چرا برد لباسشویی می‌سوزد؟

دلایل سوختن برد ماشین لباسشویی چیست؟

تنها قطعه‌ای که از زمان روشن شدن دستگاه تا زمان خاموش شدن آن، در حال کار کردن برد است. برد مانند مغز در بدن انسان عمل می‌کند و تمامی فعالیت‌های دستگاه را مدیریت و بررسی می‌گرداند تا بهترین شستشو منطبق با برنامه منتخب شما انجام شود. تمامی اطلاعات پس از انتخاب کاربر به برد ارسال می‌شود و برد بر اساس برنامه شستشویی که شما انتخاب کرده‌اید، برنامه ریزی کرده و دستور شروع به کار قطعات را در زمان مناسب مخابره می‌کند. سوختن برد یا نیم سوز شدن آن باعث می‌شود که دستورات به درستی به قطعات در زمان مناسب صادر نشود و دستگاه در شستشوی صحیح البسه به مشکل بر بخورد. مشکلاتی مانند موارد زیر از جمله اتفاقاتی است که در هنگام نیم سوز بودن یا سوختن برد لباسشویی تجربه خواهید کرد:

همان طور که در تعمیر مایکروویو نیز می‌بینید، خرابی برد مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد و استفاده از دستگاه را غیر ممکن می‌کند. به همین دلیل باد به محض دیدن مشکل به دنبال علت سوختن برد ماشین لباسشویی خود باشید و آن را رفع کنید. البته رفع مشکل به درست شدن برد منجر نمی‌شود و تنها از بروز مجدد مشکل جلوگیری می‌کند.

لذا پس از رفع مشکلات، دستگاه خود را به یک تکنسین مجرب تعمیر مایکروویو پاناسونیک بسپارید تا آن را تعمیر کند. از انجا که برد قطعه‌ای حساس است و تعمیر یا تعویض آن نیاز به اطلاعات تخصصی و ابزار مخصوص دارد، پیشنهاد می‌شود از دست کاری دستگاه خود بپرهیزید. از جمله مواردی که می‌تواند عمر برد شما را کمتر از حالت عادی کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوسانات شدید برقی

در اکثر موارد علت سوختن برد لباسشویی به نوسانات شدید برقی در ساختمان باز می‌گردد. از آنجا که برد قطعه حساسی متشکل از چند خازن و فیوز است توانایی تحمل این نوسان‌ها را ندارد و به سرعت می‌سوزند. برای جلوگیری از این مشکل نیاز است تا پیش از وصل دستگاه به پریز برق یک دستگاه برق محافط مخصوص را به پریز نصب کنید تا نوسانات برقی را خنثی کند و فشاری به ماشین لباسشویی شما وارد نشود. اگرچه خرید این محافظ برق برای شما هزینه‌ای در بر خواهد داشت اما در بلند مدت در هزینه‌های صرفه جویی می‌کند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند از سوختن برد لباسشویی شما در اثر نوسانات برقی جلوگیری کند. روشن نکردن دستگاه در ساعت اوج مصرف برق است. سعی کنید دستگاه خود را در نیمه‌های شب یا اوایل صبح روشن کنید و از ساعت 18 تا 24 لباسشویی خود را روشن ننمایید.

2. استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی

اگر لباس‌های کثیف زیادی برای شستن دارید باید چندین بار از دستگاه خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از سوختن برد ماشین لباسشویی، بین هر بار شستشو حداقل یک ساعت فاصله زمانی بیندازید. این کار باعث می‌شود تا برد و باقی قطعات داخلی خنک گردد و فشار زیادی به آنها وارد نشود.

3. مرطوب شدن برد

یکی دیگر از مواردی که علت سوختن برد لباسشویی محسوب می‌شود، مرطوب شدن برد است. از انجا که برد قطعه‌ای الکترونیکی است، وجود هرگونه رطوبت به سرعت آن را از بین می‌برد. ریختن لباس بیشتر از حجم مخزن از مهم‌ترین دلایل افزایش رطوبت داخلی دستگاه است. همچنین ورود بیش از حد آب به داخل دستگاه نیز می‌تواند باعث شود تا اندکی آب یا رطوبت به برد نفوذ کند. به طور معمول این مشکل در اثر خرابی سنسور آب و شیر برقی به وجود می‌آید و باید به آن رسیدگی کرد. وجود کف بیش از حد در داخل ماشین لباسشویی نیز باعث می‌شود که رطوبت به بخش‌های دیگر دستگاه وارد شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل از ریختن بیش از حد شوینده به داخل دستگاه خودداری نمایید.

4. نگهداری دستگاه در محیط مرطوب و گرم

نگهداری دستگاه در محیط‌های بسیار گرم و مرطوب می‌تواند باعث شود که دمای برد در هنگام روشن بودن به سرعت بالا رود و ‌ها بسوزند. همچنین مرطوب بودن بیش از حد هوا در گذر زمان عمر برد را کم خواهد کرد. لذا سعی کنید دستگاه خود را در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید تا از سوختن برد لباسشویی جلوگیری شود.

نگاهی به علت و علائم سوختن برد لباسشویی

علت سوختن برد لباسشویی چیست؟ به طور کلی برد مانند میکروسوییچ درب ماکروفر مهمترین قطعه لباسشویی است که بدون آن عملا دستگاه هیچگونه کارایی نخواهد داشت. در برخی مواقع این قطعه از کار افتاده و تا زمان تعمیر یا تعویض آن درست نخواهد شد. از این رو در اطلاع پیدا کردن از علت و نشانه های سوختن برد ماشین لباسشویی می تواند به تعویض هرچه سریع تر این قطعه و جلوگیری از سایر قطعات کمک زیادی نماید. در این بخش به بررسی علت و علائم بروز این مشکل برای شما عزیزان پرداخته ایم.

سوال پاسخ
علت سوختن برد لباسشویی
  1. نوسانات شدید برقی
  2. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از دستگاه
  3. ریختن شوینده زیاد در لباسشویی
علائم سوختگی برد ماشین لباسشویی
  • باز و بسته نشدن درب
  • نمایش خطا روی پنل دستگاه
  • تخلیه نشدن آب
  • روشن نشدن لباسشویی
  • کار نکردن دکمه های پنل
  • خاموش شدن ناگهانی دستگاه
  • گرم نشدن آب

برد ماشین لباسشویی چیست؟

یا مادر برد یکی از قطعات بسیار مهم است که وظیفه فرمان دهی به تمامی قطعات را به عهده دارد. به همین دلیل در صورت خرابی این قطعه، عملکرد تمام قسمت های دستگاه دچار مشکل خواهد شد. هدف برد کمک به انجام عملیات شستشو مطابق با برنامه انتخاب شده است. اگر برد به هر دلیلی خراب شود، ماشین لباسشویی یا روشن نخواهد شد یا در صورت روشن شدن عملیات خود را با موفقیت به پایان نمی رساند. از این رو هرگونه ایراد در عملکرد برد لباسشویی باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز ایرادات آن رفع گردد.

علائم سوختگی برد ماشین لباسشویی

نیم سوز شدن یا سوختن برد لباسشویی می تواند باعث مشکلات زیادی در عملکرد ماشین لباسشویی شود. معمولا هنگامی که برد الکترونیکی ماشین لباسشویی دچار سوختگی می شود، علائم و نشانه هایی را به هنگام کارکرد دستگاه مشاهده خواهید کرد که به کمک آنها می توانید تشخیص دهید که برد سوخته است. دقت داشته باشید که با مشاهده هریک از این علائم باید سریعا برای تعویض برد دستگاه خود اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از مشکلات رایجی که در اثر سوختگی برد ماشین لباسشویی می تواند به وجود بیاید، عبارتند از:

عیب یابی 3 علت سوختن برد لباسشویی

برد لباسشویی یک قطعه حساس است که می تواند به دلایل مختلفی بسوزد. سوختگی برد ماشین لباسشویی می تواند منجر به از کار افتادن دستگاه شده و آن را بلااستفاده نماید. مهم ترین دلایل سوختن برد ماشین لباسشویی عبارتند از:

  1. نوسانات برقی در دستگاه
  2. استفاده طولانی مدت یا بیش از حد لباسشویی
  3. ریختن شوینده زیاد درون دستگاه

در ادامه هریک از عوامل بالا را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نوسانات شدید برقی علت سوختن برد ماشین لباسشویی

یکی از مهم ترین دلایل سوختگی برد لباسشویی، نوسانات شدید برقی در ساختمان است. برد یک قطعه بسیار حساس است که تحمل نوسانات شدید برق را ندارد و به سرعت می سوزد. با استفاده از روش های زیر می توانید از سوختن قطعات برقی مانند برد بر اثر نوسان جلوگیری کنید:

استفاده بیش از حد از دستگاه دلیل سوختگی برد لباسشویی

استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی در فواصل زمانی کوتاه یکی دیگر از علل سوختن برد لباسشویی است. اگر زیاد است، به هیچ عنوان به یکباره داخل دستگاه قرار ندهید، یا در فاصله های زمانی کم، دستگاه را روشن کنید. توصیه می شود که برای شستن لباس با حجم بالا چندین بار از دستگاه خود استفاده کنید و بین هر بار شستشو حداقل یک ساعت فاصله زمانی بیندازید. در غیر این صورت برد و سایر قطعات داخلی فرصت کافی برای خنک شدن نخواهند داشت و فشار زیادی به آن ها وارد خواهد شد.

ریختن بیش از اندازه مواد شوینده از دلایل سوختگی برد ماشین لباسشویی

یکی از مواردی که به آن بی توجهی می شود، مقدارشوینده ای است که داخل لباسشویی ریخته می شود. در صورتی که مواد بیش از حد استاندارد باشد، باعث خواهد شد که کف بسیار زیادی تولید شود و این کف می تواند به بخش‌های دیگر دستگاه وارد شود و به قطعاتی مانند برد آسیب برساند. برای جلوگیری از بروز این مشکل از ریختن بیش از حد شوینده به داخل دستگاه خودداری کنید. البته توجه داشته باشید که کف بیش از اندازه می تواند به دلیل انتخاب شوینده نامناسب هم باشد. حتما از شوینده های مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید. شوینده های دستی برای دستگاه مناسب نیستند و باعث کف زیاد خواهند شد.

نحوه تعویض برد ماشین لباسشویی

برد ماشین لباسشویی در صورتی که سوخته باشد، باید تعویض شود. نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد و باید توسط یک تکنسین حرفه ای انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی تری برای دستگاه شما ایجاد شود. در صورتی که از دانش کافی در زمینه تعویض برد ماشین لباسشویی برخوردار هستید، می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. دستگاه را از برق بیرون بکشید.
  2. با استفاده از پیچ گوشتی مخصوص پیچ های مربوط به پنل لباسشویی را باز کرده و آن را دربیاورید.
  3. پیچ‌های محفظه کشوی جاپودری را باز کنید.
  4. برد الکترونیکی را از دستگاه جدا نمایید.
  5. بهتر است از تمامی مراحل فیلم و عکس بگیرید تا در اتصال مجدد آن دچار اشتباه نشوید.
  6. حال برد جدید را از کاور در بیاورید و بر روی دستگاه نصب کنید.
  7. دقت داشته باشید که باید سوکت ها را به صورت دقیق وصل کنید، در غیر اینصورت برد مجددا خواهد سوخت.
  8. کاور یا پنل بالای دستگاه را نصب کرده و برق را متصل نمایید.
خروج از نسخه موبایل