افت ۲۰ درصدی تقاضا برای آبمیوه و بستنی/ تعیین مالیات بر ارزش افزوده سبب ریزش بیشتر مشتری می شود
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی شاپ تهران بیان کرد: تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی نیز اثرگذار بوده و باکاهش توان مردم، استقبال از آبمیوه و بستنی نیز کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری کردوار نیوز، محسن مبرا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی شاپ تهران در مورد نحوه تعیین قیمت آبمیوه و بستنی گفت: قیمت بستنی و آبمیوه را مواد اولیه و هزینه های جانبی هر مغازه تعیین می کند البته روال در صنف ما به این صورت نیست که هر روز بخواهیم قیمت را افزایش دهیم؛ بلکه صنف ما همواره متضرر است؛ چون قیمت ها همیشه رو به بالاست؛ اما ما وقتی در یک فصل قیمت گذاری می کنیم مجبوریم با همان قیمت ها ادامه بدهیم.
وی ادامه داد: تا سال های گذشته ما موظف بودیم قیمت ها مخصوصا قیمت آبمیوه و بستنی و فالوده را برای اعضا مصوب کنیم؛ اما امسال ما از نرخگذاری خارج شدیم و درواقع اجازه نداریم نرخ گذاری کنیم بلکه خود فروشندگان با توجه به موقعیت مکانی و مواد اولیه و محصولی که عرضه می کنند تعیین نرخ می کنند.
مبرا در مورد علت تفاوت قیمت آبمیوه و بستنی در مغازه ها و کافی شاپ ها گفت: کیفیت و نوع سرویس دهی و همچنین موقعیت مکانی مغازه و کافی شاپ در تعیین قیمت ها تاثیرگذار است برای مثال، در کافی شاپ ها نوع قهوه ای که سرو می شود در تعیین قیمت ها موثر است چرا که قهوه از قیمت هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به بالا است برای همین کیفیت محصولی که عرضه میشود در افزایش قیمتها نقش دارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافی شاپ تهران در مورد وضعیت تقاضای مردم برای خرید آبمیوه و بستنی هم بیان کرد: متاسفانه تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی نیز اثرگذار بوده و با توجه به اینکه توان مردم کاهش یافته استقبال از آبمیوه و بستنی کاهش یافته، چنانچه ما سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افت ۲۰ درصدی تقاضا مواجه بودیم و امسال هم حدود ۲۰ درصد فروشمان افت داشته است.
مبرا ادامه داد: هزینه های جانبی به شدت افزایش یافته به طوری که علاوه بر اجاره بها که بسیار بالا رفته، مالیات، حقوق پرسنل و هزینه برق هم جزو هزینه های جانبی سنگین ماست که خود این عوامل باعث تورم می شود؛ چرا که مغازه دار و فروشنده برای جبران هزینه های جانبی خود مجبور است بر قیمت محصول خود بیفزاید.
رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی شاپ تهران با انتقاد از تعیین مالیات بر ارزش افزوده افزود: افزون بر مالیات بر درآمدی که اداره دارایی از کافه ها دریافت می کند متاسفانه از اول تیر به ما اعلام کرده اند که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم از مشتریان دریافت کنیم که این موضوع برای ما دردسرساز است و سبب می شود کافه های ما جز اینکه سود نمی کنند مجبور شوند چیزی هم از جیب خودشان بدهند.
مبرا با بیان اینکه تعیین مالیات بر ارزش افزوده سبب ریزش بیشتر مشتری خواهد شد، عنوان کرد: ما در جلسات مختلف مخالفت خود را با این آیتم اعلام کردیم اما متاسفانه به درخواست ما رسیدگی نشد و از اول تیرماه اعلام شد اگر کسی بخواهد از سرویس کافه شاپ ها استفاده کند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم بدهد یعنی اگر کسی حتی یک فنجان قهوه هم در کافیشاپ بخورد علاوه بر پول قهوه و سرویس کافه، باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بدهد که این موضوع سبب ریزش بیشتر مشتری ها خواهد بود.
انتهای پیام/