برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از ثبت گرم‌ترین روز جهان گرفته تا سقوط مرگبار هواپیما در نپال در میان مهم‌ترین رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش کردوار نیوز، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون شیوع ویروس نیپا در هند یا آتش‌سوزی مرگبار قایق مهاجران در سواحل هائیتی بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

آتش‌سوزی قایق مهاجران در سواحل هائیتی؛ ۴۰ تن جان باختند

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید دست‌کم ۴۰ مهاجر پس از آتش گرفتن قایق‌شان در سواحل شمالی هائیتی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این نهاد ۴۱ نفر از سرنشینان این قایق توسط گارد ساحلی هائیتی نجات پیدا کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکیست این قایق از شهر ساحلی «کاپ-هائیتین» به سمت جزایر «تورکوس» و «کایکوس» در فاصله بیش از ۲۲۰ کیلومتری در حال حرکت بوده است.

جزایر تورکوس و کایکوس یکی از سرزمین‌های فرا دریایی انگلیس در دریای کارائیب و شمال هائیتی است.

ریزش پلی در چین جان ۱۱ نفر را گرفت

بر اثر ریزش قسمت‌هایی از یک پل در استان «شنشی» واقع در شمال غرب چین دست‌کم ۱۱ نفر کشته شدند.

این حادثه عصر روز جمعه در شهر «شانگلو» رخ داده است.

مقامات محلی اعلام کردند بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب منجر به وقوع این حادثه شده است.

افزایش مبتلایان به کرونا در تابستان هشداردهنده نیست

به گفته «امش آدالجا»، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه جانز هاپکینز، نوع جدید امیکرون با نام KP.۳ در هفته‌های اخیر در آمریکا گسترش یافته زیرا امواج گرما در سراسر این کشور باعث شده تا آمریکایی‌ها در داخل خانه‌ها تجمع کنند. اما این افزایش در عفونت‌ها به افزایش بستری‌ها یا مرگ‌ومیرهای مرتبط با کووید-۱۹ منجر نشده است زیرا به گفته این متخصص، آخرین گونه ویروس از سویه‌های قبلی خطرناک تر نیست.

بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، گونه های KP.۳ و KP.۲، هر دو زیرشاخه امیکرون هستند و در مجموع ۶۱.۳ درصد موارد جدید را در دوره دو هفته‌ منتهی به ۶ ژوئیه تشکیل می‌دهند.

افزایش شدید موارد ابتلا به «آبله میمونی» در جمهوری دموکراتیک کنگو

مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کردند که این کشور با «افزایش تصاعدی» در تعداد موارد ابتلا به «ام پاکس» (آبله میمونی) دست و پنجه نرم می‌کند.

مقامات دولتی اعلام کردند که تعداد موارد مشکوک ابتلا به این بیماری به ۱۱ هزار و ۱۶۶ مورد از جمله ۴۵۰ مرگ، با نرخ مرگ و میر چهار درصد رسیده است.

این مقامات اظهار کردند که گزارش وزارت بهداشت این کشور افزایش تصاعدی در تعداد موارد ابتلا به ام پاکس را نشان می دهد.

همچنین در این گزارش آمده است که دولت این کشور مجموعه‌ای از اقدامات از جمله مراقبت‌های پزشکی را برای مبارزه با این بیماری انجام می‌دهد.

گسترش دامنه آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا

دامنه آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در کانادا به ۹۵ هزار هکتار گسترش یافت و دستور تخلیه مردم منطقه صادر شد.

آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در شمال «آلبرتا» در کانادا به ۹۵ هزار هکتار گسترش یافت.

«کریستی تاکر»، یک مقام آلبرتا به سی‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در این منطقه هنوز مهار نشده و از ۳۰ ژوئیه تاکنون به وسعت ۳۰ هزار هکتار دیگر افزایش یافته و به مساحتی حدود ۹۵ هزار هکتار سرایت کرده است.

مقامات آلبرتا دستور تخلیه مردم منطقه را صادر کردند.

شیوع ویروس نیپا در هند؛ مقامات هشدار دادند

مقامات بهداشتی در ایالت «کرالا»ی هند پس از مرگ یک پسر ۱۴ ساله بر اثر ویروس نیپا هشدار دادند.

به گفته مقامات ایالتی، ۶۰ نفر دیگر نیز در گروه پرخطر ابتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند.

مقامات بهداشتی ایالتی همچنین گفتند کسانی که با پسر ۱۴ ساله فوت شده ناشی از این بیماری در تماس بوده‌اند، ایزوله شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در همین حال، از مردم منطقه درگیر با این بیماری خواسته شده است تا اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک در اماکن عمومی و خودداری از ملاقات با افراد در بستری در بیمارستان‌ها را انجام دهند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، عفونت ویروس نیپا یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از حیواناتی مانند خوک و خفاش میوه‌خوار به انسان منتقل می شود.

شمار تلفات رانش‌زمین در اتیوپی به ۲۲۹ نفر رسید

شمار کشته شدگان حادثه رانش زمین در اتیوپی به ۲۲۹ نفر رسید که در میان آنان کودکان خردسال و زنان باردار نیز بوده‌اند.

رانش‌ گل و لای ناشی از باران شدید در بخش دورافتاده‌ای از اتیوپی به نام «جوفا» روز دوشنبه روی داد. «آبی احمدعلی»، نخست‌وزیر اتیوپی این حادثه را «ضایعه‌ای وحشتناک» توصیف کرد.

تاکنون دست‌کم پنج نفر از زیر گل و لای زنده نجات یافته‌اند. عملیات جستجو در این منطقه همچنان ادامه دارد، اگرچه تعداد دقیق افراد مفقود هنوز مشخص نیست.

بسیاری از قربانیان روز حادثه در زیر حجم زیادی از گل و لای مدفون شدند و هنگامی که نیروهای امدادی در حال جستجوی این زمین‌های شیب‌دار برای بیرون کشیدن بازماندگان بودند، ناگهان دومین رانش اتفاق افتاد و بسیاری دیگر را در خود بلعید.

یکشنبه گذشته، گرم‌ترین روز جهان از زمان ثبت رکوردها تاکنون

بر اساس داده‌های اولیه «سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا» که از سال ۱۹۴۰ چنین الگوهای آب و هوایی جهانی را ردیابی کرده است، روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه، گرم‌ترین روز ثبت شده در جهان تاکنون بوده است.

میانگین دمای جهانی هوا روز یکشنبه گذشته به ۱۷.۰۹ درجه سانتیگراد رسید که کمی بالاتر از رکورد قبلی است که در ژوئیه گذشته ۱۷.۰۸ درجه سانتیگراد ثبت شده بود.

امواج گرما مناطق وسیعی از ایالات متحده، اروپا و روسیه را در بر گرفته است.

در همین حال، «کارلو بوونتمپو»، مدیر سرویس کوپرنیک گفت این امکان وجود دارد که طی روزهای آینده رکوردهای جدیدی ثبت شود زیرا موج گرما در سراسر جهان ادامه دارد.

سقوط یک هواپیما با ۲۳ سرنشین در فرودگاه بین‌المللی نپال

یک مقام رسمی نپال اعلام کرد یک فروند هواپیمای داخلی حامل ۲۳ سرنشین روز چهارشنبه در فرودگاه بین‌المللی «تریبووان» در «کاتماندو»، پایتخت این کشور سقوط کرد.

یک شاهد عینی گفته است هواپیما به زمین برخورد کرد و صدای انفجار در داخل فرودگاه شنیده شد.

در همین حال مقامات فرودگاه گفتند که این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سوریا نپال است.

«هانسا راج پاندی»، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نپال نیز اظهار کرد ۲۳ نفر از جمله خدمه سوار بر این هواپیما بودند.

گفته می‌شود که مرگ ۲۲ تن در این حادثه تایید شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر