اقتصادی

آتشبارهای دشمن علیه انتخابات شروع به کار خواهند کرد

فضای مجازی |فناوری |قانون

وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری گفت: آتشبارهای دشمن علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط، شایعه‌پراکنی و شایعه‌سازی مردم را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری با تشریح جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: کسانی که مایل به شرکت در انتخابات هستند باید در فرآیند پیش ثبت‌نام اقدام کنند. پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد. در پیش ثبت‌نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سو سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است. در نتیجه وقتی به ثبت‌نام نهایی برسیم این موضوعات را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد. 

وزیر کشور با تأکید بر اینکه انتخابات همواره مورد تأکید دلسوزان نظام است گفت: انتخابات نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند.

او افزود: لذا احتمالاً آتشبارهای دشمن علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط، شایعه‌پراکنی و شایعه‌سازی مردم را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند. البته همیشه تیرشان به سنگ خورده است و من فکر می‌کنم انتخابات پرشوری خواهیم داشت. دشمنان ما مخالف مردم‌سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می‌دهند.

وحیدی در توضیح وضعیت پیشنهاد تناسبی شدن انتخابات نیز گفت: تناسبی شدن انتخابات موضوعی بود که برای تهران پیش‌بینی شده بود و در نهایت مجلس شورای اسلامی آن را حذف کرد. دو نگاه وجود دارد. بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود. به هر حال در نظام تناسبی درصدی از نمایندگان خود را می‌توانند به مجلس بفرستند و این یک انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند. مخالفین نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت نتیجه این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت کار به حذف آن منجر شد.

او در خصوص مسئله تبلیغات کاندیداها به خصوص در فضای مجازی بیان کرد: زمان و مدت تبلیغات تغییر چندانی نکرده است ولی پیش بینی شده است بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب به صورت علی السویه امکانات در اختیار داوطلبان به خصوص افرادی که دارای امکانات مالی مناسبی نیستند، قرار بگیرد. البته چارچوب این تبلیغات و شیوه‌نامه‌های آن متعاقباً اعلام خواهد شد. قوانین تبلیغاتی در فضای مجازی و یا غیر مجازی از یک ضابطه واحدی تبعیت خواهد کرد. در این خصوص نیز یک کارگروه تبلیغاتی ویژه‌ای شکل می‌گیرد تا برابر ضوابط عمل شود.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.