اقتصادی

اوگاندا می‌تواند دروازه ورود ایران به کشورهای شرق آفریقا باشد

گمرک |محصولات کشاورزی |معدن

کردوار نیوز/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: اوگاندا یک کشور مهم در شرق آفریقاست و می‌تواند دروازه ورود ایران به کشورهای شرق آفریقا باشد.

حسن میرزاخانی روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه در جلسه شورای صادرات غیرنفتی استان مرکزی اظهار کرد: نقش بین المللی کشورهای آفریقایی در تحولات جهانی بر کسی پوشیده نیست و ۵۴ کشور مستقل آفریقایی با جمعیت قریب به ۸۰۰ میلیون نفری وجود دارد که نشان از اهمیت این کشورها در گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی و تاثیرگذاری آنها در مجامع بین المللی دارد.

وی با بیان اینکه اغلب کشورها به دنبال ارتباطات سیاسی و اقتصادی با آفریقا هستند گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را دوست و حامی مردم آفریقا می‌داند و می‌خواهد در چارچوب‌های مختلف روابطش را گسترش دهد. دولت سیزدهم نیز تحکیم روابط با کشورهای آفریقایی را در دستور کار سیاست خارجی خودش قرار داده است.

میرزاخانی با تاکید بر اینکه اوگاندا پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه روابط دارد تصریح کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین استان های کشور با داشتن توانمندی‌ها و تجارب فراوان، از اراده کافی برای گسترش روابط با اوگاندا و باقی کشورها برخوردار است. اوگاندا یک کشور مهم در شرق آفریقاست و می‌تواند دروازه ورود ایران به کشورهای شرق آفریقا باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: بازار اوگاندا و کشورهای همسایه‌اش برای شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی، معدنی، محصولات و ادوات کشاورزی و تبادلات بسیار مناسب است و باعث فعال‌تر شدن حوزه بازرگانی ایران و اوگاندا می‌شود.

میرزاخانی با اشاره به دانش بنیان بودن شرکت‌های ایرانی گفت: ما مطلع هستیم که بخشی از تجارت ما با اوگاندا از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شود که به نفع بازار اوگاندا و ایران نیست. ما خواستار ارتباط مستقیم بین دو کشور هستیم چراکه هیچ مانعی برای گسترش روابط با اوگاندا نیست.

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی آماده انتقال تجربیات علمی و فنی خود به اوگاندا است اظهار کرد: در اوگاندا معادن غنی وجود دارد که نیازمند تکنولوژی استخراج هستند و استان مرکزی می‌تواند این تکنولوژی را انتقال دهد. استان مرکزی ۷۹۰۰ قلم کالا تولید می‌کند و ما توان تامین اغلب نیازمندی های اوگاندا را داریم. استاندار مرکزی نیز دستور داده اند که نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی استان مرکزی را در اوگاندا برگزار کرده و چارچوب اصلی تفاهم نامه با اوگاندا را تهیه کنیم تا در تهران به امضای طرفین برسد.

محمد تزیکوبا کیسا مبیرا سفیر اوگاندا در ایران نیز گفت: اوگاندا ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب گردشگر داراست و دولت اوگاندا برای جذب گردشگر برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. فرآیند صدور و دریافت ویزا توسط دولت تسهیل شده و از طرفی امنیت بسیار خوبی در اوگاندا برقرار است. این کشور طبیعت بکر و کوهستان‌هایی مناسب برای پیاده روی دارد و قهوه اوگاندا نیز خاص و ارگانیک و جزو بهترین قهوه‌های جهان است.

علی جودکی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز اظهار کرد: سال گذشته همزمان با روز صنعت تعدادی از سفرا در استان حضور یافتند که از جمله آنان سفیر اوگاندا بود. او، استان مرکزی را بسیار باظرفیت و توانمند در حوزه تبادلات تجاری دیده بود. بنا بر پیگیری‌های انجام شده، سفر هیئت تجاری اوگاندا به استان شکل گرفت و این هیئت طی دو روز از ظرفیت‌های استان بازدید کرد.

جودکی با اشاره به بازدید از ۸ واحد صنعتی در استان مرکزی طی دو روز گذشته گفت: به علت اینکه اکثر اعضای هیئت در حوزه کشاورزی فعال بودند، محوریت بازدیدها را محصولات مورد نیاز کشاورزی اوگاندا یعنی کود، سم، آفت‌کش، بذرهای اصلاح شده و ادوات کشاورزی گذاشتیم. سفیر اوگاندا علاقه‌مند است که ظرفیتی را در استان ایجاد کند و امضای تفاهم‌نامه‌ای با ما داشته باشند.

وی افزود: اوگاندا می‌تواند یک هاب منطقه‌ای در قلب آفریقا باشد و این هاب بودن، ظرفیت خوبی برای بازرگانان ما برای صادرات به اوگاندا و از آنجا به هفت کشور همسایه اوگاندا به خصوص کنیاست. اوگاندا نیاز به ماشین آلات معدنی، دارو، مواد پلاستیکی، پلی اتیلن، اسکلت فلزی، انواع مصالح ساختمانی، شیشه، داروهای دامی، ادوات کشاورزی، انواع سموم و آفات و دفع نباتات دارد و تمام کالاهای وارداتی اوگاندا در سال ۲۰۲۲ در استان مرکزی تولید می‌شود.

جودکی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش سطح روابط تجاری دو کشور در شش ماهه دوم ۲۰۲۳ گفت: استاندار مرکزی دستور داده است که این تفاهم نامه با محوریت اتاق بازرگانی و استانداری مرکزی تنظیم شود و به امضای طرفین برسد. میزان صادرات کشور به اوگاندا در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۶۴۰ هزار دلار و واردات آن ۶۸۰ هزار دلار بوده است درحالی‌که سال گذشته صادرات کشور به اوگاندا کاهش یافته و واردات افزایش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۹ هزار دلار صادرات از استان به اوگاندا داشتیم ولی متاسفانه در سال ۱۴۰۱ هیچ صادراتی از گمرک استان ثبت نشده است. برای ما بحث حمل و نقل و انتقالات پولی بسیار مهم است و صحبت‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفته است. در ماه اکتبر نیز نمایشگاه بین المللی در اوگاندا برگزار می‌شود که استان مرکزی نیز باید در این نمایشگاه حضور داشته باشد.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز اظهار کرد: بازدید گروه بازرگانی اوگاندا از دیروز صبح از شهرهای ساوه و زرندیه آغاز شده و امروز صبح نیز از سه شرکت بزرگ صنعتی و سازنده ماشین آلات کشاورزی و صنعتی بازدید کردند. اوگاندا ۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد ولی از آنجاکه بین هفت کشور قرار گرفته است جامعه هدف ما بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه اوگاندا نیز هست.

بیکی با اشاره به اینکه اوگاندا غنی از محصولات کشاورزی و معدنی است گفت: صادرات کالا به اوگاندا در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۶۶۸ هزار دلار بوده و در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۲۲۸ هزار دلار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: چای که به ایران وارد می‌شود محصول اوگانداست ولی در کنیا بسته بندی می‌شود و بنا داریم که واردات چای به صورت مستقیم از اوگاندا صورت گیرد و ارتباط دوجانبه قوی‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.