ساخت رولیک و درام

رولیک چیست؟ رولیک ها از مهمترین تجهیزات جانبی و جزو اصلی تسمه نقاله ها هستند. یعنی به عنوان هرزگرد در این سیستم عمل میکنند. رولیک ها به نام های IDLER ، ROLLER و درام نیز معروف می باشند که استفاده از آن ها در صنایع بسته بندی کالا و موارد متداول است و همچنین در خطوط انتقال مواد (وظیفه ایجاد سطوح متحرک) و کالا در فروشگاه ها، کارخانجات و خطوط تولید شرکت های مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به شرح کاملی از انواع رولیک هامیپردازیم و امیدواریم مورد توجه شما کاربران گرامی واقع شود.

معرفی انواع رولیک ها

  • رولیک معمولی یا پرسی : رولیک پرسی یا معمولی به دلیل اینکه در آن از بلبرینگ های کهنه استفاده شده است معمولا ارزان ترین نوع آنها به شمار میرود و لازم است بدانید که رولیک معمولی و تعویضی در انواع لاستیکی و تفلنی در طول و قطرهای مختلف نیز در کارخانه تولید رولیک ساخته میشود.
  • رولیک تعویضی : رولیک تعویضی دارای کیفیت بسیار بالایی است که دارای عمر مفید و بیشتری نسبت به نوع قبل یعنی پرسی می باشد. این نوع رولیک ها دارای اجزای مختلفی جهت جلوگیری از نفوذ گرد و خاک بوده و همچنین میتوان آنها را با بلبرینگ کهنه، بلبرینگ نو و حتی با توجه به نیاز مشتری با بلبرینگ های با کیفیت تری ساخت که کیفیت و طول عمر بیشتری را نیز دارا می باشند.
  • رولیک ضربه گیر : اصولا رولیک های ضربه گیر در مکان های ریزش مواد بر روی تسمه نقاله قرار می گیرند و به دلیل وارد شدن نیروی بیش از حد به تسمه ها، استفاده از این نوع رولیک امری بسیار اصولی است. این نوع رولیک به علت داشتن روکش لاستیکی با ابعاد مختلف باعث بوجود آمدن فاصله شده که همین فاصله از وارد شدن ضربه و ایجاد خرابی در رولیک های رفت و برگشت جلوگیری می کند.
  • رولیک راهنما : محل قرارگیری رولیک راهنما در قسمت فوقانی ساپورت ها است که آنها وظیفه جمع کردن نوار و ایجاد دیوار در لبه نوار را دارند. در واقع این کار باعث می شود که شکل نیم دایره مقطع نوار، کامل و از ریزش مواد جلوگیری شود. لازم به ذکر است که درام راهنما در معرض ذرات گرد و غبار قرار ندارد به همین خاطر تست آب بندی چندان برای آنها ضروری نمی باشد.
  • رولیک رفت و برگشت : رولیک رفت در سطوح جانبی کانوایرها، متحمل وزن کانوایر و موارد انتقالی می باشند در صورتی که رولیک برگشت در سطوح زیرین کانوایرها، فقط وزن تسمه را آن هم در جابجایی تحمل می کنند.

Making reels and drums

جنس و متریال رولیک

  • رولیک استیل : رولیک استیل از لوله و شافت با آلیاژ استیل و بلبرینگ های که دارای استاندارد های مختلف IP هستند تشکیل می شود. درام هایی با این جنس در میزهای انتقال مواد و کالا در فروشگاه، در فرودگاه ها و صنایع خاص قرار می گیرد که به دلیل خاصیت استیل در موارد بهداشتی استفاده از این نوع در خطوط انتقال مواد غذایی رایج است.
  • رولیک PVC : درام یا رولیک هایی که از جنس PVC هستند معمولا در صنایع پتروشیمی و صنایعی که رطوبت و گرد و خاک بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در سیستم انتقال مواد و کالا که در منطقه هایی با رطوبت بالا کار میکنند نیز استفاده میگردد. رولیک پی وی سی دارای مزیت هایی نظیر ضد آب بودن، ضد اسیدی بودن و خوردندگی کمتر نوار نقاله می باشد.
  • رولیک گالوانیزه : همانطور که گفته شد رولیک ها ممکن است از هر جنسی ساخته شوند که یکی از آن متریال گالوانیزه است که از مهمترین و محبوب ترین جنس ها در ساخت رولیک می باشد و کاربرد فراوانی در صنعت دارد که از سایزهای بسیار کوچک تا بزرگ تولید میشود. لازم است بدانید که این نوع رولیک با توجه به یکسری استاندارد ها ساخته شده و هیچ محدودیتی برای تولید آنها در سایز و ابعاد مختلف ندارد.
  • رولیک لاستیکی : رولیک های لاستیکی به دلیل تنوع بالایی که دارند یکی از پرکاربردترین جنس ها در صنعت هستند که با ضخامت های متفاوتی طبق خواسته مشتری قابل عرضه می باشد.
  • رولیک ضد اسید : این رولیک به دلیل خاصیت ضد اسیدی بودن دارای طول عمر و مقاومت بسیار بالایی است که با توجه به همین خاصیت، در خطوط انتقال مواد شیمیایی یا اسیدی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • رولیک ضد آسایش : این جنس از رولیک ها در مجاورت با مواد، موجب ساییدگی و خوردندگی نمی شوند و در اصل این رولیک ها روکشی به عنوان لایه ای بر روی تسمه طراحی شده هستند که دارای مقاومت بالایی نیز میباشند.

توری سرندی فولادی

توری سرندی شباهت ظاهری به توری پرسی دارد اما سرند چشمه های ریز تر و از فولاد ضد سایش ساخته شده که در مقابل سائیدگی نقطه تحمل بسیار بالائی دارد، بعد از بافته شدن مفتول ها، فضاهای خالی ایجاد میشود که به این فضاهای خالی چشمه میگویند. وجود چشمه ها، باعث ایجاد انعطاف پذیری در توری میشود و میتوان به عنوان صافی و غربالگر از توری استفاده کرد. اگر مفتول های استفاده شده در توری، موج دار باشد، مقاومت توری و یکنواختی چشمه ها را افزاش میدهد.

توری سرندی یک محصول پر کاربرد و متنوع در صنایع مختلف است. این نوع توری در جنس ها و با سایز‌های چشمه مختلفی تولید میشود. برای مصارف مختلف از توری سرندی با چشمه های متفاوت استفاده میشود. به عنوان مثال برای غربال گری دانه های قهوه از توری سرندی با چشمه های مناسب دانه های قهوه استفاده میشود. توری سرندی در صنایع مختلف کاربرد دارد که در ادامه با آنها آشنا میشوید.

پایه رولیک یا پایه درام

پایه درام برای استقرار رفت و برگشت رولیک در تسمه نقاله ها مورد استفاده قرار می گیرد که طراحی این پایه ها بر اساس قطر درام و همچنین عرض و مواد حمل شونده صورت می گیرد. این پایه ها به صورت کلی به سه دسته تقسیم میشوند:

  • پایه رفت که به عنوان تکیه گاه برای درام های رفت و نوار نقاله استفاده می شود.
  • پایه برگشت که به عنوان تکیه گاه برای درام برگشت و تسمه نقاله استفاده می شود.
  • پایه خود تنظیم که به عنوان تکیه گاه و تنظیم کننده درام های رفت و برگشت استفاده می شود.

لازم است بدانید که برای انتخاب نوع پایه رولیک به یکسری نکات از جمله نوع و میزان لود مواد، سطح مقطع و سرعت نوار و در آخر شرایط محیطی آن توجه کنید زیرا فریم مورد نظر را پس از بررسی این نکات باید انتخاب کنید.

آشنایی با غلطک و انواع آن

غلطک ها استوانه های دوار هستند که در سایزهای مختلف ارائه می شوند و از آنها در ابتدا و انتهای سیستم های انتقال مواد و نوارهای نقاله برای ایجاد نیروی حرکتی استفاده می گردد. غلطک ها از جمله اجزایی در رولیک می باشند که در تمام خطوط نقاله مورد استفاده قرار گرفته و دارای دو نوع ثابت و متحرک از جنس فولاد هستند.

غلطک ثابت : اساسی ترین موضوع در نوار نقاله انتقال دادن نیروی الکتروبکس به تسمه نقاله است که این کار توسط غلطک ثابت انجام می شود. لازم به ذکر است که در ابتدای خطوط نقاله از یک غلطک ثابت استفاده میگردد که به موتور دستگاه متصل شده است و باعث به گردش در آمدن غلطک ثابت ابتدای نوار نقاله میشود که همبررسی ساخت انواع رولیک نقاله ، نوار نقاله، مزایای نوار نقاله، رولیک راهنما برای نوار نقاله، رولیک رفت درنوار نقاله، رولیک برگشت برای ساخت نوار، قیمت وخرید هر کدام از آنها می پردازیم

در این مقاله را بررسی میکنیم و به کاربردهای آن می پردازیم پس تا پایان مفاله را دنبال  و برای اطلاعات بیشتر با سایت همراه ما باشید رولیک ها بر اساس استاندارد ها و با کیفیت خوب در نوع  کاربری آنها ساخته می شوند این استانداردها  عبارتند از:

در ساخت رولیک نوار نقاله توجه ویژه ای به نوع دستگاه هایی که قرار است در آنها استفاده کنند می شود رولیک ها  برای دستگاهای سنگین با قطری بین 13 سانتی متر و برای دستگاه های سبک تر با قطری بین 5 سانتی متر ساخته می شوند.از رولینک ها برای صنایع مختلفی تولید و استفاده می شوند  مانند آهن، گچ، فولاد، سیمان، کانی های فلزی و غیر فلزی، ذغال سنگ، شن ماسه، لوله سازی، فولادسازی، مواد شیمیایی و کاغذ، ذوب ریخته گری می توان اشاره کرد.

رولیک ها از جنس های متفاوتی ساخته می شوند که از جمله جنس های آنها  فلزاتی مثل آلومینیوم، آهن ساده، استیل و چدن هستند. برای مثال رولیک پلیمری از جنس مواد مختلفی مانند تفلون یا PTFE، PE و HDPE و پلی اورتان ساخته می شوند.

رولیک نوار نقاله چیست؟

رولیک ها بخش اصلی نوار نقاله ها به شمار می آیند که روی دستگا ها قرار می گیرد و موجب به حرکت درآمدن نوار نقاله ها می شوند. رولیک ها  دراندازه و قطر های مختلفی ساخته می شوند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند بدون این ابزارها نوار نقاله ها هیچ کاری را نمی توانند از پیش ببرند و همچنین تسمه نقاله بدون رولیک هیچ نوع کارکرد و کارایی ندارد.

حتی اگر رولیک ها در شرایط محیطی بسیار بدی هم قرار گیرند طول عمر بیشری دارند. البته با توجه به کیفیت ساخت رولیک، آب بندی درست رولیک ها، از پلیرینگ های با کیفیت در ساخت رولیک و استفاده از لوله با کیفیت و با ضخامت مناسب از جمله نکات آن به شمار می رود.

نوار نقاله چیست؟

دستگاه مکانیکی است که از دو یا چند قرقره همراه با یک کمربند درست شده که این کمربند ها همان نوارهای هستند که مداوم در حال حرکت هستند قرقره ای که این نوار را به حرکت درمی آورد قرقره محرک و قرقره دیگر قرقره بیکار یا گیجی است.

دستگاه ماسه ساز دو طرفه

دستگاه ماسه ساز دو طرفه برای خرد کردن سنگ های کوهی و سنگ های نرم مناسب است . سایز مناسب برای ورودی این دستگاه بین صفر تا 150 میلیمتر می باشد . و سایز محصول خروجی دستگاه ماسه ساز دو طرفه بین صفر تا 8 میلیمتر می باشد . میزان بار مفید دستگاه ماسه ساز دوطرفه 60 تن در ساعت می باشد .

روتور دستگاه کوبیت ماسه ساز دو طرفه دارای 4 تیرک از پره های ضد سایش با ضخامت 60 میلیمتر ساخته می شود ، که به دلیل وزن کافی و بالانس مناسب ، دستگاه راندمان بالایی را ارائه می دهد . انواع مشابه این دستگاه با 3 تیرک ساخته می شود .

تفاوت ماسه ساز دو طرفه با دیگر دستگاه های ماسه ساز ( مانند ماسه ساز هیدروکنی که از منتل 2 و کانکیو 2 یا 4 و 2 استفاده می کنن ) تولید بسیار بیشتر است . به صورتی که دستگاه ماسه ساز دو طرفه همانگونه که در بالا ذکر شد در هر ساعت 60 تن بار خروجی می دهد در صورتی که دیگر دستگاه های ماسه سار 20 تا 25 تن بار تحویل می دهند .

تفاوت دیگر در اندازه بار ورودی می باشد . در سایر دستگاه ها مانند هیدروکن حداکثر اندازه بار ورودی 7 سانتیمتر می باشد در صورتی که بار ورودی دستگاه ماسه ساز دو طرفه حداکثر تا 15 سانتیمتر می باشد .

یکی دیگر از محاسن دستگاه ماسه ساز دو طرفه نصب به سایر ماسه سازها این است که شما نمتوانید بار خیس به دیگر دستگاه های ماسه ساز وارد کنید این کار باعث خفه شدن دستگاه یا بریدن شفت دستگاه می شود در صورتی که شما در دستگاه ماسه ساز دوطرفه این محدودیت را ندارید.

از مزیت های این دستگاه می توان به این نکته اشاره کرد که شما میتوانید یک روز از یک طرف دستگاه استفاده کنید و روز دیگر از طرف دیگر دستگاه که این امر باعث پایین امدن شدید استهلاک دستگاه شده و کارایی دستگاه را افزایش می دهد

نمایش بیشتر