبور یا خرابی متفاوت است.

به عنوان مثال، یک باتری نشسته می تواند ولتاژ سطحی (بدون بار) 12. 4 ولت داشته باشد، که رضایت بخش است.  اما به محض بارگذاری روی آن، ولتاژ به 3 کاهش می یابد. این باتری خراب است.  استفاده از مناقصه باتری می تواند باتری را در صورتی که در حین آزمایش بار هنوز ولتاژ دارد ذخیره کند.

5- شمع های خراب

شمع نقش مهمی در ایجاد قدرت برای موتور سیکلت شما دارد.  هنگامی که جرقه می زند، مخلوط سوخت هوا را در محفظه احتراق هنگامی که پیستون در بالاترین موقعیت خود قرار دارد (مرکز مرده بالا)، مشتعل می کند.  اگر مشکلی در شمع شما وجود داشته باشد، به درستی مشتعل نمی شود، به همین دلیل است که آتش سوزی، عکس معکوس یا احساس قدرت ضعیف اتفاق می افتد.

دلایل مختلفی وجود دارد که شمع می تواند خراب شود.  یکی این است که اگر موتور سیکلت شما باریک کار می کند.  این می تواند باعث ایجاد سایش زودرس در شمع های شما شود.  اگر موتور سیکلت شما بدون چربی حرکت می کند، این بدان معناست که نسبت هوا به سوخت بیشتر به نفع هوا است.

از آنجایی که شمع برای سوختن به مخلوط سوخت هوا متکی است، اگر هوا بیشتر از سوخت باشد، این امر باعث می شود سوخت بیشتر داغ شود و ذوب شمع را در معرض خطر قرار دهد.  شمع ها نیز می توانند به دلیل سوخت زیاد یا روغن خارج شوند.

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر از موتور سیکلت یا شمع خود مراقبت می کنید.  در نهایت، آنها آن را به سادگی از بین می برند. جهت خرید شمع موتور سیکلت با بهترین قیمت و کیفیت، به سایت ترب مراجعه نمایید.

6- استاتور معیوب

استاتور شما به چندین قطعه موتور سیکلت شما ولتاژ می دهد و به تولید ولتاژی کمک می کند که در نهایت به شمع می رسد.  استاتور همچنین باتری شما را هنگام روشن بودن موتور سیکلت شارژ می کند. ECU جرقه را کنترل می کند و ولتاژ اصلی آن را از باتری دریافت می کند.  اگر استاتور باتری را تغذیه نکند، نمی تواند جرقه ایجاد کند. هنگامی که استاتور شما خراب می شود، چند مشکل را تجربه خواهید کرد.  راه اندازی موتور سیکلت شما سخت خواهد بود و ممکن است موتور دچار خرابی شود یا نتیجه معکوس داشته باشد.

اگر استاتور خراب شود، جرقه ای دریافت نمی کنید، به این معنی که موتور سیکلت به هیچ وجه روشن نمی شود.  همچنین به احتمال زیاد باتری شما بعد از سوار شدن دائماً می میرد زیرا استاتور آن را شارژ نمی کند.

اگر موتور سیکلت ناگهان خاموش شد چه باید بکنیم؟

صحبت از تجربه شخصی، موتور سیکلت سواری با سرعت 80 مایل در ساعت در آزادراهی که ناگهان قدرت خود را از دست می دهد، یک تجربه بسیار ترسناک است. کمی عصب و اعتماد به فیزیک نیاز دارد تا من را روی شانه خاکی بیاورم و به طور ایمن توقف کنم. اما اگر من بتوانم این کار را انجام دهم، شما نیز می توانید (اما امیدوارم مجبور نباشید).  فقط این موارد را در نظر داشته باشید:

1- آرامش خود را حفظ کنید

می دانم، گفتن آن بسیار ساده تر از انجام دادن آن است، اما من واقعاً در برخی مواقع هنگام سوار شدن گرفتار شده ام و اولین دلیل که می توانم از آنها عبور کنم این بود که می توانم آرامش خود را حفظ کنم. وقتی ما وحشت زده می شویم و کارها را از روی وحشت یا ترس انجام می دهیم، زمانی است که خود را در بیشترین خطر قرار می دهیم.

2- ترمز خود را محکم نزنید

هنگامی که هنگام رانندگی مشکلی پیش می آید، ممکن است اولین غریزه شما این باشد که موتور سیکلت را به شدت متوقف کنید، اما در مورد موتورسیکلت ها، این به ندرت بهترین راه حل است.  درواقع خلاف این موضوع صحت دارد. هنگامی که هنگام رانندگی مشکلی پیش می آید، اغلب بهتر است به داخل متمایل شوید و گاز بیشتری به موتور سیکلت بدهید، یا انحراف داشته باشید.  به ندرت ایده خوبی است که موتور سیکلت خود را بلافاصله متوقف کنید.

3- از هر حرکتی که برای باقی ماندن در اختیار دارید استفاده کنید

اگر در اتوبان یا بزرگراه هستید وقتی موتور سیکلت شما قدرت خود را از دست می دهد (مانند من)، از شتاب لازم برای تغییر مسیر به شانه استفاده کنید.  یکی دیگر از دلایلی که به ترمزها ضربه نمی زنید.  کمی احساس خواهید کرد که در حال بازی قورباغه هستید، اما این کار قابل انجام است (به من اعتماد کنید).  همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که در خطوط بیرونی سوار شوید و فقط از داخل برای عبور استفاده کنید، به همین دلیل.

4- قبل از بازرسی از موتور سیکلت خود به یک نقطه امن برسید

ممکن است وسوسه انگیز باشد که بلافاصله از موتور سیکلت خود پیاده شوید و شروع به خزیدن در زیر آن کنید تا ببینید چرا خاموش شده است، اما این توصیه نمی شود، به خصوص اگر در بزرگراه هستید. تمام تلاش خود را بکنید تا موتور سیکلت را قبل از بازرسی به پارکینگ یا منطقه ای با تردد کم هدایت کنید. علاوه بر این، مگر اینکه یک کیت ابزار گسترده حمل کنید، به هر حال کارهای زیادی نمی توانید در کنار جاده انجام دهید.

خروج از نسخه موبایل