نوسانات قیمت ناودانی در بهار و تابستان 1401 چه سمت و سویی داشت!

یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، ناودانی است. به‌طورکلی، این مقاطع کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند؛ اما درصورتی‌که گالوانیزه شوند، دامنه کاربرد و قابلیت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. قیمت این کالای فولادی پرکاربرد و پراهمیت، در هزینه کلی پروژه‌های ساختمانی، ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و خودروها، قیمت لوازم‌خانگی و پزشکی و… تأثیر قابل‌توجهی دارد؛ بنابراین، همه خریداران و فعالان بازار آهن‌آلات به نوسانات بهای ناودانی توجه ویژه‌ای دارند. در ادامه قیمت ناودانی طی 6 ماه اول سال 1401 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چه عواملی بر قیمت ناودانی در بهار و تابستان 1401 اثر داشت؟

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت ناودانی یا UPN تأثیر بگذارند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

فراز و نشیب‌های نمودار قیمت ناودانی در 6 ماهه اول سال

ناودانی، بهار 1401 را با قیمت 16331 تومان شروع کرد و به 18 هزار تومان نیز رسید. این نرخی است که برای ناودانی 8 ناب تبریز به‌عنوان یکی از پرتقاضاترین انواع این محصول در بازار مشاهده شد. این کالا تا روزهای پایانی اردیبهشت نیز بر روی قیمت خود پافشاری کرد؛ اما در روز 27 دومین ماه سال، شاهد اندکی جهت‌گیری نزولی در قیمت‌ها بودیم. به‌این‌ترتیب، ناودانی تا آخرین روز خرداد با قیمت 18 هزار و 349 تومان در بازار خریدوفروش شد.

با شروع تابستان، روند تغییرات قیمت این محصول رو به نزول رفت و در 13 تیر، بهای این محصول به 17 هزار و 615 تومان رسید؛ این کاهش قیمت تا اوایل مرداد ادامه داشت و سپس شاهد افزایش نرخ ناودانی 8 ناب تبریز در بازار بودیم تا آنجایی‌که با پایان تابستان، قیمت ناودانی این برند به 18 هزار و 166 تومان رسید.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“ناودانی‌ها به ساخت‌و‌ساز شما استحکام و ساختاری قوی می‌بخشند که استفاده از آن برای چهارچوب‌ها امری ضروری است؛ با توجه به تقاضا و استفاده بالای ناودانی 4، 5، 8 و 10، آگاهی از قیمت انواع ناودانی اهمیت بالایی دارد؛ مهندسان صنایع مختلف به دلیل سبکی وزن و تنوع بالا از ناودانی‌ها استفاده بسیار می‌کنند از این رو انتخاب نوع صحیح این محصول بر روی قیمت ناودانی در روند پروژه تاثیر گذار است.”

روند تغییرات قیمت ناودانی در نیمه نخست 1401 نسبت به مدت‌زمان مشابه سال 1400 چگونه بود؟

در ابتدای بهار 1400، قیمت ناودانی به 13 هزار 578 تومان رسیده بود. ناودانی 8 ناب تبریز، طی سه ماه اول سال 1400 افزایش قیمتی در حدود 21 درصد را تجربه کرد و در پایان خرداد به قیمت 14358 تومان رسید. این در حالی است که قیمت ناودانی ناب در سه ماه اول سال 1401 ثبات خوبی داشته است و توانسته بهار را نیز با قیمت 18 هزار تومانی به پایان برساند.

در تابستان سال 1400، روند افزایشی قیمت ناودانی مشابه بهار ادامه داشت ولی در مقاطعی، شاهد افت بهای این محصول بودیم، اما در کل روند تغییرات قیمت نوسانی بود، درست همانند نرخ این محصول در تابستان 1401.

در شرایط تورمی فعلی، انتظار کاهش قیمت ناودانی را داشته باشیم؟

به‌طورکلی، باتوجه به افزایش تورم در سال جاری، نمی‌توان در آینده نزدیک انتظار کاهش قیمت زیادی داشت. بااین‌حال، تحلیل و بررسی نمودار قیمت ناودانی می‌تواند در پیش‌بینی قیمت این کالای فولادی در آینده نزدیک و دریافت سیگنال‌های مناسب خریدوفروش به شما کمک کند. برای تحلیل و پیش‌بینی بازار لازم است که از دانش تخصصی و قدرت تحلیل خوبی برخوردار باشید؛ بنابراین، بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان باتجربه گرفت، می‌تواند راهکاری مناسب برای رصد بازار و اطلاع از بهترین زمان خریدوفروش باشد.

سخن پایانی

کارشناسان گرفت معتقدند که در صورت افزایش قطعی برق کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی و بالا رفتن قیمت دلار، احتمال افزایش قیمت ناودانی قوی است؛ زیرا افزایش قطعی‌ها می‌تواند سرعت تولید و میزان عرضه را کاهش داده و باعث رشد قیمت آهن آلات شود. از طرفی، افزایش نرخ دلار باعث تمایل تولیدکنندگان به صادرات بیشتر و افزایش درآمد دلاری می‌شود که کاهش عرضه مقاطع فولادی در دسترس بازار داخلی را به دنبال دارد.

خروج از نسخه موبایل