انواع مهره با استاندارد DIN

استاندارد |فرانسه |فولاد

 

مهره ها که گاهی به تنهایی و گاهی همراه با واشر در اتصالات بسته میشوند در واقع تکمیل کننده اتصال پیچ هستند. آنچه کمتر مورد توجه قرار میگیرد اهمیت مهره و سختی و تنسایل آن در اتصال می باشد چرا که بر خلاف تصور عمومی در تکمیل اتصال پیچ سختی و مقاومت دنده های مهره از اهمیت بالاتری نسبت به خود پیچ قرار میگیرد. مهره ها نیز مانند پیچ ها دارای دنده های میلیمتری و اینچی هستند و طبق استاندارد های مختلفی تولید و عرضه میشوند. مهره های استاندارد که بر روی پیچ های شش گوش بسته میشوند معمولا طبق استاندارد های DIN934 , DIN6915 تولید میشوند. مهره ها نیز از گرید های مختلفی از آهن، فولاد و استنلس استیل تولید میشوند که هر یک خواص مکانیکی ویژه ای را به مهره می دهند.

مهره های صنعتی در اشکال مختلفی تولید می شوند که برخی از آنها از جمله مهره های خروسکی بدون نیاز به آچار و بصورت دستی متصل می شوند. استاندارد های مختلفی برای تولید انواع مهره های صنعتی تبیین می شوند که اغلب استاندارد های ابعادی بوده و از ارتفاع مهره، نوع دنده ها و پخ زنی های دنده ها صحبت می کنند. برخی از پر کاربرد ترین انواع مهره به قرار زیر هستند.

مهره خروسکی

مهره خروسکی یا پروانه ای که در زبان انگلیسی به Wing Nut شناخته می شود نوعی مهره صنعتی می باشد که دارای دو بال یا سطوح مسطح در هر طرف می باشد که قابلیت اتصال بصورت دستی و بدون نیاز به آچار های مخصوص را میسر می سازد. مهره های خروسکی اغلب برای کاربری های سبک مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت اتصال بر روی انواع پیچ های شش گوش و آلن و همچنین با دنده های مناسب بر روی پیچ های ماشینی نیز اتصال پیدا می کنند. مهره خروسکی در سایز M4 الی M24 میلیمتر در دستگاه استاندارد بین المللی قابل عرضه هستند.

با توجه به کاربری مهره خروسکی در صنایع سبک که تنش های اتصالی آنها عملا با نیروی دست تامین می شود در اغلب موارد این دسته از مهره های صنعتی اغلب در گرید های پایین آهنی مانند 4.8 و 5.6 و در گرید های استنلس استیل مورد استفاده قرار می گیرند. البته گرید های خشکه از مهره های کاسه نمدی و گرید های آلیاژی Alloy steel نیز در مواردی که نیاز به مقاومت سایشی بالاتری باشد در سایز های خاص قابل عرضه می باشند.

مهره کاسه نمدی

مهره کاسه نمدی یکی از زیر مجموعه های مهره های صنعتی است که اغلب به شکل شش گوش و گاهی بصورت چهارگوش نیز تولید می شود. مهره Nut بصورت کلی بخشی مهم از اتصالات پیچ و مهره های صنعتی محسوب می شود که در اتصالات پیچ شش گوش، آلن و پیچ های متری مورد استفاده قرار می گیرد. مهره کاسه نمدی از نظر هندسی شباهت هایی به مهره شش گوش داشته و با بکارگیری آچار بکس و یا فرانسه اتصال پیدا می کند با این تفاوت که در قسمت بالایی دارای یک لبه منحنی که نگهدارنده یک واشر پلاستیکی (گاهی لاستیکی) می باشد. مهره کاسه نمدی تا سایز M72 نیز تولید شده و دارای کاربری گسترده ای در اتصالات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات هیدرولیکی دارد.

مهره کاسه نمدی طبق استاندارد DIN985 و در گرید های مختلف آهنی، فولادی و استنلس استیل تولید می شود و دارای دو بخش اصلی است. بخش فلزی که بدنه و رزوه های مهره کاسه نمدی را تشکیل می دهد و بخش پلیمری که به شکل یک واشر تخت با قطر داخلی برابر با سایز مهره بکار گرفته شده و بصورت ثابت و محصور در داخله لبه بیرونی مهره کاسه نمدی قرار گرفته است. این واشر پلیمری در زمان بسته شدن مهره کاسه نمدی به تدریج توسط رزوه های تیز پیچ برش خورده و با پیش روی پیچ در داخل مهره همنشینی بهتر با قابلیت چسبندگی مناسب تری بر روی پیچ پیدا می کند. بکارگیری یک واشر پلاستیکی، داشتن لبه و مراحل تولید بالاتر سبب شده است قیمت مهره کاسه نمدی در سایز و گرید برابر بالاتر از قیمت نمونه های مهره شش گوش ساده که طبق استاندارد DIN943 تولید می شوند باشد.

مهره سر بسته

مهره سر بسته که در زبان انگلیسی به Cap Nut شناخته می شود نوعی مهره صنعتی می باشد که از دو بخش تشکیل شده است، بخش شش گوش و یک سری یا کلاهک که شبیه به یک گنبد یا Dome طراحی شده است. مهره سر بسته بر خلاف مهره های شش گوش ساده که تا بسته شدن کامل بر روی پیچ و ایجاد تنش اتصال پیش می روند دارای یک حداکثر ارتفاع اتصال هستند و با دارا بودن یک گند بسته بر روی سطح بیرونی پیچ می نشینند. مهره سر بسته در گرید های آهنی، خشکه و استنلس استیل تولید شده و در سایز های M4 الی M24 مورد استفاده قرار می گیرد.

مهره سر بسته با استاندارد مختلف یعنی DIN986 با کاربری محدودتر و DIN1578 با کاربری گسترده تر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مهره سر بسته DIN1578 بگونه ای طراحی و تولید می شود که شکل گنبدی مهره درست پس از اتمام بخش شش گوش آغاز می شود حال آنکه مهره سر بسته استاندارد DIN986 دارای یک پله بین بخش شش گوش و گنبدی شکل است.

 

نمایش بیشتر